Jump to content
Saturday 19 June 2021

mikaojje

Medlemmar
  • Content Count

    198
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

23 Expert

About mikaojje

  • Rank
    Örlogskapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. https://youtu.be/GR9_6Oe3rQg Så jaa!
  2. Förklara gärna vad som händer trafiken i stan med en såpass låg bro.👍🙂 Säg att vi öppnar en timme mitt på dagen. Det finns statistik på att de går 5 spårvagnar och bussar i minuten över bron under icke rusningstrafik. 😁
  3. Jag må vara partisk men är också ganska (väldigt) insatt om vad som rör sig på kanalen. Majoriteten är byggda efter kanalen. Sen kan vi få upp andra fartyg som inte brukar röra sig i Vänern och visst det finns de som inte kan fälla masten. Det finns också de som kräver 5-6 man och 2 timmar för att fälla sin mast, dvs i princip hela fartygets besättning (som delvis går vakt och har vila, sover) Sen finns de de som ljuger och säger att de inte kan fälla sin mast. Oavsett blir det fler broöppningar. Det är sjöfartsverket och andra internationella instanser som satt siktkravet inte sjöfarten och jag tror bestämt de finns av en anledning. På kanalen är det dessutom extra krav på sikt, dubbla radar, sökljus osv Vi vill just inte ha en grundstötning i vår vattenreservoar Ligger en i sista slussen Trollhättan just nu med däckslast påväg till Gruvön
  4. Det här var ett tråkigt inlägg med faktafel. Utan att gå in på detaljer majoriteten är fartygen som går upp är specialbyggda efter kanalen 89 m och dryga 13 m. Överbyggnaden behövs för sikten skull vid däckslast, typ massaved till Gruvön. Master är (oftast) fällbara. Vissa Max höjden i kanalen är 27 m pga av en elkabel vid Marieholm. Där har du rätt över det kommer de inte upp. Påstå att sjöfarten inte anpassat sig. Brukar inte ge mig in i dessa typer av diskussioner, men dedär får du ta tillbaka Utöver ovan går klarar väldigt många fartyg 18.3 meter, nu tvingas i princip alla vänta på öppning vilket drabbar alla.
  5. Bara föjler upp lite, spel på plats igen Väntar på leverans av piratkontroll
  6. Du har en poäng.. En motorbåt driver i sidled jämfört segel och har oftast mycket längre mellan förarplatsen och ankarlina. Segelbåtsföraren kan ju oftast nå ankarlina utan att släppa rodret 😁, rena lyxen
  7. Nu har jag inte hunnit mäta, men kolla va ja hitta i pappershögarna. Då är 1 plus och 14 minus, punkt slut eller? Man kan se på tidigare bilagt kopplingschemat att vit på orginalfjärrkontroll skall ha plus Tack för att du tar dig tid.
  8. Mätte med multimeter har ingen möjlighet att bygla just nu. Tänk nu på att gör gör detta med en 1åring och en 3 åring som drar i grejjerna samtidigt 😃 Satte multimeter minus/svart på 14 Sätter röd på 11 12 13 och då har jag konstant positiv spänning Klickar jag på någon av knapparna så dyker spänningen Dvs exempelvis 14 + 13 och klickar dra in långsamt så dyker spänningen mellan dessa 2. Spänningen är konstant mellan 14 + 11/12 om jag klickar dra upp långsamt. Vice versa för de andra 13 - dra in långsamt 12 - dra in snabbt 11 - fäll ut Ovan stämmer också med Nim26s inlägg. tänker att jag använder 11 & 13 för fjärr. Men var har jag plus och minus och är mitt spel plus eller minusstyrt. (en kunnig har dock hävdat att det är minusstyrt)
  9. Möjligt att nim26 har svaret, ska testa detta, är 14 då minus eller plus?
  10. Nedan bild visar hur orginalkontrollen var monterad.. Vit var dock ej kopplad
  11. Tack för svar. Har full koll på att de inte är samma 👍 Tyvärr är att koppla på styrboxen enda alternativet. Min kontaktor sitter i själva spelet, och kontrollpanelen är helgjuten Har nu hittat 11+12 drar upp 11+13 drar upp långsamt Men hittar inte ner
  12. Ångrar mig igen, ska ju leta runt 11 12 13 14 där kontrollpanelen går in i boxen 😂
  13. Blir inte klok... Mäter jag 7 och 3 får jag - 8 volt vid drift när jag klickar fäll ut. klickar jag en gång upp har jag konstant 8 volt även om jag inte håller inne upp.
  14. Tror jag hittat ström på 7 och 8 som kan förse mottagaren. Mäter jag sedan 7 och 12 får jag 8 volt när jag trycker upp, mäter sedan 7 och 13 där jag får 8 "negativa" volt när jag trycker fäll ut. Känns som ja borde få ett positivt värde? Slår mig nu ja borde hitta upp och ner runt 1 2 3 4 5, den kabeln går till ankarspelet. Så borde ja få med autostop efter som jag kopplar på efter styrboxen
  15. Tack för all hjälp 👍 Förmodar nedan fjärr funkar lika bra? Han vill inte gå ner till 300 vilket stör mig 😂 https://swe.grandado.com/products/12v-12-volt-50ft-vinsch-tradlos-fjarrkontroll-for-lastbil-jeep-atv-varna-ramsey?gclid=Cj0KCQjwnueFBhChARIsAPu3YkS-Vx8zp0TnYlb_GNWfqMmonTRpFWE9KMjaFfmyxdA3tMhAB9W97E4aAh54EALw_wcB&variant=UHJvZHVjdFZhcmlhbnQ6MTAxMjA0NjQ5 Hur monterar jag reläerna på ett bra sätt för att undvika ett ormbo?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy