Jump to content
Friday 20 September 2019

mikaojje

Medlemmar
  • Content Count

    106
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

3 Neutral

About mikaojje

  • Rank
    Örlogskapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. mikaojje

    Offeranod

    Ja, de var plan 2, tänkte se om ja kunde hitta rätt först 😀 men som du säger så lär de bli något sådant!
  2. mikaojje

    Offeranod

    Fick svar; "inget vi har" Hmm, mer förslag?
  3. mikaojje

    Offeranod

    Hej Har mailat dem, tack! Hittade en på deras hemsida till Sea ray för 925 kr. Men skulle vara otroligt om de är den, verkar alldeles för stor. https://www.noblessmarin.se/sv/articles/2.570.1503/sea-ray-reservdel-anod-skrov
  4. mikaojje

    Offeranod

    Hej Alla Min offeranod till genomföring kylvattenintag för AC eller Generator på min Sea Ray 290 - 1998 är sopslut. Någon som kan leda mig i rätt riktning där ja kan hitta något som passar? MVH Mikaojje
  5. Hej Alla Tänkte höra.. Finns det några som kör med elektriska avfuktare i sina båtar på sommaren? Regniga dagar hade de vart skönt med torra sängkläder i båten. Allt har en tendens att bli fuktigt efter ett tag. Vad jag förstår finns det två typer, sorbtions samt kompressor varpå den ena fungerar vid lägre temperaturer. Ni som har, fungerar det bra? Vilken typ bör man välja? Lyxproblem kanske, men är intressant om de fungerar effektivt ombord. MVH Joakim
  6. Hur mycket skall de vara i behållaren vid kall motor?
  7. Uppdatering Nu när jag startar maskin ligger nivån ganska konstant och rinner inte över som på nedan bild. Blir inte klok..
  8. Uppdatering Glykolnivån stiger efter ett ett par minuter på tomgång för till slut slut rinna över. Efter avstängning av motor sjunker glykolnivån tillbaka till en bra bit över max där den stannar. Kan de vara så att värmeväxlaren återfylls till en viss nivå när sjövattnet rinner ut? Tycker i dagsläget inte att jag förlorar glykol när de rinner över , totalt sett. Tyvärr har dock glykolblandningen en fryspunkt på -45 vilket talar emot värmeväxlaren. Men har inte kört så mycket.. Motorn håller temp runt 70 på tomgång.
  9. Hej Alla Fick precis ställa in första långturen med båten.. Innan vi avgång ser jag att glykolnivån i expansionskärlet är långt över max-nivån. Motorn är en Volvo Penta 8,1 från 2011 med 160 timmar sötvattenskyld. Startar maskin och ser hur nivån byggs upp men inga bubblor i expansionskärlet. Jag misstänker läckage i värmeväxlare eller topplockspackning. Hoppas såklart på de förstnämnda. Någon som varit med om liknande? Blir att ringa båtmeken på Måndag.. Ska köpa en glykolprovare för att se fryspunkten över det man kan förvänta sig. Kompressionstest lämnar jag till någon som kan, vill undvika lösa tändkablar och bensinångor.. Tips,tankar och idéer mottages tacksamt! MVH Mikaojje
  10. De låter lättast absolut. Men ja känner att ja inte är i behov av elverk (elverk kanske är rätt ord) mer än till spis och möjligen micro. Kan inte riktigt försvara att släpa runt på 90 kg elverk för att köra spisen. Visste vore de en relativt enkel operation att kasta ur generator, byta spis till el/sprit samt behålla befintligt 110 volt system på landströmsidan? Borde bara vara å lossa verket å rycka kablarna? Förstår inte riktigt hur 110 volt land / elverk är ihopkopplat med en switch på elpanelen? De är så att säga paralellkopplat? Elverk och landström ligger inte i serie på något sätt? Torde finnas ngt standard sätt att montera på amerikanska båtar? Va tror ni?
  11. Hej Har en Sea Ray med 110 volt system. Tidigare ägare har satt in en inverter från 220 till 110 volt samt även dragit in ett 220 uttag. (Allt är gjort proffsigt och båten är CE märkt efter detta. ) Så jag har ett 220 uttag och ett flertal 110 volts. Ombord finns även generator som levererar 110 volt dock får jag inget 220 via generatorn utan bara vid landström. Utrustning ombord som går på 110 volt är Spis, Micro, Varmvattenberedare, kyl, (A/C skall rivas ut) samt orginal batteriladdare. Vad tror ni om att; Kasta ut generatorn, byta ut spisen mot en elektrisk 110 volt / alkohol i naturhamn. Det enda jag tappar då är möjligheten till Micro i naturhamn, smidigt med småbarn men den tiden går över. Allt 110 volt förbrukare kan fortfarande köras vid landström. VV bererdare värms av motorn eller vid landström. Kylen körs på 12 volt i naturhamn 110 vid landström. Har jag missat något?
  12. Du har gängorna precis under "flat" på föregående bild.
  13. Gå på med ett vettigt verktyg och håll emot enligt nedan bild.
  14. Inga problem, jag har precis byt vajer på 10 meter båt. 6 timmar och 30 blåmärken så gick det. Dock måste du lossa "den stora" för att få ut vajern. Du behöver även hålla emot med en polygrip för att rören där styrpinnen går i inte skall rotera med. Notera också att du antagligen behöver byta styrhuset under ratten för att det skall passa den nya vajern.
  15. Du behöver inte lossa den för att känna om det är vajern som är trög. På andra sidan sitter en "bult"med en sprint i. Ut med sprinten och upp med bulten. Då kan du ratta fritt och känna av vajern. Nummer 9 på bilden
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy