Jump to content
Thursday 14 November 2019

mikaojje

Medlemmar
  • Content Count

    119
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

4 Neutral

About mikaojje

  • Rank
    Örlogskapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Ja, de är plan 2. Har vart å köpt 2 vaxdukar på Ikea för detta. Men finns det någon snäll själ som har mattor så kan jag bara rita av, märka ut hål för bord etc. Torde ta en kvart. 😃 Med småbarn hemma hinner man knappt tömma diskmaskinen..
  2. Hej Finns det någon i Göteborgstrakten/Västkusten som har en Sea Ray 290 - 1998. Jag ser ju Sea Rays överallt! Min saknar matta i sittbrunn och vore väldigt fint om jag kunde få klippa till en mall efter en befintlig matta. Alternativ 2 är att skapa en egen mall, men känns som detta skulle vara 100 gånger enklare. Hör gärna! MVH Joakim
  3. Hej Har tyvärr inte svaret på ovan. Men har samma värmare liggandes löst. Men om du bestämmer dig för att ta ur kontrollpanelen, ta gärna ett foto på stiftet där kontakterna sitter. Försöker förstå om min är felkopplad, eller så har kretskortet gjort sitt antagligen MVH Joakim
  4. Hej Men den nyinköpta båten fick jag en Wallas 30D som tidigare ägare plockat ur. (den satt i motorrummet, bensinare) Oavsett försöker jag nu testa om den fungerar varpå jag behöver er hjälp. När jag kopplar in den på 12 volt och kopplar in kabeln som går mellan värmaren och termostaten/kontrollenheten får jag ett felmeddelande. Den flashar initializing wait / Connection error, wait . Den kör alltså något uppstartstest och fastnar där. Jag funderar på om den är rätt kopplad mellan kontrollenhet och värmare. De kablar som går in i värmaren sitter som de skall enligt manual. Dock funderar jag på de som sitter i stiftet som man kör in i kontrollenheten. (känns inte som de är orginalstift) Någon som vet ordningen på dessa kablar? https://www.wallas.fi/partsearch/tuote.php?k=&t=363016 Man kan köpa kabeln utan stift på ovan länk. Men i vilken ordning skall de sitta på stiftet? Om ni har några andra teorier hör jag gärna var jag kan felsöka.
  5. Ja har tyvärr bara 2 - 3 centimeter undertill. Finns det f.ö någon genomskärningsbild på VV? När ja kände runt insuget kunde jag bara känna rör i 1/4 av diametern på VV. Resten var avskild med någon form av vägg. dvs 3 av 4 tårtbitar. Är den avdelad i 4 delar?
  6. Drar mig lite för att riva det själv. Mest för att jag inte vet hur jag fyller på ny glykol och luftar. Hmm..
  7. Jag tog loss slangen på inloppsidan, kan inte säga att ja kände mycket. Lite smuts å enstaka små musselskal. Dock vet ja inte hur rören ser ut men funderar på om det verkligen är orsaken med tanke på antal timmar och årtal.. Frågar mig också varför larmet kom sista turen, om rören är "täta" borde jag fått larm tidigare under sommaren, kanske? Limpor och knän tror jag är orginal från 2011, även om meken öppnat dem och konstaterat att det inte behövs bytas.. De var ganska mycket rost som rann ut bakvägen ur dem. Kanske löste bara det problemet Funderar på om jag skall till våren när minusgraderna försvunnit 1, Rensa limpor på rost genom sköljning samt byta impeller ändå 2, byta limpor/knän 3, Sätta en transparant slang mellan impeller och VV för att se att ja inte har läckage 4. Ge mig på VV om ja inte fått bättre flöde
  8. Är det verkligen ett fenomen att de rostar och hindrar vattenflödet? Tycker man hör mest att de rostar och avgaser och vatten blandas för tidigt och därmed rinner tillbaka in i cylindrarna. Släppte på slangen vid nr 32, ut kom en mängd rost. (som jag antar inte går ut med avgaserna eftersom de fastnat där) Enda sättet att vet är väl att starta, men nu är den konserverad...
  9. Kan tyckas vanskligt att bedöma flödet med en slang, men meken gör alltid konservering utan drev med denna slang. Hans omdöme och larmet på avgaser får mig ganska säker på att flödet är sämre än vad det bör vara.
  10. Det är halvsystem, vet inte om Volvo har hel överhuvudtaget..
  11. Tilläggas skall att larmet kom plötsligt efter båten legat några veckor utan användning. Så kan vara så att flödet räcker när det inte sitter halvtulpaner i kylvattenintaget på drevet. Dock upplevede jag och mekanikern att flödet var ganska dåligt väl på land utan drev. Skall lägga upp video.. Har idag släppt på slangen mellan impellerhus och värmeväxlare, hittade lite snäckor och skit i värmeväxlaren men inte mycket. Följde senare slangen från värmeväxlare till limporna. Precis innan limporna delas den i en T-koppling till de båda limporna. När ja klämmer på slangen knastrar de som om man krossar knäckebröd. Plockar av en av slangarna från limpans baksida. Ut kommer vad jag tror är rostflagor från limpan samt glykol efter konservering. Skulle ni tro att de e här mitt problem ligger? Rost i limpor som rinner bakåt å samlas i slangen som inte "kommer ut" genom limpa/knä. Kanske är läge att byta limpor och knän ändå, kanske är så att kylkanalerna är igensatta? Rimligt? Ändå säger mekanikerna att de ser fina ut, dock har han bara släppt på delning mellan limpa/knä. Vet inte när dessa är bytt... Återkommer med video
  12. Hej Har en ny för mig i år Sea Ray 290 med en Volvo Penta 8,1 GIE-P med sötvattenkylning från 2011. Mot slutet av säsongen larmade maskin "high exhaust temperature" under last dvs planing, vid tomgång sjönk tempen snabbt till 70 - 80 C på maskin. Tänkte att nu har kylvattenintaget i drevet vuxit igen. (Det hade det till viss del) Nu vid vinterkonservering så körde mekaniker glykol utan drev via en slang på skölden. Han och jag upplevde att flödet på sjövattensidan var dåligt dvs den sög dåligt. Frågan är vad jag felsöker under vintern, vad är den mest troliga orsaken? Impeller bytt 2018, tog även ut den idag och de var hel och fin. Är de troligt att värmeväxlarn satt igen? Limpa/knä vet ja inte när de byttes senast, men mekaniker hade isär dem i våras och tyckte dem såg fina ut. Vad kan ja göra nu i vinter för att minimera risken för att få problem till våren? Är det rimligt att en tvätt av värmeväxlaren krävs? Motorn är från 2011 och gjort 190 timmar. Orsaker igensatta kanaler dåligt flöde som detta eller får man andra problem då? Om det sitter delar från en gammal impeller borde ja hitta dem längst ner i insuget på värmeväxlarn? Har jag missat något? Visst går vatten flödet drev-impeller-värmeväxlare-limpa-drev. Plus oljekyl å dylikt. Många frågor men svara gärna på dem ni kan 😃 Förslag på felsökning mottages tacksamt. MVH Mikaojje
  13. mikaojje

    Offeranod

    Ja, de var plan 2, tänkte se om ja kunde hitta rätt först 😀 men som du säger så lär de bli något sådant!
  14. mikaojje

    Offeranod

    Fick svar; "inget vi har" Hmm, mer förslag?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy