

mikaojje
Medlemmar-
Content Count
337 -
Joined
-
Last visited
-
Days Won
1
mikaojje last won the day on April 18 2024
mikaojje had the most liked content!
Community Reputation
61 ExpertAbout mikaojje
-
Rank
Kommendör
Recent Profile Visitors
The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.
-
Sitter med en saxpinne undertill
-
Då bör nästa steg vara att släppa bulten som sitter i styrgaffeln på drevet och testa utan drev tillkopplat.
-
Det ska vara "glapp" där, när cylindern rör sig öppnas ventilen så att oljan kan pressa drevet i vald riktning. När den går åt andra hållet stängs ventilen och en annan öppnar sig så att du får servo åt andra hållet. Är din oljebehållare full?
-
Kolla först att styrservopumpen har tillgång till olja, annars är den inte mycket till hjälp
-
Jag tolkar det som att sughöjd om 2 meter är med vatten i hela vägen fram.
-
Hej Vad är de det du skall göra? Fjärrkontroll? Jag har hunnit glömma hur jag gjorde..
-
Jahopp, Jotun verkar ha lagt ner sin försäljning till privatpersoner i Sverige 2025. Har alltid målat drevet med Jotun Aqualine? Vad ska man måla med nu? eller inte alls?
-
Testade laddaren direkt i det "felande" uttaget med samma problematik för att utesluta allt annat. Gick 3 gånger mellan 2 uttag och får bara problem på det ena. Laddaren får problem på de felande uttaget, de va samma med CTEKen ger ström & spänning initialt sen blinkar alla lampor okontrollerat och levererar 0 till batteriet. Ska testa CTEKen igen hemma och ser hur den beter sig..
-
Blir så konfunderad bara, Victron laddaren funkar i andra uttag, blev så irriterad så jag tog ur batteriet och släpade runt bland olika uttag.. Tyvärr stödjer in victronladdaren temperatursensor via deras smarta nätverk, vilket också stör mig. Har heller ingen möjlighet att sätta laddaren nära batterierna. (upptäckte i efterhand) Men ovan borde bara vara ett problem när det är kallt ute och varmt i motorrummet vilket inte sker speciellt ofta. Kanske borde sänka temperatur-justeringen just på grund av detta och ladda med en lägre spänning när det är kallt?
-
Hej Kanske blir något rörigt men hoppas att ni förstår. Satte i en ny laddare i båten, en victron 15ah IP65 i båten för att den gamla CTEKen började krångla. (Startar men gav ingen laddning) Den nya laddaren startar sen hoppar den mellan bulk/absortionsläge var 3dje sekund precis som i nedan länk på Victrons forum. https://community.victronenergy.com/t/smart-ip65-charger-15a-12v-not-charging-switching-between-bulk-and-abs-after-firmware-update/13672/13 Jag reklamerade laddaren och fick en ny, den gör nu exakt samma sak. Men.. Testade laddaren i en annan kopplingslåda i hamnen och då fungerar den. (även testat hemma där den fungerar) Vilket får mig att tro att det är något knas med elen i hamnen. Testade driva en värmefläkt om 1800 watt i det förmodade krånglande eluttaget i hamnen och då fungerar det fint. Kan de vara så att det är spänningsfall i hamnens uttag vilket får batteriladdaren bete sig konstigt men samtidigt kan driva värmefläkten? Kan ju möjligen vara så att CTEKen krånglar pga uttaget och att jag kanske bytt laddare i onödan. Verkar tyvärr som att många haft problem med victrons laddare hoppas fram och tillbaka mellan bulk/absortion. Har jag köpt en känslig laddare som kommer krångla i diverse gästhamnar? Har bett Grefab undersöka uttagen, men vet inte riktigt vad det skulle kunna vara för fel på uttaget?
-
Själv, det är väldigt enkelt dock inte så trevligt.. Googla dometic vacuflush, finns mängder av videor Lite hemläxa nedan
-
Jag har inte lyckats hitta bara motorn varför den ligger högt i pris.. Den passar rätt av, se till att köpa 12v varianten bara. Jag bet i det sura äpplet och köpte ink pumphus, anknäbbar, nöden hade ingen lag.. Originalet höll i 20 år, vilket är ett bra betyg..
-
Du behöver den ja skicka i början. dometic TW12 är tömningspump dometic SW12 är Vaccumpump. Jag har bytt min...
-
Ta bort den vita plastkåpan så kan du dra runt axeln som motor driver
-
När du ändå är där Kolla om du har svart olja runt växelhuset på vacuumpumpen. De brukar börja läcka där Testa drag runt den försiktigt med en polygrip å se att den löper fint. Du har den gamla motorn, är den dålig så går säkringen snart igen när den vill ha mer amp för å dra runt