Gå till innehåll
söndag 01 juni 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2019-03-27 på alla områden

  1. 2 poäng
    Alltså... herregud vad ni har prylar i båten, en del av er. Jag blir fan helt stressad bara av att läsa om dem. Hinner ni segla och njuta av havet, eller ligger ni i hamn och leker med alla prylar bara, eller är stuvarna fulla och båten nerlastad med ”bra-att-ha”..? Jag lastar ur så mycket det går istället, har färre prylar varje år och tog istället tacksamt emot tipset om PET-flaskan (för sådana har jag).
  2. 1 poäng
    Jag vill varken ha båtkänsla hemma eller hemmakänsla i båten. Jag gillar omväxling. 🤗 Det är lite det som är grejen, tycker jag.
  3. 1 poäng
    Som Christer N säger, du förlorar ena termineringen om du skippar den delen av nätet. I figuren nedan har jag markerat stamnätet med rött och då ser man tydligt att GPSen och multiinstrumentet sitter på T-kopplingar ut från stamnätet. Och att stamnätet har en terminering i varje ände. Pss ska du göra med allt du kopplar in. Så om du inte ska ha kvar GPSen (a), koppla in plottern i (c) i stället för den. Vill du ha kvar den får du skaffa en T-koppling till. Figuren hade kanske varit tydligare om man ritat samnätet, det röda, som ett rakt horisontellt nät, men det har man nu inte gjort.
  4. 1 poäng
    Vad enkelt för dej då att "få till" båtkänsla hemma. Stäng av strömmen å lås in alla prylar, som inte behövs för direkt överlevnad, i en container.. bara seglingen som fattas. Jag gör tvärt om. Har absolut inga problem med att ha det minst lika bekvämt i båten som hemma. Så jag behöver inte göra något för att få båtkänsla hemma, bara seglingen som fattas. Ställde båtratten i vardagsrummet så jag kan okynnes-känna på den när jag går förbi. Precis likadant fast tvärtom.. 😆😆🖒🖒😭
  5. 1 poäng
    Inte vatten som sugits in i skrovet. Finns ett experiment som gjordes av en medlem här på Maringuiden, sök och du skola finna.
  6. 1 poäng
    Den här är rätt bra. Sån har vi ombord.
  7. 1 poäng
    Eftersom jag är notoriskt lat och även matlagningsnörd så har jag löst mitt gräddvisparproblem med en sådan här. Den fungerar dessutom utmärkt att skumma upp såser, fixa goda puréer och en massa skoj.
  8. 1 poäng
    Felfelfel. Vispar man den hårt så lägger den sig och flyter precis lagom och löser upp sig långsamt i Irishen. Vet att vissa drinkskolor lär ut att grädden ska vara rinnande men det är fel (enligt andra drinkskolor - och mig).
  9. 1 poäng
    Raceboats inlägg är synnerligen relevant. Underskatta inte andras erfarenheter.
  10. 1 poäng
    Jag matar den varje dag! -- Jodå och tydligen mer än de flesta om man ser sig om i hamnen. Troligen beroende på att man har allt ombord redan, allt finns där, det är bara att dra!
  11. 1 poäng
  12. 1 poäng
    Så gör alla båtar, även Viking Sky. Därför ska man ha ett drivankare som man snabbt kan få ut om tex får riggproblem. En viktig säkerhets detalj, ännu viktigare på en motorbåt.
  13. 1 poäng
    Ännu bättre än petflaskor är en sån här shaker. Den har en liten plastmoj som när den skramlar runt vispar upp grädden mycket fortare. Sedan är det mycket lättare att göra rent och framförallt att få ut den vispade grädden. 65:- spänn på Båttema. För det är väl till en Irish man ska ha grädden till eller?.😉 https://www.biltema.se/fritid/traning/vattenflaskor/shaker-800-ml-2000040519
  14. 1 poäng
    Ja det tycker jag, det går åt väldigt lite ström att spela ut, några amp bara. Slitaget på motor är nog också försumbart, jag tror nog det sliter mer på kabelariet när kättingen ibland hoppar över.
  15. 1 poäng
    När man läser det VP skrivit så kommer jag osökt att tänka på att det verkar vara ett arbete av någon praktikant. Rent teoretiskt är det korrekt men någon större koppling till verkligheten saknas. Tex Vilka av dessa har permanentmagnetmotorer och skulle dessa ge större upphov till störningar än en konventionell DC-motor. Betr kylskåp så är det totalt fel. Kylkompressorer drivs nästan enbart av AC-motorer via en växelriktare. Dessa är dessutom "mjukstartande" med en maximal ström på runt 3A. -- Nejdå, blir laddströmmen stor så blir också spänningsfallet över kabeln stor och då blir stömmen automatiskt lägre. Men det ska sitta en automatsäkring på kabeln. Ännu hellre ett överströmsskydd. Blir strömmen så stor att kabeln blir för varm så löser säkringen och måste återställas. Överströmsskyddet återställer sig självt när det (och kabeln) svalnat. Annars kommer det att fungera utmärkt. Man får testa lite. Möjligen kan man dra ur bog/ankarspelsbatteriet efter några dagars partande i en naturhamn, så mycket att man inte kan köra bogen. Ankarspelet fungerar nog ändå. Lite koll på batterispänningarna kan vara bra.
  16. 1 poäng
    Jag tror inte det är nåt problem att transportera en tvåtaktare liggande. Kolla bara så det inte rinner olja ur eventuell smörjoljebehållare. Då det gäller målningen så kan jag rekommendera ett litet okonventionellt recept: Tvåkomponents industrifärg, används till stålkonstruktioner, containers, osv. Jag sprutmålade båtens fribord med sådan färg, och resultatet var riktigt bra, ser ut som billack, dvs högglansig yta. Under vattenlinjen målade jag med Hempels epoxy och polerande bottenfärg till sist. Båten år långsamgående. Industrifärgen säljs i mitt fall (i Finland) i 10 liters burkar, men är så billig att det lönar sig att köpa den trots att man inte behöver allt. Vill man ha en vit bil, kan man måla bilen med resterna Var gärna noga med tvättning före slipning och efter. Ett båtskrov har fått så mycket vax under en livstid, så det kan lätt bli problem vid målning. Det finns också ofta porer i plastytan, och dessa ställer till med förtret.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...