Gå till innehåll
fredag 26 april 2024

All aktivitet

Detta flöde auto-uppdateras     

  1. Senaste timmen
  2. Mer ett mekaniskt fel, men panelen visar detta hela tiden. Låter om den enligt han själv, speciellt när han slår av tändningen (ska gå in automatiskt, men låter som om plastkuggarna rappar). Bifogar konversation:
  3. Skipeer, Vill absolut inte måla fan på väggen, men märkena på dina blad tycker jag inte ser ut som mekaniska skador, det ser ut som korrosion i ngn form. Kan ju vara så att dämparna hindrade anliggning och med anliggning utan dämpare kom angreppen, skall bli intressant att se läget till hösten om vi kommer ihåg denna tråden då....
  4. Idag
  5. Vad säger manualen att det för fel? Jag hittar inte den felkoden i min manual.
  6. Det är 10 år sedan han var inloggad... Om du nu vill ha ett annat kapell, är det bara att kontakta en firma som mallar och syr upp efter önskemål, använda sök på google så hittar du säkert någon i din närhet som gör kapell efter önskemål.
  7. Kan inte nog stryka under på det. Och att dessutom göra det lite då och då, eftersom villkoren "justeras". En justering ibland enligt bolagen så "obetydlig" att man knappt blir informerad, men som sedan kan visa sig vara ganska betydelsefull. Ett exempel är Svenska Sjö (men många har liknande passusar) som i de senaste villkoren under "Brand" skriver att försäkringen inte gäller "skada på elektronisk utrustning eller kablar som orsakas av kortslutning eller andra elfel". Dvs om man får en brand orsakad av elfel så får man ingen ersättning för el och elektronik. På min, som är en dieselbåt, skulle jag gissa att den troligaste orsaken till brand just skulle vara elfel. Några bolag går ännu längre och det är oklart om de ens ersätter något om branden beror på "kortslutning i elsystemet".... Och sedan ersätts (vid brand) inte skada på motor och avgassystem som orsakats av explosion i dem. Hmmm, hur bedömer man det ? Våra fossilbränslemotorer kallas ju med ett annat namn också för explosionsmotorer, dvs det exploderar ju ganska frekvent inuti dem så snart de går. Och har det då börjat brinna så är det ju ofta "explosionen" i motorn som varit den tändande faktorn. Eller att bensinångor antänds på ett explosionsartat sätt o.s.v. Ja, hur kan man vara säker här ? Likaså faller hela Uppläggningsförsäkringsdelen hos Svenska Sjö om man glömmer att avlägsna gasolflaskan ur båten när den tagits upp. Inte bara branddelen eller så, utan alltså hela försäkringen - så som de formulerat kraven. En variant som Svenska Sjö infört är att man skyller på att de inte kan beställa utan man måste göra det själv, för annars gäller inte Konsumenttjänstlagen om det skulle bli en tvist eller kass reparation. Därför kan de max agera som ombud för båtägaren vid beställning: "För att du, i egenskap av ägare till det skadade objektet, ska få branschgaranti på det utförda arbetet måste du vara den som beställer arbetet av entreprenören. Detta innebär att Konsumenttjänstlagen (KTL) gäller melIan dig som beställare och entreprenör. Om det skulle uppstå en tvist mellan er om det utförda arbetet regleras denna enligt KTL. Svenska Sjö kan dock föreslå reparatör och skall alltid ha rätt att godkänna reparatör" I verkligheten är det just fulingen @Seawolf beskriver som man här försökt beskriva som något "bra" för konsumenten/båtägaren. Det man gör är ju att man frånsäger sig allt ansvar för reparationens kvalitet, och om den är undermålig är det sedan båtägaren som själv får driva detta mot reparatören ! Sedan fular man ännu mer och kallar reklamationsrätten "branschgaranti". Konsumenttjänstlagen ger reklamationsrätt, det är ingen garanti. För "garanti" är faktiskt något annat. Något reparatören vanligen lämnar på sin reparation alldeles oavsett om beställaren är privat eller företag. Så argumentet Svenska Sjö kör med håller inte, det är bara för att de skall slippa allt ansvar och hantering om reparationen inte blir vettigt gjord. Som sagt - läs villkoren ytterst noga.
  8. Hej. Har du fått tag på något sittbrunnskapell. Ja söker nämligen ett jag med. Vore tacksam för svar.
  9. Båtkompisens interceptor började visa så här i förra året mitt i säsongen. Han köpte en ny (BB), men samma fel, reklamerade den och fick en ny igen med samma fel igen! Är det något man måste göra för att synka ihop den nya? Uppdatera någon programvara? Han lät den bara hänga löst bägge gångerna, skruva ej fast den. Tänkte jag ska hjälpa honom, men inte riktigt haj på VP, Zipwake kan jag bättre. Sitter original från fabriken på hans Saga 365.
  10. När det gäller båtförsäkring så gäller visdomsordet mer än på de flesta andra områden: "Det är inte vad du betalar som räknas utan vad du får!" Alltså när något hänt som du trodde att försäkringen skulle täcka. Man måste läsa försäkringsvillkoren som f-n läser bibeln inklusive allt finstilt för att (i förväg) kunna förmoda hur stor ersättningen i olika fall skulle kunna vara. Summerar man självrisker, åldersavdrag samt vilka tillbehör som inte täcks så blir det ofta inte särskilt mycket kvar av ersättningen. En riktig skräck-paragraf är den (som en del bolag har) som ger dem rätten att utse reparatör, medan de likafullt hävdar att reparationsavtalet ingås mellan dig och reparatören. De har emellanåt tumme med några riktiga lågpris-reparatörer som gillar spackel mer än laminat och som de tvingar på dig, och du kan inget göra!
  11. Jag skulle nog modifiera en tvåarms avdragare. För visst går det att få tag under remhjulets inte kant? Sen skulle jag värma lite försiktigt runt om på själva remhjulet med en Biltema gasolbrännare. Behövs inte många graders uppvärmning. Värm mitt på kugghjulets sida, inte mot över- eller underkant. Om det inte går att få in armarna på en avdragare, så skicka in en skruvmejsel strax under kugghjulet, efter uppvärmning. Byt plats runt om. Skułle tro att Biltema även har nån brukbar avdragare
  12. Hej på er. Dags att välja försäkring på båten för året. Har sedan tidigare Atlantica. Nu har IF kommit med ett väldigt snarlikt erbjudande. Marginell skillnad i pris och villor på pappret. Frågan blir väl vilket bolag som är bäst att ha att göra med om det händer något? Har vi några tankar här?
  13. Det skulle nog fungera alldeles utmärkt. Men varför konstra till det och inte köra med billigast möjliga standard "bilbatteri" i storleken 45-65Ah eller liknande ? Finns mycket att välja på, t ex https://www.biltema.se/bil---mc/fordonsbatterier/bilbatterier/silver-kalcium-batterier/startbatteri-silver-12-v-62-ah-2000045895
  14. Hej! Har en Mercury 65hk 2-takt från 68. Behöver ett nytt startbatteri och funderar på vad man skall välja i djungeln av batterier. Biltema har ju både startbatterier samt fritids-marinbatterier. Fungerar ett fritids-marinbatteri som startbatteri? tex detta: https://www.biltema.se/bat/marinbatterier/fritidsbatteri-marin-12-v-64-ah--2000045908 Det har ju en startström på 510 cca vilket väl borde räcka?! Eller är dessa ej lämpade som startbatteri? Någon som vet? Jag kommer att ha ett separat batteri till förbrukning och länspump(träbåt) som laddas av solpanel. mvh Johan
  15. Hej Har idag en 38 fot flybridge som tänkte byta till något större, kollat en del på 50 fot och det variera en del på bredden, vissa kanske är 4,1m och en del 4,5m så kan skilja rätt så rejält. En annan tanke är hitta någon nyare 40 fot som är smart planerad. Vi finns nere i falsterbokanalen och nu med småbarn så blir det mest sommaren som man kan åka iväg lite längre turer men tror max vi kommer vara ute 1 vecka i stöten så man kommer inte ta sig för långt på 1 vecka. Troligen ställen i skåne men också över till danmark och bornholm. Nu vet vi ju det inte alltid är så lätt att hitta gästplatser när man ute och frågan om det blir mycket svårare med en 50fotare för en del jag pratat med säger att hade själv inte haft en sådan stor båt för det blir svårare hitta platser när man är ute. Erfarenheter?
  16. Det går att säkra av på många olika sätt och motivet till varför man stoppar in en säkring variera men en huvudanledning är att inte få en brand. Då jag nyligen kastat ut mycket av mitt gamla elsystem och lagt in mycket Victron har sneglat lite på deras systemscheman. Även om de gärna vill att man skall köpa mer av dessa blåa lådor finns det en del bra info. Jag försökte följa den här schemat bortsett från att jag inte har en inverter eller Victronbatterier. Att ha en extra lågspänningsavstänging kan vara trevligt om man vi ha kyskåpet på när man lämnar båten. Victrons BP brytare drar lite ström och kan också styras extern med en SOC-gräns från BMSen istället för en spänningsnivå. Victron har byggt en hierarki av säkringar som är relerat till lasten och kabeldiametern. Man får tyvärr många "busbars" soma man slipper om man kopplar in sig direkt på batteripolen. Det har fördelen att man får en snabbare felutpekning och att ett kortslutning stänger av hela systemet. Jag har kört en blandning av säkringar beroende på storlek. ANL : 100A - 400A Mega S: 50A - 100A. Några autosäkringar: där jag får plats och vill kunna bryta manuellt. Flatstift säkring: 3A - 30A Victrons schema, https://www.victronenergy.se/upload/documents/VE-direct-drawing-with-Phoenix-charger-12-50-1-inverter-375W-Li-Batt-smallBMS-MPPT-100-30-Orion-Tr-smart.pdf
  17. Ska plocka bort lilla hjulet. En liten fråga. Det sitter fast hårt, går inte att komma åt med en bra avdragare så hur ska jag få det att släppa. Är väl rätt så mjukt så jag måste vara försiktig.
  18. Eller... Vrid inte nån av axlarna, när du plockar isär, så ligger du i rätt härad. Enklast är väl att ställa i ens med markeringarna, innan du plockar av remmen.
  19. @Lintott skriver att han vill ha både hängslen och livrem och därför har säkringar på bägge sidor. Sen avslöjar frågan egentligen ett farligt sett att se saker. All ström går från minus till plus och det går lika mycket igenom bägge kablarna. Att tro att minus är ofarligt ("Vad kan hända på minussidan?") är därmed ett farligt sätt att se på en installation. Men att bara säkra av plussidan är det vanligaste (men nu kommer säkert @Georg_Ohm eller någon annan att berätta att på vissa bilar är det inte så 😉).
  20. Så låter vår gamla 900 också, till och från men den har alltid funkat
  21. Håller på med att göra om fästhålen för ett akterankare på den integrerade badplattformen då jag vill förebygga läckage (igen) vid de genomgående skruven. Teakribbor 12 mm GRP 5 mm Balsa 18 mm Djup 35 mm i 6 st hål med diameter 27 mm. Blandade till klar West System epoxi med snabb härdare, temperatur ca 20-25 grader, och grundade mha liten pensel ned i hålen för bra fäste. Steg 2 var att blanda i filler 404, stark koncistensgivare, och fyllde hålen upp till kanten. Höftade satserna så det blev 3 små satser med ”smet”, inget konstigt/svårt trodde jag. Men ”smeten” pös över och jag undrar varför för det förväntade jag mig inte, någon som kan förklara? • för stor mängd epoxi som blir för varm? • beror på filler 404? Vill lära mig om jag gjort på fel sätt.
  22. Det ser ju riktigt säkert ut med de brytare och säkringar som du lagt in. Jag blev nu uppmärksammad på att T-säkring ska jag ha till LFP-batteriet. Hade tidigare funderat på ANL-säkring men dessa kan tydligen ge upphov till en ljusbåge, hög värme och därmed vara en källa till en brand vilket man inte vill ha... Men varför behövs T-säkringar både på plus och minus på LFP-batteriet. Vad kan hända på minussidan? Bör man inte även ha en brytare som helt kopplar bort batteriet från solpanel, kyl etc så att man verkligen vet att batteriet är helt bortkopplat från övrigt elsystem?
  23. Fritt ur minnet (det kan vara fel på någon säkringsdimensionering). Det här är det som finns i batterilådan (ja inte motor, solceller o AC-laddare förståss...) Det finns inget spänningsstyrt relä som kopplar samman start o förbrukningsbatteri. Jag "återanvände" Sterling AltB (12V 80A AB1280 är visst Sterlings exakta beteckning, jag blev lite villrådig men tror vi menar samma sak fast du benämner den ProAltC, https://sterling-power.com/products/alternator-to-battery-chargers-up-to-130a ) som fanns sedan tidigare för att lösa separationen. Sterling AltB ska även "rädda generatordioderna" när LFP-laddning bryts genom att alltid ha anslutningen till startbatteriet som buffert. AC-laddaren har separata utgångar. Tankar om avsäkring: Det är kablarna som ska avsäkras. Det finns 50, 35, 25, 10 o 6 kvadrats kablar. Allt (nästan) med pressade rörkabelskor. LFP-batteriet vill jag superavsäkra (både plus o minus, kanske överdrivet men där kör jag med hängslen o livrem. Jag vill inte ha ett skenande LFP.) Jag köpte o installerade en sex-säkrings Maxi-säkringshållare, det finns kanske någon överflödig säkring där. I tidigare installation (varvsbyggd) fanns inga säkringar varken till batteriet eller laddningsanslutningarna. Allt bortom huvudbrytarna är tidigare installation. Utanför batteriboxen finns en separat elcentral med säkringsbrytare för en mängd funktioner. Konstantström o solcell ligger alltid anslutna mot LFP så huvudbrytaren kan slås av när båten lämnas. (Kylen ligger idag via huvudsäkring elcentral men ska flyttas så även den kan vara påslagen före huvudbrytaren). Dessa anslutningar har egen avsäkring. BMS kan bryta antingen laddning eller urladdning när gränsvärden nås (in/ut på minussidan) . Eller slås av via app/övervakningsinstrument. Orion XS kommer att kalibreras så att generatorn inte överhettas (o spänningsanpassas till LFP) Har inte bestämt ännu om Sterling ställs i blyläge för startbatteriet eller Li-läge. LFP-laddningen kommer ju att styras av Orion XS... Del av huvudsäkringspanelen vid utgången från batteriboxen
  24. Igår
  25. Vänd lilla hjulet på vevaxeln rätt(den som bytt rem senast och vänt hjulet upp o ner borde skämmas, kanske en erfaren marinfirma?). Synkronisering mellan det stora kamaxelhjulet och det lilla vevaxelhjulet ges via pilen som på bild syns på kamaxelhjulet(stora) och eventuell märkning på svänghjulet (TDC eller 0 grader). Går att via ettans cylinder utröna när kolven står i toppläge(tändläge) om man kan se ventilernas rörelse via tändstiftshålet.
  26. Nu när jag kör spisen så hörs ett inte helt rytmiskt resonansljud eller hoande. Ungefär halvfart och mindre. Det ljudet har inte varit innan. Tror det är avgaser som skapar det man varför och vad gör man åt det. Google hänvisade bara till Wallas 1800 och detta är en 800. Någon som varit med om detta eller vet?
  27. Tag sedan inga nya hål utan limma dit en bit av en tjock plastskiva och skruva sedan det nya lodet i denna. Limma med Sika (marintätning). Det fungerar även att limma dit en bit av en plastskärbräda, men den måste ruggas upp och tvättas med aceton.
  1. Ladda in mer aktivitet
×
×
  • Skapa nytt...