Jump to content
Tuesday 24 November 2020
Hagman1000

Kondens på motorn

Recommended Posts

Tjena!

Jag har haft båten uppe på land i cirka 1 månad och nu så har det börjat blivit kondens på motorerna, det känns inte jätte bra. Kan det börja rosta om det har blivit kondens både på utsidan och insidan av motorn? om det ens kan bli kondens på insidan av motorn. Tacksam för svar!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är naturligtvis inte bra att det är så fuktigt i båten så att det blir kondens på motorerna, men luften inuti motorerna är inte mycket att göra åt. Dessutom är den säkert torrare.

 

Vårt numera fuktiga vinterklimat ställer nya krav på hur vi vinterförvarar våra båtar. För 30 år sedan funkade det fortfarande bra att ha god luftväxling, men med varmare och fuktigare klimat är det fler och fler som stänger till sina båtar och håller torrt med torrbollar, sommarvägsalt och/eller elektriska avfuktare.

 

Är din båt öppen och ventilerade eller tillslutet och avfuktad?

Var ligger båten?

Edited by Mackey
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Men visst är båtmotorer konstruerade att vara i vattnet eller typ närhet av vatten, sådär 1- 1.5 meter? 

Borde de ju tåla. 

 

Skulle tro att om du kikar under huven varje morgon, på en bil som inte varit igång på några dagar och inte står i garage så finns även där kondens på motor mm. 

 

Det tål bilens delar även om bilen inte är tänkt att ligga i vattnet. 

 

 

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites

Men det finns flera lösningar på detta om du är orolig. 

 

Beroende på om motorerna, sitter i ett "motorrum" ginge det väl att ställa in en cupevärmare på lägsta effekt. 

 

Att kondens uppstår beror på ändringar i temperaturen. 

Antag att motorerna under natten kyls ned. På dagen stiger temperaturen oftast i omgivningen, likaså vid väderomslag. Men motorn kommer att förbli kall under längre tid och fukt i luften fäller ut på motorns ytor. 

 

 

 

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Avfuktning är effektivare än att höja värmen. Ökad värme gör att luften kan innehålla mer vatten än om den vore kall, och även om den inte fälls ut så kan det orsaka korrosion och mögel.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev Hybro:

Men visst är båtmotorer konstruerade att vara i vattnet eller typ närhet av vatten, sådär 1- 1.5 meter? 

Borde de ju tåla. 

Japp, motorerna tål givetvis vatten, men...

Det är naturligtvis inte bra att det är så fuktigt i båten så att det blir kondens på motorerna.

  • Mögel gillar fukt.
  • Elektronik gillar inte fukt.

Håller man den relativa fuktigheten under 75 % klara man sig från mögel.

image.png.f899b750507f923b92af9d83b9da72a3.png

 

För att undvika korrosion helt måste det vara lite torrare.

 

image.png.c8182b93910d727b1efdbcf8ef0ba9d8.png

 

Nedan en mätning som vi gjorde i vår båt.

Båten är avfuktad med en liten elektrisk avfuktare för 999:- kronor, en Woods på 200 W.

Efter elektrisk avfuktning har två hinkar och durkslag med torksalt ställts in i båten, kalciumklorid (sommarvägsalt) från Granngården (25 kg nästan gratis). Det är där diagrammet börjar.

 

Allt är stängt och lite hjälpligt tätat med trasor, men vi har varit i båten och jobbat då och då och inte varit överdrivet noga med att hålla superstängt.

 

Man ser att mängden vattenånga i luften ligger ganska konstant på 5 g/m3 (ljusblå linje).

Det är mest temperaturen (mörkblå linje) som gör att den relativa fuktigheten (cerise linje) ökar. När temperaturen sjunker minskar luftens förmåga att innehålla vatten och då stiger den relativa fuktigheten.

image.png.6412e8e9c82e8c1cf43a4f0c4048b2eb.png

Tänk bort punkt 2 (27/10), här är nog temperaturen fel.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tillägg till Mackeys utmärkta inlägg. Artikel om luftfuktighet från SMHI:
https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/luftfuktighet-1.3910

 

Dessutom: 
Kalciumkloriden (ingår i Torrbollen också) är korrosiv – Jag slutade använda den för många år sedan när metallföremål som gasdämpare mm i båten fick rostangrepp. Är det inget som händer dig Mackey?
Som avfuktare använder jag istället Silica Gel, ca 0.5-1 kg. När de blir svarta torkar man dem i ugnen eller mikron och ställer tillbaka i båten.

Edited by Baxlaget

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Baxlaget:

Som avfuktare använder jag istället Silica Gel, ca 0.5-1 kg. När de blir svarta torkar man dem i ugnen eller mikron och ställer tillbaka i båten.

Hej, var får man tag i Silica Gel i den volymen?

 

/Johan 

Share this post


Link to post
Share on other sites
37 minuter sedan skrev 1stPeregrine:

Hej, var får man tag i Silica Gel i den volymen?

 

/Johan 

Eller så köper man ett par påsar kristallkattsand, rätt billigt. Välj önskad doft...

008370.jpg.c86952d8e78d57309524a97d13514615.jpg

 

https://www.jula.se/catalog/fritid/husdjur/katt/skotsel/kattsand-008370/#tab01

 

https://www.öob.se/djur/katt/kattlador-kattsand/kattsand-sjobogardens-crystal-clean-4003149

Edited by Mackey
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Baxlaget:

Tillägg till Mackeys utmärkta inlägg. Artikel om luftfuktighet från SMHI:
https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/luftfuktighet-1.3910

 

Dessutom: 
Kalciumkloriden (ingår i Torrbollen också) är korrosiv – Jag slutade använda den för många år sedan när metallföremål som gasdämpare mm i båten fick rostangrepp. Är det inget som händer dig Mackey?
Som avfuktare använder jag istället Silica Gel, ca 0.5-1 kg. När de blir svarta torkar man dem i ugnen eller mikron och ställer tillbaka i båten.

Nej, inga problem med korrosion pga. torksalt.

 

Så länge man hanterar saltet utanför båten så att man inte får saltdamm inuti båten är det som jag ser det teoretiskt omöjligt att saltet ska "hoppa" ut i luften.

 

Salt är en av de mer stabila föreningarna som finns och smältpunkten ligger ofta runt 800°C.

 

Jag har svårt att komma på hur torksalt i fast form eller upplöst i vatten skulle kunna ge problem med korrosion, men någon annan kanske vet?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag hade Tollbollen, färdigförpackad innan jag ställde den i båten. Rost två år i rad.
Med Silica Gel (SG), ingen rost. Vet inte heller hur "dammet" kunde komma loss i båten men med SG så tar man inga risker!

Edited by Baxlaget

Share this post


Link to post
Share on other sites

Köpte min första båt med inombordare 2016 och hade den på land ute över vintern (under ställning med presenning). Motorrummet var väl ventilerat. Jag noterade rätt snart att den kom vatten under motorn, men någon läcka hittade jag aldrig. Däremot såsom Hagman1000 beskriver det, var det varje förmiddag kondens på motorn (faktisk även på väggsidorna där det inte sitter isolering).

Det är ju inte heller så konstigt, eftersom motorn (600 kg gjutjärn) håller nattens temperatur hela förmiddagen (kanske hela dagen). Här i Skåne är det på vinternatten -5 till +5 grader och på dagen +5 till +15 grader. Alltså är motorn 10 grader kallare än den luft som ventileras runt den. Med Baxlagets SMHI-diagram ser man att 10 gram vatten per m3 luft som kommer i kontakt med motorn kommer att kondensera på den. Det blev inte så att man fick starta länspumpen, med jag torkade upp ganska mycket vatten på motor och därunder.

 

Motorn tål självklart fukt och även lite vattendroppar - så länge lackering och rostskydd är intakt (typ 5-10 år). Min motor är 25 år gammal och har tappat en hel del färg, speciellt där man inte når och ser.

 

Året efter ser jag att motorn rostar på olika ställen på blocket, men framförallt på sumpen och dess undersida. Jag har senare förstått att det förekommer att en del får lyfta ur motorn för att byta sump.

 

Jag bytte taktik och sedan 2017/2018 har jag nu INGEN ventilation (allt proppat) och en torkmaskin på 35 w som håller rel. fuktighet under 60%. Den finns ingen kondens någonstans på blocket och det är snustorrt i hela maskinrummet.

Torrbollar har jag med, men inte i maskinrummet - jag håller med om att salthalten är en onödig risk att lägga till. Kattsand som är gjord av silica gel låter som en riktigt bra ide. Det ska jag prova.

IMG_7259.JPG

IMG_2313.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om man inte har ett naturligt oljeskikt (oljeläckage) på sin motor kan man spraya med exempelvis WD-40 för att få en rostskyddande hinna som dunstar bort när motorn startas och blir varm i vår.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Rascal:

Om man inte har ett naturligt oljeskikt (oljeläckage) på sin motor kan man spraya med exempelvis WD-40 för att få en rostskyddande hinna som dunstar bort när motorn startas och blir varm i vår.

Så luktar den gott också....😆

Share this post


Link to post
Share on other sites

I många båtklubbar får man inte ha någon el inkopplad om man inte är i båten, på grund av brandrisken. Helt ok anledning tycker jag.

Share this post


Link to post
Share on other sites
28 minuter sedan skrev vega1959:

I många båtklubbar får man inte ha någon el inkopplad om man inte är i båten, på grund av brandrisken. Helt ok anledning tycker jag.

Absolut, men hur laddar man då sina batterier?

Ska man sitta i båten och titta på batteriladdaren medan den laddar?

Rimligt krav??

Nä!

 

Värmare förstår jag, de är en risk.

Batteriladdare, avfuktare, mm, mm. kan jag inte se något problem större än det är hemma i bostaden med.

 

Det är nog frågan om att klubben inte vill betala för elförbrukningen och det är ju helt i sin ordning.

Naturligtvis ska den som använder el betala vad det kostar.

Share this post


Link to post
Share on other sites
58 minuter sedan skrev Mackey:

Absolut, men hur laddar man då sina batterier?

Ska man sitta i båten och titta på batteriladdaren medan den laddar?

Rimligt krav??

Nä!

 

Värmare förstår jag, de är en risk.

Batteriladdare, avfuktare, mm, mm. kan jag inte se något problem större än det är hemma i bostaden med.

 

Det är nog frågan om att klubben inte vill betala för elförbrukningen och det är ju helt i sin ordning.

Naturligtvis ska den som använder el betala vad det kostar.

Du behöver inte ladda batterierna, om dom är fulladdade på hösten och står svalt dvs kvar i båten och kablarna är avtagna för att undvika krypströmmar.

Jag gör så varje vinter. På våren ansluter jag kablarna och sjösätter. Sen trycker jag på startknappen och åker iväg. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2020-10-29 vid 18:11 skrev Baxlaget:

Jag hade Tollbollen, färdigförpackad innan jag ställde den i båten. Rost två år i rad.
Med Silica Gel (SG), ingen rost. Vet inte heller hur "dammet" kunde komma loss i båten men med SG så tar man inga risker!

Jag har samma erfarenhet, kör oxå SG från samma leverantör i tvättpåsar  sedan ett par år istället för vägsalt.

Micke

Edited by micke_102

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timmar sedan skrev vega1959:

I många båtklubbar får man inte ha någon el inkopplad om man inte är i båten, på grund av brandrisken. Helt ok anledning tycker jag.

Det är nog en bra regel med tanke på hur starkströmsinstallationerna ser ut i en del båtar.

I dessa fall går det utmärkt att ställa avfuktaren i en låda utanför båten och leda upp torrluften med slang.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2020-10-29 vid 18:37 skrev ThomasVikhog:

Köpte min första båt med inombordare 2016 och hade den på land ute över vintern (under ställning med presenning). Motorrummet var väl ventilerat. Jag noterade rätt snart att den kom vatten under motorn, men någon läcka hittade jag aldrig. Däremot såsom Hagman1000 beskriver det, var det varje förmiddag kondens på motorn (faktisk även på väggsidorna där det inte sitter isolering).

Det är ju inte heller så konstigt, eftersom motorn (600 kg gjutjärn) håller nattens temperatur hela förmiddagen (kanske hela dagen). Här i Skåne är det på vinternatten -5 till +5 grader och på dagen +5 till +15 grader. Alltså är motorn 10 grader kallare än den luft som ventileras runt den. Med Baxlagets SMHI-diagram ser man att 10 gram vatten per m3 luft som kommer i kontakt med motorn kommer att kondensera på den. Det blev inte så att man fick starta länspumpen, med jag torkade upp ganska mycket vatten på motor och därunder.

 

Motorn tål självklart fukt och även lite vattendroppar - så länge lackering och rostskydd är intakt (typ 5-10 år). Min motor är 25 år gammal och har tappat en hel del färg, speciellt där man inte når och ser.

 

Året efter ser jag att motorn rostar på olika ställen på blocket, men framförallt på sumpen och dess undersida. Jag har senare förstått att det förekommer att en del får lyfta ur motorn för att byta sump.

 

Jag bytte taktik och sedan 2017/2018 har jag nu INGEN ventilation (allt proppat) och en torkmaskin på 35 w som håller rel. fuktighet under 60%. Den finns ingen kondens någonstans på blocket och det är snustorrt i hela maskinrummet.

Torrbollar har jag med, men inte i maskinrummet - jag håller med om att salthalten är en onödig risk att lägga till. Kattsand som är gjord av silica gel låter som en riktigt bra ide. Det ska jag prova.

IMG_7259.JPG

IMG_2313.JPG

Snygg uppfräschning av oljetråget. Jag har samma problem. Det är rätt trångt att komma åt att tvätta och måla. 
Hur gjorde du?

Share this post


Link to post
Share on other sites
44 minuter sedan skrev Gripen72:

Det är nog en bra regel med tanke på hur starkströmsinstallationerna ser ut i en del båtar.

I dessa fall går det utmärkt att ställa avfuktaren i en låda utanför båten och leda upp torrluften med slang.

Hmmm. Att ställa avfuktaren i en låda utanför båten kräver väl att det är en sorptionsavfuktare? Jag vet inga andra som har tydlig ”ut-torr-luft-slang”.

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minuter sedan skrev ChristerN:

Hmmm. Att ställa avfuktaren i en låda utanför båten kräver väl att det är en sorptionsavfuktare? Jag vet inga andra som har tydlig ”ut-torr-luft-slang”.

Det stämmer. Sorptionsavfuktaren fungerar när det är minusgrader också.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ni som använder kattsand eller sg hur gör ni med det? Lägger ni det bara i ngn balja eller vad är bäst?

Är lite trött på kalciumkloriden, alltid rädd att spilla ut nåt av vätskan som blir.

Share this post


Link to post
Share on other sites
53 minuter sedan skrev anuba:

Jag fick tipset av en båtmek att spruta konserveringsolja på motorn. 
https://www.hjertmans.se/produkter/motor-tillbehor/olja-smorjmedel/sprayer/konserveringsolja-spray-utombordare

Funkar naturligtvis men blir onödigt kladdigt och svårt att få bort tycker jag. WD-40 sanerar sig själv när motorn blir varm vid första turen i vår. En kladdig yta samlar sot och damm.

Edited by Rascal
.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev anuba:

Snygg uppfräschning av oljetråget. Jag har samma problem. Det är rätt trångt att komma åt att tvätta och måla. 
Hur gjorde du?

Tja, jag har bara en motor (KAD42) så jag kan sitta på båda sidor och ligga framför - jag har nog 70 cm fritt runt om (även framför, dock bara 50 cm högt).

Jag var orolig för att slipa bort för mycket material på sumpen och skapa läckage. Jag blev rekommenderad en rostätare Dinitrol RC900 som proffsen använder. Den är transparent men vid andra och tredje lagret reagerade den med rosten och bildade en hård svart yta. Det ska bli intressant att se hur länge det håller - första året har varit perfekt.

IMG_2218.JPG

IMG_2254.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 minuter sedan skrev ThomasVikhog:

Tja, jag har bara en motor (KAD42) så jag kan sitta på båda sidor och ligga framför - jag har nog 70 cm fritt runt om (även framför, dock bara 50 cm högt).

Jag var orolig för att slipa bort för mycket material på sumpen och skapa läckage. Jag blev rekommenderad en rostätare Dinitrol RC900 som proffsen använder. Den är transparent men vid andra och tredje lagret reagerade den med rosten och bildade en hård svart yta. Det ska bli intressant att se hur länge det håller - första året har varit perfekt.

IMG_2218.JPG

 

Det funkar säkert jättebra. Om jag inte minns fel så är det en epoxi som använder rosten som "aktivator".

Share this post


Link to post
Share on other sites
33 minuter sedan skrev ThomasVikhog:

Tja, jag har bara en motor (KAD42) så jag kan sitta på båda sidor och ligga framför - jag har nog 70 cm fritt runt om (även framför, dock bara 50 cm högt).

Jag var orolig för att slipa bort för mycket material på sumpen och skapa läckage. Jag blev rekommenderad en rostätare Dinitrol RC900 som proffsen använder. Den är transparent men vid andra och tredje lagret reagerade den med rosten och bildade en hård svart yta. Det ska bli intressant att se hur länge det håller - första året har varit perfekt.

IMG_2218.JPG

IMG_2254.JPG

Verkar intressant. Var köper man den som privatperson i Sverige?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy