Planare 3 Postad söndag kl 10:57 Vilken propellersats till en KAD44 MED DPE-drev? Råkade ut för en propellerskada i samband med upptag i höstas. Markeringarna på propellrarna blev oläsliga varför jag måste gräva info för att hitta rätt ersättningssnurror. De förstörda propellrarna var en främre trebladig och bakre fyrbladig dvs en VP A-serie kombo. När jag tittar i båtens spec står det en B3 kombo vilket innebär 2 trebladiga propellrar. Frågan är varför det satt en A- propeller uppsättning på båten?? Fanns det en tanke bakom?? Här på Maringuiden finns flera trådar med funderingar runt propellerval men det verkar finnas många olika tänk här! Somliga anser att A propellrarna är bättre i flera avseenden. båten är en TARGA27, väger knappt tre ton. Med de nu förstörda propellrarna körde jag tidigare march 23 knop på 3100 rpm. Jag noterade vid tidigare upptag att det alltid fanns rejäla kaviterings märken (färgen fläckvis borta och slitage på bladen) på bakre propellern men inte på främre. Verkar alltså som bakre snurran fick ta mera stryk. vad säger intelligentsian här på Maringuiden? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 520 Postad söndag kl 12:25 (redigerade) Hej Jag har för mig att både A och B serien har utgått och ersatts av J. Man kan tydligen få tag på separata A eller B propellrar men de är ganska dyra om man köper styckevis. Ett komplett set J propellrar VP original kostar strax ca 11 000 kr vad jag sett. J-seriens märkning motsvarar inte A och B seriens märkning, se bifogad länk. Finns däremot eftermarknadspropellrar (t.ex. Solas) som kostar runt 7000 kr i aluminium. OBS! Deras märkning är inte samma som VP original, utan där får man rådfråga de som säljer t.ex. Marinshopen m.fl. de kan ge råd vilken storlek du ska ha. Rostfritt? Nja, är nog bäst på snabbare båtar men det är kanske någon här som tycker tvärt om och kan lämna ett utlåtande. Finns nog en hel del medlemmar här på MG som kör Targa eller liknande båtar och kan ge tips och goda råd. Bifogar en länk till Volvo Penta, klicka på VOLVO PENTA PROPELLER GUIDE så öppnas ett nytt fönster med en pdf. https://www.volvopenta.com/marine/parts/propellers/duoprop-for-aquamatic-sterndrives/ 1 timme sedan skrev Planare: Jag noterade vid tidigare upptag att det alltid fanns rejäla kaviterings märken (färgen fläckvis borta och slitage på bladen) på bakre propellern men inte på främre. Verkar alltså som bakre snurran fick ta mera stryk. Kan vara så att ditt propellerset som satt där varit skadat och reparerats på ej tillfredställande sätt och då uppstår mer kavitation. Men det kan även vara så att du kör på grunda sandbottnar som blästrar propellrarna och då kan bakre propellern få mer stryk eftersom den främre skjuter vattnet med sandkorn mot den bakre. //Pär Redigerad söndag kl 12:27 av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Planare 3 Postad söndag kl 14:38 Har kollat vidare och lyckats identifiera märkningen på bakre propellern. Det står J4 på den. Kan alltså vara en ersättningspropeller för en tidigare B3? Borde det inte vara en J3 i så fall. Oklart för mig vad siffror och Bokstäver står för parametrar. Stigning? Form/modell, storlek??? jag åker nästan bara på djupa vatten på västkusten. Liten sandpåverkan… Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 520 Postad söndag kl 15:03 Nej, märkningen från A och B serierna blir inte samma på J serien, alltså en B3 blir inte J3 enligt VP själva. Vad har du haft för max varvtal WOT med 1 person och lätt last i båten? Det enda du skrivit är att du hade marschfart 23 knop vid 3100 r/min. Annars får du fråga där du tänkt köpa eller om det är någon annan här på MG som har liknande båt kan komma med något tips vad du ska köpa. Angående din kavitation, kan det vara så att någon tidigare ägare haft A eller B propellrar och sedan gick den bakre sönder och köpt en bakre J4 i tron om att det var samma. Ren "gubbgissning" 🤔 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Planare 3 Postad söndag kl 15:23 Tack för värdefulla synpunkter!! ja, det är nog bäst att fråga propellerexperterna. Bor lyckligtvis nära en sådan i torslanda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThomasVikhog 165 Postad söndag kl 16:45 Vad har du för utväxling? Matar du in serienummer på motor eller drev på VP hemsida så ser du det? KAD44 verkar ha 1,68:1. Jag har också en 3 tons båt 28 fot, med KAD42 och DPE (1.78:1 i utväxling). Jag kör på A8 propellersats sedan 10 år. Motorn varvar ur med 3900rpm och gör enligt GPS 39 knop. Jag brukar marcha på 30 knop och gör då 3000rpm - då får jag ett snitt på 1,1 liter per sjömil. Båten planar vid 17 knop men vill helst över 25-27 knop innan den går lätt, man kan dock köra i 22-23 med lite trögare gång. Ja. det är en bra fråga vilken J propeller som ska användas i stället. Jag tror att nästa propeller blir Solas - man får nog ta en diskussion med dom. Jag saknar diagram på nya propellrar motsvarande de gamla som jag bifogar. Rostfria propellrar är bättre på alla sätt, men är dyrare och leder till större haveri vid grundstötning (axelbrott).Jag skadade mina propellrar (draggade horngädda) för 5-6 år sedan men fick dom lagade. Det ser ut att funka 3-4 år till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 520 Postad söndag kl 17:13 Hittade någon översättningstabell från A eller B till J men den var inte lätt att hitta och söka på Svenska brukar ge noll resultat. https://www.steeldevelopments.net/products/genuine-volvo-duo-aluminium-props-j-series-price-per-set-off-1-x-lh-1-x-rh-propeller Ska se om jag hittar något gällande Solas. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 520 Postad söndag kl 17:30 Här kommer lite gällande Solas: https://www.marineengine.com/parts/solas-propeller/42.html?srsltid=AfmBOop_um8bRyxpUlRXnlOKOeOSSBdzth5Q3fgpPNPWuMiitrPdNJww Solas eget propellerverktyg: https://www.solas.com/exec/product.php?mod=inquire&lg=E Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Planare 3 Postad måndag kl 09:25 Tack för omräkningstabeller! Ja, det lönar sig att söka i den engelskspråkiga världen! enligt tabellen så ska J4 kunna ersätta B3 propellrarna. Så då är ett regelrätt utbyte gjort. Blir lite avundsjuk på Thomas Vikhog här ovan som får ut så mycket mer prestanda av sin lite äldre svagare KAD😁. Min KAD44 är nyligen renoverad med ny turbo etc. Så den borde kunna ge mer. Pratar med propellerteknik Torslanda om saken. Återkommer och rapporterar här om valet. Provkörning blir nog inte förrän i maj men då rapporterar jag resultaten! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 130 Postad måndag kl 11:25 Hej! Jag har en Triton 29 som väger omkring 5,5 ton med halvfyllda tankar. Den båten är ju litet större än Targa 27, kanske mer jämförbar med Targa 30. KAD43 med 290 dp drev, jag har numera J3, hade B3 innan. Ingen skillnad på dessa propelleruppsättningarna, omkring max 20 knop vid ca 3500 RPM på våren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 520 Postad måndag kl 13:45 3 timmar sedan skrev Planare: Tack för omräkningstabeller! Ja, det lönar sig att söka i den engelskspråkiga världen! enligt tabellen så ska J4 kunna ersätta B3 propellrarna. Så då är ett regelrätt utbyte gjort. Blir lite avundsjuk på Thomas Vikhog här ovan som får ut så mycket mer prestanda av sin lite äldre svagare KAD😁. Min KAD44 är nyligen renoverad med ny turbo etc. Så den borde kunna ge mer. Pratar med propellerteknik Torslanda om saken. Återkommer och rapporterar här om valet. Provkörning blir nog inte förrän i maj men då rapporterar jag resultaten! Ja tyvärr verkar det som Volvo Penta inte har några vettiga rekommendationstabeller gällande propellerval efter båtens motorstyrka, l.ö.a. och vikt, jag hittar inga iaf. Mercury Marine har alltid haft mycket bra listor/tabeller vilken propeller man skall välja enligt parametrarna ovan, ytterst sällan som man har behövt byta från den propeller man valt från början. Sen är det ju stor skillnad på två olika båtar avseende skrovform och hur pass lättdrivna eller tungdrivna de är även om de är lika långa och väger lika mycket. Som t.ex. @ThomasVikhogs båt är nog betydligt mer lättdriven än en Targa 27 om det är den på profilbilden. Sen har man ju beväxning, ev. skador på botten och väder att ta hänsyn till, en varm sommardag med tung fuktig luft kan sänka motorns effekt med 10% till skillnad mot en klar och krispig höstdag. Får inte motorn kall luft utifrån direkt till luftintaget så blir detta fenomen bara värre mitt i sommaren. Det är ganska stor skillnad på om luften är 25 grader (ute) eller 50 grader (i maskinrummet) och en turbo och/eller kompressor ökar lufttemperaturen ytterligare. Visserligen finns det laddluftkylare på motorn men finns möjlighet se till att motorn får så kall luft som möjligt. @Planare du kan kanske vinna någon knop med ett propellerset i rostfritt tack vare att de har tunnare blad och man kan gå upp 1–2" i stigning med bibehållet varvtal på marsch och WOT. Det är inte alltid denna teori stämmer på drevmotorer men på utombordare är det garanterat fartvinst och dessutom kan man laborera med monteringshöjden. Ställ frågan till Propellerteknik, Torslanda och kolla vad de säger. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser