Jump to content
Sunday 16 May 2021
lsjogren77

Självläns

Recommended Posts

Hej

Kan någon beskriva hur självläns system fungerar.

I dag var jag och tittade på en styrpulpet båt. 4, 70 lång med en 50 hk utombordaremotor.

testade båten som ganska snart började bete sig märkligt. Krängde när jag slog av på gasen, fick kämpa för att få den att plana. Efter turen på 15 min har akterdelen sjunkit ner en bra bit

 

det visade sig vid upptag att den tagit in 100 tals liter vatten via akter självläns hål .

 

akter självlänshål låg ca 10 cm under vattenytan. Det är väl inte korrekt?


finns det ideer om varför det här inträffade?

 

Tack på förhand

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det finns några olika principer för självlänsar.

I en styrpulpetbåt med dräneringen under vattenytan vid stillaliggande är principen den att självlänsen skall fungera som en backventil. Det skall finnas en gummiläpp eller liknande som hindrar vatten att rinna in men det skall kunna rinna ut då båten planar och dräneringen hamnar i eller över vattenytan. Så kolla på utsidan av akterspegeln och självlänshålet (som kan vara detsamma som dyvikan) att det sitter någon form av ”flärp” eller så i det hålet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
31 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Det finns några olika principer för självlänsar.

I en styrpulpetbåt med dräneringen under vattenytan vid stillaliggande är principen den att självlänsen skall fungera som en backventil. Det skall finnas en gummiläpp eller liknande som hindrar vatten att rinna in men det skall kunna rinna ut då båten planar och dräneringen hamnar i eller över vattenytan. Så kolla på utsidan av akterspegeln och självlänshålet (som kan vara detsamma som dyvikan) att det sitter någon form av ”flärp” eller så i det hålet.

Tack för svar. 
Det finns ingen flärp.

En mässingsskruv under. Visst är det så att den är till för att tömma utrymmet i dubbelskrovet om det mot förmodan läckt in vatten

 

Så då är det alltså en flärp som saknas. Hålet är helt öppet.  Bild kommer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tyvärr lite dålig bild på hålet (övre)men som sagt ingen flärp. Helt öppet

Vad ska jag köpa för backventil/flärp?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Är du säker på att det är en självläns och ingen dyvika som saknas? Vad är det för fabrikat på båten? Har du googlat och kollat på andra om du kan se att det är en självläns? Den vanligaste typen av båt med självläns är ju där durken ligger över vattenytan i ett dubbelskrov och det finns ett utlopp på akterspegeln över vattenlinjen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev pseudonym:

Är du säker på att det är en självläns och ingen dyvika som saknas? Vad är det för fabrikat på båten? Har du googlat och kollat på andra om du kan se att det är en självläns? Den vanligaste typen av båt med självläns är ju där durken ligger över vattenytan i ett dubbelskrov och det finns ett utlopp på akterspegeln över vattenlinjen.

 

1 timme sedan skrev Volvo_Penta:

Jag röstar på att dyvikan saknas.

Instämmer, det låter klart som om det är en dyvika.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Väldigt svårt att säga utan bilder på båten. Men finns det inte båtar som har ett utrymme som

fylld med vatten när de ligger stilla?

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev ChristerN:

Väldigt svårt att säga utan bilder på båten. Men finns det inte båtar som har ett utrymme som

fylld med vatten när de ligger stilla?

Fjordling hade en tunnel i skrovet som vatttenfylldes för ökad stabilitet vid stillaliggande på ca 70-talet.

Min tro angående självlänsande styrpulpetare är att länsandet bygger på nivåskillnad mellan durken och vattenytan på utsidan. Gummiflärparna har till uppgift att hindra vattnet att forsa in när man backar.

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

 

Instämmer, det låter klart som om det är en dyvika.

Självläns ligger normalt över vattenytan på babords och styrbords sida Tex Örnvik 550 clx.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Låg båten på land och sen sjösattes strax innan provturen så måste man glömt att montera dyvikan, annars hade båten legat på botten. Du måste väl också märkt om du var blöt om fötterna när du åkte för det blir man om självlänsen inte fungerar vid stillaliggande och utloppet hamnat under vattenytan pga tung last.

Självläns bygger på nivåskillnad som skrevs tidigare i tråden.

Om det inte är en Trapez jolle.

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 minuter sedan skrev lsjogren77:

Dyvikan är på plats. (mässingsskruv)

 

Vi tror inte på det. En självläns har alltid utloppet ovanför vattenytan. Ännu högre under färd.

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 timmar sedan skrev Jorgen01:

Låg båten på land och sen sjösattes strax innan provturen så måste man glömt att montera dyvikan, annars hade båten legat på botten. Du måste väl också märkt om du var blöt om fötterna när du åkte för det blir man om självlänsen inte fungerar vid stillaliggande och utloppet hamnat under vattenytan pga tung last.

Självläns bygger på nivåskillnad som skrevs tidigare i tråden.

Om det inte är en Trapez jolle.

 

11 timmar sedan skrev Jorgen01:

Låg båten på land och sen sjösattes strax innan provturen så måste man glömt att montera dyvikan, annars hade båten legat på botten. Du måste väl också märkt om du var blöt om fötterna när du åkte för det blir man om självlänsen inte fungerar vid stillaliggande och utloppet hamnat under vattenytan pga tung last.

Självläns bygger på nivåskillnad som skrevs tidigare i tråden.

Om det inte är en Trapez jolle.

 

11 timmar sedan skrev Jorgen01:

Låg båten på land och sen sjösattes strax innan provturen så måste man glömt att montera dyvikan, annars hade båten legat på botten. Du måste väl också märkt om du var blöt om fötterna när du åkte för det blir man om självlänsen inte fungerar vid stillaliggande och utloppet hamnat under vattenytan pga tung last.

Självläns bygger på nivåskillnad som skrevs tidigare i tråden.

Om det inte är en Trapez jolle.

 

51F89F0E-FA24-473A-913E-285B894A9587.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Här är en tydlig bild på

blått = dyvikarn

rött. = enda hålet in till båten. Ca 10cm in till där motorn sitter. Helt öppet. Ingen backventil

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vissa brukar ha en kran på självlänsen som man stänger när man lastar båten eller kör långsamt. Sen när man är i plan eller om båten ligger förtöjd så öppnar man kranen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev lsjogren77:

Här är en tydlig bild på

blått = dyvikarn

rött. = enda hålet in till båten. Ca 10cm in till där motorn sitter. Helt öppet. Ingen backventil

Röda inringningen är väl dräneringen av motorbrunnen och har inget med självläns att göra.

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 timmar sedan skrev lsjogren77:

 

 

 

51F89F0E-FA24-473A-913E-285B894A9587.jpeg

Har du inte haft nedre plugg iskruvad så sjunker båten detta är en dyvika som du öppnar på land för att få ut det sista slagvattnet på hösten, eller om du tvättar båten på sommaren. Den har inget med självläns att göra. Är båten en ryds styrpulpet?

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 timmar sedan skrev lsjogren77:

Här är en tydlig bild på

blått = dyvikarn

rött. = enda hålet in till båten. Ca 10cm in till där motorn sitter. Helt öppet. Ingen backventil

Den ytan dit dräneringen går till, det är det som kallas motorbrunn? Den utan där motorns överdel är när man hissar upp motorn? Är det så så ska det nog inte vara någon backventil. Det brukar kunna vara vatten där på vissa båtar där den är så djup att man ser alla fyra bultarna som håller motorn. På vissa båtar ser man två bultar i motorbrunnen och två når man via någon lucka eller så är de monterade fast i skrovet. In i motorbrunnen kommer även vågor när man ligger still. Så den har en dränering där vatten kan röra sig obehindrat. 

Självläns brukar också mynna ut i aktern. Ofta med en form av backventil som ska hindra vatten att tränga in vid backning. Ofta en gummiflärp. Då finns en dränering ombord i sittbrunnen. I regel i aktern. Den kan ibland stängas med en kran om man är många ombord, har man en båt med durken lägre än vattenytan har man inte Självläns utan får pumpa ut vatten med pump eller ösa med önskar, typ på eka. Tränger vatten i i sittbrunnen eller inne i skrovet? Det ska inte in vatten där alls när man kör. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 timmar sedan skrev kossor:

Har du inte haft nedre plugg iskruvad så sjunker båten detta är en dyvika som du öppnar på land för att få ut det sista slagvattnet på hösten, eller om du tvättar båten på sommaren. Den har inget med självläns att göra. Är båten en ryds styrpulpet?

Återigen dyvikan var på plats vid sjösättning

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag vill inte nämna båtmärke i respekt till säljaren. Kanske är felet enkelt. Han kommer att återkomma.

båten sjösattes vid provtur på ca 20 minuter. Inget vatten rann ur vid sjösättning. Dyvikan satt på plats.

 

båten betedde sig konstigt. Krängde vid inbromsning etc. I efterhand förstod jag att det var vattenmassor som rörde sig.

 

20 min senare vid upptag ser man hur båten har ändrat flytläge. Aktern har sjunkit ner. Vid upptag rinner det ut 100 tals liter vatten ur hålet ovanför dyvikarn.

 

OBS det var inte så att vi klafsade i vatten. Det låg under sittbrunn.

 

Lasse

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok. Då har vi någorlunda förstått vad som har hänt och du (kanske?) har lärt dig vad sakerna heter. Saken känns oerhört lätt att råda i nu. Gå därifrån!!  Den båten ska du inte längre vara spekulant på. Klart!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vissa båtar tex Ryds har däcksdräneringsutloppet under vattenytan som ska stängas under färd men en kran. Dock brukar det inte vara några problem att köra med öppen kran utan att det läcker in vatten. Min teori är dock att slangen/kranen till däcksdräneringen läcker/är lös vilket ger vatten under sittbrunnen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
39 minuter sedan skrev Freez:

Vissa båtar tex Ryds har däcksdräneringsutloppet under vattenytan som ska stängas under färd men en kran. Dock brukar det inte vara några problem att köra med öppen kran utan att det läcker in vatten. Min teori är dock att slangen/kranen till däcksdräneringen läcker/är lös vilket ger vatten under sittbrunnen. 

Eller också måste det vara hål i båten, det lilla röret på bild dränerar ju motorbrunnen, och borde således inte kunna fylla båten med flera hundra liter vatten, röret mynnar ju i regel ut ovanför vattenytan.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev lsjogren77:

Jag vill inte nämna båtmärke.....

Då kanske det inte är helt enkelt att få tips/hjälp på ett forum.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Kane:

Då kanske det inte är helt enkelt att få tips/hjälp på ett forum.

Nä, forumet kan ju sitta inne med svaret om man vet båttyp. Känns inte som ägaren hängs ut för det, inget vet ju vem det är. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Kane:

Då kanske det inte är helt enkelt att få tips/hjälp på ett forum.

Jo det funkar att prata olika lösningar för självläns

Share this post


Link to post
Share on other sites
36 minuter sedan skrev lsjogren77:

Jo det funkar att prata olika lösningar för självläns

Ja, det gör det rent generellt men inte modellspecifikt. Det kan ju vara så att någon lägger ihop ett plus ett när man läser symtomen och vet modellen, eller inte. Men möjligheten ökar såklart ju mera fakta som är känt. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2020-09-12 vid 18:23 skrev lsjogren77:

akter självlänshål låg ca 10 cm under vattenytan. Det är väl inte korrekt?

Ajdå, då sitter man i klistret. Mitt självlänshål är 40 cm under vattnet.

image.png.2974782e873cbabfe1ceaa034b6bec05.png

  • Like 1
  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy