Jump to content
Saturday 15 May 2021
lsjogren77

Självläns

Recommended Posts

7 minuter sedan skrev M__G:

Ja, det gör det rent generellt men inte modellspecifikt. Det kan ju vara så att någon lägger ihop ett plus ett när man läser symtomen och vet modellen, eller inte. Men möjligheten ökar såklart ju mera fakta som är känt. 

Sant. Men jag hoppas du förstår att jag inte vill prata om en båt som håller på att sjunka vid provtur. Båten är inte min. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minut sedan skrev Kane:

Ajdå, då sitter man i klistret. Mitt självlänshål är 40 cm under vattnet.

image.png.2974782e873cbabfe1ceaa034b6bec05.png

Tack för bild. Låter bara som att det saknas backventil. Som du har!

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 minuter sedan skrev Kane:

Ajdå, då sitter man i klistret. Mitt självlänshål är 40 cm under vattnet.

image.png.2974782e873cbabfe1ceaa034b6bec05.png

Antar att det jag ringat in med rött är självläns med backventil men vad är det som jag ringat in med gult?

ADD9F8B9-8DE4-433B-BD5E-E552AC2A9AE3.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites
29 minuter sedan skrev lsjogren77:

Antar att det jag ringat in med rött är självläns med backventil men vad är det som jag ringat in med gult?

Dyvikan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev lsjogren77:

Sant. Men jag hoppas du förstår att jag inte vill prata om en båt som håller på att sjunka vid provtur. Båten är inte min. 

 

Den genomföring Du ringat in med rött är i normala fall dränering från motorbrunnen. Om den genomföringen i detta fall inte är dränering från motorbrunnen utan har öppen förbindelse med utrymmet inne i dubbelskrovet är det något som är knepigt. I sådana fall måste det finnas en möjlighet att stänga förbindelsen. Och vilken nytta skulle den då göra då Du har en riktig dyvika på dyvikans rätta ställe. Från vilket hål kom de hundratals liter som rann ut?

 

Nej jag tror att vattnet kommer från någon annan "genomföring", i dagligt tal kallat hål eller spricka. Undersök båten noga med kritiska ögon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu har TS bifogat två bilder på olika akterspeglar och på bägge ritat röda och gula ringar. Risk för förvirring!

Vi får förutsätta att bild 2 är @Kanes bild och vad TS avser med att ringa in genomföringar på den begriper inte jag iaf.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Varför inte ta en bild inifrån sittbrunnen, då syns det om det finns självläns på båten.

Och skriv vad det är för båtmodell, det kan ju inte någon bli hängd för.

Och du får säkert rätt svar blixt snabbt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev ChristerN:

Vi får förutsätta att bild 2 är @Kanes bild.

Stämmer!

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timmar sedan skrev lsjogren77:

Sant. Men jag hoppas du förstår att jag inte vill prata om en båt som håller på att sjunka vid provtur. Båten är inte min. 

 

Förstår i och för sig inte vad och vem som skulle bli putt på det, du nämner ju inget namn på ägaren, eller ens ort. Lite som att provköra en bil men vill inte nämna att det är en Volvo för det var något fel på den.,. Men nämna att den tillhör sven Svensson i Stockholm, ja det kan ju vara onödigt såklart.

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timmar sedan skrev lsjogren77:

Tack för bild. Låter bara som att det saknas backventil. Som du har!

 

 

Backventilerna är långt ifrån täta, hindrar bara vatten att tränga in vid backning eller vågor akterifrån. Hamnar durken under vattenytan rinner vatten in men inte lika fort som utan backventilerna. Vissa har en ventil som stänger helt, typ ballofix.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2020-09-13 vid 17:17 skrev Baxlaget:

Vi tror inte på det. En självläns har alltid utloppet ovanför vattenytan. Ännu högre under färd.

Njä, inte alltid. På min Micore är utloppet under båten, öppet hål. Dubbla inlopp bak i durken kopplade till kran som aldrig behöver stängas. 

Edited by sigge_1
Felstavning

Share this post


Link to post
Share on other sites
2020-09-13 vid 17:17 skrev Baxlaget:

Vi tror inte på det. En självläns har alltid utloppet ovanför vattenytan. Ännu högre under färd.

Inte jag. 40 cm under vattenlinjen......

Se bild inlagd tidigare idag.

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 minuter sedan skrev Kane:

Inte jag. 40 cm under vattenlinjen......

Se bild inlagd tidigare idag.

Och mina självlänsar mynnar ut så 3/4 är under vatten. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alltså - någonstans är något trasigt, är svaret. En självläns är kopplad till en spygatt, antingen i en sittbrunn eller en motorbrunn. Det skall förmodligen gå en slang mellan hålet i aktern och spygatten.

Att självlänsen mynnar under vattenlinjen är i sig inte konstigt.  
 

Om det blev fullt med vatten i skrovet när ni körde är något fel, och det är inte avsaknad av backventil. Gummiflärpens funktion är mer för att hindra att det trycks upp vatten i sittbrunnen/motorbrunnen när du backar med båten. Att en backventil är det enda som hindrar en båt att sjunka... nej, det tror jag inte alls på. 
 

Självlänsar är liksom inte raketforskning. Vattnet skall kunna rinna ut från en högre nivå. 

Edited by Peter_K
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minuter sedan skrev Peter_K:

Alltså - någonstans är något trasigt, är svaret. En självläns är kopplad till en spygatt, antingen i en sittbrunn eller en motorbrunn. Det skall förmodligen gå en slang mellan hålet i aktern och spygatten.

Att självlänsen mynnar under vattenlinjen är i sig inte konstigt.  
 

Om det blev fullt med vatten i skrovet när ni körde är något fel, och det är inte avsaknad av backventil. Gummiflärpens funktion är mer för att hindra att det trycks upp vatten i sittbrunnen/motorbrunnen när du backar med båten. Att en backventil är det enda som hindrar en båt att sjunka... nej, det tror jag inte alls på. 

Ja, durken måste ju vara över vattenytan annars rinner ju vatten in, så har båten med all sannolikhet inte varit. Så något är fel. Tror vi kan och vågar säga att antingen är en slang eller rör mellan skrov och spygatt vara sönder och vatten läcker in den vägen, eller så saknades dyvikan eller otät, eller så är det ett hål i skrovet. Möjligen om det finns någon annan bordsgenomföring som är skadad. 

Felet borde vara rätt lätt att hitta kan jag tycka. I värsta fall får man väl sjösätta och se var det läcker in. 

Edited by M__G

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy