Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Dilba

Lacka radar

Rekommendera Poster

Jag har en helt svart båt och behöver nu komplettera med en Garmin GMR 18 radar. Är det någon som vet om det går att lacka själva ”burken” eller om det stör funktionen. Jag har sett svarta Simrad radar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollat med tillverkaren?

 

Jag skulle tro att det går bra. Du skulle kunna prova med plastidip, då kan du ju ta bort det om det blir dåligt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har lackat radarvingar, både typ radom och öppen vinge utan att uppleva prestandaförsämring.

Anledningen att det står ”Do not paint” på antennen är att filipin... host.. besättningen år efter år inte ska gå och rolla på ett flödigt lager färg på den.

Nu har det ju inte varit Garmin GMR som jag målat, men jag skulle inte tveka att måla en sådan.

Blymönja kan du ju undvika att använda 😜

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

All färg kommer påverka prestandan, men lägger du ett tunt och jämt lager blir det nog inte märkbart.

Metallic-lack o dyl är dock en dålig idé av uppenbara skäl...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fråga tillverkaren om råd gällande eventuell påverkan på funktionen på radarn om man målar.

Kan foliering med vinyl som görs på bilar och båtar vara ett alternativ till att måla?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minutes ago, per_62 said:

Fråga tillverkaren om råd gällande eventuell påverkan på funktionen på radarn om man målar.

Kan foliering med vinyl som görs på bilar och båtar vara ett alternativ till att måla?

Tillverkaren kommer ganska säkert svara att den inte kan målas. Vinylfoliering borde vara en bra ide (och i värsta fall kan man ju helt enkelt ta av den)

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte också föreslå vinylfoliering, då kan du ju få en trevlig text och/eller logotyp på burken samtidigt.

Då kan du ju ha en bild på skådespelaren Gary Rich Burghoff, det skulle ju passa bra.:rolleyes:

 

radar.jpg.58c2f139c73d82038013b98ab40f3f64.jpg

 

 

Blymömja och metallicfärg har ju "antiföreslagits" så kan ju jag då lägga till magnetiskt färg man har till olikfärgade "whiteboards". Alltså kontraindicerade färger!

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En klar fördel med folieringen är ju att du kan ta bort denna och enkelt återställa till originalutförande, ja möjligen kanske originalbokstäverna försvinner.

Med svart färg, kanske mattsvart så kanske det blir väldigt varmt i radardomen?

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har i mitt tidigare liv som billackerare målat mängder med raymarine radar med företrädesvis mattsvart billack har inte hört talas om några komplikationer med prestanda. 

 

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter som att vi alla tror att det inte påverkar funktionen så mycket (ej blymönja, metallic, magnetisk färg etc).

Foliering/plastic dip är bra förslag, ska absolut fundera på dem. Passade också på att ställa frågan till Garmin, återkommer mer deras svar. Tack för alla svar :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan om det går att lacka radomen på en radar beror på vilken frekvens det arbetar på. Vid de frekvenser som bilradar jobbar på 77GHz och 79GHz kan man försämra prestandan rätt mycket genom att lägga på ytterligare ett lager färg.

Men på marinradar som jobbar kring 3GHz och 10 GHz kan man lägga på ytterligare ett lagar färg givet att den inte innehåller kol eller metall.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-08-17 vid 21:33 skrev Dilba:

Jag har en helt svart båt och behöver nu komplettera med en Garmin GMR 18 radar. Är det någon som vet om det går att lacka själva ”burken” eller om det stör funktionen. Jag har sett svarta Simrad radar.

Hej

Du behöver måla radarn i någon varselfärg så du syns!

Hälsningar Ove

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev Ove-T:

Hej

Du behöver måla radarn i någon varselfärg så du syns!

Hälsningar Ove

Ja gör det, neonröd eller argongrön.
 

Jag har väl främsts irriterat mig på svarta eller armégröna kajaker med kajakister i mörka kläder med mörka eller camoflagemönstrade flytvästar, nu har jag skruvat upp känsligheten på radarn så det är större chans att man upptäcker dem innan det är för sent.

Likaväl ser man ibland svarta, gråa eller camoflagemönstarde ribbar med många passagerare, men kan undra om det är en fientlig invationsstyrka eller om MÖP har årsmöte. Men iallafall dom syns väldigt dåligt dom också.
 

Så tänk till! Alla har ju inte radar, men fler kan upptäcka dig om du har en bra radarreflektor, AIS och alltid för ljusstyrka lanternor. Och kanske en radarburk i en pikant varselfärg!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Ove-T:

Hej

Du behöver måla radarn i någon varselfärg så du syns!

Hälsningar Ove

Jag är inget proffs men är rimligt van att navigera. Jag kör mellan 2500-3000 distans per år och förstår absolut idén med extra ”synlig” radar. Men för en gångs skull tänker jag låta utseendet få gå före logiken. Annars ingen dum idé med att lacka den i neon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Jag har väl främsts irriterat mig på svarta eller armégröna kajaker med kajakister i mörka kläder med mörka eller camoflagemönstrade flytvästar,

De flesta paddlare tycker jag nog trots allt anstränger sig för att försöka överleva.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Mackey:

De flesta paddlare tycker jag nog trots allt anstränger sig för att försöka överleva.

Nja, vet i tusan, tycker de dyker upp på de mest oväntade ställena,  gärna i skymningen utan lanternor. Säkert skön känsla att paddla runt i skymningen men otroligt dumt, ,än syns inte, svåra att se i dagsljus med ibland, särskilt om det är mulet och lite vågor. 

Men gled iväg från tråden....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då fick jag svar från Garmin, klipper in det nedan

”Dom går att lacka, Men undvik tjockt lager med färg samt färg som innehåller någon typ av metall. 

Är färgen helt fri från metall är det inga bekymmer. ”

 

så svaret är ja, men såklart utan metall i färgen. Tackar Garmins support för återkoppling!


Och såklart tack för alla era svar!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett vanligt svart pigment är kimrök. Detta är detsamma som kolpulver. Kol verkar resistivt på mikrovågor, dvs känsligheten i radarn kan komma att påverkas. Men det kanske inte är det viktigaste om den sitter där för syns skull... 😉

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...