Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

Fattiglapp_

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    17
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

12 Trovärdig

Om Fattiglapp_

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Yamaha är det kanske inget fel på, men jag hade inte handlat båt av en handlare som inte kan ta sig till vattnet. Hade inte heller köpt bil av en handlare som ligger på en ö utan bro- eller båtförbindelser... tyvärr kom väl det tipset lite sent.
  2. Tänk bara på att om du bara har b-körkort är det troligen svårt eller omöjligt att hitta bil och kärra som du lagligt kan köra den båten på. Gäller 80-kärror då förstås, med 30-kärra går det lättare. Kan man inte ta servicen till bryggan? Även om det kostar lite extra borde det vara görbart och enklare...
  3. Tillverkaren kommer ganska säkert svara att den inte kan målas. Vinylfoliering borde vara en bra ide (och i värsta fall kan man ju helt enkelt ta av den)
  4. All färg kommer påverka prestandan, men lägger du ett tunt och jämt lager blir det nog inte märkbart. Metallic-lack o dyl är dock en dålig idé av uppenbara skäl...
  5. Tack! Att motorn dog när jag ökade varvtalet då bekymrar mig egentligen inte så mycket, för då var ju batteriet kass (av någon anledning). Den inbyggda voltmetern visade då >14V, så jag gissar att laddningen funkar men det gamla batteriet tog ingen laddning. Har varit inne på ditt spår med extrabatteri precis som du beskriver, så det lutar åt det. Det är ju tryggt och löses enkelt. Känns bara dumt med ett förbrukningsbatteri när de enda förbrukarna är barnens telefoner, en (1) led-lampa och pumpen till handfatet. Och det enda som användes i går var pumpen för en kort handtvätt...
  6. Ja riktigt hur batteriet sköttes den tiden vet jag inte, om det laddades eller ej. Jag tror och hoppas att batteriet var kass, men vill minimera risken att bli stående igen. Jag föredrar att vara netto-inbetalare till Sjöräddningen 😏 Hade jag sett detta komma om jag haft en Nasa BM-1 eller liknande? Voltmeter räcker ju inte... Tillägg: jag har funderat på detta redan innan det hände, överförsiktig som jag är. En fundering var att skaffa en egen startbooster. Tur att jag inte hade det, för i detta fall hade resultatet blivit att jag startat motorn, kastat loss och kört ut i farleden med familjen i båten, och där hade vi blivit stående mörklagda. Det läget är inte trevligt 😧
  7. Jaha, så fick man användning för sitt medlemskap i Sjöräddningssällskapet (tack för det!). När vi skulle hem i går var allt helt dött i båten. Med sjöräddningens startbooster startade motorn, men dog så fort jag skulle öka varvet och då gick den inte igång igen. Efter bogsering och en natts laddning visar c-tek-laddaren att batteriet är fulladdat, men båten är helt död. Ett nytt batteri (bra att Biltema har söndagsöppet) så funkar allt som det skall. Frågorna då: båten, och troligen batteriet, är från 2016 * Är det normalt att batteriet inte håller längre? Båten stod nog på land från hösten 2018 till våren 2020, det kan möjligen ha påverkat. * Finns det anledning att misstänka att något annat orsakat felet? Har inte mycket utrustning i båten (plotter, belysning, vattenpump men inte kylskåp el dyl). Det enda jag märkt innan är att om motorn går på tomgång så sjunker varvtalet när jag ändrar trimvinkeln. Glömde kolla om det försvunnit med nytt batteri. Kan det vara relaterat, och är det anledning till oro? Motorn är en Mercury 115 efi, också från 2016
  8. Det är sådana blixtrande idéer som räddar pensionssystemet. Något säger mig att de kommer vara netto-inbetalare till systemet.
  9. Men nog står båten i motlut på trailern också? Hur mycket skulle man kunna sänka stäven genom att justera kölrullarna? Svårt att se på bilderna hur det ser ut i dag, det blir kanske inte tillräckligt mycket?
  10. Jag är långt ifrån expert på området, men jag tycker det ser konstigt ut. Stävöglan kan junlyftas en hel del. Men på bilden framifrån ser det ut som tornet står så långt bak det kan göra. Ändå ser man på bilden bakifrån att båten står för långt fram (framför bakre rullen)? För inte skall väl tornet stå bakom "förgreningen"? Vad är det för trailer och vad är det för båt? Kan trailern vara för stor?
  11. Å andra sidan säger väl köpekontraktet att trailern kostade ca 65000 då? En riktigt ful köpare skulle med det kunna hävda att för 65000 kan man förvänta sig att trailern fungerar perfekt. Hoppas annonsen var tydlig på det obesiktigade i så fall? Men kan inte förstå varför det bara skulle stå trailer på kvittot, fick du någon klarhet i det?
  12. Lite mer om faran med 3-meterslinjen hittar man här http://www.dagensbatliv.se/sjokort/sa-undviker-du-grunden-i-sommar Kort sagt: innanför 3-meterslinjen kan sjökorten inte användas...oavsett leverantör
  13. För ett tag sedan lärde jag mig något nytt när någon från försäkringsbranschen uttalade sig om de vanligaste felen folk gör. Högt upp på listan kom att gå innanför 3-meterslinjen av okunskap. Innanför 3-meterslinjen är man aldrig säker utan skall, oavsett båt, ha utkik i fören. Ser ut som att detta är ett sådant misstag...
  14. Skall man låna är huslån oslagbart för den som har möjlighet, och inte meckigt. Kan ju bli en extra kostnad för pantbrev, men den lär man tjäna in många gånger om på räntan. Men... det finns en stor fälla här. Huslån ger möjlighet till långa amorteringstider eller tom amorteringsfritt. Utnyttjar man det kan båten bli hur dyr som helst. Tänker man sig för med restvärde etc är det bästa lösningen på lån
  15. Jag har 115 hk. Räcker väl till, men 150 hade naturligtvis varit att föredra. Bellan är mer öppen, eftersom den inte har någon fast konsol babord. Kanske nackdel när man skall laga mat, men det gör vi huvudsakligen i land ändå. Men det ger lite större flexibilitet i Bellan tycker jag. Men det stora avgörandet för mig var snarare de exemplar jag hittade samt förutsättningarna. Jag jämförde en Bella i nyskick där jag fick bra betalt för inbytet mot en Flipper som behövde åtgärdas lite (småsaker men som fick frun att bli negativ) och där de inte tog i inbytet med tång. Och Flippern var rejält mycket dyrare, vilket förvisso nog var korrekt då den var bättre utrustad och med 150 hk.
×
×
  • Skapa nytt...