Gå till innehåll
torsdag 16 oktober 2025
Mackey

Varför finns det ventiler (inte sådana man kan se igenom) på sittbrunnens självlänsar?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Når vi köpte båten var dessa redan orubbliga och jag gar aldrig haft något behov av att kunna stänga dem. Några alternativ jag komma på när det är bra att ha dessa är:

1. Om slangen går av.
  2. Om man vill byta slang när båten ligger i vattnet.
  3. Om man vill fylla sittbrunnen med vatten för att låta barn eller barnbarn bada i sittbrunnen.
  4. Om man själv vill bada.
  5. Om man lever på att sälja dessa ventiler är de också bra.
  6. Om man vill testa hur länge det kan regna innan vattnet rinner in i båten.

Det är ungefär så långt min fantasi sträcker sig.

Finns det flera förslag?

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På en tidigare båt rann det in vatten i sittbrunnen från den lägre självlänsen när båten lutade mycket. Det handlade bara om några liter, men ändå nog för att ge ganska blöta skor. Seglar man länge med vinden från samma håll skulle det vara smidigt att stänga den så det inte blir så fuktigt i sittbrunnen.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om båten tar in vatten när det är många personer i sittbrunnen och man inte vill att gästerna ska bli blöta om fötterna. Kompisen tyckte det var enklare med två termoskorkar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Minns när föräldrarna hade bjudit in till kräftskiva i sittbrunnen på Vindö 28:an.

Sex personer och några barn, ingen var anorektiker, snarare var det tvärtom för somliga.

Det skvalade rätt bra när det rann in bakvägen genom självlänsarna, avstängningskranarna satt under durken, så alla fick gå i land en stund innan det var avstängt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...