Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Hansbanans

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    22
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

3 Neutral

Om Hansbanans

  • Placering
    Kadett

Mina båtar

  • Båtens namn
    Krabat 740

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Det tog hela sommaren. Men nu är motorn igång lagom till upptagningen. Detta sedan vi knackade försiktigt med en hammare runt om på i sprutningspumpen samtidigt som vi körde med insprutningspumpen. Då hostade motorn igång!
  2. Det är ju alldeles fantastisk, Boanjoan! Skriver ut dina bilder och sätter in i båtpärmen tillsammans med instruktionsboken. Mitt problem nu är att det inte kommer fram någon diesel trots pumpande med matarpumpen i omgångar i säkert en halvtimme, tre kvart. Till och med förfiltret direkt efter tanken är helt tom. Det känns som att det finns ett motstånd i pumpen när jag pumpar, vilket gör att jag tycker att det borde fungera. Kan matarpumpen helt enkelt ha gett upp, vilket orsakat att motorn inte startat i år? Min motorkunniga granne som hjälper mig med detta vill installera en elektrisk sugande bränslepump med lågt tryck mellan tanken och förfiltret. Vad säger ni om det? Några andra förslag? Jag har för grannen nämnt det som jag har för mig skrivits här i tråden, att pumpen matarpumpen kan ha hamnat i fel läge och en knuff med startmotorn kan lösa detta. Min granne säger att i så fall hade det inte gått att pumpa alls. Jag förstår också att det finns en sil på matarpumpen som ska rengöras ibland. Det är helt omöjlig att komma åt i min båt. Jag skulle behöva demontera avgaslimpa mm för att ha en chans att komma åt- Hur viktig är den detaljen?
  3. Tack för era svar. När jag skriver att matarpumpen sitter under förarsätet så menar jag att den sitter där den ska på motorn, men förarsätet är platsbyggt i trä delvis över motorn.så det är omöjligt att se matarpumpen, men jag har hittat matararmen när jag stack in armen, så jag kan känna den. Har öppnat både förfiltret av aluminium och finfiltret med glaskopp med glaskopp framtill på motorn. I båda var det mycket vatten och en rostbrun sörja. De är nu rengjorda och tillbakasatta. Tyvärr vi bort bränsleslangen som fortsätter efter matarpumpen, eftersom den hade sprickor. Men det var bara skalet innanför fanns en rejäl släng av något slags metall som verkar helt ok. Dock hopplöst svår att få tillbaka eftersom det är så trångt. Därefter återstår alltså själva luftningen. Jag tycker bara att instruktionsbokens bilder är så svårtydda.
  4. Har en Volvo Penta MD21b som jag inte vågat byta bränslefilter på, eftersom det verkar så krångligt att lufta bränslesystemet. Det har fungerat bra tills nu. Nu startar motorn inte alls och jag måste en gång för alla lära mig luftningen. Enligt instruktionsboken är det väldigt många moment. Tryckrör ska lossas. Skruvarna på insprutningspumpen har dessutom något slags plombering på sig som måste brytas. Måste alla dessa moment göras. Finns det inte något enklar sätt? Jag undrar också om man bör göra något åt vattenavskiljaren i metall som sitter direkt efter bränsletanken också. Det finns en metallskriv längst ned som sitter väldigt fast. Jag vet inte hur hårt jag vågar försöka lossa den med ett verktyg. Rädd för att den ska gå av. Ser också att slangen mellan matarpumpen och bränslefiltret har sprickor. Kanske bäst att försöka byta den också. Tyvärr sitter pumpen under förarsätet nästan omöjlig att komma åt. Bränsleslangen sitter inte med slangslämma, utan ser ut att vara försedd met något slags metallmunstycke längst ut. Hur lossar man på det? Måste även den nya slangen ha ett sådant munstycke också?
  5. Hej! Jag har köpte en äldre sportbåt från 60-talet utan motor för upprustning. Ska vara en Electroluxbåt byggd av Ockelbo. Trolig modell Lux weekend. Storlek 4,25x 1,59. Vikt: 160 kg. Marschfart 22 knop med Archimedes/Penta 25 hk enligt reklamen nedan: https://ockelboklubben.hemsida24.se/om-klubben/klubbens-och-okelbobåtens-historia/ockelbo-och-elektrolux-3532265 Jag har bara haft äldre båtar med inombordare i mitt liv: Albin O21, Albin O41 och nu Volvo Penta MD21b. Vet ingenting om utombordare. Min fråga är: båtmodellen tycks vara anpassad för en 25 hk motor på sin tid. Det är också vad säljaren sade var rekommenderad motorstorlek. Räcker det för att åka vattenskidor efter, vilket reklambilderna visar? För att åka fyra personer i båten och ändå komma upp i planing? Kan jag annars sätta på en något större motor? Vad är riskerna med det? Att motorn blir för tung? Att akterspegeln inte håller? Att båten inte går som den ska i vattnet? Jag vill ju samtidigt återskapa båten i så mycket originalskick som möjligt, vilket talar för 25 hk?
  6. Så här ser det gamla tändningslåset ut. Det är alltså enbart fem kopplingar, tydligt numrerade på ledningarna och beskrivna i tidigare inlägg: : 50A, 30, 19, 17, 15. Själva startdelen fungerar alltså i tändningslåset, det är enbart glödvärmningen som inte fungerar. Det skulle alltså vara 19, enligt dig, Georg. Jag funderar på att koppla loss den och sätta en tryckknapp för detta i stället. Hur kopplar jag startknappen då. Kabeln markerad 19 på ena sidan – och den andra? Till jord? Ursäkta mina bristfälliga kunskaper.
  7. Stort tack, Georg!" Jag ska detaljstudera detta. Jag har nu kollat mitt nuvarande tändningslås. Det har fem anslutningar, tydligt numrerade på ledningarna: 50A, 30, 19, 17, 15. Då kan jag alltså bara kolla i din din-standard efter dem. Sedan återstår bara att hitta motsvarande siffror i det nya tändningslåset. Kan det vara värt ett försök att reparera det gamla tändningslåset i stället?'
  8. Tändningslåset till min MD21b går inte längre att trycka ned för att värma glödstiften före start, vilket gjort motorn väldigt svårstartad. Nu har jag köpt ett nytt tändningslås med glödläge för dieselmotorer på Hjertmans. Märket är Delphi. Men hur sjutton ska jag koppla in det? På tändningslåset finns tio olika flatstift. Fyra av dem lite större, två av dem placerade i mitten och två på sidan. Sex flatstift har i mina ögon mer "normal"storlek. På två av dessa står siffran 1, två övriga är numrerade med 2 respektive 3. Övriga stift har ingen märkning alls. Jag har ännu inte kommit åt att se hur det ser ut på baksidan av tändningslåset som sitter i båten. Bytte en gång för länge sedan tändningslås till min Albin O21 på egen hand. Då stod samma numrering på de båda tändningslåsen, så det klarade jag enkelt av på egen hand. Någon som kan hjälpa mig med hur jag ska göra på enklaste sätt? Bilderna visar det nya tändningslåset.
  9. Jag har hittat en reparationssats för vattenpumpens alla inre delar inklusive packningar som jag nu beställt från drevdelar.se. Får ser om jag lyckas byta ut dem själv nu.
  10. Tack för svar! Så det är alltså vattenpumpen som sitter bakom det där hjulet? Ni ser vad lite jag kan. Tur att jag inte försökte plugga igen hålet! Om jag plockar bort hjulet så ska jag troligen alltså hitta packningar och eventuella packboxar som är utslitna där bakom? Det är som sagt inte fråga om att det sipprar lite vatten utan det forsar ut. Men det ser ut som det har sipprat en längre tid.
  11. Hej, jag har en MD21b som sitter i en Krabat 740 från 1981. Har haft båten i åtta år och kylningen har alltid fungerat utmärkt. Nu efter sjösättningen forsar plötsligt kylvatten från färskvattensystemet ut ur ett hål precis innanför det övre hjulet för kilremmen. Hålet finna på undersidan och är är vänt rakt nedåt. Det är cirka 10 mm i diameter och helt sunt – som att det ska sitta någonting där. På motorblocket ser det ut som att det läckt lite därifrån under något/några år. Men nu är det alltså helt öppet och vattnet forsar ut. Vad är det för hål? Ska det möjligen sitta någon tappkran eller frostplugg där? Någon som vet? Bifogar två bilder tagna underifrån.
  12. Jag har svårt att hitta oljefilter till min MD21b. Jag har genom åren hittat flera olika filter som ska passa men som inte gör det. De kan ha olika bredd och olika längd fast det står att de ska vara till den här motorn. Sedan finns det en mängd olika nummer på filtren. De nummer jag nu letat mig fram till som verkar ligga närmast till hands är 21549542 och 3827069. Det förstnämnda är det nummer som står på filtret som sitter i motorn nu. Det är original Volvo Penta och kostar 429 kr på Seasea. Filtret är beställningsvara, så jag kan inte kolla dimensionerna. Det senare , 3827069, finns som ett ej originalfilter på Seasea för 169 kr, men dimensionerna är inte exakt samma som på filtret som sitter på min motor nu. Två millimeter bredare och tolv milimeter längre. På sajter som autodoc.se och bilderonline24.se finns mängder med det senare OEM-numret, som de kallar det. De kostar från 33 kr. Innebär att jag kan använda dem på min MD21b. Finns det någon risk med att köpa filter som inte är original? Vilken i så fall? Det är ju en helt otrolig prisskillnad! Någon som kan hjälpa mig i denna djungel?
  13. Jag har en Krabat med en MD 21b från 1981. Den är min första båt med dieselmotor och jag har bara haft båten i ett år så jag kan inte motorn alls. Tre frågor till den samlade sakkunskapen på Bryggsnack: 1. När jag bytte olja i helgen och skulle fylla på ny var silen där man fyller på igenkletad med en vit smet, vilket tyder på vatten i oljan. Jag skruvade bort topplocket och hittade små samlingar med samma vita oljesmet där som jag torkade bort efter bästa förmåga. (Samma sak förra året. Då var jag dock inte lika noggrann, utan torkade ur silen och hällde på ny olja.) Dock fanns inte spår av vatten i oljan som jag pumpade ur tråget. Den var snarare svart. Likaså oljestickan, naturligtvis. Vad är detta? Var kan det komma ifrån och hänger inte hela oljesystemet ihop? Är det farligt och vad kan man göra åt det? 2. Enligt instruktionsboken ska motorn rymma 5,5 liter olja. När jag hällt i nästan fem liter gjorde jag uppehåll för att kolla oljestickan. Oljan hade då passerat maxgränsen på stickan med ett par centimeter. Jag har förstått att oljemängden man ska ha i kan variera beroende på motorns lutning, men jag trodde aldrig att det skulle skilja sig så mycket åt. Är det på något vis skadligt att ha för mycket olja i motorn eller kan jag låta den vara kvar? 3. På vattenröret som går ut till vänster om oljekylaren har det börjat droppa vatten. Stället är redan tätat med något slags isoleringstejp. Tror ni att det bör att få tätt med något slags tejp och vad för tejp är i så fall bäst att använda? Börja jag ta bort den gamla tejpen eller tejpa vidare på den? Tacksam för svar!
  14. Jag har köpt en Krabat 740 som jag kört med en säsong. I båten sitter en Volvo Penta MD 21 på 61 hk. Jag tycker att bränsleförbrukningen är förvånansvärt hög - cirka en liter distansen. Eller är det jag som van med mer snålgående båtar? Jag tycker också att varvtalen ligger högt, även om jag inte har något att jämföra med: 3600 varv vid 7,5 knop, 300 varv vid dryga 6 knop. Någon som har någon erfarenhet av denna båttyp och vad den rimligen bör ligga på för varvtal och bränsleförbrukning? På båten sitter också ett par trimplan. Har de någon funktion eller inte - och i så fall positiv eller negativ - i dessa farter som det rör sig om? Tacksam för svar.
  15. Tack för svar. Är det alltså vid insprutningspumpen man luftar systemet efter filterbyte?
×
×
  • Skapa nytt...