Jump to content
Tuesday 12 November 2019

Hansbanans

Medlemmar
  • Content Count

    9
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About Hansbanans

  • Rank
    Kadett
  1. Jag har en Krabat med en MD 21b från 1981. Den är min första båt med dieselmotor och jag har bara haft båten i ett år så jag kan inte motorn alls. Tre frågor till den samlade sakkunskapen på Bryggsnack: 1. När jag bytte olja i helgen och skulle fylla på ny var silen där man fyller på igenkletad med en vit smet, vilket tyder på vatten i oljan. Jag skruvade bort topplocket och hittade små samlingar med samma vita oljesmet där som jag torkade bort efter bästa förmåga. (Samma sak förra året. Då var jag dock inte lika noggrann, utan torkade ur silen och hällde på ny olja.) Dock fanns inte spår av vatten i oljan som jag pumpade ur tråget. Den var snarare svart. Likaså oljestickan, naturligtvis. Vad är detta? Var kan det komma ifrån och hänger inte hela oljesystemet ihop? Är det farligt och vad kan man göra åt det? 2. Enligt instruktionsboken ska motorn rymma 5,5 liter olja. När jag hällt i nästan fem liter gjorde jag uppehåll för att kolla oljestickan. Oljan hade då passerat maxgränsen på stickan med ett par centimeter. Jag har förstått att oljemängden man ska ha i kan variera beroende på motorns lutning, men jag trodde aldrig att det skulle skilja sig så mycket åt. Är det på något vis skadligt att ha för mycket olja i motorn eller kan jag låta den vara kvar? 3. På vattenröret som går ut till vänster om oljekylaren har det börjat droppa vatten. Stället är redan tätat med något slags isoleringstejp. Tror ni att det bör att få tätt med något slags tejp och vad för tejp är i så fall bäst att använda? Börja jag ta bort den gamla tejpen eller tejpa vidare på den? Tacksam för svar!
  2. Hansbanans

    Krabat 740

    Jag har köpt en Krabat 740 som jag kört med en säsong. I båten sitter en Volvo Penta MD 21 på 61 hk. Jag tycker att bränsleförbrukningen är förvånansvärt hög - cirka en liter distansen. Eller är det jag som van med mer snålgående båtar? Jag tycker också att varvtalen ligger högt, även om jag inte har något att jämföra med: 3600 varv vid 7,5 knop, 300 varv vid dryga 6 knop. Någon som har någon erfarenhet av denna båttyp och vad den rimligen bör ligga på för varvtal och bränsleförbrukning? På båten sitter också ett par trimplan. Har de någon funktion eller inte - och i så fall positiv eller negativ - i dessa farter som det rör sig om? Tacksam för svar.
  3. Tack för svar. Är det alltså vid insprutningspumpen man luftar systemet efter filterbyte?
  4. Tack för utförliga svar! fantastiskt!
  5. Jag har en ny båt och för första gången blivit med dieselmotor - en MD21B Vill byta bränslefiltret före en långtur, men jag blir inte klok av de beskrivningar jag hittar. Förstår inte hur jag ska ta loss filtret. Fattar inte hur jag ska tömma uppsamlingsburken under filtret. Är vätskan som befinner sig där vatten - eller kan det lika gärna vara diesel? Jag hittar inte inte de luftningsskruvar som handboken beskriver. Hittar överhuvudtaget ingen bränslepump - där det ska finnas flera skruvar att lufta och något slags pump att pumpa med. Dessutom finns ett bränslefilter tidigare i systemet under en durk. Vad kan det vara? Ska detta bytas också? Är det någon fara att ge sig iväg på långfärden utan att byta? Jag har ingen aning om när filtret byttes ut tidigare. Hjälp mig, någon!
  6. Har en ny båt med en MD21B. Jag tror att backslaget heter MS3. Hittar ingen oljesticka eller oljepåfyllningsställe. Någon som har svar?
  7. Har en ny båt med en MD21B. Kan mycket lite om motorer. Här är min min andra fråga i ämnet: När jag skulle kolla skicket för impellern såg jag att själva impellerhuset inte är cirkelrunt inuti utan är mindre på en sida. Ska det vara så?
  8. Har precis köpt ny båt med en Penta MD-21 motor. Är inte särskilt bra på motorer och har aldrig haft en diesel förut. Har tre dumma frågor uppdelade i tre inlägg: 1. På fästet för sjövattenpumpen finns ett hål som det droppar vatten ur när man kör. Vad gör man åt detta? Se bild
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy