Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Mellgard

Funderingar kring TBT (tributyltenn)

Rekommendera Poster

Det framgår av bilagan att rättsfrågan kring övermålade rester av TBT på svenska fritidsbåtar inte är överspelad. Skrivelsen är från 24 augusti i år.

Regeringsärendet.docx

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-10-02 vid 08:53 skrev Mellgard:

Det framgår av bilagan att rättsfrågan kring övermålade rester av TBT på svenska fritidsbåtar inte är överspelad. Skrivelsen är från 24 augusti i år.

Regeringsärendet.docx 17 kB · 6 downloads

Mellgard, kan du berätta vad som sporrar dig till att fortsätta ? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Lasker:

Mellgard, kan du berätta vad som sporrar dig till att fortsätta ? 

Behöver då lämna information som inte är offentlig. PM:a ditt namn och e-post så ska jag svara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Mellgard:

Behöver då lämna information som inte är offentlig. PM:a ditt namn och e-post så ska jag svara.

Räcker väl med en enkel förklaring, typ ”de på båtklubben är dumma mot mig” eller ”världen är orättvis som vill att jag åtgärdar min båt med hormonstörande färg”?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Mellgard:

Behöver då lämna information som inte är offentlig. PM:a ditt namn och e-post så ska jag svara.

Lite väl krystad förklaring. Om någon av oss kontaktar dig i ett sådant ärende finns det ju stor risk att den icke offentliga informationen offentliggörs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev ArneRadar:

Lite väl krystad förklaring. Om någon av oss kontaktar dig i ett sådant ärende finns det ju stor risk att den icke offentliga informationen offentliggörs.

Sådant sysslar jag inte med. Jag har inte "outat" Mackey, som exempel. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Mellgard:

Sådant sysslar jag inte med. Jag har inte "outat" Mackey, som exempel. 

Läs om vad jag skrev så kanske du förstår vad jag menar. 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Lasker:

Mellgard, kan du berätta vad som sporrar dig till att fortsätta ? 

Ett kort svar är att jag råkade ha utbildning och yrkeskunskaper som öppnade för att avslöja bedrägeriet kring övermålade rester av tbt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Outa? Ditt namn är ju redan känt, genom den här tråden. Den som vill veta mer om dig har hela offentlighetsprincipens konsekvenser till sitt förfogande.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mellgard:

Ett kort svar är att jag råkade ha utbildning och yrkeskunskaper som öppnade för att avslöja bedrägeriet kring övermålade rester av tbt. 

Åter igen - det är inte så enkelt att ”veta” att man har rätt när det gäller forskning, man måste kunna visa att det är så. 
Där brister du. 

Du kan påstå hur mycket du vill att din självpolerande bottenfärg som enligt egen utsago är helt borta vid upptagning då den inte bygger lager hindrar din underliggande färg att läcka hormonstörande ämnen, men du måste kunna visa det för att det skall vara intressant.
Där har du misslyckats totalt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev Peter_K:

Åter igen - det är inte så enkelt att ”veta” att man har rätt när det gäller forskning, man måste kunna visa att det är så. 
Där brister du. 

Du kan påstå hur mycket du vill att din självpolerande bottenfärg som enligt egen utsago är helt borta vid upptagning då den inte bygger lager hindrar din underliggande färg att läcka hormonstörande ämnen, men du måste kunna visa det för att det skall vara intressant.
Där har du misslyckats totalt. 

Men han anser ju att han inte behöver bevisa det, utan att det är någon annan som måste bevisa att han har fel 🙄

Nästan som Trumpen, varför ska man kunna bevisa ett påstående.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag påstås alltså ha hävdat att min självpolerande bottenfärg är helt borta vid upptagningen. Var skulle jag påstått något sådant?

 

Med självpolerande färg kan man förstås undvika att bygga tjocka lager om man reglerar nymålning/lagertillväxt mot erodering/lagerminskning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev Mellgard:

Jag påstås alltså ha hävdat att min självpolerande bottenfärg är helt borta vid upptagningen. Var skulle jag påstått något sådant?

 

Med självpolerande färg kan man förstås undvika att bygga tjocka lager om man reglerar nymålning/lagertillväxt mot erodering/lagerminskning.

 

Du har upprepade gånger hävdat att en självpolerande färg inte bygger tjocka lager. Det enda sättet den inte gör det är ju om den poleras ner till en tjocklek väldigt nära noll, eller noll. Annars bygger ju den färgen som är kvar till slut upp tjocka lager. 

Hur skulle det annars gå till?

 

Men - för att gå tillbaka till kärnfrågan kring ditt påstående att en självpolerande bottenfärg utgör en spärr mot läckage av underliggade TBT:

Vid vilken tjocklek utgör färgen en fullt fungerande spärr, och hur säkerställer du att färgen håller den tjockleken under hela perioden mellan påförningstillfällena om den poleras ner under säsongen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Mellgard:

Jag påstås alltså ha hävdat att min självpolerande bottenfärg är helt borta vid upptagningen. Var skulle jag påstått något sådant?

Kanske samtidigt som du påstod att antifouling färgen på storsjöfartens fartyg är helt borta efter 5 år. 
Ett påstående du inte heller kunnat bevisa, utan tolkade istället "garanterad effektiv livstid"  för färgen som att den efter det är helt borta ....poff bara, ingen färg kvar!

Redigerad av Boanjohan
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns inget behov av att bevisa att spärrande självpolerande färg skulle vara helt borta efter fem år. Eller bevisa att spärrande självpolerande färg håller tillräcklig tjocklek under hela säsongen för att säkerställa spärrfunktion.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Mellgard:

Det finns inget behov av att bevisa att spärrande självpolerande färg skulle vara helt borta efter fem år. Eller bevisa att spärrande självpolerande färg håller tillräcklig tjocklek under hela säsongen för att säkerställa spärrfunktion.

Om det är din ingång, att du skall ha din polerande bottenfärg som spärr mot din hormonstörande färgs läckage, är det av absolut största vikt att du kan svara på de här frågorna. Om inte är ju ditt påstående om bottenfärgens spärrande funktion värt noll. Vilket jag försökt förklara för dig under ett par år nu. Dvs, påstår man något måste man också kunna bevisa det. 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Mellgard:

Det finns inget behov av att bevisa att spärrande självpolerande färg skulle vara helt borta efter fem år. Eller bevisa att spärrande självpolerande färg håller tillräcklig tjocklek under hela säsongen för att säkerställa spärrfunktion.

Hur skall du bevisa att din båt inte läcker hormonstörande ämnen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Mellgard:

Ett kort svar är att jag råkade ha utbildning och yrkeskunskaper som öppnade för att avslöja bedrägeriet kring övermålade rester av tbt. 

I all välmening, jag delar inte dina åsikter på nån punkt vare sig faktabaserade eller känslomässiga.

Jag hyser ingen agg mot dig och du har din fulla rätt tycka vad du vill.

 

Men ditt svar går inte i linje med vad som i hundratals av din tidigare inlägg klargör dina motiv.

Det är bortom allt tvivel att du är kränkt över att inte få som du vill och uppenbart därför gör allt som står i din makt för att smutskasta den som inte tycker som du i frågan.

 

Det hade funnits ett sätt du kunnat får respekt, det hade varit om du lojalt löst sanering av din botten först.

Och därefter tagit din strid om hur bottenfärg och TBT ska hanteras i framtiden.

Nu blir det hela bara en cirkus här på maringuiden där du framstår som urtypen av rättshaverist.

 

Jag ska försöka låta bli att skriva  i denna tråd i framtiden men även jag gillar ju att gå på cirkus, den här tråden har bjudit på förstklassig cirkus periodvis men börjar kännas gammal och maläten nu.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Mellgard:

Det finns inget behov av att bevisa att spärrande självpolerande färg skulle vara helt borta efter fem år. Eller bevisa att spärrande självpolerande färg håller tillräcklig tjocklek under hela säsongen för att säkerställa spärrfunktion.

Om jag inte minns fel har du i inlagorna till rätten framfört båda påståendena, så märkligt att du inte ser ett behov för att kunna visa vad påståendena lutar sig på, dvs någon form av bevis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Lasker:

Det hade funnits ett sätt du kunnat får respekt, det hade varit om du lojalt löst sanering av din botten först.

Ser inget skäl att vara lojal med bedragare. Respekt från anonymt och okunnigt båtfolk är likaledes ointressant. 

  • Förvirrad 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Mellgard:

Ser inget skäl att vara lojal med bedragare. Respekt från anonymt och okunnigt båtfolk är likaledes ointressant. 

Du går från klarhet till klarhet med vilken typ av människa du är! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Mellgard:

Ser inget skäl att vara lojal med bedragare. Respekt från anonymt och okunnigt båtfolk är likaledes ointressant. 

Ser du skäl att vara lojal mot någon annan än dig själv och de som möjligen ingår i din egen intressesfär?

 

Oss skattebetalare, framtida generationer samt övriga medmänniskor i allmänhet har du med all önskvärd tydlighet visat dig skita i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Länsstyrelsen Stockholm fastställde att det är "den enskilde båtägaren som ensamt är rättsligt ansvarig för sin båt, vilket inbegriper att vidta åtgärder avseende densamma som val av båtbottenfärg och att vidta undersökningsåtgärder gällande båten".

 

Att båtklubbar och deras styrelser slipper ansvar för detta är kanske det bästa som hänt båtklubbar på länge. Likväl förminskas det av några styrespersoner i Svenska Båtunionen (SBU). Se exempelvis de senaste protokollen från SBU miljökommitté. Fastställandet är knappt nämnt.

 

https://batunionen.se/wp-content/uploads/2022/09/MiK-2022_07.pdf 
https://batunionen.se/wp-content/uploads/2022/10/MiK-2022_08.pdf 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-10-06 vid 14:40 skrev Mellgard:

Ser inget skäl att vara lojal med bedragare. Respekt från anonymt och okunnigt båtfolk är likaledes ointressant. 

Du anför med det att din båtklubb är bedragare . 

Och att anonymt båtfolk är okunniga .

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Lasker:

Du anför med det att din båtklubb är bedragare . 

Och att anonymt båtfolk är okunniga .

Bristande läsförståelse eller fiskande efter information?

 

Förresten så är det alltid intressant att läsa vad journalister skriver gällande saker som man själv har detaljkunskap om. Det framgår inte i artikeln att Länsstyrelsens beslut har långt större räckvidd än mätningar på båtbottnar.

https://www.praktisktbatagande.se/batnytt/batagarna-inte-kommunen-bestammer-om-botten-ska-analyseras?utm_source=Agillic&utm_medium=email&utm_campaign=PRB_nyhetsbrev_221007  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev Mellgard:

Bristande läsförståelse eller fiskande efter information?

 

Förresten så är det alltid intressant att läsa vad journalister skriver gällande saker som man själv har detaljkunskap om. Det framgår inte i artikeln att Länsstyrelsens beslut har långt större räckvidd än mätningar på båtbottnar.

https://www.praktisktbatagande.se/batnytt/batagarna-inte-kommunen-bestammer-om-botten-ska-analyseras?utm_source=Agillic&utm_medium=email&utm_campaign=PRB_nyhetsbrev_221007  

Förklara gärna vad du anser att artikeln missar att ta upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev ArneRadar:

Förklara gärna vad du anser att artikeln missar att ta upp.

Förklara först vad det är som gör att uppenbart okunniga återkommande skriver inlägg i tråden. Det är ett mysterium för mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Mellgard:

Förklara först vad det är som gör att uppenbart okunniga återkommande skriver inlägg i tråden. Det är ett mysterium för mig.

Goddag yxskaft.

 

Dina mysterier är outgrundliga för friska människor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående tjafset om att jag skulle behöva bevisa att den självpolerande bottenfärgen på min båt, kombinerad med mitt avstående av bearbetning av båtbottnen, förhindrar spridning av TBT.

 

Indicium är "(juridisk term) omständighet som pekar i viss riktning (utan att ensam utgöra fullt bevis)"

https://www.synonymer.se/sv-syn/indicium

 

Att det mer än 30 år efter senaste eventuella påmålning av TBT-färg på min båt finns kvar tenn i en mängd (480) per ytenhet av samma storleksordning som i ett nymålat lager TBT-färg (300, 800) är ett indicium på att spridning förhindrats.

 

Skulle detta ha svagare legal tyngd än att påvisad förekomst av tenn vid XRF-mätning endast är ett indicium på förekomst av TBT?

 

PS. Förstår att ni är sura. Efter att ni läst min länk Regeringsärendet har ni insett att jag kommer vinna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...