Jump to content
Tuesday 01 December 2020
Mellgard

Funderingar kring TBT (tributyltenn)

Recommended Posts

11 minuter sedan skrev Mellgard:

Det är kanske lättare att utesluta aktivister i båtklubbstyrelser som genomdriver ekonomiska och andra sanktioner mot klubbmedlemmar vars båtar har rester av en bottenfärg som lagligen påmålats för mer än 30 år sedan?  😏

Båtklubbar är vanligen ideella kamratföreningar med syfte att tillvarata medlemmarnas intressen i anslutning till båtlivet. Att agera domstol i miljöfrågor kan vara stadgebrott, särskilt om klubbens medlemmar inte har blivit tillfrågade. 

Jag har faktiskt inte sett några sådana exempel där klubbars medlemmar på eget bevåg hittar på sådana idéer, däremot är det ju pålagor till klubbarna från bl a markägarna som ofta är kommuner. 

20 minuter sedan skrev Peter_K:

Instämmer. 
I ett låst giftskåp är t ex TBT helt ofarligt 🙂 

Och i väldigt små mängder så är även de giftigaste ämnena ofarliga.

1 minut sedan skrev BSven:

Och i väldigt små mängder så är även de giftigaste ämnena ofarliga.

Exakt. 
Och i stora mängder kan annars ofarliga ämnen vara giftiga. 

25 minuter sedan skrev Peter_K:

Jag har faktiskt inte sett några sådana exempel där klubbars medlemmar på eget bevåg hittar på sådana idéer, däremot är det ju pålagor till klubbarna från bl a markägarna som ofta är kommuner. 

Mig veterligen finns inga beslut av politiskt ansvariga i kommuner angående mätning och borttagning av rester av TBT. Utan det verkar handla om att kommunanställda miljöinspektörer försöker få båtklubbar att utföra deras arbete.

Just nu skrev Mellgard:

Mig veterligen finns inga beslut av politiskt ansvariga i kommuner angående mätning och borttagning av rester av TBT. Utan det verkar handla om att kommunanställda miljöinspektörer försöker få båtklubbar att utföra deras arbete.

Mycket möjligt, jag har inte grottat i det. 
Men det var inte det jag skrev heller. 

Transportstyrelsens orealistiska projekt Skrovmålet verkar numera avsomnat. Det senaste jag sett därifrån är denna rapport från 2019-10-22.
https://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/sjofart/dokument/fritidsbatar1/skrovmalet/skrovmalet-kunskapslage-batbottenfarger-20191022-final.pdf 

På sid 13 står
"3.3 Spärrfärger för äldre TBT-färger
Sedan 2008 gäller totalförbud för bottenfärger som innehåller TBT. Färgen måste avlägsnas alternativt inneslutas med beläggning/färger som förhindrar spridning.

Spärrfärgernas effektivitet har undersökts i en studie från Stockholms universitet (Ferreira m fl., 2015). Resultaten varierade något beroende på typ/märke av spärrfärg men slutsatserna är att
färgerna förhindrar spridning av TBT via diffusion, men att borstning och annan nötning av spärrskikten kan leda försämrad funktion. I studien rekommenderades därför inte spärrfärger som förseglingsmetod i de fall båtägaren avser att mekaniskt nöta på färgerna genom exempelvis borsttvättning." 

Så bra, för jag har inga planer på att borsta eller på annat sätt nöta på mitt spärrskikt av flera lager konventionell bottenfärg.