Jump to content
Friday 30 July 2021
Skuten

Vårrustningstips nybörjare

Recommended Posts

Hej!

 Jag är nybliven ägare av en 33 fots segelbåt från 80-talet.

Jag fick många mycket värdefulla tips inför upptagning och vinterförvaring här i en av mina tidigare trådar, tack för det!

 

Jag ska förstås läsa på nätet och i böcker men undrar ändå;

vilka är i korthet de moment ni gör på våren? 

 

Skrapar bort havtulpaner (och färg?)?

Bottenmålar? Allt eller bara de ställen där färgen lossnat?

Tvättar ur båten invändigt (med ättika!?)?

Tömmer ur glykolen

Tvättar segel?

 

Tacksam för era stalltips och erfarenheter!

Share this post


Link to post
Share on other sites
51 minuter sedan skrev Skuten:

Hej!

 Jag är nybliven ägare av en 33 fots segelbåt från 80-talet.

Jag fick många mycket värdefulla tips inför upptagning och vinterförvaring här i en av mina tidigare trådar, tack för det!

 

Jag ska förstås läsa på nätet och i böcker men undrar ändå;

vilka är i korthet de moment ni gör på våren? 

 

Skrapar bort havtulpaner (och färg?)?

Bottenmålar? Allt eller bara de ställen där färgen lossnat?

Tvättar ur båten invändigt (med ättika!?)?

Tömmer ur glykolen

Tvättar segel?

 

Tacksam för era stalltips och erfarenheter!

Skrapar bort havtulpaner (och färg?)?

-ja, isskrapa till bil mot havstulpanerna, löst sittande bottenfärg på samma sätt eller försiktigt med vässad spackelspade.

 

Bottenmålar? Allt eller bara de ställen där färgen lossnat?

- Samvetsfråga, beror på hur det ser ut. Du måste måla om, om du har båten i västerhavet men förre ägaren hade den i österled. Olika färger.

Om gelcoaten blir blottlagd måste du grunda innan.

 

Tvättar ur båten invändigt (med ättika!?)?

-Har förre ägaren rökt i båten, då kanske ättika är bra, annars duger vanliga medel typ ajax och klorin.

 

Tömmer ur glykolen

-ja, ställ en spann eller tunna undrar avgasutsläppet starta motorn en stund och tag vara på det som kommer ut, innan kopplar du en trädgårdsslang med vanligt vatten till inloppet eller pumpen på något vis. Gammal glykolblandning kan återanvändas eller lämnas till återvinningstation. Spola marken noggrant efteråt då man alltid sölar bort någonting, hundar och katter gillar att slicka i sig glykolblandningen och då kan de bli sjuka eller i värsta fall avlida, inte bra för grannsämjan.

 

Tvättar segel?

-Har ingen erfarenhet, är inte seglare, men jag har sett sådana som lagt ut segel på marken och går över med trädgårdsslang och skurborste eller högtryckstvätt, om nu det är bra eller dåligt vad vet jag..? Annars står det annonser i båttidningarna om firmor som tvättar såväl segel som kapell.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Skuten:

Skrapar bort havtulpaner (och färg?)?

Bottenmålar? Allt eller bara de ställen där färgen lossnat?

Tvättar ur båten invändigt (med ättika!?)?

Tömmer ur glykolen

Tvättar segel?

Checklista VÅR.rtfChecklista HÖST.rtf

Lägger med ett par äldre checklistor från Svenska kryssarklubben och skriver lite saker som jag tänker på spontant.

 

Tvätta utvändigt och polera och vaxa är en stor del av vårarbetet tycker jag.

LeFants Non slip wax (däcksvax) tycker jag funkar bra på däcket och något annat flytande vax till skrovet. Just nu gillar jag Hemple, ticigare körde jag med Sonax bilvax.

 

Tvätta invändigt är bäst att göra på hösten, minskar risken för mögel om allt "ätbart" är borttvättat.
Ny båt för dig innebär att det är bra att städa ur ordentligt nu, blir rent och snyggt och du hittar säkert både skräp och annat som är kvarglömt...

 

Kulventiler vid skrovgenomföringar är bra att smörja före sjösättning.

 

Kolla att gasolsystemet är tätt, om du har gasspis.

1) Testa om avstängningsventilen är tät. (Är den inte tät funkar inte test 2.)

  1. Tänd spisen och se att allt funkar normalt.
  2. Stäng av spisen.
  3. Stäng avstängningsventilen på flaskan, inga andra.
  4. Tänd spisen (och kom igåg hur länge lågan brinner).
  5. Stäng av spisen.
  6. (Nu är det inget tryck på gasen i systemet.)
  7. Vänta en timme, gärna längre.
  8. Tänd spisen igen, om det inte blir någon låga är avstängningsventilen tät.

2) Testa om systemet är tätt.

  1. Tänd spisen och se att allt funkar normalt.
  2. Stäng av spisen.
  3. Stäng avstängningsventilen på flaskan, inga andra.
  4. (Nu är det tryck på gasen i systemet.)
  5. Vänta en timme, gärna längre.
  6. Tänd spisen igen, om lågan brinner lika länge som i det första testet (pkt 4) läcker inte systemet.

 

Tilläg: Under säsongen brukar jag skriva upp sådant som jag inte orkar, vill, kan fixa direkt på en lista så att jag kommer ihåg det till höst- eller vårfixandet.

Edited by Mackey
  • Like 2
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 timmar sedan skrev Skuten:

Hej!

 Jag är nybliven ägare av en 33 fots segelbåt från 80-talet.

Jag fick många mycket värdefulla tips inför upptagning och vinterförvaring här i en av mina tidigare trådar, tack för det!

 

Jag ska förstås läsa på nätet och i böcker men undrar ändå;

vilka är i korthet de moment ni gör på våren? 

 

Skrapar bort havtulpaner (och färg?)?

Bottenmålar? Allt eller bara de ställen där färgen lossnat?

Tvättar ur båten invändigt (med ättika!?)?

Tömmer ur glykolen

Tvättar segel?

 

Tacksam för era stalltips och erfarenheter!

Du kommer att få lika många olika tips som svar i denna fråga. Dels för att vi gör olika och vad vi tycker är mer eller minde viktigt att göra samt vad vissa varv gör vid upptagning

 

Men ger ett litet svar till dig:

Behöver inte skrapa botten ren från havstulpaner mm. Det gör varvet när dom spolar av botten vid upptagningen. 

Innan jag målar botten så brukar jag köra över botten med en slipmus, bara för att rugga ytan och få bort lite dålig färg. Bottenmålar Varje år och förbättrar där färgen har lossnat totalt med primer. Bottenmålar är det jag sista jag gör innan båten sjösätts. 

 

Tvättar båten med lite Båtshampo  och där det är märken och extra smutsigt brukar jag ta lite autosol på en fuktig svamp. 

Sen på friborden med vax med en lågvarvig rondellmaskin och seler på det (jobbigaste momenten för axlarna) Sen kör vi autosol på allt som skall glänsa på båten. Vaxar Aldrig på däck eller i sittbrunnen.

Beroende hur bråttom jag har att få båten i sjön så kan jag sjösätta här efter jag har målat botten.

 

Inne i båten kör jag bara klorin på plasten och på vinylen där det har bildas mögel. Trädetaljerna så förbättrar där det behövs med teakolja. Lackar om grabbräcken samt roderkult Om det behövs.

Sen så tvättar jag ur kylskåp och allt annat där det har bildats smuts under vintern.

Ättika i båten skulle jag nog inte använda.

 

Gör klart motorn. Byter olja i motorn och drev. ( gör även ett oljebyte innan upptagningen) Kollar impeller och kylvätska ev byta oljefilter om man inte har gjort detta. Gör även rent värmeväxlaren och kollar över fläktrem mm.. I år behöver jag inte tömma motorn på glykolblandningen jag lät den suga upp inför vintern då det inte har varit någon kyla i Gbg. 

 

TVÄTTAR ALDRIG SEGEL MED MEDEL - ALDRIG!

Dock innan upptag brukar jag lägga ut segel på marken och tvätta med en mjuk borste och spola vatten med en slang. Sen hissar jag seglen och låter dom torka innan jag viker ihop dom inför vintern.

Däremot så brukar jag köra tampar mm i tvättmaskinen, UTAN MEDEL. Lägger tampar mm i en tvättpåse och kör ett kortprogram ( läs sköljprogram) med max 30 grader. Skitiga tampar blir som nya och du blir av med saltet.

 

Sen har vi masten. Tvätta av masten från topp till tå. Vaxa masten med polish som är avsedda för aluminium. Kolla alla trissor så dom är hela och löper rätt. Brukar även smörja alla trissor med siliconspray.  Kollar även lanterna så allt är helt. Brukar även kolla av fall mm så allt ser bra ut.

 

Lycka till

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har ännu inte sett den industriella högtryckstvätten i någon båthamn som klarar av att spola bort alla havstulpanerna, minst 25-30% blir kvar. Jag lånade hem en trefasdriven hetvattenhögtryckstvätt en gång, samma resultat som men min egen Kärcher. Men efter första frostnatten lämnar de kvarvarande havstulpanerna in handduken, tar ned skylten eller trillar av pinnen och är relativt lätta att skrapa bort med en enkel isskrapa. Se till att ha arbetshandskar på för det är lätt att riva sig på knogarna.

Bottenfärgen var bättre förr, för båten, men kanske inte för miljön. De senaste åren har det även vuxit musslor i skrymslen och vrår runt drevet på akterspegeln, och mer havstulpaner än vanligt, troligtvis något allvarligt fel i ekosystemet.

 

Jag vaxar aldrig däcket det blir för halt, men det finns speciella däckvax som inte blir halkiga. Jag vaxar först friborden innan jag målar botten, om man kladdar med bottenfärg ovanför vattenlinjen är den lätt att torka bort på vaxad yta.

 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ta havstuplanerna direkt efter upptagning då de fortfarande är våta, då är det enklare att få bort. Men det mesta försvinner av högtryck är min erfarenhet från ostkusten, vi har det lite bättre här i det avseendet... 😉

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 2/20/2020 at 7:49 PM, velum_navia said:

Du kommer att få lika många olika tips som svar i denna fråga. Dels för att vi gör olika och vad vi tycker är mer eller minde viktigt att göra samt vad vissa varv gör vid upptagning

 

Men ger ett litet svar till dig:

Behöver inte skrapa botten ren från havstulpaner mm. Det gör varvet när dom spolar av botten vid upptagningen. 

Innan jag målar botten så brukar jag köra över botten med en slipmus, bara för att rugga ytan och få bort lite dålig färg. Bottenmålar Varje år och förbättrar där färgen har lossnat totalt med primer. Bottenmålar är det jag sista jag gör innan båten sjösätts. 

 

Tvättar båten med lite Båtshampo  och där det är märken och extra smutsigt brukar jag ta lite autosol på en fuktig svamp. 

Sen på friborden med vax med en lågvarvig rondellmaskin och seler på det (jobbigaste momenten för axlarna) Sen kör vi autosol på allt som skall glänsa på båten. Vaxar Aldrig på däck eller i sittbrunnen.

Beroende hur bråttom jag har att få båten i sjön så kan jag sjösätta här efter jag har målat botten.

 

Inne i båten kör jag bara klorin på plasten och på vinylen där det har bildas mögel. Trädetaljerna så förbättrar där det behövs med teakolja. Lackar om grabbräcken samt roderkult Om det behövs.

Sen så tvättar jag ur kylskåp och allt annat där det har bildats smuts under vintern.

Ättika i båten skulle jag nog inte använda.

 

Gör klart motorn. Byter olja i motorn och drev. ( gör även ett oljebyte innan upptagningen) Kollar impeller och kylvätska ev byta oljefilter om man inte har gjort detta. Gör även rent värmeväxlaren och kollar över fläktrem mm.. I år behöver jag inte tömma motorn på glykolblandningen jag lät den suga upp inför vintern då det inte har varit någon kyla i Gbg. 

 

TVÄTTAR ALDRIG SEGEL MED MEDEL - ALDRIG!

Dock innan upptag brukar jag lägga ut segel på marken och tvätta med en mjuk borste och spola vatten med en slang. Sen hissar jag seglen och låter dom torka innan jag viker ihop dom inför vintern.

Däremot så brukar jag köra tampar mm i tvättmaskinen, UTAN MEDEL. Lägger tampar mm i en tvättpåse och kör ett kortprogram ( läs sköljprogram) med max 30 grader. Skitiga tampar blir som nya och du blir av med saltet.

 

Sen har vi masten. Tvätta av masten från topp till tå. Vaxa masten med polish som är avsedda för aluminium. Kolla alla trissor så dom är hela och löper rätt. Brukar även smörja alla trissor med siliconspray.  Kollar även lanterna så allt är helt. Brukar även kolla av fall mm så allt ser bra ut.

 

Lycka till

Tacka alla skribenterna för svaren i tråden, värdefullt som nybörjare.

 

 Vad menar du med autosol? Den klassiska tuben med kromglans? Använder du den på pulpit, vinschar mm? Eller menar du autosols vaxprodukter?

 

Jag inser att jag behöver lära mig en del om vaxning. Poilsh, rubbing, vax, laxförsegling - många termer. Hur vet man om man behöver använda rubbing innan man vaxar? Vi har en billig polermaskin som borde gå att använda.

 

Jag skall åka 10 mil till båten imorgon för att titta till pressening och börja med urstädning. Tänkte passa på att börja skrapa tulpaner som  vet blev kvar spciellt på drevet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 minuter sedan skrev Skuten:

Tacka alla skribenterna för svaren i tråden, värdefullt som nybörjare.

 

 Vad menar du med autosol? Den klassiska tuben med kromglans? Använder du den på pulpit, vinschar mm? Eller menar du autosols vaxprodukter?

 

Jag inser att jag behöver lära mig en del om vaxning. Poilsh, rubbing, vax, laxförsegling - många termer. Hur vet man om man behöver använda rubbing innan man vaxar? Vi har en billig polermaskin som borde gå att använda.

 

Jag skall åka 10 mil till båten imorgon för att titta till pressening och börja med urstädning. Tänkte passa på att börja skrapa tulpaner som  vet blev kvar spciellt på drevet.

Hej 
Ja den klassiska kromglansen. Den har en slipande effekt och är bra att ta bort skav och hårt nedsmutsade "fläckar" Dock skall du använda den med försiktighet, därav har jag alltid en fuktig svamp och sköljer sen med vatten efter. Har den på allt som är kromat på båten och det får en viss extra glans samt är något vaxande och får då en viss "skydd"
 

Gör det enkelt för dig. Tvätta av båten med ett båtschampo. Är det fortfarande inte rent, använd lite Autosol där det inte blir rent. Vaxa för hand eller med maskin. Maskinen SKALL kunna gå på låga varv, annars kan du bränna vaxet och det blir en ful fläck som är svårt att få bort. Att använde mer än så är överkurs, beror på hur petig du vill vara? Själv är jag "petig" och får lättare bort skit som fastnar från havet. Ett rent Rubbingsmedel hade jag inte använt för du kan skada gelcoaten på båten.

 

Tips är att köra en slipmus över botten ( inte med för grovt papper), går fortare och är enklare.

Är det mycket tulpaner på propellern och du kan montera bort den. Så är mitt tips att lägga propellern i en bunke av något slag med vatten och 1/4 dels 24% ättikssprit i ett dygn. Då försvinner "tulpanerna" och du behöver bara polera upp propellern och sen är du klar.

Lycka till

  • Thanks 1
  • Confused 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev velum_navia:

Hej 
Ja den klassiska kromglansen. Den har en slipande effekt och är bra att ta bort skav och hårt nedsmutsade "fläckar" Dock skall du använda den med försiktighet, därav har jag alltid en fuktig svamp och sköljer sen med vatten efter. Har den på allt som är kromat på båten och det får en viss extra glans samt är något vaxande och får då en viss "skydd"
 

Gör det enkelt för dig. Tvätta av båten med ett båtschampo. Är det fortfarande inte rent, använd lite Autosol där det inte blir rent. Vaxa för hand eller med maskin. Maskinen SKALL kunna gå på låga varv, annars kan du bränna vaxet och det blir en ful fläck som är svårt att få bort. Att använde mer än så är överkurs, beror på hur petig du vill vara? Själv är jag "petig" och får lättare bort skit som fastnar från havet. Ett rent Rubbingsmedel hade jag inte använt för du kan skada gelcoaten på båten.

- - -

Det här blev lite motsägelsefullt. Autosol kromglans är väl ett rubbingmedel. Förvisso inte fel att använda på mindre repor men med försiktighet (större repor kräver slipning och i värsta fall ifyllnad med topcoat och sedan slipning - rubbing - polering - vaxning).

 

Alltför flitig användning av Autosol slipar ner gelcoaten och när den slipats igenom så blir det mycket jobb för att återställa skrovet i ett snyggt skick. Dessvärre brukar småreporna återkomma på samma ställe varje år (slitage från fendertar o liknande).

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 timmar sedan skrev Lintott:

Det här blev lite motsägelsefullt. Autosol kromglans är väl ett rubbingmedel. Förvisso inte fel att använda på mindre repor men med försiktighet (större repor kräver slipning och i värsta fall ifyllnad med topcoat och sedan slipning - rubbing - polering - vaxning).

 

Alltför flitig användning av Autosol slipar ner gelcoaten och när den slipats igenom så blir det mycket jobb för att återställa skrovet i ett snyggt skick. Dessvärre brukar småreporna återkomma på samma ställe varje år (slitage från fendertar o liknande).

Betraktas som ett poleringsämne  med viss slipande effekt. Det var det jag skrev ANVÄNDAS MED FÖRSIKTIGHET.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Efter att plasten åkt av:

 

Utvändigt.

Tvätt av hela båten utvändigt

Tvätt av teak

Polering fribord, överbyggnad, ej däck.

   - Om det finns märken i däcket så slipas detta, tvättas och fylls med topcoat.

Eventuell målning botten

Tvätt av rostfria delar, smörja där det behöver smörjas.

kontrollera gångjärn och dylikt.

Återmonterar alla fall och annat som tagits hem och tvättas under hösten.

Kontroll av elmanicker, lanternor.

Kontroll av ankarspelen.

Testar plottrar/instrument så allt fungerar

Montera lazybags, kapell och annat.

 

Invändigt

Tar ut alla torrbollar

Tvätt, torkar, återmontera alla dynor som ligger huller om buller för att luften skall komma runt överallt.

Testar alla funktioner, spis mm.

Byter impeller på motorn. Kontrollerar slangar osv, byte ev skavd slang och fäster så det inte skall bli skavt igen.

 

Efter sjösättning

Kontrollerar alla genomföringar

Fyller/sköljer färskvattensystemet.

Testar pumpar

Monterar segel

Startar motor åker ut från vinterplatsen, Hissar segel & njuter av färden till min bryggplats :)

 

Säkert missat något, men i stora drag så är det såhär för min del.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för alla råd!

 

Målar ni drev och propeller varje år också? Jag har förstått att man använder en annan icke-kopparbaserad färg.

 

Jag upplever det lite svårt att skrapar bort "botten" av havstulpanerna, den sitter liksom kvar. Jag antar att det inte är bra att måla över detta?

 

Hur ofta ungefär behöver man byta offeranoder? När hälften är förbrukat, har jag läst. Blir det ungefär varje säsong? Var på min båt kan jag rimligtvis hitta offeranoder förutom de på drevet? Är rädd att missa någon. Invändigt på själva motorn? 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuter sedan skrev Skuten:

Tack för alla råd!

 

Målar ni drev och propeller varje år också? Jag har förstått att man använder en annan icke-kopparbaserad färg.

 

Jag upplever det lite svårt att skrapar bort "botten" av havstulpanerna, den sitter liksom kvar. Jag antar att det inte är bra att måla över detta?

 

Hur ofta ungefär behöver man byta offeranoder? När hälften är förbrukat, har jag läst. Blir det ungefär varje säsong? Var på min båt kan jag rimligtvis hitta offeranoder förutom de på drevet? Är rädd att missa någon. Invändigt på själva motorn? 

 

 

Kul att våra tips var till nytta.

 

Har slutat måla drevet. Färgen fastnar inte och det känns lönlöst. Där emot så putsar jag drevet/propellern som 😈 Det skall glänsa så jag ser mitt skäggstubb. Har märkt att det funkar bättre än att måla och får inte lika mycket havstulpaner på slutet av säsongen. Sen så brukar jag dyka ner då och då för att skrapa lite. ( Om det är varmt i vattnet)

 

Ja det är ett jäkla jobb att skrapa, använd slipmus i stället och halvgrovt papper. 

 

Oj, det är olika. Det beror lite på hur det ser ut. Men var tredje/fjärde vår ( Mitt är runt drevet) brukar jag få byta. Sen finns det ibland offeranoder på kölen, lite olika från båt till båt. 

 

Missar du något i år så lär du komma ihåg det till nästa år. Stressa inte, du hinner. 

En sak som jag Alltid gör Varje gång jag är nere i båten oavsett om vi skall fixa till något eller åka ut är att ta en kopp kaffe och varva ner 10 min. Lite påminnelse att det inte är bara arbete som gäller, utan det är ett nöje och det är Här man Skall koppla av. 

 

 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 minuter sedan skrev Skuten:

Var på min båt kan jag rimligtvis hitta offeranoder förutom de på drevet? Är rädd att missa någon. Invändigt på själva motorn? 

Vad har du för motor? Sjövatten eller färskvattenkyld?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minutes ago, ABC said:

Vad har du för motor? Sjövatten eller färskvattenkyld?

 

Färskvattenkyld dvs den har en krets med sötvatten och glykol som kyls av inkommande havsvatten

Share this post


Link to post
Share on other sites

IMG_20200224_100948.thumb.jpg.76b034eed581a307955e9d32937e0cf8.jpgIMG_20200224_101001.thumb.jpg.ab340fa0fd29e2f53944e868ddf0533a.jpgIMG_20200224_122539.thumb.jpg.4512fbaf95cf979d69caa655e5ec4bdb.jpgSer i nuläget ut såhär.

Hoppas att tidigare ägare inte målat med kopparfärg. Känns orimligt att i år skarpa

propellern helt rent. 

 

Edited by Skuten
Bilder

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ett tips i all välmening. 
Dra inga rep/remmar till presenningen runt någon stötta. Tar vinden tag i pressen så kan stöttan ryckas bort och båten ... Ja det kan du gissa själv.
Det ser visserligen ut som om du säkrat stöttan remmen är dragen runt men du löper onödig risk. 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Skuten:

Känns orimligt att i år skarpa

propellern helt rent. 

Du behöver inte skrapa propellern.

Det finns polertrissor och polerskivor som kan användas med borrmaskin eller vinkelkap, sk. flap discs. 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Skuten:

Färskvattenkyld dvs den har en krets med sötvatten och glykol som kyls av inkommande havsvatten

Ok, men om du även skriver motortyp så ökar chansen att du får ett bra svar  🙂

PS. Har du tittat i instruktionsboken till din motor?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja dra om linorna till presenningen!!!!!

 

Så såg vår propeller ut och efter att jag hade plockat loss den och lagt delarna i en plastskål med vatten och 24 % ättiksprit så såg den ut så är. Färg och snäckor försvinner 

09525801-5C80-4EF0-BA33-43459212AEF9.jpeg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 hours ago, velum_navia said:

Ja dra om linorna till presenningen!!!!!

 

Så såg vår propeller ut och efter att jag hade plockat loss den och lagt delarna i en plastskål med vatten och 24 % ättiksprit så såg den ut så är. Färg och snäckor försvinner 

09525801-5C80-4EF0-BA33-43459212AEF9.jpeg

Stiligt!!

Ursäkta okunskapen, men målar du den sen eller kan man köra med en omålad propeller?

 

 Tack för tipsen om linorna men bildens ljuger lite. Inga linor går från presenning till stöttor utan dey orangea bandet går emellan två stöttor. De blå repen från presenningen går till betongtyngder.

 

Jag har en motor som heter md2030 från år 2001.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Skuten:

Stiligt!!

Ursäkta okunskapen, men målar du den sen eller kan man köra med en omålad propeller?

 

 

Jag brukar köra med en målad. Färgen sitter väldigt sällan kvar, förutom om det är en stålpropeller. Men pustas och gnider tills det blänker. Brukar bli bäst då

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timmar sedan skrev Skuten:

Stiligt!!

Ursäkta okunskapen, men målar du den sen eller kan man köra med en omålad propeller?

 

 Tack för tipsen om linorna men bildens ljuger lite. Inga linor går från presenning till stöttor utan dey orangea bandet går emellan två stöttor. De blå repen från presenningen går till betongtyngder.

 

Jag har en motor som heter md2030 från år 2001.

Jag tror faktiskt inte att du har någon zinkanod på den motorn, någon annan som med 100% säkerhet vet får gärna kommentera. Ladda ner användarhandboken från Volvo Penta och dubbelkolla själv för säkerhets skull.  🙂

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag är väldigt tacksam för alla tips!

Läser parallellt i instruktionsbok och böcker för att inte missa något.

 

Just målning av drev och propeller verkar ju vara en hel vetenskap. Jag vet ju inte ens vilket material min propeller är av eller vilken färg tidigare ägare använt. 

 

Verkar finnas olika skolor kring om man ska måla propeller eller ej. Gäller det även drev alltså?

 

Mycket nytt denna fösta säsong - 

vad tror ni om att bara skrapa bort havstulpanerna lite lätt och avstå från att måla eller detalj-rengöra drev och propellern i år? Helt enkelt låta den vara som den är - dvs målad. För at till nästa säsgon lära mig mer. Jag kan ju simma ner och skrapa bort eventuell beväxning under sommaren.

 

TACK

Edited by Skuten

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minuter sedan skrev Skuten:

Jag är väldigt tacksam för alla tips!

Läser parallellt i instruktionsbok och böcker för att inte missa något.

 

Just målning av drev och propeller verkar ju vara en hel vetenskap. Jag vet ju inte ens vilket material min propeller är av eller vilken färg tidigare ägare använt. 

 

Verkar finnas olika skolor kring om man ska måla propeller eller ej. Gäller det även drev alltså?

 

Mycket nytt denna fösta säsong - 

vad tror ni om att bara skrapa bort havstulpanerna lite lätt och avstå från att måla eller detalj-rengöra drev och propellern i år? Helt enkelt låta den vara som den är - dvs målad. För at till nästa säsgon lära mig mer. Jag kan ju simma ner och skrapa bort eventuell beväxning under sommaren.

 

TACK

Klart du kan. Du väljer själv  vilken lösning du vill göra. Men lägg gärna på ett lager bottenfärg på drevet om du ändå skall måla botten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2020-02-20 vid 10:17 skrev Mackey:

LeFants Non slip wax (däcksvax) tycker jag funkar bra på däcket

 

Tusen tack för detta tips. Köpte en flaska av detta vax och gjorde vid däcket i helgen. 

 

Har länge saknat ett vax som låter halkskyddsytorna halkskydda :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 timmar sedan skrev velum_navia:

Klart du kan. Du väljer själv  vilken lösning du vill göra. Men lägg gärna på ett lager bottenfärg på drevet om du ändå skall måla botten.

"Vanlig" kopparbaserad bottenfärg på ett aluminiumdrev är en jättedålig ide. Drevet blir offeranod för färgen.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy