Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Skuten

Vårrustningstips nybörjare

Rekommendera Poster

12 minuter sedan skrev sajjen:

"Vanlig" kopparbaserad bottenfärg på ett aluminiumdrev är en jättedålig ide. Drevet blir offeranod för färgen.

Precis. Har du båten i salt- eller bräckt vatten och tänker måla drevet så se till att använda drevfärg avsedd för ändamålet, t.ex. Trilux från International. Finns andra fabrikat också (Hempel, Jotun), men se till så att den är kopparfri och är avsedd för drev och propellrar.

 

Min erfarenhet från västkusten är att man inte behöver måla varje år. Problemet med överdriven målning är att färgen bygger upp lager och att oljeskruven på drevet dessutom tenderar att målas fast.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hempel har en silikonbaserad bottenfärg som heter "SilicOne".

Jag har målat propellrar och givare till logg/ekolod samt interceptorer (=en modernare typ av trimplan) med denna.

Fungerar mycket bra, vad som sägs är ett havstulpaneran uppfattar färgen som vatten och så sätter dom sig inte fast på den målade ytan...

Interceptorerna hade kvar den gamla bottenfärgen så SilicOne fick dålig vidhäftningsförmåga och slets bort... Så det gäller att göra rent ordentligt innan och använda den medföljande grundfärgen eller "basen" som tillverkaren namnger den.

 

Ur produktbladet:

"Hempel's Silic One 77450 är en biocidfri, silikonbaserad bottenfärg med lågt lösningsmedelsinnehåll, som härdar med hjälp av luftfuktighet. Ett mikroskopiskt hydrogel lager ger en slät, lågenergiyta som försvårar organismer att fästa sig på skrov och propeller. Silikonpolymererna möjliggör att bottenfärgen kan självrengöras. Silic One produktens livslängd på båtens skrov är 2 år. Som en fouling release system för båtar gjorde av glasfiber eller stål. För användning under vattenlinjen. Ingår i det Europeiska Yacht sortimentet. Lokal tillgänglighet enligt avtal."

 

Kanske hade jag missuppfattat informationen litet när jag för några år sedan köpte denna färg, att den bara var avsedd att måla mindre ytor med, såsom propellrar och givare, då även förpackningen är liten och priset högt. Men man kan tydligen måla allt, hela botten med den, om man har råd, eftersom 750 ml kostar knappt 580 kr (Hjertmans) å andra sidan behöver man inte måla så ofta, vartannat år enligt tillverkaren...

 

Nä, även jag varnar för "kopparfärg" på aluminium.

För många år sedan när det fanns mynt gjorda av koppar, eller kopparlegering, tappade en aluminiumbåtsägare några kopparmynt i slagvattnet i sin öppna aluminiumbåt. Den båten sjönk senare på säsongen, den hade väldigt exakta små cirkelrunda hål med samma diameter som de borttappade mynten i botten.

 

En annan före detta aluminiumbåtsägare, tillika skribent i Göteborgs-Posten skrev där om hur han hade målat sin aluminiumbåt med samma kopparbaserade bottenfärg som sin segelbåt av trä. Aluminiumbåten kunde senare användas som en jättelik sil eller som ett  durkslag.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har själv haft silic one på min propeller och kan konstatera att så länge färgen sitter kvar så fungerar den utmärkt för detta ändamål. Tyvärr så är det väldigt svårt att få färgen att sitta kvar.

 

Vad gäller på skrovet så när färgen kom så sades det att den passade bäst på båtar som regelbundet färdades i över 10 knop. Nu har den rekommendationen försvunnit men när man frågar Hempel så rekommenderar de kompletterande rengöring med högtryck på västkusten. Dvs man måste lyfta båten ett antal gånger och spola av. Frågan är väl om detta går att göra i praktiken utan att blästra bort färgen.

 

Sen ser väl inte bottnarna på de båtar jag sett särskilt imponerande ut heller. Verkar vara svårt att få färgen att bli jämn. Dessutom blir det nog för "hamngubbarna" att hantera dessa båtar väldigt varsamt så ömtålig som färgen tycks vara.

 

Ett problem är också att man måste slänga burken efter en öppning. Hur gör man då för att måla under stöttor mm? Skall man köpa en helt ny burk bara för dessa små områden? Detta lämnas okommenterat i Hempels instruktionsfilmer på youtube.

Sammantaget har i alla fall detta gjort att jag inte vågat prova silic one på botten än.

Redigerad av segelbagaren
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 hours ago, ABC said:

Precis. Har du båten i salt- eller bräckt vatten och tänker måla drevet så se till att använda drevfärg avsedd för ändamålet, t.ex. Trilux från International. Finns andra fabrikat också (Hempel, Jotun), men se till så att den är kopparfri och är avsedd för drev och propellrar.

 

Min erfarenhet från västkusten är att man inte behöver måla varje år. Problemet med överdriven målning är att färgen bygger upp lager och att oljeskruven på drevet dessutom tenderar att målas fast.

Tack! 

 

Jag skall avstå från att måla drev och propeller med den kopparbaserade bottenfärgen som används till resterande botten.

 

Jag hoppas att tidigare ägare inte har målat med kopparinnehållande färg. Kulören ser ju misstänkt lik övriga bottenfärg ut. Dock ser jag inte tydliga spår av uttalad korrosion. 

 

Är det fler av er som "hoppar över" årlig målning av drev och propeller eller är det legio att göra detta årligen i samband med övrig bottenmålning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man skall vara försiktig med råd från enskilda. Det kan variera kraftigt i beväxning i en och samma hamn.  Att någon klarat sig utan att måla botten varje år betyder inte med nödvändighet att du kommer att klara dig med det. Inte ens de tester av olika bottenfärger visar på någon entydig sanning av just detta skäl. De facto så är den lagliga västkustfärgen oftast "designad" för hålla 12 månader medan fartygsfärg ofta är gjord för att hålla 24 till 36 månader.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev segelbagaren:

Man skall vara försiktig med råd från enskilda. Det kan variera kraftigt i beväxning i en och samma hamn.  Att någon klarat sig utan att måla botten varje år betyder inte med nödvändighet att du kommer att klara dig med det.

 

Om det är mitt inlägg du syftar på så skrev jag att det är *drevet* som jag inte målar varje år. Däremot måste jag bottenmåla varje år, det kommer jag inte ifrån. Drevet har jag bättrat punktvis där det behövts ena året, och målat hela året efter och det verkar som att giftet i färgen håller stånd. Det kan ju också bero på hur tjockt lager man sprayar på. Det har fungerat för mig men det är ju ingen vetenskaplig undersökning jag gjort som är universellt giltig.

Redigerad av ABC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det därför det är så himla svårt att få på locket på de där SilcOneburkarna...? Jag har fått ta till en skrapa att skrapa rent kanterna, och sedan försiktigt men bestämt hamra på locket med snickarhammare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev ABC:

 

Om det är mitt inlägg du syftar på så skrev jag att det är *drevet* som jag inte målar varje år. Däremot måste jag bottenmåla varje år, det kommer jag inte ifrån. Drevet har jag bättrat punktvis där det behövts ena året, och målat hela året efter och det verkar som att giftet i färgen håller stånd. Det kan ju också bero på hur tjockt lager man sprayar på. Det har fungerat för mig men det är ju ingen vetenskaplig undersökning jag gjort som är universellt giltig.

Jag menade mer i allmänhet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev Skuten:

Tack! 

 

Jag skall avstå från att måla drev och propeller med den kopparbaserade bottenfärgen som används till resterande botten.

 

Jag hoppas att tidigare ägare inte har målat med kopparinnehållande färg. Kulören ser ju misstänkt lik övriga bottenfärg ut. Dock ser jag inte tydliga spår av uttalad korrosion. 

 

Är det fler av er som "hoppar över" årlig målning av drev och propeller eller är det legio att göra detta årligen i samband med övrig bottenmålning?

Jag målar både drev och botten vid behov. I år kommer jag bara att förbättringsmåla botten där det är i sämst skick. Drevet däremot behöver göras ordentligt. Jag har tidigare använt Jotuns drevfärg och det blev snyggt och bra. Propellern putsar jag upp, den målas inte. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 3/8/2020 at 11:16 PM, velum_navia said:

Ja dra om linorna till presenningen!!!!!

 

Så såg vår propeller ut och efter att jag hade plockat loss den och lagt delarna i en plastskål med vatten och 24 % ättiksprit så såg den ut så är. Färg och snäckor försvinner 

09525801-5C80-4EF0-BA33-43459212AEF9.jpeg

Färg skriver du. Menar du den påmålade färgen? Löser ättiksprit bottenfärg alltså? :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Skuten:

Färg skriver du. Menar du den påmålade färgen? Löser ättiksprit bottenfärg alltså? :)

Ja delvis, efter 24 tim så kunde jag spola av det mesta av färgen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...