GÄ till innehÄll
mÄndag 22 september 2025

Rekommendera Poster

Är denna olja nĂ„got att hĂ€lla i en D4-260. StĂ„r ju att den Ă€r godkĂ€nd enligt Volvo VDS-3.  https://www.biltema.se/bat/batmotor/motorvard/motorolja/dieselolja-inombordare-15w-40-2000031301

Har annars tittat  pÄ https://www.granngarden.se/motorolja-agrol-mega-truck-15w-40-20-l/p/1149847

Volvos "egna olja ska de ha hutlöst betalt för.

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser

Jaa Du, med den rubriken kommer Du sĂ€kerligen att dra igĂ„ng en evighetstrĂ„d...😊

Vilket svar vill Du ha?

- Ja, det gÄr alldeles utmÀrkt.

- Nej, akta Dig för den butikens produkter.

BÄda svaren stÄr nÀmligen att finna i liknande trÄdar pÄ detta forum sedan Adam var lÀnsman.

För egen del anvÀnder vi Swedols oljor bÄde i motorer och drev, tillverkare Q8.

• Gilla 2

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg
17 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

Jaa Du, med den rubriken kommer Du sĂ€kerligen att dra igĂ„ng en evighetstrĂ„d...😊

Vilket svar vill Du ha?

- Ja, det gÄr alldeles utmÀrkt.

- Nej, akta Dig för den butikens produkter.

BÄda svaren stÄr nÀmligen att finna i liknande trÄdar pÄ detta forum sedan Adam var lÀnsman.

För egen del anvÀnder vi Swedols oljor bÄde i motorer och drev, tillverkare Q8.

Ja, oljor frÄn Biltema brukar vara ett hett Àmne. 

Är det denna olja du anvĂ€nder? https://www.swedol.se/t750-15w-40-20lof-619506.html

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg

Jag har kört med Biltemaoljan i min KAD43 de senaste Ären, och den funkar bra, tror jag... Jag byter den oljan varje höst.

Samma olja hamnade i en gammal luftkyld VW-motor frÄn 1973, tycks fungera dÀr ocksÄ, möjligen litet vÀl tjock, men oljetryckslampan tÀnds iallafall inte pÄ tomgÄng lÀngre som den gör med vanlig mineralolja, eftersom vevhuslagren Àr slitna....

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg
10 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Samma olja hamnade i en gammal luftkyld VW-motor frÄn 1973, tycks fungera dÀr ocksÄ, möjligen litet vÀl tjock, men oljetryckslampan tÀnds iallafall inte pÄ tomgÄng lÀngre som den gör med vanlig mineralolja, eftersom vevhuslagren Àr slitna....

Detta beror pÄ viskositeten och inte pÄ om basoljan Àr av mineral eller syntet-typ. Viskositeten behöver bara ligga snÀppet över 30 för att oljan skall klassas som 40. Skillnaden mellan mineral och syntetbaserade oljor Àr mest att det behövs mer viskositetsstabiliserande tillsatser (VII) i mineraloljan för att uppnÄ samma viskositets index (VI) som i motsvarade syntetolja och VII Àr nÄgot man helst vill undvika.

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg
Citat

varför snÄla in nÄgra kronor pÄ en olja som kanske inte gör sin uppgift,har man en dyr motor köp en olja av kÀnt fabrikat och som har specen för din motor,tjafsat mÄnga gÄnger med bekanta som snÄlar pÄ oljor,men vin mm dÀr köper dom dyrt utan att klaga????

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg
6 minuter sedan skrev karluno:

Att en olja Àr dyr och har samma spec behöver inte pÄ nÄgot sÀtt betyda att den Àr bÀttre pÄ nÄgot sÀtt. Det kan lika gÀrna vara tvÀrtom.

Produkterna Àr ju i grunden samma, pumpad ur jorden, innehÄller samma tillsatser(frÄn nÄgra relativt fÄ producenter), vilka Àr det dyra i oljan.

Inga bolag hÀller i mer tillsatser Àn det som krÀvs för att klara spec pÄ oljan.

• Gilla 5

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg
11 minuter sedan skrev karluno:

varför snÄla in nÄgra kronor pÄ en olja som kanske inte gör sin uppgift,har man en dyr motor köp en olja av kÀnt fabrikat och som har specen för din motor,tjafsat mÄnga gÄnger med bekanta som snÄlar pÄ oljor,men vin mm dÀr köper dom dyrt utan att klaga????

Vin Àr ju gott till skillnad frÄn motorolja. :)

Det viktigaste Àr att hÄlla sig till föreskriven spec.

Om Q8-oljan pÄ Swedol Àr billigare Àn oljan pÄ BT sÄ köp den, finns ingen anledning att betala mer Àn nödvÀndigt.

BT:s olja Àr sÀkert ocksÄ bra.

Syntetisk olja tillverkas ocksÄ av rÄolja - precis som mineralolja - sÄ den Àr egentligen inte syntetisk utan "bara" en mer förÀdlad och renare produkt dÀr molekylerna Àr "skrÀddarsydda".

De största fördelarna med en syntetoljor Àr att de har bÀttre motstÄndskraft mot att "falla sönder" vid hög temperatur (hög belastning) och att de Àr lÀttflytande Àven nÀr det Àr minusgrader.

BÄtmotorer anvÀnds ju sÀllan i minusgrader, men nÀr man kör fortare Àn deplacementfart arbetar motorn hÄrt (i uppförsbacke) kontinuerligt.

SÄ hÀr tÀnker jag;

Snabb bÄr = syntetolja

LÄngsam bÄt = mineralolja

• Gilla 2

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg

Biltema oljan Àr ju lÀttillgÀnglig och inte överdrivet dyr. Jag kör den ibland nÀr jag inte orkar bestÀlla frÄn annan plats. Kör man lite tÀtare byten sÄ kan jag inte tÀnka mig att det skulle slita ner pÄ motorn Àn vilken olja som helst.

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg

Det Àr extremt viktigt att lÀsa pÄ om vilka oljor din motor skall ha.

SÄhÀr sÀger man om Yanmar 

Citat

KÀlla Lidingö Marin. Till samtliga Yanmar Marinmotorer - Utom till de nya BY - motorerna dÀr syntetolja föreskrivs skall en ren mineralolja anvÀndas. Alla former av syntetoljor -hel eller del Àr förbjudna att anvÀnda. Dessa oljor kan skada motorerna svÄrt och orsaka haverier. I tabellen nedan framgÄr vilken oljekvalitet som gÀller för respektive motor.

Till mina motorcyklar anvÀnder jag OKQ8 SBK-olja som Àr speciell för MC, och till bilen som inte har motorgaranti anvÀnder jag ocksÄ OKQ8 Helsyntet.

Men, i en gammal MC förorsakar helsynteten lÀckage sÄ dÀr Àr den helt enkelt för bra och mineraloljan Àr lagom bra. Samma fenomen kan uppstÄ i bÄtmotorerna.

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg
7 minuter sedan skrev Gundj:

Det Àr extremt viktigt att lÀsa pÄ om vilka oljor din motor skall ha.

SÄhÀr sÀger man om Yanmar 

Till mina motorcyklar anvÀnder jag OKQ8 SBK-olja som Àr speciell för MC, och till bilen som inte har motorgaranti anvÀnder jag ocksÄ OKQ8 Helsyntet.

Men, i en gammal MC förorsakar helsynteten lÀckage sÄ dÀr Àr den helt enkelt för bra och mineraloljan Àr lagom bra. Samma fenomen kan uppstÄ i bÄtmotorerna.

Q-8 har iaf egna raffar.

MÄnga köper ju private label frÄn andra.

MÄnga produkter Àr samma med olika etikett

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg

Om man misstror ett företag sÄ mycket att man tror att deras produkter inte lever upp till angiven specifikation skall man nog inte handla av dem.

Jag tycker inte det finns nÄgon anledning att köpa en dyrare olja Àn nödvÀndigt.

VÄra bÄtmotorer gÄr med vÀldigt lÄg vÀrme och stÀller troligen lite andra krav Àn oljor till moderna motorer.

Moderna motorer har ofta speciell glykol för att ytterligare höja motortemperaturen.

Luftkylda motorer typ Porche som inte har nÄgot vatten i sig stÀller ocksÄ vÀldigt höga krav pÄ att oljan klarar höga temperaturer.

PÄ mÄnga bÄtar har jag förstÄtt att problemet Àr det omvÀnda.

Glazing kallas det tydligen.

Ett problem som uppkommer vid lÄg temperatur i förbrÀnningsrummet.

Är allt för mĂ„nga variabler vi inte kĂ€nner till som motortilverkarna har koll pĂ„.

Vi kan nog bara köpa olja som klarar kraven de har stÀllt.

• Gilla 1

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg

Har ocksÄ samma fundering inför ett tÀnkt bÄtbyte..

Även denna Ă€r VDS-3 specad.

Finns i 10 liter..

https://www.biltema.se/bil---mc/bilreservdelar/motorolja/mineraloljor/turbodiesel-15w-40-2000022970

EDIT:

https://www.swedol.se/t750-15w-40-20lof-619506.html

KÀnns vÀl som en no brainer prismÀssigt?

En sidofrÄga:

Vad anvÀnder ni för att tömma ut oljan i denna typ av motorer (D4/D6/KAD)?

Redigerad av P_Martinsson

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg
2 timmar sedan skrev P_Martinsson:

Har ocksÄ samma fundering inför ett tÀnkt bÄtbyte..

Även denna Ă€r VDS-3 specad.

Finns i 10 liter..

https://www.biltema.se/bil---mc/bilreservdelar/motorolja/mineraloljor/turbodiesel-15w-40-2000022970

EDIT:

https://www.swedol.se/t750-15w-40-20lof-619506.html

KÀnns vÀl som en no brainer prismÀssigt?

En sidofrÄga:

Vad anvÀnder ni för att tömma ut oljan i denna typ av motorer (D4/D6/KAD)?

Jag har denna, kört den pÄ Àldre kad och senast dubbla d6. Funktionen att koppla tryckluft pÄ Àr onödig dÄ den suger bÀttre med pump och du behöver dessutom inte pumpa sÄ mycket trots 20l per motor i D6:a. Men jag Àr ialf mycket nöjd.

Du kan ju Àven anvÀnda den till att lufta motorn efter brÀnslefilter byte.

https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/oljeverktyg/Pumpar/oljesug-manuelltryckluftsdriven-15-l-2000040261

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg
1 timme sedan skrev robinrobin1:

Du kan ju Àven anvÀnda den till att lufta motorn efter brÀnslefilter byte.

Tack för infon!

Kanske en korkad frÄga, men hur gör du nÀr du luftar med oljesugen?

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg

Misstroendet till Volvo-Penta gÀller inte kvalitéten, utan priset.

Oljesug...

Jag tror flera anvÀnder en sÄdan dÀr sug dÀr man med en handpump ordnar med undertryck i en behÄllare, och dÀr man för ned en tunn sugslang (=sond) i oljestickans- eller annat rör, ned till oljetrÄget och suger tills det sÀger "slurp" dÄ fÄr man vrida litet pÄ sonden och suga litet till...

Oljan skall vara varm, alltsÄ kör motorn en stund innan oljebytet. Oljefilter byts naturligtvis samtidigt om nu nÄgon till Àventyrs undrar över det.

Jag har utan framgÄng Àven försökt att anvÀnda elektiska oljesugarpumpar.

Ingen av dessa behöver ju luftas.

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg
1 timme sedan skrev P_Martinsson:

Tack för infon!

Kanske en korkad frÄga, men hur gör du nÀr du luftar med oljesugen?

Skruvar ur luftskruven pÄ filterhÄllaren vid motorn, sÀtter slangen mot och suger till diesel kommer. Tillbaka med skruven kom ihÄg kopparpackningen dra ner skruven, handpumpa pÄ matarpumpen tills diesel strömmar runt skruven i filterhÄllaren, stÀng skruven under tryck dÄ du pumpar, klart.

• Gilla 2

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg

Som sagt. Olja Ă€r en het frĂ„ga😁

Inhandlade idag Agrol mega truck 15w 40 20l pÄ LantmÀnnen för det magra priset av 593:-/ 20 liter. SÀljaren sade att de sÀljer till mÄnga bÄtÀgare som ratar Volvos höga priser.

Redigerad av MickeF

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg
1 timme sedan skrev MickeF:

Inhandlade idag Agrol mega truck 15w 40 20l pÄ LantmÀnnen för det magra priset av 593:-/ 20 liter. SÀljaren sade att de sÀljer till mÄnga bÄtÀgare som ratar Volvos höga priser.

Snikade till Dig lite extra rabatt utöver "kampanjens" 670:50. 😀

• Haha 1

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg
8 timmar sedan skrev FIATX19:

Om man misstror ett företag sÄ mycket att man tror att deras produkter inte lever upp till angiven specifikation skall man nog inte handla av dem.

Kloka ord. Tror man att ett företag som omsÀtter 5 miljarder försöker fuska med skitolja sÄ kanske man ska se till hÀstarna i stallet.

Lite som det var förr nÀr folk hellre fick soppatorsk Àn att tanka pÄ BP eftersom de alltid bara tankade Esso.

10 timmar sedan skrev Dava:

Biltema oljan Àr ju lÀttillgÀnglig

Ett starkt och praktiskt argument.

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg
2 timmar sedan skrev MickeF:

Grattis du har valt en mycket bra produkt, som ligger lÄngt in i framtiden, och skyddar din motor om nÄgot gÄr fel. Det Àr inte olja som olja, eller lika oljor i olika dunk. Agrols oljor ligger lÄngt fram och de tar hela tiden fram nya recept för bÄde framtidens och dagens motorer. De samarbetar Àven med vp och volvo entreprenad. En ny glykol har nyligen lanserat som sÀnker arbetstemperaturen och ger bÀttre kylning. Den som sÀger att lika olja gÄr att köpa som lÄgprisprodukt hos vissa lÄgprisföretag vet inte vad hen pratar om.

Redigerad av kossor
  • Gilla 1
  • Haha 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg
5 minuter sedan skrev kossor:

Grattis du har valt en mycket bra produkt, som ligger lÄngt in i framtiden, och skyddar din motor om nÄgot gÄr fel.

En olja Àr ju i första hand till för att det inte ska "gÄ fel"- bli materialkontakt. Inte att fungera som skydd just nÀr nÄgot havererar... vÀl?

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg

Haha, det blev en hÀrlig trÄd med mycket liv i, det gillas. 20 litersdunken har tom vikbar hÀllpip och handtag i botten sÄ det kÀnns deluxe. :-). NU ska jag bara tömma den gamla oljan och dÀrefter fÄ i 12,5 liter ur denna 20 litersdunk. FÄr vÀl hÀlla i hÀlften för att sedan pyttsa i till rÀtt nivÄ.

Behöver jag öppna upp oljepÄfyllningen nÀr jag suger ur trÄgslangen som finns för ÀndamÄlet pÄ motorn, eller kommer luft inpÄ annat sÀtt? AnvÀnder en sÄn hÀr för att tömma oljan.

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg
1 timme sedan skrev Caribic410:

En olja Àr ju i första hand till för att det inte ska "gÄ fel"- bli materialkontakt. Inte att fungera som skydd just nÀr nÄgot havererar... vÀl?

NĂ€hĂ€ vad hĂ€nder om din motor gĂ„r varm dĂ„? Eller sotflagor slĂ€pper eller...
. En bra olja ska ha stark film Ă€ven om du tex fĂ„r höga temperaturer. Och jag orkar inte diskutera detta sĂ„ dĂ€rför lĂ€mnar jag diskussionen. Kunskap om oljor har jag, fĂ„tt mycket utbildning om det, men ibland verkar det som man talar för döva öron. Men att sĂ€ga att lĂ„gbudget oljor eller att det Ă€r lika olja till annat pris i olika dunkar ja jises, 

Redigerad av kossor
  • Gilla 2
  • Haha 1

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg
9 timmar sedan skrev kossor:

NĂ€hĂ€ vad hĂ€nder om din motor gĂ„r varm dĂ„? Eller sotflagor slĂ€pper eller...
. En bra olja ska ha stark film Ă€ven om du tex fĂ„r höga temperaturer. Och jag orkar inte diskutera detta sĂ„ dĂ€rför lĂ€mnar jag diskussionen. Kunskap om oljor har jag, fĂ„tt mycket utbildning om det, men ibland verkar det som man talar för döva öron. Men att sĂ€ga att lĂ„gbudget oljor eller att det Ă€r lika olja till annat pris i olika dunkar ja jises, 

Det Àr t.ex. ett vÀlkÀnt faktum att anvÀndandet av moderna katalysatoranpassade oljor leder till kamaxelhaverier i Àldre V8:or utan rullyftare. Problemet Àr frÀmst att oljefilmen brister i kontakten mellan lyftaren och kam. För att rÀdda situationen och undvika metall-metall kontakt har oljor med lite Àldre spec zink och fosfor additiv. Dessa "livrÀddande" tillsatser Àr i sig inga bra smörjmedel och förgiftar katalysatorn, varför de fasats ut i senare kvalitetsspecar. Nyare motorer Àr konstruerade för att inte behöva dessa tillsatser eller i vart fall i mindre mÀngd. 

Att det gÄr fel sÄ att oljefilmen kan brista i en motor Àr alltsÄ inget konstigt undantag utan tvÀrt om att förvÀnta om konstruktionen ger höga kontakttryck.  Det Àr dÀrför ingen bra strategi att hÀlla i lÄgviskös energibesparingsolja i en gammal motor typ B18, 20, 30, utan man bör istÀllet vÀlja en med lite högre viskositet som innehÄller de additiv som dessa motorer Àr beroende av. 

Men, detta har egentligen inget att göra med om oljan Àr av syntet eller mineraltyp. Det gÄr alldeles utmÀrkt att anvÀnda syntetolja i veteranfordon om bara specen/additiven passar till ÀndamÄlet.

Jag ser ingen fördel med att anvÀnda syntet i en marindiesel som anvÀnds sommarhalvÄret, om det finns en mineral som uppfyller tillverkarens spec.

PÄ frÄgan om jag kan tÀnka mig att anvÀnda BT-oljor sÄ Àr svaret tveklöst ja, om jag hittar en med rÀtt spec för ÀndamÄlet ifrÄga. Men om Q8 har en billigare, sÄ skulle jag vÀlja den istÀllet.

Detta fÄr bli mitt sista bidrag till denna debatt.

• Gilla 5

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg

Man skall vÀl iofs hÄlla sig till Àmnet, men en frÄga som ligger i samma omrÄde, servicedelar.

Ni som kör D4/D6/KAD var köper ni era servicedelar typ filter mm?

Har sett att Sweden Marineparts AB har fÀrdiga servicesatser..

https://www.marineparts.se/reservdelar/inombordare/volvo-penta/servicedelar/vsvh-produkter/servicesats-for-volvo-penta-d4-d4-serv/

https://www.marineparts.se/reservdelar/inombordare/volvo-penta/servicedelar/vsvh-produkter/servicesats-for-volvo-penta-d6-typ-1-d6-serv/

https://www.marineparts.se/reservdelar/inombordare/volvo-penta/servicedelar/vsvh-produkter/servicesats-for-volvo-penta-kad300-kamd300-kad44-kad300-serv/

NÄgon som har erfarenhet av dessa?

Om inte, var köper ni era delar för service?

Även anoder mm till DPE/DPG/DPH. Finns 3:e part eller Ă€r det enbart original som gĂ€ller?

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg
6 timmar sedan skrev P_Martinsson:

Man skall vÀl iofs hÄlla sig till Àmnet, men en frÄga som ligger i samma omrÄde, servicedelar.

Ni som kör D4/D6/KAD var köper ni era servicedelar typ filter mm?

Har sett att Sweden Marineparts AB har fÀrdiga servicesatser..

https://www.marineparts.se/reservdelar/inombordare/volvo-penta/servicedelar/vsvh-produkter/servicesats-for-volvo-penta-d4-d4-serv/

https://www.marineparts.se/reservdelar/inombordare/volvo-penta/servicedelar/vsvh-produkter/servicesats-for-volvo-penta-d6-typ-1-d6-serv/

https://www.marineparts.se/reservdelar/inombordare/volvo-penta/servicedelar/vsvh-produkter/servicesats-for-volvo-penta-kad300-kamd300-kad44-kad300-serv/

NÄgon som har erfarenhet av dessa?

Om inte, var köper ni era delar för service?

Även anoder mm till DPE/DPG/DPH. Finns 3:e part eller Ă€r det enbart original som gĂ€ller?

Jag har precis köpt denna. Folk i min hamn har rekommenderat dem, Snabb leverans iaf. BestÀllde i mÄndags och ligger pÄ upphÀmtningsstÀllet nu.

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg

Min manual Àr pÄ Italienska kan nÄgon sÀga vilken olja jag ska anvÀnda gÀrna ÄtgÄng med 

Maskin cat 3116, 1997

Oljetrycket blir i lÀgsta laget nÀr motorn blir varm om det gÄr att justera lite med oljan 

TÀnkte lÀgga upp en bild men kan inte krympa dom tillrÀckligt. 

Men det stÄr sae 15w40 

Api cf_4, cf-4/sf, o cf-4/sg

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du mÄste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto pÄ maringuiden.se. Det Àr lÀtt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem pÄ maringuiden.se? Logga in hÀr.

Logga in nu

• Skapa nytt...