MickeF 22 Postad 16 September , 2019 Ăr denna olja nĂ„got att hĂ€lla i en D4-260. StĂ„r ju att den Ă€r godkĂ€nd enligt Volvo VDS-3.  https://www.biltema.se/bat/batmotor/motorvard/motorolja/dieselolja-inombordare-15w-40-2000031301   Har annars tittat pÄ https://www.granngarden.se/motorolja-agrol-mega-truck-15w-40-20-l/p/1149847  Volvos "egna olja ska de ha hutlöst betalt för. Dela detta inlĂ€gg LĂ€nk till inlĂ€gg Dela pĂ„ andra webbplatser
Volvo_Penta 726 Postad 16 September , 2019 Jaa Du, med den rubriken kommer Du sĂ€kerligen att dra igĂ„ng en evighetstrĂ„d...đ  Vilket svar vill Du ha? - Ja, det gĂ„r alldeles utmĂ€rkt. - Nej, akta Dig för den butikens produkter. BĂ„da svaren stĂ„r nĂ€mligen att finna i liknande trĂ„dar pĂ„ detta forum sedan Adam var lĂ€nsman.  För egen del anvĂ€nder vi Swedols oljor bĂ„de i motorer och drev, tillverkare Q8. 2 Dela detta inlĂ€gg LĂ€nk till inlĂ€gg Dela pĂ„ andra webbplatser
MickeF 22 Postad 16 September , 2019 17 minuter sedan skrev Volvo_Penta: Jaa Du, med den rubriken kommer Du sĂ€kerligen att dra igĂ„ng en evighetstrĂ„d...đ  Vilket svar vill Du ha? - Ja, det gĂ„r alldeles utmĂ€rkt. - Nej, akta Dig för den butikens produkter. BĂ„da svaren stĂ„r nĂ€mligen att finna i liknande trĂ„dar pĂ„ detta forum sedan Adam var lĂ€nsman.  För egen del anvĂ€nder vi Swedols oljor bĂ„de i motorer och drev, tillverkare Q8. Ja, oljor frĂ„n Biltema brukar vara ett hett Ă€mne.  Ăr det denna olja du anvĂ€nder? https://www.swedol.se/t750-15w-40-20lof-619506.html Dela detta inlĂ€gg LĂ€nk till inlĂ€gg Dela pĂ„ andra webbplatser
Volvo_Penta 726 Postad 16 September , 2019  17 minuter sedan skrev MickeF: Ja, oljor frĂ„n Biltema brukar vara ett hett Ă€mne.  Ăven om en del av oljors uppgift Ă€r att kyla...  18 minuter sedan skrev MickeF: Ăr det denna olja du anvĂ€nder? https://www.swedol.se/t750-15w-40-20lof-619506.html  StĂ€mmer bra. Dela detta inlĂ€gg LĂ€nk till inlĂ€gg Dela pĂ„ andra webbplatser
Georg_Ohm 5 070 Postad 16 September , 2019 Jag har kört med Biltemaoljan i min KAD43 de senaste Ären, och den funkar bra, tror jag... Jag byter den oljan varje höst. Samma olja hamnade i en gammal luftkyld VW-motor frÄn 1973, tycks fungera dÀr ocksÄ, möjligen litet vÀl tjock, men oljetryckslampan tÀnds iallafall inte pÄ tomgÄng lÀngre som den gör med vanlig mineralolja, eftersom vevhuslagren Àr slitna.... Dela detta inlÀgg LÀnk till inlÀgg Dela pÄ andra webbplatser
robinrobin1 7 Postad 16 September , 2019 Dels Àr du osÀker pÄ dess funktion och dessutom vÀldigt dyr.  Köp denna ist sÄ har du en olja som Àr erkÀnt bra (Àr sÀkert biltemas ocksÄ) men till halva priset, sÄ kan du sova gott ocksÄ  https://www.swedol.se/t750-15w-40-20lof-619506.html Dela detta inlÀgg LÀnk till inlÀgg Dela pÄ andra webbplatser
guestsson 500 Postad 17 September , 2019 10 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Samma olja hamnade i en gammal luftkyld VW-motor frÄn 1973, tycks fungera dÀr ocksÄ, möjligen litet vÀl tjock, men oljetryckslampan tÀnds iallafall inte pÄ tomgÄng lÀngre som den gör med vanlig mineralolja, eftersom vevhuslagren Àr slitna.... Detta beror pÄ viskositeten och inte pÄ om basoljan Àr av mineral eller syntet-typ. Viskositeten behöver bara ligga snÀppet över 30 för att oljan skall klassas som 40. Skillnaden mellan mineral och syntetbaserade oljor Àr mest att det behövs mer viskositetsstabiliserande tillsatser (VII) i mineraloljan för att uppnÄ samma viskositets index (VI) som i motsvarade syntetolja och VII Àr nÄgot man helst vill undvika. Dela detta inlÀgg LÀnk till inlÀgg Dela pÄ andra webbplatser
karluno 59 Postad 17 September , 2019 Citat varför snÄla in nÄgra kronor pÄ en olja som kanske inte gör sin uppgift,har man en dyr motor köp en olja av kÀnt fabrikat och som har specen för din motor,tjafsat mÄnga gÄnger med bekanta som snÄlar pÄ oljor,men vin mm dÀr köper dom dyrt utan att klaga????  Dela detta inlÀgg LÀnk till inlÀgg Dela pÄ andra webbplatser
Caribic410 758 Postad 17 September , 2019 6 minuter sedan skrev karluno:  Att en olja Àr dyr och har samma spec behöver inte pÄ nÄgot sÀtt betyda att den Àr bÀttre pÄ nÄgot sÀtt. Det kan lika gÀrna vara tvÀrtom. Produkterna Àr ju i grunden samma, pumpad ur jorden, innehÄller samma tillsatser(frÄn nÄgra relativt fÄ producenter), vilka Àr det dyra i oljan. Inga bolag hÀller i mer tillsatser Àn det som krÀvs för att klara spec pÄ oljan. 5 Dela detta inlÀgg LÀnk till inlÀgg Dela pÄ andra webbplatser
Mackey 4 785 Postad 17 September , 2019 11 minuter sedan skrev karluno: varför snÄla in nÄgra kronor pÄ en olja som kanske inte gör sin uppgift,har man en dyr motor köp en olja av kÀnt fabrikat och som har specen för din motor,tjafsat mÄnga gÄnger med bekanta som snÄlar pÄ oljor,men vin mm dÀr köper dom dyrt utan att klaga???? Vin Àr ju gott till skillnad frÄn motorolja.  Det viktigaste Àr att hÄlla sig till föreskriven spec. Om Q8-oljan pÄ Swedol Àr billigare Àn oljan pÄ BT sÄ köp den, finns ingen anledning att betala mer Àn nödvÀndigt.  BT:s olja Àr sÀkert ocksÄ bra.  Syntetisk olja tillverkas ocksÄ av rÄolja - precis som mineralolja - sÄ den Àr egentligen inte syntetisk utan "bara" en mer förÀdlad och renare produkt dÀr molekylerna Àr "skrÀddarsydda".  De största fördelarna med en syntetoljor Àr att de har bÀttre motstÄndskraft mot att "falla sönder" vid hög temperatur (hög belastning) och att de Àr lÀttflytande Àven nÀr det Àr minusgrader.  BÄtmotorer anvÀnds ju sÀllan i minusgrader, men nÀr man kör fortare Àn deplacementfart arbetar motorn hÄrt (i uppförsbacke) kontinuerligt.  SÄ hÀr tÀnker jag; Snabb bÄr = syntetolja LÄngsam bÄt = mineralolja 2 Dela detta inlÀgg LÀnk till inlÀgg Dela pÄ andra webbplatser
Dava 290 Postad 17 September , 2019 Biltema oljan Àr ju lÀttillgÀnglig och inte överdrivet dyr. Jag kör den ibland nÀr jag inte orkar bestÀlla frÄn annan plats. Kör man lite tÀtare byten sÄ kan jag inte tÀnka mig att det skulle slita ner pÄ motorn Àn vilken olja som helst. Dela detta inlÀgg LÀnk till inlÀgg Dela pÄ andra webbplatser
Gundj 207 Postad 17 September , 2019 Det Àr extremt viktigt att lÀsa pÄ om vilka oljor din motor skall ha. SÄhÀr sÀger man om Yanmar Citat KÀlla Lidingö Marin. Till samtliga Yanmar Marinmotorer - Utom till de nya BY - motorerna dÀr syntetolja föreskrivs skall en ren mineralolja anvÀndas. Alla former av syntetoljor -hel eller del Àr förbjudna att anvÀnda. Dessa oljor kan skada motorerna svÄrt och orsaka haverier. I tabellen nedan framgÄr vilken oljekvalitet som gÀller för respektive motor.  Till mina motorcyklar anvÀnder jag OKQ8 SBK-olja som Àr speciell för MC, och till bilen som inte har motorgaranti anvÀnder jag ocksÄ OKQ8 Helsyntet. Men, i en gammal MC förorsakar helsynteten lÀckage sÄ dÀr Àr den helt enkelt för bra och mineraloljan Àr lagom bra. Samma fenomen kan uppstÄ i bÄtmotorerna. Dela detta inlÀgg LÀnk till inlÀgg Dela pÄ andra webbplatser
Caribic410 758 Postad 17 September , 2019 7 minuter sedan skrev Gundj: Det Àr extremt viktigt att lÀsa pÄ om vilka oljor din motor skall ha. SÄhÀr sÀger man om Yanmar  Till mina motorcyklar anvÀnder jag OKQ8 SBK-olja som Àr speciell för MC, och till bilen som inte har motorgaranti anvÀnder jag ocksÄ OKQ8 Helsyntet. Men, i en gammal MC förorsakar helsynteten lÀckage sÄ dÀr Àr den helt enkelt för bra och mineraloljan Àr lagom bra. Samma fenomen kan uppstÄ i bÄtmotorerna. Q-8 har iaf egna raffar. MÄnga köper ju private label frÄn andra. MÄnga produkter Àr samma med olika etikett Dela detta inlÀgg LÀnk till inlÀgg Dela pÄ andra webbplatser
FIATX19 166 Postad 17 September , 2019 Om man misstror ett företag sĂ„ mycket att man tror att deras produkter inte lever upp till angiven specifikation skall man nog inte handla av dem. Jag tycker inte det finns nĂ„gon anledning att köpa en dyrare olja Ă€n nödvĂ€ndigt. VĂ„ra bĂ„tmotorer gĂ„r med vĂ€ldigt lĂ„g vĂ€rme och stĂ€ller troligen lite andra krav Ă€n oljor till moderna motorer. Moderna motorer har ofta speciell glykol för att ytterligare höja motortemperaturen. Luftkylda motorer typ Porche som inte har nĂ„got vatten i sig stĂ€ller ocksĂ„ vĂ€ldigt höga krav pĂ„ att oljan klarar höga temperaturer. PĂ„ mĂ„nga bĂ„tar har jag förstĂ„tt att problemet Ă€r det omvĂ€nda. Glazing kallas det tydligen. Ett problem som uppkommer vid lĂ„g temperatur i förbrĂ€nningsrummet.  Ăr allt för mĂ„nga variabler vi inte kĂ€nner till som motortilverkarna har koll pĂ„. Vi kan nog bara köpa olja som klarar kraven de har stĂ€llt. 1 Dela detta inlĂ€gg LĂ€nk till inlĂ€gg Dela pĂ„ andra webbplatser
P_Martinsson 18 Postad 17 September , 2019 (redigerade) Har ocksĂ„ samma fundering inför ett tĂ€nkt bĂ„tbyte.. Ăven denna Ă€r VDS-3 specad. Finns i 10 liter.. https://www.biltema.se/bil---mc/bilreservdelar/motorolja/mineraloljor/turbodiesel-15w-40-2000022970  EDIT: https://www.swedol.se/t750-15w-40-20lof-619506.html KĂ€nns vĂ€l som en no brainer prismĂ€ssigt?  En sidofrĂ„ga: Vad anvĂ€nder ni för att tömma ut oljan i denna typ av motorer (D4/D6/KAD)? Redigerad 17 September , 2019 av P_Martinsson Dela detta inlĂ€gg LĂ€nk till inlĂ€gg Dela pĂ„ andra webbplatser
robinrobin1 7 Postad 17 September , 2019 2 timmar sedan skrev P_Martinsson: Har ocksĂ„ samma fundering inför ett tĂ€nkt bĂ„tbyte.. Ăven denna Ă€r VDS-3 specad. Finns i 10 liter.. https://www.biltema.se/bil---mc/bilreservdelar/motorolja/mineraloljor/turbodiesel-15w-40-2000022970  EDIT: https://www.swedol.se/t750-15w-40-20lof-619506.html KĂ€nns vĂ€l som en no brainer prismĂ€ssigt?  En sidofrĂ„ga: Vad anvĂ€nder ni för att tömma ut oljan i denna typ av motorer (D4/D6/KAD)? Jag har denna, kört den pĂ„ Ă€ldre kad och senast dubbla d6. Funktionen att koppla tryckluft pĂ„ Ă€r onödig dĂ„ den suger bĂ€ttre med pump och du behöver dessutom inte pumpa sĂ„ mycket trots 20l per motor i D6:a. Men jag Ă€r ialf mycket nöjd.  Du kan ju Ă€ven anvĂ€nda den till att lufta motorn efter brĂ€nslefilter byte.  https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/oljeverktyg/Pumpar/oljesug-manuelltryckluftsdriven-15-l-2000040261 Dela detta inlĂ€gg LĂ€nk till inlĂ€gg Dela pĂ„ andra webbplatser
P_Martinsson 18 Postad 17 September , 2019 1 timme sedan skrev robinrobin1: Du kan ju Àven anvÀnda den till att lufta motorn efter brÀnslefilter byte. Tack för infon! Kanske en korkad frÄga, men hur gör du nÀr du luftar med oljesugen? Dela detta inlÀgg LÀnk till inlÀgg Dela pÄ andra webbplatser
Georg_Ohm 5 070 Postad 17 September , 2019 Misstroendet till Volvo-Penta gÀller inte kvalitéten, utan priset.  Oljesug... Jag tror flera anvÀnder en sÄdan dÀr sug dÀr man med en handpump ordnar med undertryck i en behÄllare, och dÀr man för ned en tunn sugslang (=sond) i oljestickans- eller annat rör, ned till oljetrÄget och suger tills det sÀger "slurp" dÄ fÄr man vrida litet pÄ sonden och suga litet till... Oljan skall vara varm, alltsÄ kör motorn en stund innan oljebytet. Oljefilter byts naturligtvis samtidigt om nu nÄgon till Àventyrs undrar över det. Jag har utan framgÄng Àven försökt att anvÀnda elektiska oljesugarpumpar. Ingen av dessa behöver ju luftas. Dela detta inlÀgg LÀnk till inlÀgg Dela pÄ andra webbplatser
kossor 954 Postad 17 September , 2019 1 timme sedan skrev P_Martinsson: Tack för infon! Kanske en korkad frÄga, men hur gör du nÀr du luftar med oljesugen? Skruvar ur luftskruven pÄ filterhÄllaren vid motorn, sÀtter slangen mot och suger till diesel kommer. Tillbaka med skruven kom ihÄg kopparpackningen dra ner skruven, handpumpa pÄ matarpumpen tills diesel strömmar runt skruven i filterhÄllaren, stÀng skruven under tryck dÄ du pumpar, klart. 2 Dela detta inlÀgg LÀnk till inlÀgg Dela pÄ andra webbplatser
MickeF 22 Postad 17 September , 2019 (redigerade) Som sagt. Olja Ă€r en het frĂ„gađ Inhandlade idag Agrol mega truck 15w 40 20l pĂ„ LantmĂ€nnen för det magra priset av 593:-/ 20 liter. SĂ€ljaren sade att de sĂ€ljer till mĂ„nga bĂ„tĂ€gare som ratar Volvos höga priser. Redigerad 17 September , 2019 av MickeF Dela detta inlĂ€gg LĂ€nk till inlĂ€gg Dela pĂ„ andra webbplatser
Volvo_Penta 726 Postad 17 September , 2019 1 timme sedan skrev MickeF: Som sagt. Olja Ă€r en het frĂ„gađ Inhandlade idag Agrol mega truck 15w 40 20l pĂ„ LantmĂ€nnen för det magra priset av 593:-/ 20 liter. SĂ€ljaren sade att de sĂ€ljer till mĂ„nga bĂ„tĂ€gare som ratar Volvos höga priser.  Snikade till Dig lite extra rabatt utöver "kampanjens" 670:50. đ 1 Dela detta inlĂ€gg LĂ€nk till inlĂ€gg Dela pĂ„ andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 17 September , 2019 8 timmar sedan skrev FIATX19: Om man misstror ett företag sÄ mycket att man tror att deras produkter inte lever upp till angiven specifikation skall man nog inte handla av dem. Kloka ord. Tror man att ett företag som omsÀtter 5 miljarder försöker fuska med skitolja sÄ kanske man ska se till hÀstarna i stallet. Lite som det var förr nÀr folk hellre fick soppatorsk Àn att tanka pÄ BP eftersom de alltid bara tankade Esso.  10 timmar sedan skrev Dava: Biltema oljan Àr ju lÀttillgÀnglig Ett starkt och praktiskt argument. Dela detta inlÀgg LÀnk till inlÀgg Dela pÄ andra webbplatser
kossor 954 Postad 17 September , 2019 (redigerade) 2 timmar sedan skrev MickeF: Som sagt. Olja Ă€r en het frĂ„gađ Inhandlade idag Agrol mega truck 15w 40 20l pĂ„ LantmĂ€nnen för det magra priset av 593:-/ 20 liter. SĂ€ljaren sade att de sĂ€ljer till mĂ„nga bĂ„tĂ€gare som ratar Volvos höga priser. Grattis du har valt en mycket bra produkt, som ligger lĂ„ngt in i framtiden, och skyddar din motor om nĂ„got gĂ„r fel. Det Ă€r inte olja som olja, eller lika oljor i olika dunk. Agrols oljor ligger lĂ„ngt fram och de tar hela tiden fram nya recept för bĂ„de framtidens och dagens motorer. De samarbetar Ă€ven med vp och volvo entreprenad. En ny glykol har nyligen lanserat som sĂ€nker arbetstemperaturen och ger bĂ€ttre kylning. Den som sĂ€ger att lika olja gĂ„r att köpa som lĂ„gprisprodukt hos vissa lĂ„gprisföretag vet inte vad hen pratar om. Redigerad 17 September , 2019 av kossor 1 1 1 Dela detta inlĂ€gg LĂ€nk till inlĂ€gg Dela pĂ„ andra webbplatser
Caribic410 758 Postad 17 September , 2019 5 minuter sedan skrev kossor: Grattis du har valt en mycket bra produkt, som ligger lÄngt in i framtiden, och skyddar din motor om nÄgot gÄr fel. En olja Àr ju i första hand till för att det inte ska "gÄ fel"- bli materialkontakt. Inte att fungera som skydd just nÀr nÄgot havererar... vÀl? Dela detta inlÀgg LÀnk till inlÀgg Dela pÄ andra webbplatser
MickeF 22 Postad 17 September , 2019 Haha, det blev en hÀrlig trÄd med mycket liv i, det gillas. 20 litersdunken har tom vikbar hÀllpip och handtag i botten sÄ det kÀnns deluxe. :-). NU ska jag bara tömma den gamla oljan och dÀrefter fÄ i 12,5 liter ur denna 20 litersdunk. FÄr vÀl hÀlla i hÀlften för att sedan pyttsa i till rÀtt nivÄ.  Behöver jag öppna upp oljepÄfyllningen nÀr jag suger ur trÄgslangen som finns för ÀndamÄlet pÄ motorn, eller kommer luft inpÄ annat sÀtt? AnvÀnder en sÄn hÀr för att tömma oljan. Dela detta inlÀgg LÀnk till inlÀgg Dela pÄ andra webbplatser
kossor 954 Postad 17 September , 2019 (redigerade) 1 timme sedan skrev Caribic410: En olja Ă€r ju i första hand till för att det inte ska "gĂ„ fel"- bli materialkontakt. Inte att fungera som skydd just nĂ€r nĂ„got havererar... vĂ€l? NĂ€hĂ€ vad hĂ€nder om din motor gĂ„r varm dĂ„? Eller sotflagor slĂ€pper eller...âŠ. En bra olja ska ha stark film Ă€ven om du tex fĂ„r höga temperaturer. Och jag orkar inte diskutera detta sĂ„ dĂ€rför lĂ€mnar jag diskussionen. Kunskap om oljor har jag, fĂ„tt mycket utbildning om det, men ibland verkar det som man talar för döva öron. Men att sĂ€ga att lĂ„gbudget oljor eller att det Ă€r lika olja till annat pris i olika dunkar ja jises, Redigerad 17 September , 2019 av kossor 2 1 Dela detta inlĂ€gg LĂ€nk till inlĂ€gg Dela pĂ„ andra webbplatser
guestsson 500 Postad 18 September , 2019 9 timmar sedan skrev kossor: NĂ€hĂ€ vad hĂ€nder om din motor gĂ„r varm dĂ„? Eller sotflagor slĂ€pper eller...âŠ. En bra olja ska ha stark film Ă€ven om du tex fĂ„r höga temperaturer. Och jag orkar inte diskutera detta sĂ„ dĂ€rför lĂ€mnar jag diskussionen. Kunskap om oljor har jag, fĂ„tt mycket utbildning om det, men ibland verkar det som man talar för döva öron. Men att sĂ€ga att lĂ„gbudget oljor eller att det Ă€r lika olja till annat pris i olika dunkar ja jises, Det Ă€r t.ex. ett vĂ€lkĂ€nt faktum att anvĂ€ndandet av moderna katalysatoranpassade oljor leder till kamaxelhaverier i Ă€ldre V8:or utan rullyftare. Problemet Ă€r frĂ€mst att oljefilmen brister i kontakten mellan lyftaren och kam. För att rĂ€dda situationen och undvika metall-metall kontakt har oljor med lite Ă€ldre spec zink och fosfor additiv. Dessa "livrĂ€ddande" tillsatser Àr i sig inga bra smörjmedel och förgiftar katalysatorn, varför de fasats ut i senare kvalitetsspecar. Nyare motorer Ă€r konstruerade för att inte behöva dessa tillsatser eller i vart fall i mindre mĂ€ngd.  Att det gĂ„r fel sĂ„ att oljefilmen kan brista i en motor Ă€r alltsĂ„ inget konstigt undantag utan tvĂ€rt om att förvĂ€nta om konstruktionen ger höga kontakttryck. Det Ă€r dĂ€rför ingen bra strategi att hĂ€lla i lĂ„gviskös energibesparingsolja i en gammal motor typ B18, 20, 30, utan man bör istĂ€llet vĂ€lja en med lite högre viskositet som innehĂ„ller de additiv som dessa motorer Ă€r beroende av.  Men, detta har egentligen inget att göra med om oljan Ă€r av syntet eller mineraltyp. Det gĂ„r alldeles utmĂ€rkt att anvĂ€nda syntetolja i veteranfordon om bara specen/additiven passar till Ă€ndamĂ„let. Jag ser ingen fördel med att anvĂ€nda syntet i en marindiesel som anvĂ€nds sommarhalvĂ„ret, om det finns en mineral som uppfyller tillverkarens spec.  PĂ„ frĂ„gan om jag kan tĂ€nka mig att anvĂ€nda BT-oljor sĂ„ Ă€r svaret tveklöst ja, om jag hittar en med rĂ€tt spec för Ă€ndamĂ„let ifrĂ„ga. Men om Q8 har en billigare, sĂ„ skulle jag vĂ€lja den istĂ€llet.  Detta fĂ„r bli mitt sista bidrag till denna debatt. 5 Dela detta inlĂ€gg LĂ€nk till inlĂ€gg Dela pĂ„ andra webbplatser
P_Martinsson 18 Postad 18 September , 2019 Man skall vĂ€l iofs hĂ„lla sig till Ă€mnet, men en frĂ„ga som ligger i samma omrĂ„de, servicedelar. Ni som kör D4/D6/KAD var köper ni era servicedelar typ filter mm? Har sett att Sweden Marineparts AB har fĂ€rdiga servicesatser..  https://www.marineparts.se/reservdelar/inombordare/volvo-penta/servicedelar/vsvh-produkter/servicesats-for-volvo-penta-d4-d4-serv/  https://www.marineparts.se/reservdelar/inombordare/volvo-penta/servicedelar/vsvh-produkter/servicesats-for-volvo-penta-d6-typ-1-d6-serv/  https://www.marineparts.se/reservdelar/inombordare/volvo-penta/servicedelar/vsvh-produkter/servicesats-for-volvo-penta-kad300-kamd300-kad44-kad300-serv/  NĂ„gon som har erfarenhet av dessa? Om inte, var köper ni era delar för service? Ăven anoder mm till DPE/DPG/DPH. Finns 3:e part eller Ă€r det enbart original som gĂ€ller? Dela detta inlĂ€gg LĂ€nk till inlĂ€gg Dela pĂ„ andra webbplatser
MickeF 22 Postad 18 September , 2019 6 timmar sedan skrev P_Martinsson: Man skall vĂ€l iofs hĂ„lla sig till Ă€mnet, men en frĂ„ga som ligger i samma omrĂ„de, servicedelar. Ni som kör D4/D6/KAD var köper ni era servicedelar typ filter mm? Har sett att Sweden Marineparts AB har fĂ€rdiga servicesatser..  https://www.marineparts.se/reservdelar/inombordare/volvo-penta/servicedelar/vsvh-produkter/servicesats-for-volvo-penta-d4-d4-serv/  https://www.marineparts.se/reservdelar/inombordare/volvo-penta/servicedelar/vsvh-produkter/servicesats-for-volvo-penta-d6-typ-1-d6-serv/  https://www.marineparts.se/reservdelar/inombordare/volvo-penta/servicedelar/vsvh-produkter/servicesats-for-volvo-penta-kad300-kamd300-kad44-kad300-serv/  NĂ„gon som har erfarenhet av dessa? Om inte, var köper ni era delar för service? Ăven anoder mm till DPE/DPG/DPH. Finns 3:e part eller Ă€r det enbart original som gĂ€ller? Jag har precis köpt denna. Folk i min hamn har rekommenderat dem, Snabb leverans iaf. BestĂ€llde i mĂ„ndags och ligger pĂ„ upphĂ€mtningsstĂ€llet nu. Dela detta inlĂ€gg LĂ€nk till inlĂ€gg Dela pĂ„ andra webbplatser
tugge 251 Postad 18 September , 2019 Min manual Àr pÄ Italienska kan nÄgon sÀga vilken olja jag ska anvÀnda gÀrna ÄtgÄng med Maskin cat 3116, 1997 Oljetrycket blir i lÀgsta laget nÀr motorn blir varm om det gÄr att justera lite med oljan  TÀnkte lÀgga upp en bild men kan inte krympa dom tillrÀckligt. Men det stÄr sae 15w40 Api cf_4, cf-4/sf, o cf-4/sg Dela detta inlÀgg LÀnk till inlÀgg Dela pÄ andra webbplatser