Jump to content
Monday 16 September 2019
Coolcarlos67

Val av segelbåt 33-40 fot

Recommended Posts

Säkert en vanlig fråga och jag har sett olika frågeställningar kring val av båt och modell osv. Men jag provar en egen frågeställning så får vi se. 

 

Krav

Pris mellan 500’000 och 800’000

Absolut krav, fockbåt/självslående fock

Minst 33 fot

Gärna byggd på 2000-talet

Undviker gärna de allra billigare märkena typ bavaria 

Share this post


Link to post
Share on other sites

I den prisklassen finns det säkert andra här på forumet med mer kunnskap än mig. Men utveckla gärna vilket syfte du har med båten. Kappsegling? Långfärdssegling? Djupgående (limit)? Hur många personer ombord?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Ska det kappseglas och seglas snabbt eller är det boendekomfort som ligger högt i prioritering?

Hur många ombord och ska det långseglas eller bara vara ute några semesterveckor?

Ska det seglas i skärgårdar eller på öppet hav?

Det finns många båtar att välja på!  

Kanske båtar från Arcona eller Linjett? 

Priset kan variera en hel del beroende på vilken utrustning som finns ombord, hur välhållen båten är samt skick på segel och motor etc.

 

Edited by per_62

Share this post


Link to post
Share on other sites

Är det inte ett väldigt spann mellan 33 och 40? En dyr 33 borde kosta som en billig 40.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Så stor som möjligt och så välutrustad och välskött som möjligt. 

Vad tittar du på?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
20 timmar sedan skrev Coolcarlos67:

Undviker gärna de allra billigare märkena typ bavaria 

Om man kategoriskt slår tex Bavaria ur hågen missar man deras Ocean CC-modeller som är klart intressanta. Detta givetvis under förutsättning att det är en sådan typ av båt du är på jakt efter.

 

Vad jag menar är att det kan finnas guldklimpar man missar om man, av en eller annan anledning, räknar bort vissa tillverkare.

Edited by McLasse

Share this post


Link to post
Share on other sites

Som det skrivs av ovanstående, det är jätteviktigt att bestämma sig vad syftet är med segelbåten. Du kommer mest ligga i hamn. Kanske är sittbrunnskapellet viktigare än ett bra segel, lätt att ta sig fram nere i båten är viktigare än grabbräcke överallt. Priset på båten blir billigare om du inte behöver 8 lager lack på träytorna.

Det är många trevliga funderingar du har framför dig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kul med svar och se vad kommer tillbaks. Huvudsyftet är cruising. Optimal längd tror jag skulle vara runt 33-35 fot. Ska kolla upp Bavaria CC modellerna, tack för inspel. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Om jag hade den budgeten, så skulle jag titta närmre på southerly 115 Mk2. Southerly 115 Mk1-Mk3 tillverkades från 1983-2007. Båtar byggda på 2000 talet kostar nog runt miljonen och en bit uppåt. Men en Mk2 från 90talet ryms nog innom budget.

 

Båten väger ca 7ton varav hälften som barlast. En del i skrovet och resten i en lyftbar köl av fällknivs modell. Vet ej exakt fördelning men gissningsvis 60/40%. seglingsegenskaperna är bra, och fällkölen ger flera fördelar.

 

Båten tål att gå på grund med utan skador. Med fällkölen uppe så är djupgåendet endast 70cm vilket gör många vikar och ankringsplatser tillgängliga. Vid extremt väder till havs reder sig båten extremt bra då man kan hissa upp fällkölen helt eller delvis beroende på omständigheterna. Det finns även en invändig styrpossition. Roder och propeller sitter väl skyddade. 

 

Båten har ett trevligt upphöjt akterdäck med en fin aktercabin under, finns även upphöjd styrpossition i cockpit vilket både är trevligt samt underlättar sikten frammåt.

 

Längd dryga 36 fot

Edited by Peka67

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Peka67:

Om jag hade den budgeten, så skulle jag titta närmre på southerly 115 Mk2

Southerly 115 tittade jag seriöst på för några år sedan. Praktisk båt, i synnerhet för mig som seglar i grunda vatten. Vettig planlösning med akterhytt, inre styrplats mm. I teorin. I verkligheten, en genuint tråkig båt som visserligen seglar ok. Men inuti. Trångt, smala gångar, en salong med stark källarkänsla. Mycket trång förpik. Den inre styrplatsen har sittkomfort som en pinnstol, man orkar inte sitta där timmar i sträck. Pentry är bra men en sittplats hade varit trevligare så man inte alltid måste sitta själv och styra. Ett längsgående penty i salongen hade varit bättre.

Akterhytten är trång, inget om man har lite klaustrofobi. Toaletten och motorrummet var bra och trevligt med akterdäcket i hamn. Dessutom en riktigt trång sittbrunn som det gärna blir när man ska få plats med en gång under.

MK1 är den bästa om de gjort en stor koj i akterhytten. Runt 5-600 tkr.

Väldigt engelsk båt, gräsliga textilier, iget vidare träarbeten, mycket väggmatta mm. Men, väldigt bra tänkt. Southerly 105 är ännu värre medan 135:an är riktigt trevlig men fel prislapp.

Jämför med en modern fransyska, ljusa luftiga, smakfullt inredda mm. Skillnaden är enorm.

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timmar sedan skrev Coolcarlos67:

Kul med svar och se vad kommer tillbaks. Huvudsyftet är cruising. Optimal längd tror jag skulle vara runt 33-35 fot. Ska kolla upp Bavaria CC modellerna, tack för inspel. 

 

Här har du en båt, bara att slå till.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev bhemac:

Southerly 115 tittade jag seriöst på för några år sedan. Praktisk båt, i synnerhet för mig som seglar i grunda vatten. Vettig planlösning med akterhytt, inre styrplats mm. I teorin.

Om jag köpt båten så hade jag skippat kojerna i förpiken och flyttat toaletten dit. Sedan skapat en kombinerad sjökoj bra styrplats där toaletten är, bara en tanke.  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rätt tänkt med manskapets toaletter i förliga kastellet. Lite taskigt i sjögång men toaletten kan ju fungera som både toalett och bide omväxlande.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klassisk välbyggd. 

Linjett gör väldigt fina båtar, välbyggda, vi kikade på nyare Linjett, men tyckte att prislappen var väl hög, nu när jag sett fler/träffat på folk med dessa båtar ser jag varför som kostar som dom gör. 

 

Modern med nytänk

Hanse gör välseglande båtar för vettiga pengar, 31-65 fot tror jag. En 370 eller 350 tidigare delen av 2000 talet ryms nog inom din budget. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev bhemac:

Rätt tänkt med manskapets toaletter i förliga kastellet. Lite taskigt i sjögång men toaletten kan ju fungera som både toalett och bide omväxlande.

Torrdass 😉

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 timmar sedan skrev Peka67:

Torrdass 😉

Milo Dahlmann satte in en, jag tror den är kanadensisk, mulltoa där man inte behöver separera urinen. Den ska fungera året runt. Nackdelen är att den är över en meter hög men den skulle fungera i toautrymmet på en Southerly. Detta var ett starkt argument för den båten!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

kolla lite på Comfortina 35 en mycket trevlig båt att segla och bo i.Vi hade en sådan under många år. Andra liknande båtar är ju Linjett 35 ,Arcona 355 ,Scanner 391 ,lite större variant 

tror alla dessa bjuder på fin segling

Share this post


Link to post
Share on other sites
2019-08-27 vid 20:52 skrev RikardE:

Klassisk välbyggd. 

Linjett gör väldigt fina båtar, välbyggda, vi kikade på nyare Linjett, men tyckte att prislappen var väl hög, nu när jag sett fler/träffat på folk med dessa båtar ser jag varför som kostar som dom gör. 

 

Modern med nytänk

Hanse gör välseglande båtar för vettiga pengar, 31-65 fot tror jag. En 370 eller 350 tidigare delen av 2000 talet ryms nog inom din budget. 

Har sett att flera förespråkar Hanse båtarna före andra produktionsbåtar såsom Bavaria, Jeanneau, Beneteau, etc. Är det någon som har erfarenhet av jämförelsen och för- kontra nackdelar med Hanse i förhållande till andra liknande? Konceptet känns för mig liknande. Eller?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Låter rätt subjetivt i mina öron.

 

Själv är jag inne på min fjärde Jeanneau på 25 år, har haft storlekarna 27, 32, 26 och till slut 32 fot igen, då den storleken är väldigt lagom för oss.

 

Faktorer som gjort att jag valt Jeanneau igen och igen är bland annat följande, både

subjektivt och objektivt;

 

1. Välbyggda

2. Snygga

3. Rymliga

4. Fin inredning med förhållandevis mycket trä

5. Rak axel i stället för dyrt och underhållskrävande S-drev

6. Proffsiga installationer

 

Det finns naturligtvis ännu mer välbyggda och ännu mer genomtänkta båtar men

allt har ett pris och till slut måste man kompromissa om inte plånboken

är väldigt stor

 

Det enda jag saknat på Jeanneau är självslående fock.

 

Hanse fanns med på min shortlist förra året när det var dax för en ny båt igen, men

jag upplevde dem som litet trånga och hade väldigt svårt för all plast och vita skott

i inredningen, men man får ju tycka olika.

 

Mina tidigare Jeanneauer har var cruising-varianten Sun Odyssey, nu har jag en sportigare Sun Fast, och jag måste säga att det var en väldig skillnad(positivt) i seglingsegenskaper jämför med crusingbåtarna, till priset av ett något större djupgående, men jag ler från öra till när det piper i litet och båten skjuter fart 🙂

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Aton:

Har sett att flera förespråkar Hanse båtarna före andra produktionsbåtar såsom Bavaria, Jeanneau, Beneteau, etc.

Det jag har hört är att Hanse skulle vara lite billigare byggda och därmed sämre. Det tror jag inte riktigt på, det är nog mest illasinnade rykten.

 

Den stora skillnaden för alla dessa massfabricerade båtarna är att de kan byggas mycket mera rationellt än båtar som byggs i mindre serier. De kan också ta fram tex lämpliga beslag mm därför att serierna är stora, eller pressa leverantörerna på bra priser. Men viktigast är att man kan anlita kompetenta designers. De stora varven har helt enkelt större resurser så köper man en mera massproducerad båt så får man helt enkelt mer för pengarna jämfört med något mera "handbyggt".

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Aton:

Har sett att flera förespråkar Hanse båtarna före andra produktionsbåtar såsom Bavaria, Jeanneau, Beneteau, etc. Är det någon som har erfarenhet av jämförelsen och för- kontra nackdelar med Hanse i förhållande till andra liknande? Konceptet känns för mig liknande. Eller?

Jag tror att man måste jämföra båt för båt, inte märke mot märke. Visst tycker många att ett varv generellt har bättre byggkvalitet än ett annat. Men det är ofta lika avgörande vem som är designer, och med vilket syfte.

 

Första Hanse båtarna ritades av Svenskar ( Beyer, Södergren) sedan av Yachtzentrum därefter av Judel/Vrolijk.

 

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag håller med Peka67. Köper man begagnat så måste man titta på exemplar för exemplar. Vissa är välvårdare andra är riktigt slitna. Mäklaren jag köpte min senaste båt genom sa att: Det märks tydligt att man får mer betalt och det är mer lättsålt om det är en lite nyare båt som framförallt är Välvårdad och har full historik. 

 

Vi tittade på Jenneau & Benneteau och även Svensktillverkade båtar innan vi köpte vår Hanse. 
Produktionsmässigt tror jag att dom flesta europeiska varven gör kvalitetsmässigt likvärdiga båtar. Den vi har är Ocean klassad, tror inte varven idag har råd att bygga skit som inte håller ihop. 

Visst är det skillnad mellan en Linjett och vår Hanse. Linjetten ÄR mer solid och välbyggd, det går inte att komma ifrån. Sen är nypriset mer än dubbelt så högt - om det är värt dom extra pengarna - det kan bara köparna avgöra. För vår del gjorde vi en lång lista där vi poängsatte alla argument - soliditet/välbyggdhet var en punkt. När vi var klar med listan så poängsatte jag och min fru varsinn lista, sen summerade vi - Hansen vann över svensktillverkade. 
Jag kan inte kommentera skillnaden mellan en Jenneau 32 fot och en Hanse 32 fot - dom bör ha väldigt likvärdiga mått. Känsla och tycke spelar nog en stor roll. 

Jag upplevde ingen skillnad mellan Beneteau, Jeanneau och Hanse i rymden inne i båtarna, däremot var ju layouterna olika, alla var 2009-2014. Däremot är Svensktillverkade båtar runt 2000 betydligt smalare och trängre inne. 

 

Vad jag hört - kan inte bekräfta detta till 100 så är skillnaden mellan Hanse och fransoserna att Fransoserna är mer avsedda för cruising och kanske charter (dom har speciella modeller för snabbsegling), medans Hanse är en båt som är byggd för att segla snabbare - om det stämmer vet jag som sagt inte. Ett annat signum för Hanse är självslående fock - sitter på alla vilket gör dom väldigt lättseglade när man kryssar. Detta kan man eftermontera på alla båtar så det är väl egentligen ingen dealbreaker. 

 

Titta, känn på material, känslan du får i båten är betydligt viktigare än vad andra tycker.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

En bekant köpte en Bavaria efter ett antal år utan båt. Tidigare hade han haft bla Ballad mfl.

Bavarian är den enda båt som frun gillade direkt. Ljust, luftigt, varmvatten när man vred på kranen osv.

Nu beklagar han sig för att hustrun alltid vill ut och segla.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 timmar sedan skrev bhemac:

En bekant köpte en Bavaria efter ett antal år utan båt. Tidigare hade han haft bla Ballad mfl.

Bavarian är den enda båt som frun gillade direkt. Ljust, luftigt, varmvatten när man vred på kranen osv.

Nu beklagar han sig för att hustrun alltid vill ut och segla.

Ja, kanske kan man ha större problem än så... ;)

 

Det får helt enkelt bli en runda till bland båtmäklarna och känna efter en del.
Hade helt klart föredragit en svensktillverkad Orustbåt men med avseende på prisskillnaden känns det inte riktigt försvarbart när man kokar ned raka fakta.

Alternativt ska man nöja sig med en betydligt äldre båt men precis som RikardE påtalade är de betydligt smalare i konstruktionen och speciellt akterpartiet. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Anton jag har inte hängt med riktigt vad du är ute efter, misstänker långfärdssegling. Skriv gärna dina önskemål så finns det säkert gott om folk här på forumet som kan komma med tips på smultron i båtträsket. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 minuter sedan skrev Aton:

Alternativt ska man nöja sig med en betydligt äldre båt men precis som RikardE påtalade är de betydligt smalare i konstruktionen och speciellt akterpartiet.

Det funkar, i synnerhet om man går upp i storlek. En Orust båt eller liknande som renoveras blir riktigt bra. De som är fixad har ett ganska högt pris. Så antingen är det pengar eller arbete som ska till.

Moderna båtar som är några år ligger bra till i pris. Idag skulle jag satsa på något där.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2019-09-04 vid 15:52 skrev bhemac:

En bekant köpte en Bavaria efter ett antal år utan båt. Tidigare hade han haft bla Ballad mfl.

Bavarian är den enda båt som frun gillade direkt. Ljust, luftigt, varmvatten när man vred på kranen osv.

Nu beklagar han sig för att hustrun alltid vill ut och segla.

Segla..? Med en Bavaria..?

Förekommer det..? 😳

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timmar sedan skrev Peka67:

Anton jag har inte hängt med riktigt vad du är ute efter, misstänker långfärdssegling. Skriv gärna dina önskemål så finns det säkert gott om folk här på forumet som kan komma med tips på smultron i båtträsket. 

Hehe, ja det hela är lite komplicerat... Jag och min sambo har seglat en del under våra liv. Jag började med jollesegling som liten och sen fortsatt lite sporadiskt i främst vänners segelbåtar och någon semestersegling då och då. Däremellan har jag pysslat en del med veteranbåtar då i motorbåtsutförande. Så egentligen är vi inte fullskolade alls ännu.

 

Men iallafall, nu har vi då tänkt att ta upp vårt segelintresse igen (lagom till man börjar närmar sig 50 :)). Drömmen eller det som har mer och mer utkristalliserat sig som plan är att ta "långledigt" och göra en längre segling om ca 4 år (passar med barns studier å så vidare).

 

Nu tvekas det om att skaffa en "produktionsbåt" till våren för att börja segla lite mer på allvar eller fortsätta på låna/hyr vägen ytterligare ett år för att sedan hoppas på att hitta en mer lämplig långfärdsbåt om ett par år.

 

Vi kommer huvudsak vara 2 personer ombord men sen är det förstås så att vi gärna vill ha med 3 barn eller några vänner då och då också.

 

Bor gör vi nära mälaren och kan ha båt nästa utanför huset men det blir långt ut i skärgården så antagligen vill vi ha den liggande i norrtäljetrakten så småningom.

 

Alla tips och råd mottages varmt och vördnadsfullt :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

En bra och, ganska trevlig början är att åka runt och titta på allt som kan vara intressant. Ska ni tillbringa fyra år i båten så måste den nog kännas rätt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om jag var i er sits skulle jag köpa båten nu, istället för att hyra båt några år till. Då hinner ni bo in er i båten och lära er dess egenheter samt reparera/bygga om ifall sådant är aktuellt. Jag skulle också satsa på en beg. svensktillverkad båt (kanske Orustbygge) även fast den inte är lika modern i skrov och interiör men den är byggd med materialval som gör det enklare att renovera. Långseglar man på lite större vatten (än Mälaren) är det viktigt att båtens konstruktion och skrovform gör att den tar sjön på ett behagligt sätt. Nya, platta och snabba skrov i all ära på kappseglingsbanorna men det är inte vilsamt för kroppen 24-timmar per dygn under en längre tid.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy