Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
  • 0
DasElfbow

”Veteranbåtssnack”

”Veteranbåtssnack”  

28 medlemmar har röstat

  1. 1. Alla veteranbåtar är inte av trä! Därför bör det finnas en plats på forumet där ämnen rörande alla typer av veteranbåtar kan behandlas.

    • Jag håller med!
      18
    • Jag ser ingen vits med det...
      10


Fråga

Alla veteranbåtar är inte av trä! Tycker därför att det bör finnas en plats på forumet där ämnen rörande alla typer av veteranbåtar kan behandlas.

 

Finns det fler än jag som tycker att det vore en bra idé?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rekommendera Poster

  • 0
4 timmar sedan skrev Peter_K:

Elva av Maringuidens 62.621 medlemmar har röstat för, och tycker det vore en bra idé med en egen kategori... vet inte om jag tycker det är en klar majoritet direkt. 

 

Bland de som röstat så klart...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Nu är det tolv...

Jag var inte i Skärhamn i somras under veteranbåtsfestivalen, men enligt synnerligen välinitierade källor, så lär en och annan gammal plastbåt dykt upp, till sjöss på egen köl eller på trailer.

Det var ju ett namnbyte för några år sedan från träbåtsfestival, till veteranbåtsfestival, bara en sådan sak...

När det gäller bilar har ju Thalattha näsan rätt, men det är här ot.

(I höst besiktigar jag en av mina "bubblor" för sista gången, en -68 (uttagen hösten augusti -67, så "H-märket" på instrumentbrädan är ok!)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Jag tycker det är en bra idé, men att man nog inte ska lägga för stor vikt vid åldern på båten. Snarare är det väl inställning och framför allt vad som intresserar ägaren som avgör. Blir man t.ex. mer inspirerad av revsejsingar och 3-slaget rep än av tell-tails och  skot med "100% HMPE-fiber i kärnan och slitstark polyester i ytterhöljet", så kanske en sån här plats på forumet kan vara något.

Redigerad av MarkusF
korrektur
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
1 timme sedan skrev DasElfbow:

 

Bland de som röstat så klart...

Jo,  det förstod jag - men jag tror det visar på intresset för kategorin mer med dessa (nu) tolv personer, snarare än säga en majoritet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
1 timme sedan skrev Peter_K:
3 timmar sedan skrev DasElfbow:

 

Bland de som röstat så klart...

Jo,  det förstod jag - men jag tror det visar på intresset för kategorin mer med dessa (nu) tolv personer, snarare än säga en majoritet.

 

Nu är det 15 för och 6 mot.

Funderade precis på om min bohujulle är en veteranbåt. I plast som byggdes för ca 40 år sen.

 

561515134_HlljullenBertilA.jpg.79f7b4ef81404b6c6e90ae851fcfa8a2.jpg

 

 

En kopia på en gammal bohusjulle i i ek, som man fixade till och gjorde en form på.

 

1451245473_PluggentillHlljullensomvrak.jpg.330e0090dd27770d5474062c482ee437.jpg

I en höstlig kuling skadades den då ca 150-åriga jullen, så att den blev skrot.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
3 timmar sedan skrev Thallatha:

 

Nu är det 15 för och 6 mot.

Funderade precis på om min bohujulle är en veteranbåt. I plast som byggdes för ca 40 år sen.

 

561515134_HlljullenBertilA.jpg.79f7b4ef81404b6c6e90ae851fcfa8a2.jpg

 

 

En kopia på en gammal bohusjulle i i ek, som man fixade till och gjorde en form på.

 

1451245473_PluggentillHlljullensomvrak.jpg.330e0090dd27770d5474062c482ee437.jpg

I en höstlig kuling skadades den då ca 150-åriga jullen, så att den blev skrot.
 

 

Eftersom nya båtar, baserade på gamla ritningar ofta anses vara veteranbåtar låter väl det inte helt otänkbart att din skulle kunna vara en veteranare. 

Finns annars flera olika definitioner ang. åldern för vad som definieras som veteranbåt. Vissa anser båtar byggda innan 1950, andra båtar som är 50 år, 40 år eller t.o.m. så pass ”nytt” som 30 :)

 

En grundtanke är väl dock att man sköter/renoverar båten så nära ursprungligt som är möjligt/rimligt. 

 

Är ingen expert på ämnet, men känns som en naturlig del av kategorin att diskutera hur en definierar en veteranbåt 😇

Redigerad av DasElfbow

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
4 timmar sedan skrev DasElfbow:

 

En grundtanke är väl dock att man sköter/renoverar båten så nära ursprungligt som är möjligt/rimligt. 

 

Är ingen expert på ämnet, men känns som en naturlig del av kategorin att diskutera hur en definierar en veteranbåt 😇

 

Bortsett från rigg och segel är nog min båt så långt från originalet man kan komma. Ganska hårdhänt ombyggd av mig, för att den skall va praktisk och lättanvänd. Möjligtvis skall jag bygga en svängd rorkult, som man hade förr, så man kan sitta på den och styra medans jag dörjer makrill.

xxxxHPIM0352.jpg.dd647d1da1559251542b30c254816988.jpg

 

20170613_120058_resized.jpg.47827da7f8eed1548c0a0e5ff08d4e16.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
6 timmar sedan skrev Thallatha:

 

Bortsett från rigg och segel är nog min båt så långt från originalet man kan komma. Ganska hårdhänt ombyggd av mig, för att den skall va praktisk och lättanvänd. Möjligtvis skall jag bygga en svängd rorkult, som man hade förr, så man kan sitta på den och styra medans jag dörjer makrill.

xxxxHPIM0352.jpg.dd647d1da1559251542b30c254816988.jpg

 

20170613_120058_resized.jpg.47827da7f8eed1548c0a0e5ff08d4e16.jpg

 

Jag är absolut ingen fanatiker. En båt ska gå att använda till det man har tänkt.

Men sen kan det ju ibland vara kul om det åtminstone ser lite ålderdomligt ut.

 

Det är en fin skuta du har i vart fall! Är det må hända på Öckerö du har den? Tycker mig känna igen platsen :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
4 timmar sedan skrev DasElfbow:

 

Jag är absolut ingen fanatiker. En båt ska gå att använda till det man har tänkt.

Men sen kan det ju ibland vara kul om det åtminstone ser lite ålderdomligt ut.

 

Det är en fin skuta du har i vart fall! Är det må hända på Öckerö du har den? Tycker mig känna igen platsen :) 


Jag håller fullständigt med dig i dina tre första meningar.

Vi har en almogebåtsförening, "Tôllar å seiel" http://tollaroseiel.se här hemma. Det var de som fick den mer än 100-åriga jullen, när den tidigare ägaren dog. Den jullen som plastades och användes som plugg, som man göt en form - i vilken min julle är byggd. 

Den gamla jullen hade nog redan då sett sina bästa dagar och man förlängde lvet på den ca 40 år. När den blev skrot, så var trät i jullen totalt ruttet på vissa ställe. Gubben som ägt den var gammal och båten hade legat på land i många år, när den plastades. Hade träjullen varit i bruk och behandlats på traditionellt sätt hade den med all sannolikhet varit i gott sånd än idag.

Om en ekjulle som ligger på land i flera år med solsken och torkar är en "katastrof" (egentligen ett aldeles för starkt ord - med tanke på att det varen gammal båt) Plastar man den sen, så tar det inte lång tid innan det riktiga förfallet börjar.

Min plastjulle hade många år på nacken när jag köpte den. Den tidigare ägaren hade "stailat" den inför försäljningen. Dvs han hade målat över skrovet, troligtvis med "Topelack" utan nåt underarbete. När jag tog upp den första hösten blåste jag över den med högtryckssprutan - det  mesta av färgen försvann. 

Vände båten upp och ner, slipadeden ren, spacklade upp en del skador, la på ett par lager epoxygrundfärg  och penselmålade skrovsidorna med 2K-färg. Man ser tydligt penseldragen i färgen än idag - det är ungefär 15 år sen.

 

313691665_Hlljullenunderommlning.jpg.3b917fc8c18708d2113584980bd796b3.jpg

 

Nej det är inte Ökerö, utan Springets småbåtshamn i Kungshamn.

De flesta skärgårdssamhällena i Bohuslän påminner om varandra, antinget det är det genuina, som skymtar på "Tôllar å seiel´s" hemsida eller det "modernare" stuket på småbåtshamnar med skrotutfyllnad , pontonbryggor och relativt nybyggdasjöbodar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Hej

 

Får skicka detta vidare uppåt i bolaget. 

 

Men det går ju bra att starta en Veteranbåtsklubb. Den nya klubbdelen är ju utmärkt för detta och ett bra sätt att testa den. Det går att starta här https://www.maringuiden.se/forum/clubs/?do=create 

 

Där går det bra att starta ämnen, annonser och annat som passar i klubbar.

 

//stavhammar

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
21 timmar sedan skrev stavhammar:

Hej

 

Får skicka detta vidare uppåt i bolaget. 

 

Men det går ju bra att starta en Veteranbåtsklubb. Den nya klubbdelen är ju utmärkt för detta och ett bra sätt att testa den. Det går att starta här https://www.maringuiden.se/forum/clubs/?do=create 

 

Där går det bra att starta ämnen, annonser och annat som passar i klubbar.

 

//stavhammar

 

Låter bra det :) 

Tror att en kategori på forumet skapar ett större intresse än en ”klubb”. Har dock startat en klubb med namn ”Veteranbåtsklubben” (ej godkänd ännu) ifall de högre hönsen inte anser att veteranbåtarna bör föräras en egen kategori.

Redigerad av DasElfbow

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
2018-08-04 vid 13:34 skrev AndW:

Tycker istället man kunde kraftigt reducera antalet kategorier eller helt ta bort dem. Kanske en ”motor”, en allt annat. Trafiken skulle öka, det är för splittrat som det är nu. Trafiken är så liten att antalet ktegorier inte kan motiveras. Själv söker jag bara via ”senast olästa”, där allt blandas.

 

Sen är ”mek och teknik” och ”bygg och renovera” väldigt konstiga kategorier. 

 

Jag skulle kunna tänka mig följande kategorier för båtar

1. Segelbåtar
2. Motorbåtar
3. Övriga flytande farkoster (kanoter, kajaker, jollar, roddbåtar, bryggbåtar och etc)

Sedan har man ett underforum var för övriga kategorier (teknik, fritid, övrigt....).D
Det blir färre underforum men ändå lite uppdelat. Jag personligen tycker att det
skulle bli för rörigt med alla trådar i samma underforum.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Nu är Veteranbåtsklubben uppe och igång! Välkommen att bli medlem :)

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Jag tror man, när man utgår från att kategorisera, skall fokusera på vad som är

1) unikt med en viss båttyp, sedan fundera på

2) om detta kräver unika kunskaper eller

3) är så smalt att det bara tilltalar en avgränsad målgrupp.

 

För detta avgör var folk lägger tråden, samt var folk väljer att läsa. Med tanke på att en stor del, kanske majoriteten, redan struntar i kategorierna och läser "senaste" är det i mina ögon ett tecken på att vi redan är på gränsen till för mycket uppdelning.

 

Men som typiska kategorier kvalar ju segel- och motorbåtsforum in. Riggning är unikt för segelbåtar (även om t.o.m. min båt fanns att få med mesanmast och stödsegel). Kanske också ett teknikforum för att ta hand om t ex motorrelaterade saker som är gemensamt för båda föregående. Men redan här börjar det stöka till sig. Samma motor som sitter i en segelbåt kan finnas i en snipa. Som är en motorbåt.

 

Vad skulle då göra att ett veteranbåtsforum (som inte är träbåtsspecifikt) skulle kvala in i kriterierna 1-3 ?  För vad ÄR en sådan veteranbåt, vad är unikt med den ?  Vad skiljer en motorbåt i plast från 60-talet mot en från 90-talet ?  Förutom formspråket och kanske disponeringen så är det fortfarande faktiskt ungefär samma sak, och som kräver samma omvårdnad, har liknande problem o.s.v.

 

Så min uppfattning är tydlig - NEJ, vi behöver inte ytterligare en underkategori. I synnerhet inte en där definitionen på kriterierna är väldigt oklara och kanske mer personliga än sakliga.

 

--------------

 

Jämförelsen med bilars ålder haltar också en hel del. Plastbåtarna lever otroligt mycket längre och bilens teknikutveckling har varit en helt annan. Men även här börjar det bli svårt. Kör en av våra entusiastbilar rätt ofta, den är nu nästan 40 år gammal, skattebefriad men har både digitalklocka, 5-växlad låda och skivbromsar runtom. Blev en gång nekad att bli medlem i märkets klassiska klubb, då min bil ju inte var tillräckligt "klassisk" och veteran. Varför, den är ju gammal ?  Har den för futuristiskt utseende ?  Vem avgör ?

Redigerad av IngemarE
Stavfel
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Ja, jag håller med. En 30 år gammal bil nu är en hyfsat modern bil. Visst, det är inte lika mycket elektronik, bränsleförbrukningen är högre och krockskyddet är betydligt sämre, men man har styrservo, katalysator, bromsservo, insprutning, automatisk choke, förmodligen centrallås, kanske elektriska fönsterhissar, kanske AC.

Både vår förra och vår nuvarande segelbåt kvalar också in som veteraner om man räknar 30 år. Seacaten var nog från 1972-1973 skulle jag tro, så 45 år. Dominanten tidigt 80-tal (kanske 80-81?), så närmare 40 år nu. Seacaten ligger helt klart närmare den tidigare träbåtstraditionen i formspråk och konstruktion, men med plast i stället. Dominanten är betydligt modernare och har inga direkta arv från träbåtstiden i utseendet. Jag tror inte heller, precis som IngemarE påpekar ovan, att det är några direkta skillnader i problem eller handhavande för en 35 år gammal segelbåt jämfört med en 25 år gammal segelbåt, eller för den delen en 15 år gammal.

Nä, det är vanskligt att sätta en gräns.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

En veteranbil och en veteranbåt skiljer sig från ickeveteraner i det att ägandet inte går att motivera med bruksvärdet (allena), utan ett nostalgiskt intresse krävs också. Det tror jag är en något som stämmer med de flestas uppfattning.

 

Alla träbåtar som hålls i gott skick är då mer eller mindre veteranbåtar, eftersom en plastbåt är så mycket mer praktisk och ekonomisk. Kanske en vega i mycket gott skick och med omoderna segel skulle kunna vara en veteranbåt. Eller en båt med särskild ”proviniens”. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Men min hembyggda snipa från -79 i plast, visserligen upplagd i form så det finns ett 50-tal liknande, men ingen som är exakt som någon annan borde rimligen inte platsa som "veteran", jag jämför då med min "veteranbil" från 1967 eller traktorn min fru har från -54 som har en tydlig plats i bilhistorien.

Redigerad av Gundj

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
2018-08-08 vid 04:15 skrev Peter_K:

Elva av Maringuidens 62.621 medlemmar har röstat för, och tycker det vore en bra idé med en egen kategori... vet inte om jag tycker det är en klar majoritet direkt. 

"En klar majoritet" är det väl om ungefär två tredjedelar röstat för (16 röster just nu).

Endast 9 av 62.621 medlemmar röstat "mot", så är  det ju faktiskt en klar majoritet till förmån för en ny kategori.

Redigerad av Kronvik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
12 minuter sedan skrev Kronvik:

"En klar majoritet" är det väl om ungefär två tredjedelar röstat för (16 röster just nu).

Endast 9 av 62.621 medlemmar röstat "mot", så är  det ju faktiskt en klar majoritet till förmån för en ny kategori.

Allt kan bevisas med statistik beroende på hur man vinklar den.

 

Man kan ju också tolka det som att en förkrossande majoritet av MG:s medlemmar är så ointresserade av ämnet att det inte ens är värt att rösta om....

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
1 timme sedan skrev Kronvik:

"En klar majoritet" är det väl om ungefär två tredjedelar röstat för (16 röster just nu).

Endast 9 av 62.621 medlemmar röstat "mot", så är  det ju faktiskt en klar majoritet till förmån för en ny kategori.

Frågan är ju löst vad jag förstår det. En klubb (som i skrivande stund har två medlemmar) har bildats här där man kan gå med och jag TROR man därmed kan posta inlägg i de vanliga kategorierna OCH få dem kopplade till ”veteranbåtar”. 

Så - nu är det bara att gå loss att skriva och läsa där för alla som är intresserade av ämnet. 

👍

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Snart ska vi väl ha olika åldersgrupper också? Vi båtägare mellan 20-40, vi mellan 40-60 och sedan resten som då blir mellan pension och döden? Ett levande forum var det visst nån som sa eller? Ska vi sen dra skillnader på könstillhörigheten så är forumet redan dött sedan länge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Även om jag är ägare till något som antagligen kvalar in som veteranbåt så tycker jag att det går att leva utan en egen kategori. Båtar har i allmänhet mycket längre livslängd än bilar så antagligen är en mycket stor del av Maringuidens medlemmar redan i princip ägare till en veteranbåt. Det ser man ju på diskussionerna som ofta handlar om flera decennier gamla motorer och båtar.

 

Det tog ju inte många trådsvar innan det började debatteras hur man definierar vad som är en veteranbåt, något som också visat sig vara svårt. En del har ju lite svårt med att någon kallar deras båt för veteranbåt. För en del av oss är det en ära för andra är det en grov förolämpning :-)

 

I skrivande stund är det 26 forummedlemmar som röstat om huruvida det behövs en egen kategori för veteranbåtar eller inte. Att hävda att det är en för liten svarsprocent och kräva att alla 62.621 borde avge en röst för att resultatet skall vara trovärdigt är lite att ta i. I nationella politiska val brukar ju röstningsdeltagandet variera mellan 60 och 80 % av de röstberättigade. Man vågar nog anta att riktigt alla 62621 som någonsin skapat en profil på Maringuiden inte besöker Maringuiden regelbundet, ännu färre är de som deltar i diskussionerna. Skulle vara intressant med statistik på hur många som verkligen loggat in och deltagit i diskussionen under det senaste året. Min gissning är att det handlar om några hundra.

 

Blev någon klokare av det här inlägget? Därom känner jag stark ambivalens. Men jag ventilerade i alla fall :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
21 timmar sedan skrev IngemarE:

Allt kan bevisas med statistik beroende på hur man vinklar den.

 

Man kan ju också tolka det som att en förkrossande majoritet av MG:s medlemmar är så ointresserade av ämnet att det inte ens är värt att rösta om....

 

Är ju iaf en av de mer populära trådarna just nu, baserat på antal visningar och trådsvar 😊 Väcker helt klart debatt 😎

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...