Jump to content
Thursday 25 April 2019

DasElfbow

Medlemmar
  • Content Count

    67
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

4 Neutral

About DasElfbow

  • Rank
    Löjtnant

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Tror nog att denna tråd är det tydligaste tecken jag sett på att båtsäsongen är slut ... Troligen mer tydligt än tomma hamnar För aldrig har jag sett folk ha så mycket tid att tjöta om Kina och annat OT-bös här på forumet!
  2. Såvida inte oljan tagit in vatten bör det la gå. Inte jättebra, men ska väl inte vara någon jättefara. Kan ju dock vara lite svårt att veta om drevoljan tagit in vatten utan att undersöka ordentligt. Oavsett så måste du se till att konservera kylsystemet med glykol om du inte vill riskera allvarliga frysskador. Men kan du inte själv så gör som alla andra, kör den till en verkstad?
  3. Risken är att systemet fryser och du får skaffa ny motor till nästa sommar Rostrisken ökar väl också vad jag förstått. Men utöver konserveringen av kylsystemet ska du ju också byta oljor etc. I synnerhet drevolja. Ett tips är att kolla med en motorverkstad som pysslar med båtmotorer. Brukar inte vara så dyrt som man tror. Som exempel kan nämnas att service och konservering på min båt (vars motor förvisso är knappt hälften så stor som din) kostade 2000 kr. Med den vetskapen kändes det helt inte värt besväret att göra skiten själv. En drevsäck är annars något du kan införskaffa istället för balja. Men ja, en slang med vatten underlättar ju...
  4. Mja, man kunde ju hoppas iaf! Men ska föreställa två pilar 😊
  5. Beror väl på vart man är kanske. I Dalarna vajar landskapsvapnet på fler flaggstänger än vad den svenska flaggan gör. Men på båtar tror jag det mest är svensk flagga, eller ingen. Vilket kanske kan bero på att det är krångligare att få tag på landskapets flagga än vad det är att få tag på den svenska.
  6. Trodde detta var ett båt-/sjölivsforum... Denna diskussion kan ni flytta till trollfabriken Flashback istället. Over and out
  7. Min farfar gick alltid under landskapsflagg. Bohuslän ftw!
  8. DasElfbow

    Restaurangbåt

    Kolla på Blocket!
  9. Till helgen kommer den sorgliga dagen när det är dags att plocka upp båten ur sjön. Min finaltur blev ju dock inte alls lika lång som tänkt och således har jag en del bensin kvar i båten. Det är omkring 40 liter bensinen som jag har preparerat med blyersättning, men till våren kommer den ju inte vara mycket att ha. Bensin är ju som bekant inte gratis, så man vill ju gärna slippa kasta bort det. Funderar därför på om jag inte skulle kunna ha det i en av hushållets bilar, som dock ska ha blyfri bensin. Mitt resonemang landar hela tiden i; "hur farligt kan det vara...". Men det kanske finns någon här som har lite koll på det? Tilltänkt "offer" är en gammal 740, så är ju iaf inte hela årslönen som ryker om det nu skulle gå åt helvete...
  10. Haha... Jadu. Jag vet faktiskt inte. Jag hoppas att det tog mer stryk än jag... men är ju tveksamt
  11. Ja, jäkligt. Obetänksamhet blandat med oflyt... Just nu har vi ca 3-4 dm lägre vattenstånd i Siljan jämfört med i sommras, så är ju en hel del nya grund som dyker upp 😕 Jag körde framåt, så skeddan kan ju tagit emot. Men var ingen smäll som fick stopp på båten utan vi flöt vidare. Grundet verkar ha varit väldans litet så med lite ”tur” har propellern bara tagit emot vid sidan av skeddan. Såg inget på skeddan igår. Jag ska undersöka den ordentligt idag.
  12. Dagen till ära råkade jag ut för en grundstötning. Troligen endast ett propellerblad som slagit i, men med vissa skador som följd utöver bladet. Brytpinnen gick ju givetvis åt, men även fästet i propellern där brytpinnen sitter. Kort och gott bara att slänga bort den propellern. Propellerkonan (som nog var sliten sedan innan) är inte heller mycket kvar av. Löste situationen med en ny propeller samt en mejsel och tejp så jag kunde puttra hem utan problem (men höll ca 5 knop hela vägen för att inte äventyra min nödlösning). Jag ska undersöka närmare imorgon och så till min fråga; Vad ska jag kolla efter? Kan skador ha uppstått på drevet? Hur märker jag dessa? Etc. Ja, ni fattar Motor/drev: AQ110 med 100-drev
  13. En detalj som kanske bör tas i beaktning ur säkerhetsynpunkt är ju den att dieselmotorn är betydligt tryggare än en utombordare (som ju i regel drivs på bensin). Som bekant, bensin ger ifrån sig ångor som är extremt lättantändliga. Vilket, som bekant, inte diesel gör. Givetvis finns det många säkra lösningar för att undvika problemet med bensinångor (tanka endast med dunken på land, ventilation, säkerställ att tank och ledningar är täta m.m.), men trots dessa är jag likt förbannat en smula nervös varje gång jag startar motorn eller drar igång gasspisen. Behåll och renovera MD5an så slipper du ha ångest över risken att omvandla både båt och eventuell besättning till rykande kol! Men det viktigaste argumentet av alla är ju dock att dieseln ger den rätta "båtdoften" när den kommer tuffande i hamn!
  14. Höll blott med Ruskpricken om att det ofta är många som tror och gissar!
  15. Tack, mycket bra info. Vore intressant att få lite mer kläm på vad som avgör om en katta bör klara offshore eller ej. Gällande en kölbåt brukar en ju ofta snacka om kölvikten och viktförhållandet mellan köl och totalt deplacement. Vad jag kunnat se har kattor i bästa fall några små fenkölar, men knappast i samma klass som en kölbåts. Finns det någon modell som någon vet funkar? Och isåfall varför funkar den? Har ju så sakteliga börjat få klart för mig att kattor inte direkt växer på träd. Således kan det mycket väl bli så att det blir en reguljär segelskuta.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy