Jump to content
Tuesday 18 May 2021
nilsnobbing

Sven Yrvind en route!

Recommended Posts

1 timme sedan skrev raol:

Kon-Tiki var större, hanterades av en besättning bestående av flera personer, och hade en påtaglig medström.

Såklart. 

Men 1,4 knop i snitt under så lång period... kom igen. Det är inte bra någonstans. Hemmabygge, flotte eller annat.

Med eller utan besättning. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minuter sedan skrev Peter_K:

Såklart. 

Men 1,4 knop i snitt under så lång period... kom igen. Det är inte bra någonstans. Hemmabygge, flotte eller annat.

Med eller utan besättning. 

 

Men Peter

Om nu Sven trivs med att färdas långsamt - vilket han tydligen gör - varför skall andra som är resultatinriktade ha synpunkter på det.

Såg nåt båtprogram från Långedrag på TV för längesen.

Sven och en Withbretseglare var gäster. Kappseglaren som precis kommit hem och seglat jorden runt i hastighetersom jag adrig har upplevt. Kappseglaren - en av de mera kända - förfasade sig över Svens filosofi och försökte idiotförklara honom.

Svens svar visade vilken idiot kappseglaren egentligen var.

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

I en båt optimerad för segling med vinden akter om tvärs, på väg söderut i västvindsbältet, så är det inte konstigt att det går långsamt. Tror farten kommer att öka betydligt om 1-2 månader.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det handlar inte om kappsegling, eller ens att maximera trim osv - men en båt som rör sig så långsamt är en direkt misslyckad konstruktion - speciellt när man som 80-åring måste upp på ett smalt fördäck för att trimma seglen hela tiden. 

 

Jag sågar inte hans filosofi, eller honom - bara just hans senaste båtkonstruktion. 

 

Om farten ökar när han kan driva med vinden återstår att se. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det enda som vi vet vi har begränsat av är tid!

Så visst är tiden viktig.

Om man är på väg att komma fram för fort kan man ju alltid ta en senväg!

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Peter_K:

Det handlar inte om kappsegling, eller ens att maximera trim osv - men en båt som rör sig så långsamt är en direkt misslyckad konstruktion - speciellt när man som 80-åring måste upp på ett smalt fördäck för att trimma seglen hela tiden. 

 

Jag sågar inte hans filosofi, eller honom - bara just hans senaste båtkonstruktion. 

 

Om farten ökar när han kan driva med vinden återstår att se. 

Jag tycker det verkar som att han själv sågar sin senaste konstruktion, så du är nog inte helt fel ute. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Personligen tycker jag att vi kan säga vad vi vill. Men hur många har gjort dom seglatserna som honom. Peter K! Just nu e han utanför Marockos kust. Har du seglat där?! Respekt till honom som vågar göra det vi alla drömmer om. Fast jag hade helst suttit på ett kryssningsfartyg i en pool med en GT i handen 😄

Share this post


Link to post
Share on other sites

Han har tydligen problem med att styrmekanismen fastnar av värme. Får se hur han löser det.

Share this post


Link to post
Share on other sites

http://www.yrvind.com/sailing-report-7/ Sven har tagit timeout för att bygga en ny båt, måste beundra denne envise man/C

Share this post


Link to post
Share on other sites
2018-07-05 vid 19:27 skrev Kjellman:

Personligen tycker jag att vi kan säga vad vi vill. Men hur många har gjort dom seglatserna som honom. Peter K! Just nu e han utanför Marockos kust. Har du seglat där?! Respekt till honom som vågar göra det vi alla drömmer om. Fast jag hade helst suttit på ett kryssningsfartyg i en pool med en GT i handen 😄

Jag har jätterespekt för hr Yrvind och det han gör - men anser att hans senaste båtkonstuktion verkar fungera dåligt. 

1,4 knop i snitt är fan inte bra. 

Vilket jag skrivit hela tiden. 

Och med tanke på att Sven Y nu har brutit sin segling för att bygga en ny båt verkar han dela min uppfattning. 

Edited by Peter_K
  • Like 2
  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 timmar sedan skrev Peter_K:

Jag har jätterespekt för hr Yrvind och det han gör - men anser att hans senaste båtkonstuktion verkar fungera dåligt. 

1,4 knop i snitt är fan inte bra. 

Vilket jag skrivit hela tiden. 

Och med tanke på att Sven Y nu har brutit sin segling för att bygga en ny båt verkar han dela min uppfattning. 

Tråkigt att han inte kunde fullfölja men det var väl väntat. Håller fullt ut PeterK, Yrvind själv har ju uttryckt missnöje med konstruktionen ganska tydligt. Hoppas nu att båtbyggandet går snabbt och att hälsan håller i sig. 

N. N

Share this post


Link to post
Share on other sites

För övrigt mycket märkligt att han misslyckats så med konstruktionen. Att bärigheten blir ett problem på en kort och smal båt borde han väl kunna räkna ut? 

 

Hoppas nästa båt blir mindre experimentell så han kan slutföra sin dröm. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja både denna och föregående, som aldrig sjösattes, var han ju missnöjd med. Verkar ju som att han är inställd på att bygga en större båt nu i alla fall, det är nog bra. Hoppas pengarna och hälsan räcker till.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Han skrev ju i en av sina rapporter att han börjat rita på en ny båt... men tid till att fundera hade han ju ute på sin färd.

Share this post


Link to post
Share on other sites
‎2018‎-‎07‎-‎05 vid 19:27 skrev Kjellman:

Personligen tycker jag att vi kan säga vad vi vill. Men hur många har gjort dom seglatserna som honom. Peter K! Just nu e han utanför Marockos kust. Har du seglat där?! Respekt till honom som vågar göra det vi alla drömmer om. Fast jag hade helst suttit på ett kryssningsfartyg i en pool med en GT i handen 😄

Han är nu i Porto Santos en ö nära Maderia

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timmar sedan skrev nilsnobbing:

Yrvind berättar: 

 

 

Ännu ett misslyckande som jag ser det. Hans båtar har väl aldrig varit någon större sensation eller innovation som har köpts av något båtbyggare såvitt jag vet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuter sedan skrev pseudonym:

 

Ännu ett misslyckande som jag ser det. Hans båtar har väl aldrig varit någon större sensation eller innovation som har köpts av något båtbyggare såvitt jag vet.

Visst är det ett misslyckande, och det tycker han nog själv också. Han ser ju inte direkt munter ut på filmen. Fast jag betvivlar starkt att målet har varit att skapa båtar för massproduktion, det har nog aldrig varit tanken. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har fått intrycket av att Sven stressas av sin ålder och ekonomi. Egentligen blev ju ingen av de två senaste båtarna klara.

 

Men jag har läst hans levnadshistoria på hans hemsida med stor behållning tycker han gjort flera intressanta uppfinningar. Den största är väl hans utveckling av sextanten, genialisk.

 

Ett original, vore roligt med fler sådana.

Edited by AndW

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev nilsnobbing:

Visst är det ett misslyckande

Eller hur? En gammal Vega skulle kunna segla i åttor runt Svens båt och troligen kosta mindre.

Jag tror inte han hamar i båtkonstuktörernas "hall of fame".

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jösses! Han har knappt varit hemma i Västervik en vecka, men redan hunnit bygga en modell av nästa båt!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
‎2018‎-‎07‎-‎31 vid 09:18 skrev raol:

Jösses! Han har knappt varit hemma i Västervik en vecka, men redan hunnit bygga en modell av nästa båt!

Verkar tester med den visat att den är mer lyckad, och tom. seglar hyfsat OK?

 

Hoppas att Sven snart kan komma iväg på en långseglats (och inte bara fastna i garaget)!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, han är ju ute igen. En rapport lämnades för någon vecka sedan efter 55 dagar till sjöss och han tycks trivas som fisken i vattnet trots umbäranden och brister i båtens egenskaper. Ny tycks han kämpa för att ta sig till Azorerna. I mina ögon en mycket beundransvärd herre.

 

Här kan man följa resan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag är full av beundran för Sven och har lärt mig oerhört mycket av hans tankar, filosofier och praktiska försök så jag tycker det är tråkigt att även denna båt är för långsam. Det känns som att den inte skiljer sig nämnvärt i konstruktion från den förra som inte heller kunde göra fart med den last den är avsedd för?
 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, BSven said:

Jag är full av beundran för Sven och har lärt mig oerhört mycket av hans tankar, filosofier och praktiska försök så jag tycker det är tråkigt att även denna båt är för långsam. Det känns som att den inte skiljer sig nämnvärt i konstruktion från den förra som inte heller kunde göra fart med den last den är avsedd för?
 

Som jag förstår det är det inte farten som är det stora problemet, man får ju komma ihåg att det rör sig om en tungt lastad väldigt liten båt. Utan motor att ta till i svaga vindar. Jag minns att jag räknade med 3 knop i snitthastighet för min Amigo 23 när jag planerade seglingar.

 

Det stora problemet verkar vara att den inte kan kryssa. Det känns lite konstigt att han inte lyckats få till det efter ett liv som småbåtskonstruktör. Sen håller jag med, den verkar inte så annorlunda jämfört med den förra. Men han är glad i alla fall och moralen är hög!

Share this post


Link to post
Share on other sites
51 minuter sedan skrev nilsnobbing:

Som jag förstår det är det inte farten som är det stora problemet, man får ju komma ihåg att det rör sig om en tungt lastad väldigt liten båt. Utan motor att ta till i svaga vindar. Jag minns att jag räknade med 3 knop i snitthastighet för min Amigo 23 när jag planerade seglingar.

 

Det stora problemet verkar vara att den inte kan kryssa. Det känns lite konstigt att han inte lyckats få till det efter ett liv som småbåtskonstruktör. Sen håller jag med, den verkar inte så annorlunda jämfört med den förra. Men han är glad i alla fall och moralen är hög!

Vi får väl höra vad Sven säger när han kommit hem men det känns som att han konstruerar en båt/rigg för ett ändamål men sedan använder den för ett annat?
De gamla BRIS-båtarnas spririggar borde fungera bättre för det han nu gör?

Ett kul pyssel är att ta ett par glasbitar och en bit svetsglas och göra en "Brissextant". Ett så enkelt sätt att förstå/demonstrera navigation mha. himlakroppar.
Glöm bara inte att skicka en slant till Sven i "royalty" om du gör det!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy