Jump to content
Thursday 17 October 2019

martinot

Medlemmar
  • Content Count

    88
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

7 Neutral

About martinot

  • Rank
    Kapten

Profile Information

  • Location
    The space-time continuum
  • Interests
    Segling, dykning, marinbiologi, marin historia och arkeologi

Recent Profile Visitors

309 profile views
  1. Hörde de "argumenten" redan när jag utbildades i ADB i mitten på 80-talet. Tyckte det redan då var precis lika mycket skitsnack som nu. De argumenterade för att det var god programmeringssed att bara använda två siffror för årtalen. Insåg redan då att det var ren idioti då det skulle bli problem vid milleniskiftet (ca 15 år är ändå inte speciellt långt bort). Bara för att spara två ynka tecken, när man hade MASSVIS med andra tecken i övriga records? Jo, tjena! Dessutom; hålkort var passe vid den tiden (för de som inte har koll på läget då, eller historien). Så Nej, MR Mackey; jag har tvärt emot vad du påstår mycket god koll på detta. Så att nedvärdera andra med sådana personangrepp slår bara tillbaka på avsändaren.
  2. martinot

    Lanternor

    "Fin" Tips: var nog ganska sarkostaiskt stvat. 😉
  3. Nu har jag ingen Androidpryl i huset, så kan inte testa själv (verkar inte finnas app för vare sig iOS, Windows eller macOS), men enligt deras egen sida så är tydligen just navigationsdelen cripplad i gratisvarianten?
  4. Minns 2K. Så underbart korkat med de (idioter) som byggde system för att "spara" pengar genom att bara använda två teckens utrymme istället för fyra. Sedan var man tvungen att ta in anställda och konsulter för miljarder för att checka, och eventuellt rätta, dessa idiotier. Knappast gratis. Besparingar? Jo, tjena. Känns som om de som konstruerade att satte standarden GPS gjort ett lika idiotiskt och kortsiktigt beslut att spara pengar och kapacitet genom att bara använda 10 bitar för veckonummer (de tänkte säkert; när 20 år gått så är jag inte kvar längre och slipper hantera skiten/problemen ).
  5. Otroligt fynd! För det priset så hade jag köpt en direkt bara för att ha som ett klassiskt föremål hemma.
  6. Fantastiskt! Vad fick du ge för allt? Nu kan jag absolut tänka mig att kvaliteten på denna pjäs är bra mycket högre än alla dagens produkter, men en annan orsak jag hört av många att välja en radio byggd för marint bruk (Fusion, Clarion, etc.) är just att radiodelen skall vara bättre (OK), medans i moderna bilradio så är den ofta ganska medioker (som bäst). De har visserligen inte heller gränsvåg, men många marina radios har förutom FM-radio även just VHF-stöd (inklusive min Fusion RA-205). Detta för att tex. kunna lyssna på vädersändningarna utan att ha på vanliga VHF:en, eller att kunna få de enklare i alla högtalare i systemet (även bra som backup). Så det finns faktiskt flera skäl till att undvika bilradio, och istället lägga på några hundralappar till och välja en radio konstruerad för marin användning.
  7. Den är inte direkt kompakt eller liten (och kanske inte heller så strömsnål), men däremot en grymt snygg klassiker. 👍
  8. Här är ett exempel på hur smidigt det kan vara när man styr en radio via NMEA2000 ifrån en plotter: I exemplet ovan är det Garmin (som numera äger Fusion), men det finns liknande support för alla andra märken så som Navico (B&G, Simrad, Lowrance), Raymarine och Furuno. Det är dock inte enbart Fusion, utan liknande marinanpassade radios med NMEA2000 finns från nästan alla tillverkare som tex. Rockford Fosgate, JL Audio, Navico och Clarion. Grymt smidigt.
  9. Lite nyfiken; du anser att BlueChart klarar ovan, men inte C-MAP eller Navionics (om jag förstår ovan kommentar av dig rätt)?
  10. De har i alla möjliga prisklasser. Vill du ha en som inte är så avancerad (saknar NMEA2000), men som ändå har alla moderna saker som Bluetooth, etc. så finns de från ca 1500 pix och uppåt i Sverige. Fusion Marine MS-RA50: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1437458 Kan man tänka sig att lägga något lite mer så kan man även få det som jag tycker är så grymt (har sett i andra båtar, och kommer till våren installera själv) med integration med plotters i nätverk över NMEA2000. Då kan du styra din Fusion (eller andra vanliga märken så som Rockford Fosgate, Clarion, etc.) med NMEA2000 från vilken skärm som helst. Är snål ibland och letar fynd utomlands, och kan man som jag tänka sig att köpa från tex. UK-säljare, Ebay eller Amazon så kan man, speciellt om man tar det lite lungt, hitta fyndpriser och på kampanj för inte så extremt mycket mer än kvalitetsradios utan NMEA2000.
  11. Jo, normalt så hade det ju varit vettigt (och säkert lönat sig ekonomiskt om man har någon form av inkomst eller begränsat med fri tid) där det finns färdiga kartor (så håller helt med bhemac), men det var ju riktigt snyggt löst av dig när det inte fanns några andra alternativ!
  12. Ahh. Var inte så lätt att veta. För mig ivf. När du varken citerade eller svarade någon specifik, så brukar man (normalt) anta att sista inlägget svarar på det precis föregående. Men nu är jag med. Jo, det kan nog tänkas att det blir lite billigare. Nackdelen kan vara att om man vill ha samma ljudkälla/musik i både sittbrunnnen och ruffen så kan det bli lite mer problematiskt.
  13. Nej, inte alls. LTC (1 st) är till en annan båt (en polares fiskebåt) Fusionradio (1 st) är till min egna segelbåt. Däremot så kommer jag att ha högtalare både ute (i sittbrunnen), samt inne (i ruffen). Allt ljud kan styras antingen direkt på Fusion som kommer sitte inne, eller så kan allt styras ute från sittbrunnen på valfri plotter (via NMEA2000-nät som alla prylar är uppkopplade mot).
  14. Är nog en helt OK radio för mindre båtar (tänkte installera en sådan LTC i polarens lilla fiskebåt). För min segelbåt så tänkte jag dock själv montera in en radio från Fusion där man kan fjärrstyra den via NMEA2000-nätverket från plottrarna. Finns även extra dedikerad fjärrkontroll att köpa till (men ser inte så stor poäng då man kan styra allt via plotterns stora skärm).
  15. Jag kan absolut rekommendera flera plotters i sittbrunnen, så kan man precis som du säger ha olika zoomnivå på de. Mycket praktiskt jag sett i andra båtar, och nu till våren tänkte jag själv försöka få till en sådan installation i min lilla båt.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy