kaninteallt 3 Postad onsdag kl 08:44 (redigerade) Frågan är om det blir bra och funktionellt eller bara att förkasta iden. Har en äldre motorbåt med plastskrov och träöverbyggnad däcket är teak men blivit slitet och slipat så många gånger att det är dax att byta ut. Tanken som dykt upp är om man skulle kunna lägga nytt däck av vanlig furu ytterpanel 22X45 eller 22X70 och nåta den på den gamla teaken. Nytt teakdäck skulle vida överstiga båtens värde så det är inte aktuellt. Vad sägs om den iden? Redigerad onsdag kl 08:58 av kaninteallt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 812 Postad onsdag kl 09:20 Hej och välkommen till MG Vanlig furupanel håller en förmiddag om man inte behandlar den och även om man behandlar den så blir det inte mycket bättre. Kommer dessutom att slå sig, krympa/svälla... Möjligen ceder eller annat fetare träslag... Kan gå att lägga polyester och glasfibermatta/väv alt. epoxi och väv men det blir ju asapissahalt om man inte halkskyddar. Har du någon bild? //Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 274 Postad onsdag kl 10:22 Förkastas! Har du verkligen slipas så många gånger att det inte finns mer kvar att slipa??? Huruvida du skall byta ut teaken eller ej, så tänk på att den på gamla båtar högst sannolikt är skruvad i underlaget, det kanske inte är fem miljoner skruvar, men iallafall rätt så många, och skruvskallarna är dolda under en plugg. Plastbåt? Då ligger nuvarande teakribbor på ett skarndäck av plast, varför inte ta fram det och täta alla skruvhålen? Om du nu absolut vill ha något nytt underhållsfritt (=det går inte att underhålla) så finns det ju olika syntetiska ”teak”-däck att köpa på rulle i metervara, eller ”skräddarsytt” att beställa. Men furupanel… det duger ju ens knappast till en friggabod om den står i ett utsatt läge vid havet. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 812 Postad onsdag kl 10:41 Vi får se om TS återkommer med bild och helst talar om vad det är för båt det gäller för det kan ju vara som @Georg_Ohm skriver att det finns ett intakt däck i glasfiberarmerad polyester under teaken, då är det ju världens enklaste... Men det finns/har funnits båtar med skrov i glasfiberarmeradpolyester med trädäck/teakdäck. Fråga mig inte vilka det är för detta är sedan den tiden jag gick omkring i kläder från Algots och skor från Oscaria🤣 Men har ett svagt minne av att tidiga Storebro Solö? hade plastskrov och däck/kabin i trä med däcksbalkar i trä som var inplastade i skrovet. //Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kaninteallt 3 Postad onsdag kl 12:13 (redigerade) 3 timmar sedan skrev Mercury_44XS: Hej och välkommen till MG Vanlig furupanel håller en förmiddag om man inte behandlar den och även om man behandlar den så blir det inte mycket bättre. Kommer dessutom att slå sig, krympa/svälla... Möjligen ceder eller annat fetare träslag... Kan gå att lägga polyester och glasfibermatta/väv alt. epoxi och väv men det blir ju asapissahalt om man inte halkskyddar. Har du någon bild? //Pär Tack för välkomnandet. Har du erfarenhet eller tror du att furu inte fungerar? Finns snipor som tillverkats i furu som flyter efter betydligt längre tid än en förmiddag. Polyester och glasfiber är inget jag funderat på att använda. Redigerad onsdag kl 12:30 av kaninteallt 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kaninteallt 3 Postad onsdag kl 12:19 1 timme sedan skrev Georg_Ohm: Förkastas! Har du verkligen slipas så många gånger att det inte finns mer kvar att slipa??? Huruvida du skall byta ut teaken eller ej, så tänk på att den på gamla båtar högst sannolikt är skruvad i underlaget, det kanske inte är fem miljoner skruvar, men iallafall rätt så många, och skruvskallarna är dolda under en plugg. Plastbåt? Då ligger nuvarande teakribbor på ett skarndäck av plast, varför inte ta fram det och täta alla skruvhålen? Om du nu absolut vill ha något nytt underhållsfritt (=det går inte att underhålla) så finns det ju olika syntetiska ”teak”-däck att köpa på rulle i metervara, eller ”skräddarsytt” att beställa. Men furupanel… det duger ju ens knappast till en friggabod om den står i ett utsatt läge vid havet. Slipar jag mer så kommer det inte att gå att sätta plugg i hålen för skruvarna och det går inte att sänka skruvarna mer. Vet inte hur jag ska förklara bättre. Byte va väl inte min fundering. Tanken va att skruva/limma furu direkt på teaken. Hela överbyggnaden är i trä. Bara skrovet som är i plast. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kaninteallt 3 Postad onsdag kl 12:45 1 timme sedan skrev Mercury_44XS: Vi får se om TS återkommer med bild och helst talar om vad det är för båt det gäller för det kan ju vara som @Georg_Ohm skriver att det finns ett intakt däck i glasfiberarmerad polyester under teaken, då är det ju världens enklaste... Men det finns/har funnits båtar med skrov i glasfiberarmeradpolyester med trädäck/teakdäck. Fråga mig inte vilka det är för detta är sedan den tiden jag gick omkring i kläder från Algots och skor från Oscaria🤣 Men har ett svagt minne av att tidiga Storebro Solö? hade plastskrov och däck/kabin i trä med däcksbalkar i trä som var inplastade i skrovet. //Pär Det finns inget plastdäck! Jag kan se mahognyn underifrån i stuvfack och på andra ställen. Teaken är skruvad direkt i balkarna. Vet inte vad en bild skulle hjälpa. Bifogar en bild på teakdäck. Men min båt är en deplacementbåt inte en segelbåt. Vikten på materialet och arbetsinsatsen är inte avgörande utan det är kostnaden. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 812 Postad onsdag kl 12:56 13 minuter sedan skrev kaninteallt: Har du erfarenhet eller tror du att furu inte fungerar? Finns snipor som tillverkats i furu som flyter efter betydligt längre tid än en förmiddag. Polyester och glasfiber är inget jag funderat på att använda. Jag vet att furupanel från bygghandeln inte kommer att fungera. Det är betydlig skillnad på bordläggning i kärnfuru och det skitvirke de har på byggmarknaderna som består mestadels av splintved. Köper du panel i bygghandeln är den till största sannolikhet importerad från kontinenten där den växer betydligt snabbare (glest mellan årsringarna) än vad den gör i Norrland eller Sibirien. Båtar byggda i furu är således inte byggda i panel från bygghandeln utan långsamtväxande Norrlandsfuru, norra Finland eller Sibirien och det är mycket tätt mellan årsringarna, dessutom höga halter av töre som hämmar rötbildning. Sibirisk lärk är lättare att få tag på än tätvuxen furu men jag hade inte använt något av dessa träslag på ett båtdäck. Då får du kanske börja fundera på att plasta däcket vilket går betydligt snabbare och blir dessutom hållbart och tätt om man lägger topcoat som ytskikt. Epoxi behöver inte ha topcoat för att bli tätt. Men båda behöver ha halkskydd... 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 812 Postad onsdag kl 13:00 12 minuter sedan skrev kaninteallt: Det finns inget plastdäck! Jag kan se mahognyn underifrån i stuvfack och på andra ställen. Teaken är skruvad direkt i balkarna. Vet inte vad en bild skulle hjälpa. Bifogar en bild på teakdäck. Men min båt är en deplacementbåt inte en segelbåt. Vikten på materialet och arbetsinsatsen är inte avgörande utan det är kostnaden. Definitvt epoxi... Det är dessutom transparent och kan bli riktigt snyggt... Men jag jobbar inte med epoxi vilket det finns andra här på MG som gör och kan guida dig bättre. Finns säkert böcker att låna på biblioteket. //Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 733 Postad onsdag kl 17:07 Allt funkar bara man skyddar det på rätt sätt utifrån materialval. Håller med alla föregående om att ytterpanel inte håller så bra kvalitet och därför känsligt och kräver mer avancerat skydd mot vatteninträngning, vilket drar upp kostnad och arbetsinsats. Blir nog inte värt det. Bättre utforska andra träslag. Oregon pine brukar väl användas som däck, antar för att det är billigare än teak och mahogney. Har ingen aning om vad det kostar, definitivt mycket mer än ytterpanel i alla fall. Googla och hitta en handlare och fråga om pris. Tyvärr är ju de flesta billiga träslag normalt inte heller så bra. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 384 Postad onsdag kl 19:10 (redigerade) Jag använde vanlig bomullsduk på min gamla träsnipa, som jag fäste med kopparnubb efter kanterna som jag s a s först vek in, typ 2 cm. Drog på spännlack och sist vanlig hederlig oljefärg. Tätt Billigt Enkelt Bra Gjorde f ö lika med en dukklädd kajak som var rensad helt o hållet. Bara spanten kvar. Redigerad onsdag kl 19:21 av Hybro 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 733 Postad onsdag kl 20:52 1 timme sedan skrev Hybro: Jag använde vanlig bomullsduk på min gamla träsnipa, som jag fäste med kopparnubb efter kanterna som jag s a s först vek in, typ 2 cm. Drog på spännlack och sist vanlig hederlig oljefärg. Tätt Billigt Enkelt Bra Gjorde f ö lika med en dukklädd kajak som var rensad helt o hållet. Bara spanten kvar. Har för mig att det är det Micke Leijnegard gör på sin båt i denna lilla enkla serie på SVT play: https://www.svtplay.se/mickes-bat 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 274 Postad onsdag kl 21:13 8 timmar sedan skrev kaninteallt: Tack för välkomnandet. Har du erfarenhet eller tror du att furu inte fungerar? Finns snipor som tillverkats i furu som flyter efter betydligt längre tid än en förmiddag. Polyester och glasfiber är inget jag funderat på att använda. Det är skillnad på kvalitet och dimensioner. Furu på ekspnt är ju rätt vanligt på träbåtar byggda i Bohuslän. 8 timmar sedan skrev kaninteallt: Slipar jag mer så kommer det inte att gå att sätta plugg i hålen för skruvarna och det går inte att sänka skruvarna mer. Vet inte hur jag ska förklara bättre. Byte va väl inte min fundering. Tanken va att skruva/limma furu direkt på teaken. Hela överbyggnaden är i trä. Bara skrovet som är i plast. Ok, jag förstår, det har alltså slipats ordentligt sedan båten byggdes. 3 timmar sedan skrev Boanjohan: Allt funkar bara man skyddar det på rätt sätt utifrån materialval. Håller med alla föregående om att ytterpanel inte håller så bra kvalitet och därför känsligt och kräver mer avancerat skydd mot vatteninträngning, vilket drar upp kostnad och arbetsinsats. Blir nog inte värt det. Bättre utforska andra träslag. Oregon pine brukar väl användas som däck, antar för att det är billigare än teak och mahogney. Har ingen aning om vad det kostar, definitivt mycket mer än ytterpanel i alla fall. Googla och hitta en handlare och fråga om pris. Tyvärr är ju de flesta billiga träslag normalt inte heller så bra. Just det. Oregon pine är väl något amerikansk barrträ, vanligt på fina segelbåtars däck, väldigt snyggt, men vad får man tag i det i dag, knappast på Byggmax… 1 timme sedan skrev Hybro: Jag använde vanlig bomullsduk på min gamla träsnipa, som jag fäste med kopparnubb efter kanterna som jag s a s först vek in, typ 2 cm. Drog på spännlack och sist vanlig hederlig oljefärg. Tätt Billigt Enkelt Bra Gjorde f ö lika med en dukklädd kajak som var rensad helt o hållet. Bara spanten kvar. Japp, samma sak på taket på gamla bussar och spårvagnar! En tjock bomullsduk som benämns som ”segelduk”, först behandlas den med zinkpasta och en förg som heter zinkvitt, sedan spänns den över däcket med tusentals rostfria nubb, eller taket. Därefter målas den med många lager oljefärg, de första lagren med utspädd färg. På däcket kan man blanda i blästersand till sista strykningen för att erhålla halkskydd. MEN man måste ju ha något inunder, såsom fururibbor. En del har använt marinplywood, men det är ett dött material som inte följer skrovets rörelser, varvid problem uppstår. Men jag tycker att du skall ta kontakt med en träbåtsbyggare för att få goda råd med hur du skall gå vidare utan att bli totalt däckad, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jussi_h 23 Postad torsdag kl 06:51 (redigerade) Vid min Wasa 55 tog jag upp det slitna teakdäcket, skruvat och limmat på glasfiber, hyvlade ner ribborna ner till 6 mm tjocklek, och limmade tillbaka dom med epoxi. Detta gjorde också slut på vattenintrånget från de ca. 900 st skruvhål. Har varit bra 15 år nu. https://oh3zq.fi/Teak_dack_revision.html Redigerad torsdag kl 06:53 av jussi_h 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 858 Postad torsdag kl 08:00 1 timme sedan skrev jussi_h: Vid min Wasa 55 tog jag upp det slitna teakdäcket, skruvat och limmat på glasfiber, hyvlade ner ribborna ner till 6 mm tjocklek, och limmade tillbaka dom med epoxi. Detta gjorde också slut på vattenintrånget från de ca. 900 st skruvhål. Har varit bra 15 år nu. https://oh3zq.fi/Teak_dack_revision.html Bra jobb och bra beskrivning men… Det står ingenstans att du fyllde igen de 900 gamla skruvhålen. Det behöver väl göras? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 812 Postad torsdag kl 08:23 23 timmar sedan skrev kaninteallt: Har en äldre motorbåt med plastskrov och träöverbyggnad däcket är teak men blivit slitet och slipat så många gånger att det är dax att byta ut. 19 timmar sedan skrev kaninteallt: Bifogar en bild på teakdäck. Men min båt är en deplacementbåt inte en segelbåt. Missade detta totalt🤫 Jag trodde ju i min förvirring att det var din båt du lagt upp bild på... Kan du lägga upp en bild på din båt och ditt däck så vi får se hur det ser ut? 19 timmar sedan skrev kaninteallt: Vet inte vad en bild skulle hjälpa. En bild säger mer än 1000 ord... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jussi_h 23 Postad torsdag kl 12:22 4 timmar sedan skrev ChristerN: Bra jobb och bra beskrivning men… Det står ingenstans att du fyllde igen de 900 gamla skruvhålen. Det behöver väl göras? Skruvhålen fyller sig då man limmar teaken tillbaka på dom med epoksi. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kaninteallt 3 Postad torsdag kl 22:28 Tack för all input! Ska till båten i morgon eller rättare sagt senare idag. Ska ta en funderare på hur jag ska göra, då alla uppslag ger ju nya idéer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser