LRZ
Medlemmar-
Content Count
40 -
Joined
-
Last visited
Community Reputation
7 NeutralAbout LRZ
-
Rank
Fänrik
Recent Profile Visitors
The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.
-
När det gäller bensinmotorer så är ju tvåtaktare bra på att producera hästkrafter, då de ger god effekt vid lite högre varvtal.... fyrtaktaren ger lite mindre hästkrafter men generellt sett bättre vridmoment och med detta oftast lägre bränsleförbrukning... Men vill man ha en motor som ger mycket effekt (hk) snabbt så är tvåtaktaren överlägsen så länge vi inte överladdar fyrtaktaren... (Turbo/kompressor) Ergo 90 eller 115 torde väl gå ganska jämnt ut? Tror jag...???? Samt att 2 takt tål högre varvtal enär de slipper en massa kamaxlar och tramsiga ventiler.... eller för den delen stötstänger...så tillvida vi bortser ifrån att vi även kan ha desmodromiskt styrda ventiler... eller .. eller kanske snarare att det finns fler metoder att knuffa fyrtaktarens ventiler än jag nu kommer ihåg.... Men slutsatsen är väl ändå... 2 takt tål att varvas... 😃
-
Att masta av och på.... Ja det kräver lite tid, kunskap och lite assistans. Oftast så har varvet/klubben där detta sker kunskapen, tid och assistans får man ju själv anskaffa. Och med tiden så får man ju sedan kunskap att dela med andra som vi ser i inläggen ovan. Enär TS funderar på en Scampi samt överväger vilken hamn båten sedan skall ligga i så vill jag nog säga. 1, har aldrig seglat Scampi men kunde denna båt vilket den även gjorde, detronisera Fin-Gal när det gäller havskappsegling så kan det ju inte vara ett dåligt val. 2. När det gäller att välja hamn efter mast av eller på om vintern.... Då har jag lite åsikter, Om man är trygg med att riggen är 100% korrekt så är det ju inget bekymmer.... Men om man köper en äldre båt så bör man nog se över riggen minst en gång innan man torrsätter med mast på... Samt kontrollera riggspänning noga när man sedan sjösätter efter att förvarat med mast på.... Metaller utvidgas som bekant när de värms upp, samt det motsatta när de kyls ned... så även om vantskruvar kanske inte rör sig så mycket om de är korrekt låsta i sitt läge så kan det ske annat... som korrosion i en talurit.. .. 3. Att inspektera riggen bör ju ändå göras med visst intervall, likaså genomföringar, segelbåtsdrev etc... så att enbart välja hamn för att få så lite jobb som möjligt är nog för mig en kortsiktig genväg... 4. Till TS Välj du den hamn som känns bäst.. men att masten någon gång måste ner det kommer du nog inte ifrån... Mhv S
-
Ja vi får sätta vårt hopp till att vårt land inte är i krig nästa år, dock så är kriget alltför nära för att jag skall känna mig bekväm... därav att jag ställde en kryptisk fråga... Men troligen så kommer vi nog att förse Ukraina med medel att härda ut något år till... Men om så inte sker... Om Ukraina faller... Påverkar det vår frihet...?
-
LRZ started following Hur länge till?
-
Kommer vi att kunna segla nästa år? Om så i vilka vatten och under vilken flagga?
-
Men visst vore det en trevlig tanke om att fritidsbåtägare som bidrar till minskade utsläpp genom att ha solpanel eller vindgenerator kunde bli belönade? Den energi vi får av dessa lösningar belastar ju varken samhälle eller miljö? Samt att när vi är till sjöss så minskar ju även andra utsläpp, i vart fall om vi seglar?
-
Och nu åter till Ts fråga, själv är jag Icom fantast sedan mina år i unform samt utlandsresor för gamla räddningsverket... Sailor är radions Rolls Royce. Dock så har ju inte en äldre Sailor möjlighet att kommunicera via DSC på kanal 70 men som radio betraktat så är den mins lika skottsäker som försvarets gamla 100/400/800 stationer. När det då kommer till nackdelen med en splitter, så länge den bara jobbar med in och utgående trafik är problemet för civilt bruk försumbart. Om man däremot har en splitter som även skall hanter UHF/FM ja då kan den ibland upplevas som långsam. Så mitt råd är, skaffa cert, fråga handledaren, då får man oftast goda råd.... Det enda råd jag inte gillar är ifrån en gammal bok utav en väldigt duktig radio-operatör vid namn Stickan Humla... och det är hur man gör en nödantenn av en bit koaxkabel... visst funkar det om man har nerver nog... men ha hellre en färdig antenn med anslutning som reserv liggandes i er "grab Bag" då skuvar ni bara i antennkabel om masten eller er antenn skull gå över bord....
-
Nej, jag är på inget vis dum eller elitistisk elktriker, däremot en gammal sambanssergeant som har utbildat i ämnet och jag är lite trött på folk som kastar ur sig dumheter... Punkt 1 När du avlägger ett prov för att inneha certifikat för SRC så har du kunskap om att det föreligger skillnad mellan gamla och nya VHF certifkat. Punkt 2. Ditt urbota korkade svar att extra vhf anten är lika bra eller bättre visar på att du helt saknar kunskap rörande hur en sk antensplitter fungerar. Punkt 3 Om någon ställer initierade frågor så är det inte direkt klä'dsamt att du spelar förolämpad.
-
Förklara, vilken teknisk information ger inte utbildningen?
-
Vilken kunskap är det som inte ingår?
-
Du har delvis redan besvarat din egen fråga.... När ni skaffar er behörighet för att använda materielen ifråga så får ni även kunskapen att besvara spörsmålet. Men lite kort.. En transponder som kan samtala med plotter och vhf är en trevlig lösning... Själv har jag inget emot att använda antensplitter för VHF/AIS, men man måste förstå att den kan ibland inkränkta på respektive grunkors användning.. för privat bruk så ser i vart fall jag inget problem, att däremot ha separat AIS antenn på Pushpit... ja varför inte.. men radiohorisonten blir då betydligt kortare för AIS kontra VHF... Vilket när det gäller anrop och svar på anrop kanske inte är ett bekymmer... De fartyg du kommer att se på AIS är ju gott inom din radiohorisont om VHF antenn sitter i toppen av masten, Men du kommer inte att se en del av de fartyg du hör på VHF. Men som sagt detta är kunskap som du får när du skaffar ett SRC bevis..
-
Bränsle kontra luft är i obalans, en motor som spikar går magert... kolla luftfilter sedan förgasare, munstycken som inte ger nog med bränsle.
-
Tackar mjukast, även om jag hellre seglar under bron, ligger på Hasselösund 😃
-
Och den har en Yanmar... 😃 Saknar dock rullfock...
-
En stabil långkölad båt med inombordare och rullfock är även vad jag vill rekomendera.. Själv seglar jag idag en Allegro 27, dock med utombordare enär jag ännu inte fått igång Pentan, köpte båten på försommaren, är helt lyrisk efter att ha seglat Stockholm till Smögen. Alla båtar har ju sina för och nackdelar men för mig är en mastheadriggad båt med en stadig stolpe till mast vad jag känner passar mig bäst... Förra båten var en Lord Helmsman, och jag inser nu att partialrigg med självslående fock kanske är vad många gillar, dock så var det inte det viktigaste för mig, särskilt som jag oftast seglar ensam och inte längtar tillbaks till att hantera backstag och en massa trimmöjlighter som jag förmodligen aldrig kommer att förstå mig på. 😃 Men det finns fler trevliga båtar för rimliga pengar... Amigon som nämns har jag ingen personlig erfarenhet utav med det 'är nog ett mycket bra kort vill jag tro. Själv har jag seglat Fidra, Fin-Gal; Lord Helmsman och nu Allegro 27, för mig så är den sista helt underbar... inte så mycket bett på kryssen med genua men i övrigt helt ljuvlig... Hyggligt med plats under däck och med fler kojplatser än vad som är bekvämt att vara ombord under segling... Vill man vara flera ombord så spelar ju sittbrunnens storlek en viss roll... Allegron är för mig en tvåmansbåt men med kojplatser för 5... Fair winds S