Gå till innehåll
söndag 28 april 2024

Kajka

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    3
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Kajka

  • Placering
    Landkrabba
  1. Tack för bra svar! Ja axeltätningen passar vi på att byta när vi ändå håller på. Har ingen aning om hur gammal den är och det droppar lite om den så det är bara dumt att inte byta. Kommer även linjera upp motorn på nytt när vi byter motorkuddar, det kanske man måste göra om efter något år när de nya har satt sig lite mer? Tack för tipset på R&D kopplingen, vi kör på den! Såg att de skriver att propelleraxeln då blir galvaniskt isolerad då, betyder det att vi inte kommer behöva någon anod på axeln i framtiden?
  2. Båten ifråga är en Aphrodite 33. Hittade dessa bilder, hoppas att de kan ge några svar. Nu när jag granskar bilderna, kan det vara en flexibel koppling som sitter där mellan backslaget och skruvflänsen till propelleraxeln?
  3. Tjenare! Vi har precis avslutat första säsongen med en segelbåt vi köpte i våras. I båten sitter det en 3-cylindrig Volvo penta 2003 med rak axel från 1989 som går bra men ryker en hel del vit rök. Vi tänkte därför plocka ur motorn och göra en ordentlig översyn. Med lite tur så får vi en motor som går 30 år till :) I samband med detta så passar vi på att byta alla slangar, axeltätning och motorkuddar samt ser över ljudisoleringen. Det vi funderar på är om det är någon idé att montera en flexibel axelkoppling mellan backslag och propelleraxeln? Typ denna: Jag tänker att en hel del av stomljudet som blir kommer via den stumma propelleraxeln? Kommer vi märka någon skillnad? Finns det någon annan koppling som skulle göra jobbet bättre?
×
×
  • Skapa nytt...