Gå till innehåll
tisdag 30 april 2024
oyster

Båtmarknaden

Rekommendera Poster

Tycker jag ser samma båtar vecka efter vecka ute på Blocket, både privata och företag. Ser man samma dipp i båtmarknaden som för bostäder? Branschen måste ha påverkats rejält av bolånetak, amorteringskrav etc....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Så har det nog varit ett tag nu. Finns fler båtar än köpare. Personligen tycker jag det rullar på i det undre segmentet under halvmiljonen än båtar på ett par miljoner. Men det är vara en känsla av mig. 

 

Jag tror också att svårigheten att få en båtplats är större anledning till att det inte säljs så många båtar än nya krav på amortering och vidare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev oyster:

Tycker jag ser samma båtar vecka efter vecka ute på Blocket, både privata och företag. Ser man samma dipp i båtmarknaden som för bostäder? Branschen måste ha påverkats rejält av bolånetak, amorteringskrav etc....

 

25 minuter sedan skrev Silverfox59:

Så har det nog varit ett tag nu. Finns fler båtar än köpare. Personligen tycker jag det rullar på i det undre segmentet under halvmiljonen än båtar på ett par miljoner. Men det är vara en känsla av mig. 

 

Jag tror också att svårigheten att få en båtplats är större anledning till att det inte säljs så många båtar än nya krav på amortering och vidare. 

Visst. Jag kollar också på Blocket nästan dagligen.

Men kan tycka att det kommer upp en och annan "ny" båt och en och annan som legat ute länge försvinner, men klart det är ju inte säkert att den blivit såld.

Däremot finns det en hel del annonser om båtplatser både i första och andra hand.

Jag ser ungefär detsamma när det gäller veteranbilar, men klart att amorteringsläget, ränteläget etc påverkar. Jag har ju sett att det är en efterfrågan på havskajaker...

 

Bostadsmarknaden är överhettad i Göteborg, större efterfrågan än tillgång, så där stiger priserna än så länge, men bubblan spricker väl snart.

Men det finns ett "gyllene" undantag, stor villa för endast 4,2 mille, nästan mitt i stan, ett objekt för den händige, fastighet med potential, "visst" renoveringsbehov föreligger och synnerligen trevliga båtägande grannar.

Edit: och huset har blivit sålt! idag.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror det är många anledningar. Sen vår, en del vill egentligen inte sälja utan lägger en annons med högt pris och chansar, svårt med båtplats, folk är mer bekväma av sig.  En del båtar försvinner ju rätt fort medan en del ligger hur länge som helst. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev makke_the_muss:

Tror det är många anledningar. Sen vår, en del vill egentligen inte sälja utan lägger en annons med högt pris och chansar, svårt med båtplats, folk är mer bekväma av sig.  En del båtar försvinner ju rätt fort medan en del ligger hur länge som helst. 

Jag har ju länge misstänkt att fritidsbåtsanvändandet håller på att förändras, andra attityder, andra sorters båtar på mässorna. Det har väl pågått de senaste tio åren, om inte mer.

Det tycks nu råda en trend där man hellre vill åka på dagsturer än att vara ute många dagar i sträck, daycrusiers och dagsturssegelbåtar är vanligare än mer övernattningsbara bo-båtar eller "familjebåtar" när det säljs nya. De gamla traditionella båtarna tilltalar då en alltmer krympande målgrupp och blir liggande kvar på Blocket och andra försäljningsställen. Vem vill idag ha en Saga 27 eller en Albin 25:a? Kan kännas hopplös omoderna när man kan köpa en Targa 25 som marschar minst 25 knop, eller en mer renodlad daycruiser med alla bekvämligheter ombord plus plats för en eller två övernattningar.

Inte för ty säljs det ju rejäla bobåtar också, både segel- och motorbåtar, men kanske då till en smalare och mer kapitalstark målgrupp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

 Vem vill idag ha en Saga 27 eller en Albin 25:a? 

Jag gillar sådana,  men är nöjd med den jag har.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
59 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jag har ju länge misstänkt att fritidsbåtsanvändandet håller på att förändras, andra attityder, andra sorters båtar på mässorna. Det har väl pågått de senaste tio åren, om inte mer.

Det tycks nu råda en trend där man hellre vill åka på dagsturer än att vara ute många dagar i sträck, daycrusiers och dagsturssegelbåtar är vanligare än mer övernattningsbara bo-båtar eller "familjebåtar" när det säljs nya. De gamla traditionella båtarna tilltalar då en alltmer krympande målgrupp och blir liggande kvar på Blocket och andra försäljningsställen. Vem vill idag ha en Saga 27 eller en Albin 25:a? Kan kännas hopplös omoderna när man kan köpa en Targa 25 som marschar minst 25 knop, eller en mer renodlad daycruiser med alla bekvämligheter ombord plus plats för en eller två övernattningar.

Inte för ty säljs det ju rejäla bobåtar också, både segel- och motorbåtar, men kanske då till en smalare och mer kapitalstark målgrupp.

 

Det ligger mycket i detta. Campingen i naturhamnar minskar och hamnarna blir bara fullare och fullare (i flera bemärkelser). Plus att jag tror att allt fler söker sig till servicekoncept och förvaring på marinor. Det skall vara enkelt och bekvämt att äga båt. Men en större båt kostar ju en mindre förmögenhet på det sättet så då vill det till att komma ner lite i storlek. Dessutom sitter oftast dubbelmontage på lite större motorbåtar. Bara det tror jag är en krympande marknad.

 

Fast det sistnämnda är lite motsägelsefullt dock. Det råder ju även trend med utombordare på stora båtar - helst massor av dom i aktern så alla ser vilken fräsig och snabb plåtbåt man skaffat ;-)

 

Fast det är nog fortfarande en sund marknad för lite äldre båtar så länge de gyllene grundkraven uppfylls. Rätt båt, rätt pris, rätt skick och rätt tajming. Då snurrar det fort. Men det gäller ju att hitta den kombinationen!

 

Här i Sthlm växer båtpoolskonceptet en del. I vart fall inne i stan/mälaren. Ser ofta båtar från Marinpoolen. Personligen skulle jag dock ha svårt för konceptet eftersom det mesta kring båten handlar om frihet (om än dyr sådan). Men många som bor inne i city och inte orkar med böket att administrera en egen båt så tror jag det är en bra idé.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker ofta naturhamnar är välbesökta, men mycket äldre människor i segelbåtar eller undantagsvis nyare motorbåt. Dom äldre är ju precis som någon skrev "... en smalare och mer kapitalstark målgrupp."

 

Hursomhelst så blir det ju då ett bättre läge för dom som vill köpa en bobåt :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev oyster:

Jag tycker ofta naturhamnar är välbesökta, men mycket äldre människor i segelbåtar eller undantagsvis nyare motorbåt. Dom äldre är ju precis som någon skrev "... en smalare och mer kapitalstark målgrupp."

 

Hursomhelst så blir det ju då ett bättre läge för dom som vill köpa en bobåt :-)

Absolut. Min tanke var mer att en nyare generation båtägare inte tilltalas på samma sätt. Fast det kanske upplevs så här i Sthlm. Vi har ovanligt få gästhamnar i förhållande till alla tusentals naturhamnar så man kan lätt få den känslan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med i det mesta som sagts ovan. Vill dock tillägga att de flesta som huserar här på MG nog tillhör den gamla sortens båtmänniskor. De som vill göra och laga saker själva på sin egen båt och som ser den som ett fritidsintresse snarare än ett transportmedel. 

Med det följer att de flesta som är här betraktar fenomenet utan att vara en del av det. Förenklat uttryckt. 

 

Sen behöver ju inte alla vara båtfanatiker som jag :) (som på senare år gått från 7 båtar till 6)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Båtar som ligger kvar vecka efter vecka har priser som är allt för höga. Blir det inte sålt är priset för högt. Värdet bestäms av köpare, inte av säljare, vilket en del inte förstått.

Att båtplatstillgången skulle påverka tror jag knappast, möjligen för stora båtar dvs båtar med bredd över ca 3,5 m. För mindre båtar finns det i praktiken gott om plats. Platsbristen är mest massmedialt skapad. Det skrivs att det är båtplatsbrist och så vågar ingen säga upp sin plats i fall de skaffar ny båt. Går man en sväng på bryggorna i Björlanda kile mitt i sommaren ser man mängder med platser som är tomma, dvs inga förtöjningslinor finns på platsen. Samtidigt är det tomt på uppställningsplatsen på land, alltså lediga platser.

Har ett flertal kamrater som skaffat båt på senare år och som fått plats samma år genom att gå runt i hamnar och kolla och sedan kontakta ägaren/hamnkapten och fråga om det går att hyra för en säsong. Efter det har de haft plats hela tiden, inne i rullarna som andrahandshyrare och därmed är problemet löst. Kan hända att de fått byta plats år fån år men de har alltid fått plats.

Redigerad av b_syrsa
Stavfelskorrigering

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev b_syrsa:

Båtar som ligger kvar vecka efter veka har priser som är allt för höga. Blir det inte sålt är priset för högt. Värdet bestäms av köpare, inte av säljare, vilket en del inte förstått.

 

Beror på. Många gånger är det så, men inte alltid. Har man en båt som av olika anledningar har en smalare målgrupp så spelar tajmingen större roll. Allt går givetvis att sälja om man dumpar priset, men det är ju inte helt rätt heller. 

 

Däremot har jag sett ett exempel på Blocket... en som försökt sälja sin båt, jag tror det är tredje året nu. Exakt samma pris varje år. Det är en ganska vanlig båt, dock väldigt fint skick. Men där kan vi nog ändå snacka om fel prissättning. Eller så har frugan tvingat honom att sälja och han beklagar sig för att "ingen vill ju köpa..." :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev hbengtsson:

Däremot har jag sett ett exempel på Blocket... en som försökt sälja sin båt, jag tror det är tredje året nu. Exakt samma pris varje år. Det är en ganska vanlig båt, dock väldigt fint skick. Men där kan vi nog ändå snacka om fel prissättning.

Jag tittar på segelbåtar och där är detta vanligt. Trots att säljaren borde ha sett att jämförbara båtar säljs varje år men för lägre priser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev bhemac:

Jag tittar på segelbåtar och där är detta vanligt. Trots att säljaren borde ha sett att jämförbara båtar säljs varje år men för lägre priser.

Dessutom säljs jämförbara båtar för lägre och lägre pris de senaste 7-8 åren så det är ju ren förlust att inte sänka priset och bli av med båten. Jag kan tänka mig att många båtar sjunkit med nästan 10 % per år, i pris alltså. :D

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju många som gör misstaget att sätta ungefär samma pris som de man ser på blocket. Fast de man ser är ju de osålda... de som verkligen säljs brukar försvinna ganska fort. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle nog tro att även drivmedelspriset spelar in, vi är snart uppe i 20 kr/l. Så många törstiga båtar lär nog bli osålda även vid sänkta priser. Vad händer med dessa? Skrot eller blir liggande på något upplag.

 

Kan bara ta mig själv som exempel, man åker inga långa turer idag och det lär väl bli mer bryggsegling i framtiden. Och jag (vi) är inte direkt kapitalsvaga.

Tror inte en ungdom som tillhör medelklassen sätter sig med en båt som suger i sig mängder med bränsle, vilken då  nästan blir osäljbar inom några år, då lägger man nog sina slantar på annat, undantag finns naturligtvis.

 

Kapitalstarka skiter nog i kostnader men dessa är inte så många procent inom fritidsbåtflottan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Gelis:

Skulle nog tro att även drivmedelspriset spelar in, vi är snart uppe i 20 kr/l. Så många törstiga båtar lär nog bli osålda även vid sänkta priser. Vad händer med dessa? Skrot eller blir liggande på något upplag.

Fast det där sa många redan när bränslet kostade 1:50 per liter, när den kostade 5 kr litern eller när den kostade 10 kr litern...

Redigerad av Eld-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan alltid köpa en båt med diselmotor och starta en mark entreprenad firma med några grävmaskiner så löser sig diesel kostnaden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror man att bränslekostnaden är den stora biten, så är det dax o cykla😁.. 

Det e alla anonyma julklappar till båten som knäcker budgeten, det vet jo alla. .

Får man huvudvärk av bränsleförbrukningen har man kanske tagit sig vatten över huvudet.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev b_syrsa:

Båtar som ligger kvar vecka efter vecka har priser som är allt för höga. Blir det inte sålt är priset för högt. Värdet bestäms av köpare, inte av säljare, vilket en del inte förstått.

Att båtplatstillgången skulle påverka tror jag knappast, möjligen för stora båtar dvs båtar med bredd över ca 3,5 m. För mindre båtar finns det i praktiken gott om plats. Platsbristen är mest massmedialt skapad. Det skrivs att det är båtplatsbrist och så vågar ingen säga upp sin plats i fall de skaffar ny båt. Går man en sväng på bryggorna i Björlanda kile mitt i sommaren ser man mängder med platser som är tomma, dvs inga förtöjningslinor finns på platsen. Samtidigt är det tomt på uppställningsplatsen på land, alltså lediga platser.

Har ett flertal kamrater som skaffat båt på senare år och som fått plats samma år genom att gå runt i hamnar och kolla och sedan kontakta ägaren/hamnkapten och fråga om det går att hyra för en säsong. Efter det har de haft plats hela tiden, inne i rullarna som andrahandshyrare och därmed är problemet löst. Kan hända att de fått byta plats år fån år men de har alltid fått plats.

 

Sedan skandalerna inom GREFAB retts ut och hela dess ledning byttes ut har båtplatstillgången i Göteborgsregionen blivit bättre. Jag hade stått i båtkö i många år och erbjöds rätt som det var en himla massa fina båtplatser, det vara bara att välja och vraka, hamnade rätt till slut.

8 timmar sedan skrev hbengtsson:

 

Beror på. Många gånger är det så, men inte alltid. Har man en båt som av olika anledningar har en smalare målgrupp så spelar tajmingen större roll. Allt går givetvis att sälja om man dumpar priset, men det är ju inte helt rätt heller. 

 

Däremot har jag sett ett exempel på Blocket... en som försökt sälja sin båt, jag tror det är tredje året nu. Exakt samma pris varje år. Det är en ganska vanlig båt, dock väldigt fint skick. Men där kan vi nog ändå snacka om fel prissättning. Eller så har frugan tvingat honom att sälja och han beklagar sig för att "ingen vill ju köpa..." :D

Javisst, envishet och dumhet. Många har övertro på sin båts värde, kan inte inse att den förlorar i värde för varje år. 

 

Jag köpte en annan båt i augusti 2015, hade två båtar under hösten och vintern, sedan två båtar att vårrusta våren 2016. Lade ut min gamla Nimbus på blocket, kollade vad tre likadana kostade, de låg ute för 210, 220 och 240.000kr, jag hade nyare motor och mer utrustning, lade ut den för 200.000, en vecka efter att annonsen lades ut hade jag handpenning på mitt konto, och två veckor senare resterande belopp. Ytterligare några veckor senare hade jag sjösatt båten och kunde överlämna den till nya ägaren, jag fick efter prutningen 195.000, precis det jag hade räknat med.

Tur, timing, rätt köpare, visst så är det. Tre spekulanter hade varit och tittat, någon villa bara kolla hur båtmodellen såg ut, någon tyckte den var för gammal, trots att årsmodellen angavs i annonsen, den tredje köpte båten.

9 timmar sedan skrev oyster:

Jag tycker ofta naturhamnar är välbesökta, men mycket äldre människor i segelbåtar eller undantagsvis nyare motorbåt. Dom äldre är ju precis som någon skrev "... en smalare och mer kapitalstark målgrupp."

 

Hursomhelst så blir det ju då ett bättre läge för dom som vill köpa en bobåt :-)

Ja de en viss kategori motorbåtar syns ytterst sällan i naturhamnarna i Bohuslän men de båtägarna kanske är paniskt rädda att slå sönder sina mercruserdrev mot graniten.

Seglarna är då bättre på att besöka naturhamnarna, även om de kanske har utlandstillverkade båtar.

Det är lätt att generalisera och stoppa in folk i olika fack, det blir lätt fel. Sedan är väl de kapitalstarka sällan smala, inte ett dugg anorektiska, snarare tvärtom, men kroppsmedvetenheten gör ju sig gällande där med....

Men åter till ämnet, jag anser också att man i alla fall kan skönja en skillnad mellan "hamnmänniskor" och "naturhamnsentusiaster"

40 minuter sedan skrev Wildeside:

Man kan alltid köpa en båt med dieselmotor och starta en mark entreprenad firma med några grävmaskiner så löser sig diesel kostnaden.

Jättebra idé! Vad kostar en Caterpillar bandscktare och en skaplig Åkerman grävmaskin?

Hur mycket kapital skall man ha för att starta ett aktiebolag?

Kanske lättare att registrera sin båt som yrkesbåt, men då behövs det ju annan examina.

 

Vi har en och annan bunkerbåt i hamnen, någon av dessa har en adapter till det stora munstycket och en liten långsamtgående lättringspump... samt förmågan att ta kontanter utan kvitto.

Minsta mängd är dock 500 liter grön diesel. Jag berättar inte vilken det är.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
28 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

 

Sedan skandalerna inom GREFAB retts ut och hela dess ledning byttes ut har båtplatstillgången i Göteborgsregionen blivit bättre. Jag hade stått i båtkö i många år och erbjöds rätt som det var en himla massa fina båtplatser, det vara bara att välja och vraka, hamnade rätt till slut.

 

Det gick ganska snabbt, ja, men sen har nog en annan effekt tillkommit. Avgiften har höjts 6-8 procent om året. På sju år har den höjts 50%. Under dessa år har inflationen varit nästan omkring 6%. Nog för att underhållet har tilltagit men det är en saftig höjning - hitills.

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...