Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
jajo

Bra tvättmedel för gummibåtar

Rekommendera Poster

Vad använder ni för tvättmedel när ni tvättar era gummibåtar/ribbar

Har provat Hempels tvättmedel för gummibåtar och tycker att resultatet blev lite "sådär"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en alldeles ny gummibåt som jag släpat styvt 1000 distansmnuter - en del alldeles tätt intill avgasröret från en gammal MD2. Gummibåten hade bljvit ganska skitig.

Försökte med  Ajax, men det blev inte speciellt rent. Mitt emot på den pontonbrygga jag låg, låg det en ribbåt. När jag gett upp att få min gummibåt renare kom paret som ägde ribbåten.

 

Jag frågade vad de gjorde ren båten med; "Gulsåpa"

 

Åkte till närmaste affär och köpte en flaska med grönsåpa. Gul och grönsåpa är samma produkt. Den gröna är bara färgad.Vilket man föredrar beror på lokala traditioner.

Det blev en väldig skillnad med såpa jämfört med de modernare rengöringsmedlen. 

 

BBB040711-0507-x.jpg.9ea234bca080e021f65dc6de84882719.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset!

Av en händelse, tror ni förresten på telepati?

Idag på förmiddagen släpade jag ut mig gummibåt på garageuppfarten, fyllde den med tryckluften, och lade på mitt universalmedel som jag fått någonstans som varuprov, det rekommenderas för smutsiga lokaltrafikfordon, entreprenadmaskiner och storkök(!). Men inte hjälpte det mot en nedsotad gummibåt.

Inte ens då det verkat i tio minuter och med högtryckstvättens turbostråle. Får se om vi har någon såpa av lämplig kulör hemma.

 

Och; köp aldrig vita gummibåtar eller ribbar!

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det kul att gå in och titta och se att någon annan redan ställt "min fråga" för det är väl inte så att vi är stöpta i samma form och tänker lika eller.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, Thallatha säger:

Jag hade en alldeles ny gummibåt som jag släpat styvt 1000 distansmnuter - en del alldeles tätt intill avgasröret från en gammal MD2. Gummibåten hade bljvit ganska skitig.

Försökte med  Ajax, men det blev inte speciellt rent. Mitt emot på den pontonbrygga jag låg, låg det en ribbåt. När jag gett upp att få min gummibåt renare kom paret som ägde ribbåten.

 

Jag frågade vad de gjorde ren båten med; "Gulsåpa"

 

Åkte till närmaste affär och köpte en flaska med grönsåpa. Gul och grönsåpa är samma produkt. Den gröna är bara färgad.Vilket man föredrar beror på lokala traditioner.

Det blev en väldig skillnad med såpa jämfört med de modernare rengöringsmedlen. 

 

BBB040711-0507-x.jpg.9ea234bca080e021f65dc6de84882719.jpg

Tack för tipset, ska prova såpa ,törs inte ta grön då kan den ju färga ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Til Hypalon tuber: Pro Marine - RIB-protector (roligt nog är detta tvättmedlet), og sen använder jag från samme producent Protection.

 

I Smögen i går fick jag frågan om pontonerna var nya, av någon som hade haft samme typ av båt - mina pontoner är 11 år gamla, men ser ut som nya om dom är nya. Enligt kunniga främlingar man möter på bryggan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-07-13 på 09:58, jajo säger:

Vad använder ni för tvättmedel när ni tvättar era gummibåtar/ribbar

Har provat Hempels tvättmedel för gummibåtar och tycker att resultatet blev lite "sådär"

Såpa bör funka om du inte får tag på nåt annat ännu mer alkaliskt medel, fast dom säljs nog mes för industriellt bruk.

Är det oljig sot, asfalt, som du ska ha bort så löser kallavfettning hyfsat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min jolle får en kladdig yta på pontonerna. Varför??

Drar till sig smuts så in i....

Går att få ren med de där skurburkarna där man blöter en svamp och gnuggar runt så man får medel på svampen, och en lagom mängd svordomar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev -PLM-:

Min jolle får en kladdig yta på pontonerna. Varför??

Drar till sig smuts så in i....

Går att få ren med de där skurburkarna där man blöter en svamp och gnuggar runt så man får medel på svampen, och en lagom mängd svordomar.

För att veta vad använda så måste man veta vad smutsen består av.

Alkalier löser fett, sot, tvålar, och organiskt.

Syror löser kalk och mineral.. men ite om det är blandat, belagt med sånt som alkalier löser. Så prova med allaliskt först. Sen syra kanske alk igen mm. hur många omgångar beror på antal skikt om det är både och

Petroleumprodukter löser asfsltbaserat smuts

Lösningsmedel löser läsningsmedelslöst smuts

Tensider, som kan finnas i både syror, baser och i multikomplexa medel mm.

finns i en hel del versioner, såna som tar loss fett, protein mm. mm.

"Vanligt" klädtvättmedel löst i vatten kan vara en bra början.

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-08-21 vid 11:05 skrev -PLM-:

Min jolle får en kladdig yta på pontonerna. Varför??

Drar till sig smuts så in i....

Går att få ren med de där skurburkarna där man blöter en svamp och gnuggar runt så man får medel på svampen, och en lagom mängd svordomar.

 

Hur gammal är jollen, låter som ålderstecken. Mjukgöraren som går ur materialet !?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Körde grönsåpa förra helgen efter förra sommaren och denna vinter ute utan tvätt och jollen blev som ny 😄

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Bäst i test" i Praktiskt Båtägande december 2018 var Lion Protect Rib Restore UV+.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Olten:

Körde grönsåpa förra helgen efter förra sommaren och denna vinter ute utan tvätt och jollen blev som ny 😄

Det är alltid väldigt bra att börja med såpa innan man går på med aggressiva medel. Ibland räcker det, ibland inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en vit jolle, använde autosol rubbing från classes och polermaskinen. Blev stor skillnad. Hade blandat klorin och vatten i en sprayflaska, så sprayade på det och torkade rent. Fungerade dock riktigt bra, men var dock bara en chansning då dessa medel låg framme :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-05-31 vid 16:58 skrev Olten:

 

Hur gammal är jollen, låter som ålderstecken. Mjukgöraren som går ur materialet !?

 

Ca 5år... Quicksilver 270.

Gick att få ren med "inflateble boat cleaner" som kostar skjortan och med mycket besvär.  Den lätt kladdiga ytan återkommer dock och drar till sig smuts.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta använde jag till min gummijolle ifjol. Den blev som ny, (nästan) !

Strovels Alfanol HD Grön  

Alkaliskt rengörings- och avfettningsmedel Användningsområde:

• Används vid rengöring av personbilar, lastbilar, truckar, kapell, containers, traktorer, lantbruksredskap, gräv- och vägmaskiner etc. 
• Rengöring av ytor vid brandsanering.
• Hårt nedsmutsade lokaler. 
• Även bra för rengöring av fasader och vid rengöring av målade ytor före målning. 

Egenskaper: 

• Löser olja, fett, sot, vägsmuts och statisk bindning. 
• Kan användas i kallt och varmt vatten. 
• Förstyvar inte plaster. 
• Fungerar även på våt yta. 
• Anpassat till Högtryckstvätt. 
• Lätt att skölja rent. 
• Högkoncentrerad och ekonomisk.

Tvättanvisning: 

Späd 1 del Strovels Alfanol HD Grön med 10-50 delar vatten. Vid extra svår rengöring spädes produkten med 4 delar vatten. 1. Applicera med lågtrycksspruta, borste eller svamp. 2. Låt verka några minuter, men inte torka in. 3. Skölj rent med vatten. Högtryck och varmt vatten ökar effekten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur kan de föreslagna rengöringsmedlen i tråden tänkas påverka PVC egentligen?

Här är mina tankar kring detta.

Kommentera och komplettera gärna.

 

Om man delar upp det i vanliga standardprodukter som inte är så dyra och dyra specialprodukter blir det kanske lättare...

 

Billigare standardprodukter

  • Ajax bör fungera bra.
  • Gulsåpa bör fungera bra.
  • Kallavfettning tycker jag kan vara tveksamt, bör kollas vad resp. produkt kan användas till.
  • Alkalier bör fungera bra om de inte är allt för koncentrerade.
  • Syror bör fungera bra.
  • Petroleumprodukter tycker jag verkar tveksamt. Bensin och diesel tycker jag brukar göra PVC-slangar hårda.
  • Lösningsmedel  tycker jag verkar mycket tveksamt.
  • "Klädtvättmedel" är troligen helt okej.
  • Klorin, jag gillar inte att använda klor på PolyVinylKlorid
  • Strovels Alfanol HD Grön, ett biltvättmedel så det bör ju funka kan jag tycka.

 

Dyrare specialmedel

Alla dessa bör ju vara anpassade för tuberna på RIB-båtar kan man tycka.

  • Pro Marine - RIB-protector
  • G101 från Smartab
  • Autosol?? För mig är det en rubbing... fast det finns säkert någon RIB-produkt också.
  • Lion Protect Rib Restore UV+
  • "inflateble boat cleaner"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den klistriga ytan som blir på PVC gummibåtar har jag tvättat bort med ospädd Aperfection biltema eller dulon 70 ribclean. 

Ser ut som ny tills den blir klibbig igen. 

Det är solens uw strålning som sabbar PVC så det blir klibbigt det är en oåterkallig process när det väl börjat. 

Tar lite olika lång tid innan det kommer tillbaka beroende på vad man efterbehandlar med. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
15 timmar sedan skrev Lasker:

Tar lite olika lång tid innan det kommer tillbaka beroende på vad man efterbehandlar med. 

Då är vi på fortsättninsfrågan, hur ska man skydda sina mjuka PVC-tuber.

 

Även här finns det både vanliga billigare produkter och dyrare specialprodukter.

 

Funkar vanligt bil-/båtvax eller är det viktigt att man använder specialprodukter?

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag startar en ny tråd om ytskydd, men fyll gärna på med synpunkter på rengöringsmedel.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-05-08 vid 16:13 skrev Mackey:

Hur kan de föreslagna rengöringsmedlen i tråden tänkas påverka PVC egentligen?

Här är mina tankar kring detta.

Kommentera och komplettera gärna.

 

Om man delar upp det i vanliga standardprodukter som inte är så dyra och dyra specialprodukter blir det kanske lättare...

 

Billigare standardprodukter

  • Ajax bör fungera bra.
  • Gulsåpa bör fungera bra.
  • Kallavfettning tycker jag kan vara tveksamt, bör kollas vad resp. produkt kan användas till.
  • Alkalier bör fungera bra om de inte är allt för koncentrerade.
  • Syror bör fungera bra.
  • Petroleumprodukter tycker jag verkar tveksamt. Bensin och diesel tycker jag brukar göra PVC-slangar hårda.
  • Lösningsmedel  tycker jag verkar mycket tveksamt.
  • "Klädtvättmedel" är troligen helt okej.
  • Klorin, jag gillar inte att använda klor på PolyVinylKlorid
  • Strovels Alfanol HD Grön, ett biltvättmedel så det bör ju funka kan jag tycka.

 

Dyrare specialmedel

Alla dessa bör ju vara anpassade för tuberna på RIB-båtar kan man tycka.

  • Pro Marine - RIB-protector
  • G101 från Smartab
  • Autosol?? För mig är det en rubbing... fast det finns säkert någon RIB-produkt också.
  • Lion Protect Rib Restore UV+
  • "inflateble boat cleaner"

Jag tänkte testa några olika rengöringsmedel för RIB när solen börjar värma bara för att...

jag kan och

det kan vara kul och

det kanske kan hjälpa någon framöver.

 

Det jag köpt är 

  • Dulon RIB Clean 70, 1000 ml (135:- kr + frakt 59:- kr på Wax Dog)
  • Lion Protect Rib Restore UV+, 250 ml  (276:- kr på Erlandsons brygga)
  • RIB Clean 500 ml (76:- kr på Erlandsons brygga)

Sedan tänkte jag även pröva 

  • LeFant Boat Cleaner som jag har bra erfarenhet av när det gäller annan båtrengöring.
  • Såpa, bara för att någon nämnt det i tråden.
  • Något surt rengöringsmedel, vet inte vad ännu. FÖRSLAG!?

Om någon vill ha med någon ytterligare produkt i min vårtest så kom med förslag.

Om det är något som även jag är beredd att testa så får du min adress så att du kan skicka en skvätt.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Mackey:

 

- - -

Om någon vill ha med någon ytterligare produkt i min vårtest så kom med förslag.

Om det är något som även jag är beredd att testa så får du min adress så att du kan skicka en skvätt.

Jag använder Abnet till både segelbåten och gummijollen.

En fördel med det är att det uppges vara miljövänligt samtidigt som jag tycker det fungerar bra. Det kan späs ut rätt mycket och fungerar ändå. En utspädd lösning i en blomsterspruta som sprayas på och gnuggas med svamp eller borste brukar räcka för att få det rent.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Är det någon som vet vad jag kan använda för att få bort Detta?

Jag har försökt med såpa, galltvål, avfettningsmedel och ett ribbrengöringsmedel från bitema, och inget av detta har fått det att försvinna.  

 

 

 

image_67170049.thumb.JPG.daffce592d09ac3639d49e69433147b0.JPG

Redigerad av pelleenarson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev pelleenarson:

Är det någon som vet vad jag kan använda för att få bort Detta?

Jag har försökt med såpa, galltvål, avfettningsmedel och ett ribbrengöringsmedel från bitema, och inget av detta har fått det att försvinna.  

 

Missfärgningen har nog gått in i materialet och då är det svårt att få bort.

Men du kan alltd prova med 20% Abnet, det är annars ett medel som löser hårt sittande smuts.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Bättre sent än aldrig så kommer en sorts utvärdering.

 

Det jag testat för rengöring är 

  • LeFant boat cleaner
    Säger inget särskilt om rengöring av RIB, men ska ta bort hårt ingrodd smuts, olja, sot, vax, mm.
  • Hempel RIB Clean
    Särskilt lämpad för att avlägsna smuts och UV-blekning.
  • dulon Marine RIB Clean
    Clean and restore to original color.

Jag hade lovat såpa och något surt rengöringsmedel också, men så blev det inte.

  • Alla medel gjorde ett någorlunda jobb och tog bort det mesta, dock inga överraskningar.
  • Inget medel tog bort "kladd", troligen tidigare påfört UV-skydd i större mängd (vet ej, begagad båt).
  • Inget medel återställde någon färg.

Alla medel användes till slut på hela "tuben" och de var lite olika effektiva för olika saker.

Båten blev riktig ren bortsett från lite kladd och att ingen färg återställdes.

 

Sedan var det dags för UV-skydd.

  • 303 Aerospace Protectant på styrbord sida.
  • Lion Protect Rib Restore UV+ på babord sida.
    Ska väl vara även för rengöring, men jag tror inte den avlägsnar något eftersom man inte ska tvätta och skölja.

Här blev det överraskning i kubik!

Efter några timmar var alla missfärgningar borta på babord sida. Tuben och handtagen var lika grå och fina som om den skulle ha varit ny.

Även på styrbord sida hade missfärgningarna minskat rätt mycket, men syns fortfarande efter ett par dygn och verkar inte försvinna mera.

 

  🌟🌟🌟🌟🌟

Lion Protect Rib Restore UV+ är väldigt bra för att återställa tuberna till nära nyskick. 👍

 

Den enda nackdelen är att Lion Protect Rib Restore UV+ är en nano-produkt och jag tror att nano-tekniken kan vara nästa DDT, PCB, kvicksilver eller asbest.

Var försiktiga och använd skyddshandkar.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2021-04-17 vid 12:00 skrev pelleenarson:

Är det någon som vet vad jag kan använda för att få bort Detta?

Jag har försökt med såpa, galltvål, avfettningsmedel och ett ribbrengöringsmedel från bitema, och inget av detta har fått det att försvinna.  

 

image_67170049.thumb.JPG.daffce592d09ac3639d49e69433147b0.JPG

Jag hade liknande på min tub som jag just rengjort ordentligt och UV-skyddat och svaret är nog Lion Protect Rib Restore UV+ även för dig.

 

Mina tuber blev helt gråa och fina utan minsta tillstymmelse till färgavvikelse.

Magiskt!

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag antar att om medlet verkligen innehåller nanopartiklar så spelar handskar ingen större roll?

De lär ju inte vara täta nog för så små partiklar. 
 

Är man orolig för det ska man nog undvika att använda nano-medel. 
 

Min personliga tanke bara…

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...