Dava 292 Postad 21 September , 2025 Efter tre år med min 60-tals båt som då var i fantastiskt skick har det mörka träet på många ställen vitnat. Hur tar man lättast hand om detta så att det ser nytt och fräscht ut? Det är hyfsat torrt i båten men den ligger ju i vattnet... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 721 Postad 21 September , 2025 Enklast: Olja Mest långlivade: Fernissa Alternativ: Benarolja - blir som fernissat men lång torktid 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 116 Postad 21 September , 2025 Benarolja har jag aldrig förstått mig på, men den kanske är bra… jag tyckte det bara blev kladdigt. Jag använder numera kinesisk träolja, eller kinaolja, den tränger djupt in i trät, även i teak och mahogny. Men man får stryka på varje vår, iallafall ”utomhus” inne i ruffen är det annorlunda där håller den finishen i flera säsonger. Jag lägger på sparsamt med pensel och vid behov torkar torrt med en ofärgad trasa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 116 Postad 21 September , 2025 3 timmar sedan skrev ChristerN: Enklast: Olja Mest långlivade: Fernissa Alternativ: Benarolja - blir som fernissat men lång torktid Ja, benaroljan är väl egentligen ingen olja, utan någon form av lack eller fernissa. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LRZ 15 Postad 21 December , 2025 (redigerade) Benaroljan har varit en personlig favorit länge, i synnerhet om jag skall ytbehandla trä som är utsatt för väder och vind.. men som sägs här den har vissa tråkiga egenskaper när den skall torka... strök en Jôlle (furu som strukits med linolja, fintjära) med benarolja när den stod under tak, det var varmt och gott men den torkade inte förrän vi baxade ut den i friska luften... När jag gjorde en renovering mina grå och trötta teakdurkar i min gamla Fin-Gal testade jag för första gången benarolja på teak, förtunnade rejält och strök försiktigt tunna lager innan jag la på två lager, Enastående resultat och benaroljan blir inte hal när det ligger fukt på durken, vilket jag fick erfara när jag glatt skuttade ombord iförd seglarskor på regnvåta durkar... det förväntade "glidet"uteblev istället vred jag fotleden och fick linka lite något dygn. Dock vill jag tillägga att benaroljan ger en tjock yta som inte är särskilt blank.. Kanske inte vad man önskar på en vacker mahognybåt.. Fair Winds S Redigerad 21 December , 2025 av LRZ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ruskpricken 239 Postad 21 December , 2025 Hallå LRZ Har du kvar Fin-Gal-en? I så fall kontakta mig. Tack. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 665 Postad 27 December , 2025 Är det fernissad/lackad yta kan vanlig möbelpolish återfukta och ge tillbaka lyster. Osäker på om det hjälper mot vita ytan, men eftersom du säger den var fin för 3 år sedan men att ytan vitnat så tolkar jag det som att fernissan i övrigt är i bra skick och då kan polish vara värt att pröva innan du slipar och lackar etc som är ett betydligt större jobb. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 450 Postad 28 December , 2025 (redigerade) Svårt att se på bilden om träet är ytbehandlat men jag tycker det ser ut som en vitnad och mattad vattenbaserad lack men som sagt syns dåligt på bilden. Jag håller på med lite möbelrenovering mm. som "hobby" och jag tvättar allt med såpa och vatten innan jag börjar på en ytbehandling. Prova med en fuktig svamp och se om träet tar åt sig fukt, blir det fuktigt så är det inte ytbehandlat. Ljummet vatten och ganska mycket såpa, mer än vad det står på flaskan. Brukar använda rapssåpa eller linoljesåpa men det funkar med vanlig såpa också. Tvätta med ljummet vatten och såpa samt följ träets riktning, torka av direkt efteråt med fuktig svamp eller trasa. Upprepa tvätt vid behov. Sist bara ljummet vatten på en svamp eller trasa. Var försiktig och ta inte för mycket vatten åt gången, gör det flera gånger i stället. Tvätta inte nu mitt i vintern, tar lång tid att torka upp om du inte har avfuktare och värme Är det obehandlat så kan man olja (Kinensisk träolja) eller hårdvaxolja, håller länge och ger bra skydd. Är det ytbehandlat med lack och man inte vill lacka/fernissa så kan man ta bivax eller Fulgentin och polera upp ytan. Finns även andra vaxer till trä som är lite färgade men svåra att hitta i Sverige. Allbäcks har ett linoljevax som är färgat men jag gillar inte det, tar lång tid att få upp yta och blir lite klibbigt. //Pär Redigerad 28 December , 2025 av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 721 Postad 28 December , 2025 Det har dykt upp en del förslag om olika typer av oljor här och det är säkert bra men de oljor som inte härdar utgör tyvärr en bra grogrund för mögel. Kan vara bra att tänka på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stormfocken 69 Postad 29 December , 2025 2025-12-28 vid 15:50 skrev ChristerN: Det har dykt upp en del förslag om olika typer av oljor här och det är säkert bra men de oljor som inte härdar utgör tyvärr en bra grogrund för mögel. Kan vara bra att tänka på. Härdar Herlins teakolja? Hade tänkt använda den på inredningen för att få upp lystern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 721 Postad 29 December , 2025 2 timmar sedan skrev Stormfocken: Härdar Herlins teakolja? Hade tänkt använda den på inredningen för att få upp lystern. Herdins (om det är det företaget du menar) har flera olika oljor och deras teakolja är nog inte härdande men deras hårdvax lär vara härdande och kan kanske vara ett alternativ? Har inte testat det tyvärr. Annars finns ju Jotuns Benarolja. Den tar ju lång tid på sig att härda, som skrivits ovan. Själv är jag förtjust i fernissa så det hade jag valt alla dagar i veckan. Sen beror det ju på vad du har för underlag idag. Det är viktigt för att veta hur man ska förbehandla ytan inför fernissning. Men jag har här på MG lärt mig att det går bra att fernissa i låga temperaturer. 1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stormfocken 69 Postad 31 December , 2025 Läste nu på Herdins hemsida om deras teakolja och det står inget om att den härdar men däremot att den endast ska användas utomhus. Gissar att inredningen i en båt inte räknas som utomhus. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 116 Postad lördag kl 18:38 2025-12-31 vid 01:15 skrev Stormfocken: Läste nu på Herdins hemsida om deras teakolja och det står inget om att den härdar men däremot att den endast ska användas utomhus. Gissar att inredningen i en båt inte räknas som utomhus. Kan det möjligtvis vara så att ”utomhusoljan” innehåller antimögelmedel och annat nyttigt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser