AndreTMD40 0 Postad söndag kl 13:49 Hej Känner någon till denna gammla axeltätningen? Det finns två muttrar som man kan dra åt för att trycka in del-1 in i axeltätningen. Men muttrarna är sönderrostade , och jag behöver plocka isär. Hur får jag loss axeltätningen från axelröret? Jag kan vrida runt axeltätningen och då lossnar den från träet till höger på bilden. Men jag är orolig att något lossnar som jag inte kommer åt igen. Eller måste lossna axeln från motorn och dra ut den i propellerns riktning. Finns tips? mvh Andre Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 118 Postad söndag kl 14:58 58 minuter sedan skrev AndreTMD40: Hej Känner någon till denna gammla axeltätningen? Det finns två muttrar som man kan dra åt för att trycka in del-1 in i axeltätningen. Men muttrarna är sönderrostade , och jag behöver plocka isär. Hur får jag loss axeltätningen från axelröret? Jag kan vrida runt axeltätningen och då lossnar den från träet till höger på bilden. Men jag är orolig att något lossnar som jag inte kommer åt igen. Eller måste lossna axeln från motorn och dra ut den i propellerns riktning. Finns tips? mvh Andre Det där verkar vara en antikvitet. Då brukar det gå att serva/laga... Att hitta en ny likadan är nog uteslutet. Har jag uppfattat bilden korrekt - att motorn är till vänster och propellern till höger? Det är monterat i en snipliknande båt där propellern sitter bakom kölen med roder bakom propellern? Muttern till höger håller propelleraxeln på plats i genomföringen? Då ska du vara försiktig med att skruva på den muttern för då riskerar du läckage. Det verkar vara flänsar med skruvhål där muttrarna blivit runddragna. Borra ur skruvarna, dra upp flänsen på axeln, gör rent och kolla vad det är för tätning inne i hylsröret. Gissningsvis är det glandpackning (tygpackning infettad i talg). Stoppa in ny packning och dra fast flänsen med ett par genomgående nya sexkantskruvar, brickor o mutter. OBS: det ska vara skruvar av järn och inte rostfritt för att inte bilda galvaniska strömmar mot gjutjärnet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 593 Postad söndag kl 15:35 Vrids allt på insidan när du vrider på röret? Hur ser det ut på utsidan vid propellern? Sitter lagret med en fläns och två skruvar i båten? Om du kan vrida på röret på insidan, och det på utsidan inte följer med, är hylsröret av i genomföringen. Det händer ibland. Då måste allting ut, och nytt tillverkas. Vad är det för motor du har? Är den gummiupphängd? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 655 Postad söndag kl 16:26 (redigerade) 2 timmar sedan skrev AndreTMD40: Hej Känner någon till denna gammla axeltätningen? Det finns två muttrar som man kan dra åt för att trycka in del-1 in i axeltätningen. Men muttrarna är sönderrostade , och jag behöver plocka isär. Hur får jag loss axeltätningen från axelröret? Jag kan vrida runt axeltätningen och då lossnar den från träet till höger på bilden. Men jag är orolig att något lossnar som jag inte kommer åt igen. Eller måste lossna axeln från motorn och dra ut den i propellerns riktning. Finns tips? mvh Andre Känner inte till just den där, men som @Lintott skriver så ser det ut att vara en gland tätning. Nu gissar jag, men utiftån bilden så verkar själva packboxhuset vara med gängor i bakkant (alltså till höger i bilden), mutter nr 1 (se bild) ser då ut att vara en låsmutter, mutter nr 2 (se bild) tycker jag ser ut som en rörbussning och detalj 3 (se bild) verkar då vara en fläns på hylsröret, dvs nr 3 är axelhylsan. Se skiss på hur jag tror den är monterad (ska spegelvändas för att motsvara din bild). Jag hade börjat med att: - Steg 1: hålla emot nr 2 och lossa nr 1, då ser du nog bättre hur nr2 ser ut. - Steg 2: hålla emot nr2 och försöka gänga ur packboxhuset. Men för att få av packboxhuset från axeln så måste axeln ut. Sedan renovera så som @Lintott föreslog. OBS: Detta är hur jag TROR det verkar vara monterat. Och inget av detta får göras om båten ligger i sjön, den måste va på land. Annars sänker du den! Redigerad söndag kl 16:29 av Boanjohan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 301 Postad söndag kl 17:18 En fråga från en som int begrip. Varför en rör bussning ö h t? Är det för att axeltrumman har för stor innerdiameter? Hur tätas den mot de andra delarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 655 Postad söndag kl 17:32 (redigerade) Ingen aning, men tycker det ser ut som det är en sådan där. Om det är det så är det kanske för att packboxen ska passa olika hylsrörsdiametrar. Vad vet jag? Tätar gör man väl i sådana fall med lin. Som sagt, det är hur jag tolkar uppbyggnaden utifrån bilden. Ser inte varför det annars skulle vara två "muttrar" och en rund fläns. Den andra muttern och runda flänsen mot bottenstocken ser ju inte ut att vara en samma del. Redigerad söndag kl 18:40 av Boanjohan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 301 Postad söndag kl 20:55 Jo men så kan det i o f s vara... - Till olika dimensioner på axeltrumman. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser