Jump to content
Sunday 25 August 2019

lp75

Medlemmar
  • Content Count

    205
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

30 Expert

About lp75

  • Rank
    Kommendörkapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Jag har en vit jolle, använde autosol rubbing från classes och polermaskinen. Blev stor skillnad. Hade blandat klorin och vatten i en sprayflaska, så sprayade på det och torkade rent. Fungerade dock riktigt bra, men var dock bara en chansning då dessa medel låg framme
  2. jag har bytt sjövattenpumptätningar på mina kad42:or, den här videon var bra.
  3. Skumt fel, synd att det inte var så enkelt som på mitt att anoden var lös. Går inte lyssna sig till med ett stetoskop(finns på biltema)? Eller sätta skruvmejsel mot drevet och örat om man inte har ett stetoskop.
  4. Kolla så att anoderna sitter fast ordentligt, jag hade oljud och då var ena lös.
  5. Jag har haft min i många år nu, gillar väskan, möjligheten att höja gallren och att det är relativt låg förbrukning av briketter. Jag lägger ett lager briketter från biltema. Några i lådan indränkta i tändvätska, och tänder sedan med braständare eller om dom är slut dränker jag in några torra kvistar i tändvätska så man får lite eld i lådan. Öppnar ca 2-3cm nere och 1/4 i topp. Om man har bråttom och några briketter behöver hjälp, så går det lösa med gasolbrännare från biltema när man fäller upp grillen. https://www.biltema.se/verktyg/svetsning/gasbrannare/minibrannare-2000041523
  6. Zoegas i tålig press från biltema. https://www.biltema.se/hem/koksartiklar/kaffepressar/kaffe-tepress-2000037251
  7. lp75

    Lithium batterier

    Vad tror ni om Biltemas minsta lifeop04 på 2Ah. Tror ni det orkar dra igång en Mercury 15hk 2-takt? Vill ha ett lätt batteri som jag kan hänga på insidan av akterspegeln på en 275 gummibåt, finns ju dragstart om det krisar.
  8. Jag kör på T65 75W-90 20 L från swedol i mina 290 dp. Mina drev är stämplade -91 kan det vara DP-A2 ? Har dock öppnat och det sitter stålkona och då skall oljan passa.
  9. Så mycket fett rymms inte, det åker nog ut på utsidan om det inte syns något på insidan.
  10. Jo litet läckage från trim kan du nog vänta med till i höst. Man ser ju nivån i behållaren.
  11. Tror inte fettet gör en hinna på ytan, det kan ju även vara från trim/tilt eller hydrauliska trimplan. Litet läckage är ingen fara på kort sikt, möjligt att trimgivaren kan fara illa av vattnet. Fyll på med vattenfast fett lite då och då i sommar.
  12. Testa fetta ordentligt via fettnippeln som syns på baksidan i bilden. Har du tur så håller det tätt i år. På min hade styrgaffeln glidit ner, man såg ett glapp på utsidan. Fick lossa styrarmen på insidan och pressa upp med en tving och dra åt igen.
  13. Ok, lite felformulerat. Menade vid normal körning då man ligger stor del i marschfart i fint väder så kan man nog spara 20-25%. Då räknar jag alltid verklig förbrukning, vad som går i mellan tankningarna(då är det ju även lite Start/stopp medräknat). jag tycker det är rätt ointressant vad man lyckas få för förbrukning på mätaren när man kör, stämmer dåligt med verkligheten när börsen skall fram
  14. Jag skulle gissa på att en 4-takt drar ca20-25% mindre i optimal marschfart. När det går tungt och i lågfart spar du betydligt mer. Räckvidden ökar ju också, ett stort plus tycker jag speciellt när man blir överraskad av dåligt väder.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy