Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
Sailing_The_Blue_Note

Segelbåt för ensamsegling i Norden som envis nybörjare

Rekommendera Poster

Åsikterna kring hur en Maxi 77 ser ut är väl rätt kända. Den liknar ju mer en container än en segelbåt. Men innerutrymmena är stora och den seglar trots allt bra. Stampet i motsjö finns ju även i betydligt större båtar med platt botten. Detta kan man ju delvis hantera genom att segla lite lägre.

 

Sunwind 26 ser ju ut som en "segelbåt" ska göra men det finns säkert någon nackdel där också. Har dock inombordare vilket gör att den inte vispar luft som Maxins aktermonterade motor kommer att göra. Vegorna har väl ett rykte att segla långsamt.

Vega har lys 1,0 i likhet med många båtar av samma ålder.

 

Så det lär bli en kompromiss vad du än väljer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åsikterna kring hur en Maxi 77 ser ut är väl rätt kända. Den liknar ju mer en container än en segelbåt. Men innerutrymmena är stora och den seglar trots allt bra. Stampet i motsjö finns ju även i betydligt större båtar med platt botten. Detta kan man ju delvis hantera genom att segla lite lägre.

 

Sunwind 26 ser ju ut som en "segelbåt" ska göra men det finns säkert någon nackdel där också. Har dock inombordare vilket gör att den inte vispar luft som Maxins aktermonterade motor kommer att göra. Vegorna har väl ett rykte att segla långsamt.

 

 

Så det lär bli en kompromiss vad du än väljer.

 

 

 

Vegan har lys 1,0 vilket är i likhet med många båtar i samma ålder. Ligger man inte på hård kryss så seglar den fort och bekvämt ute på havet. Är den sedan packad för semester blir det ännu lite bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åsikterna kring hur en Maxi 77 ser ut är väl rätt kända. Den liknar ju mer en container än en segelbåt. Men innerutrymmena är stora och den seglar trots allt bra. Stampet i motsjö finns ju även i betydligt större båtar med platt botten. Detta kan man ju delvis hantera genom att segla lite lägre.

 

Sunwind 26 ser ju ut som en "segelbåt" ska göra men det finns säkert någon nackdel där också. Har dock inombordare vilket gör att den inte vispar luft som Maxins aktermonterade motor kommer att göra. Vegorna har väl ett rykte att segla långsamt.

 

 

Så det lär bli en kompromiss vad du än väljer.

 

 

 

Vegan har lys 1,0 vilket är i likhet med många båtar i samma ålder. Ligger man inte på hård kryss så seglar den fort och bekvämt ute på havet. Är den sedan packad för semester blir det ännu lite bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vegans lovgirighet beror på skrovformen; flyttar man bak rodret till akterspegeln försvinner den (man får då en s k modifierad Vega). Att trimma bort den mha segel är otroligt svårt vågar jag påstå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Åsikterna kring hur en Maxi 77 ser ut är väl rätt kända. Den liknar ju mer en container än en segelbåt. Men innerutrymmena är stora och den seglar trots allt bra. Stampet i motsjö finns ju även i betydligt större båtar med platt botten. Detta kan man ju delvis hantera genom att segla lite lägre.

 

Sunwind 26 ser ju ut som en "segelbåt" ska göra men det finns säkert någon nackdel där också. Har dock inombordare vilket gör att den inte vispar luft som Maxins aktermonterade motor kommer att göra. Vegorna har väl ett rykte att segla långsamt.

Vega har lys 1,0 i likhet med många båtar av samma ålder.

 

Så det lär bli en kompromiss vad du än väljer.

Måste vara en jäkla snabb Vega isåfall. Den har 0.827 i srs. http://matbrev.svensksegling.se/Files/SrsPdf2017/Vega.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vegans LYS/SRS verkar nedskrivet, tidigare var det 1,00

Sen är mättalet beroende tex av hur många båtar som kappseglas, min båt har varit ovanlig på kappseglningsbanorna och har därför ett lågt värde spm är ganska enkelt att segla upp till.

Tittar man på verklig fart så kan man kolla ARC, placeringarna där följer inte direkt SRS utan snarare längd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vegans LYS/SRS verkar nedskrivet, tidigare var det 1,00

Sen är mättalet beroende tex av hur många båtar som kappseglas, min båt har varit ovanlig på kappseglningsbanorna och har därför ett lågt värde spm är ganska enkelt att segla upp till.

Tittar man på verklig fart så kan man kolla ARC, placeringarna där följer inte direkt SRS utan snarare längd.

Alla båtar i tabellen har sänkt tal från iår. Man får lära om hela listan. http://matbrev.svensksegling.se/home/boatlist

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vegans lovgirighet beror på skrovformen; flyttar man bak rodret till akterspegeln försvinner den (man får då en s k modifierad Vega). Att trimma bort den mha segel är otroligt svårt vågar jag påstå.

"Konsten" består i att inte segla med för litet försegel, man revar innan man byter till ett mindre försegel. Man släpper litet på storskotet precis så att det börjar fladdra lite i mastliket, ta in något lite till och man har en balanserad Vega.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man seglar som du beskriver tappar man väldigt mycket av spalteffekten mellan förseglet och storseglet; det påverkar fart och därmed avdrift på kryssen väldigt mycket. Dessutom flyttar man fram tryckcentrum med ett mindre försegel jämfört med en genua - har man sjyssta segel är kryssfocken att föredra för att motverka lovgirighet.

 

Vegan är riktigt snabb på hårda undanvindar tack vare att den är så plan akteröver, men så fort det börjar vrida emot tappar man i förhållande till andra båtar. Det (och mycket annat) gör att man har svårt att segla upp till sitt mätetal, som numer räknas fram och inte tas fram från statistik, vilket gör att de sällan syns på kappseglingsbanorna - trots sitt låga mätetal.

 

Men nu pratade vi långsegling egentligen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man byter till en kryssfock blir Vegan mer lovgirig än om du använder en genua 1:a. Man seglar en Vega med lösare skot än moderna båtar, den har en ganska trubbig för. Men det vanligaste felet många gör som seglar är att man skotar som om du kryssar, även på halvvind. Vinden ska blåsa längs med seglen inte på seglen, inte som om du seglar isjakter. Masten får heller inte vara sportigt bakåtlutat då får man en ännu merlovgirig båt.

Redigerad av vega1959

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

(Vill bara för framtida arkeologiska läsningar av denna tråd påpeka att det var från 1975 som maxi 77 kraftigt förbättrades, från skrovnr 700, och i mitt tycke även från nr 1210 år 1976 med fördäckstuven som förutom det uppenbara gör att tilläggningskador inte gör att det läcker in i förpiken. Sen ska det vara tie-rods installerade. se länk: http://www.maringuiden.se/files/batguiden/pdf_70tal/maxi77.pdf )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man byter till en kryssfock blir Vegan mer lovgirig än om du använder en genua 1:a. Man seglar en Vega med lösare skot än moderna båtar, den har en ganska trubbig för. Men det vanligaste felet många gör som seglar är att man skotar som om du kryssar, även på halvvind. Vinden ska blåsa längs med seglen inte på seglen, inte som om du seglar isjakter. Masten får heller inte vara sportigt bakåtlutat då får man en ännu merlovgirig båt.

 

Ungefär så upplevde jag åxå.. bättre att släppa på storen å spilla vind i toppen av genuan på kryss.. upplevde min vega ungefär som "vega" beskriver ..

Seglade var ledig stund mitt första seglingsår.. sen blev det nån sväng varje vår å höst i fem somrar till, till i somras då vegan fick nya ägare.

Varje gång, även i takt att jag lärde mej mer, upplevde jag vegan bättre än sitt rykte.. fattar inte alls dom som tycler att den helst körs med motor..

Som sagt hade jag inte standardroder utan frihängande balansroder.. vet inte om det påverkade höjdtagning och segling generellt... men den talade tydligt om när skotning var rätt och drivande kraften var i båtriktning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag finner det intressant att vi i Sverige anser Vega vara ful, dålig seglare, kasst roder etc. medan den utomlands är en uppskattad havs/långfärdsbåt. Matt Rutherford valde inte Vega utan tog det han hade men trots allt visade den sig klara uppgiften.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag finner det intressant att vi i Sverige anser Vega vara ful, dålig seglare, kasst roder etc. medan den utomlands är en uppskattad havs/långfärdsbåt. Matt Rutherford valde inte Vega utan tog det han hade men trots allt visade den sig klara uppgiften.

 

Anser vi verkligen det? Tycker de flesta är ganska positiva till Vegan, särskilt utseendet...sedan är den väl inte så snabb men det är ju resan som räknas :)

Hade jag inte hittat Sunwinden med mer utrymme så hade det garanterat blivit en Vega, väl beprövad och bäst i klassen tycker jag (helt subjektivt OBSOBS)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Annars är Storfidran ingen dum båt i ett sånt här sammanhang.

Jag vet var det står en för fäfot.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar som ägarna till Vega är ganska nöjda med sina båtar. Ofta har de haft dem länge. Min fd båtgranne köpte sin 1972 och nu seglar 3:e generationen den. Någon anledning till att byta har de inte hittat.

--

Storfidran är också ett bra exempel på en fungerande båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bhemac.

Jo det stämmer säkert, vi seglade vår i 28 år och kände oss nöjda med båten. Numera har vi bytt till motorbåt och känner oss nöjda med det!!

Redigerad av vega1959

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag seglade som ung och ståtlig man med mina föräldrar i deras Vega i femton år. När de nu följt med mig i min båt häpnar de hur väl den seglar - då är min Dixie 27 verkligen inget att skryta med vad gäller fart etc. Det är framför allt på kryssen de imponeras (och då är min båt ingen racer och skryt)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är säkert en trevlig båt, det ritades och byggdes många båtar på 70-talet som var bra familjebåtar. Storleken gjorde också att dom kunde handhas av en person. Idag är många nya båtar tyngre och därför svårare att stoppa när man går mot bryggor och berg. Hustrun i de flesta fall, har ett tungt jobb när "gubben" står vid rodret och skriker TA EMOT/HOPPA. på vår båt är det hoppförbud.

För att nämna något som jag verkligen vill rekomendera är peke, värt varenda krona vid all tilläggning.

Redigerad av vega1959

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är säkert en trevlig båt, det ritades och byggdes många båtar på 70-talet som var bra familjebåtar. Storleken gjorde också att dom kunde handhas av en person. Idag är många nya båtar tyngre och därför svårare att stoppa när man går mot bryggor och berg. Hustrun i de flesta fall, har ett tungt jobb när "gubben" står vid rodret och skriker TA EMOT/HOPPA. på vår båt är det hoppförbud.

För att nämna något som jag verkligen vill rekomendera är peke, värt varenda krona vid all tilläggning.

Det är inget tungt jobb! Att försöka bromsa båten med handkraft kan vara livsfarligt och borde vara förbjudet!

Kör man in i berget fixas det med lite gelcoat, fungerar inte på en kropp. Klarar man inte att lägga till får man väl ligga på svaj.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Resan TS ska företa sig är en rejäl utmaning. Lång som en halv Atlantöverfart men tre gånger så lång tid som Atlantöverfarten. Som är är finns det gott om hamnar men inte nödvändigtvis med plats, troligen behöver man ligga en del i naturhamnar där det finns, det sparar ju också en del pengar. 

Det kommer inte alltid att blåsa från rätt håll och ibland kommer det inte blåsa alls vilket kommer att ställa krav på motorn.

Båten kommer troligen behöva utrustas lite extra.

Är det ett möjligt projekt? Absolut. Det är en riktig långfärd.

Det finns en gyllene regel när det gäller långfärd, man kommer inte alltid dit man tänkt sig. 

Målet är ingenting. Vägen är allt!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, allvaret börjar infinna sig nu.. börjar ana vidden av det jag ska företa mig..

Ska kolla på maxin imorgon som var länkad i annonsen!

Jag får se resan som målet och hoppas jag får se så många hamnar imorgon!

Tänkte skapa en blogg och instagram för dom somm vill följa resan.. kommer inte bara spegla segling även om det blir huvudämnet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min far jobbade med båtar (har skrivit det förut, men..) och han tyckte inte om Vegan. Vet inte riktigt varför, men den innehöll ju lite nytänkande och såg kanske inte riktigt ut som segelbåtar skulle se ut då.

 

Senare kom Maxi-båtarna som inte alls såg ut som segelbåtar skulle se ut då, usch tyckte pappsen.

De båtarna innehöll ju absolut en hel del av den komfort vi förväntar oss idag.

 

Nu är i stort sett alla segelbåtar höga för komfortens skull och det är inte så fult med höga, breda segelbåtar längre.

 

Det ska bli roligt och intressant att följa TS resa från båtköp och framåt.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det kom två Vegor i vår hamn gick alla "riktiga" seglare runt och ondgjorde sig. Men Vegorna blev fler och fler men de "riktiga" segelbåtarna försvann. en av sakerna folk retade sig mest på var att det fanns toalett ombord!

 

Något man ska tänka på vid långsegling är att det ska vara anständigt bekvämt, det är viktigare än man tror. Sen finns det ett fåtal som klarar sig utan all bekvämlighet men de är få.

 

Jag skulle aldrig kunna tänka mig att leva med en Porta Potti Safari Club Mk2 Sport Edition, där går definitivt gränsen för anständigt liv.

Redigerad av bhemac
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

haha jag kommer säkert också hata safari club mk2 innan sommaren är över!  :P

 

Nu har jag varit och kollat på båten och gillade mycket med den. Några frågetecken kvarstår, framförallt gällande skrovet.. Jag postar lite bilder här så får ni gärna kommentera om ni tycker det ser lurt ut. 

Infästningen där kölen möter skrovet är en av dessa frågor och en annan fråga är om botten ser misskött ut? Jag Jag hittade ingen böldpest (med min amatörkunskap) iaf. Båten saknade också tie-rods som så många skriver att en maxi gärna ska ha. Vet något av er vad det kan kosta att peta in det i båten?

 

 

länkar:

 

http://sv.tinypic.com/r/6h46es/9

http://sv.tinypic.com/r/2a6oaag/9

http://sv.tinypic.com/r/zuqty8/9

Redigerad av Sailing_The_Blue_Note

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den botten ser väl nästan ut som bottnar på gamla båtar gör, där den tidigare ägaren inte brytt sig så mycket om botten - den är ju ändå ingen som ser.

 

Men varför inte lägga in bilderna direkt i inlägget på MarinGuiden.

 

men det är klart - varför göra nåt enkelt om man kan krångla till det.

 

Av alla de gamla båtar jag köpt genom åren, är det väl nästan bara en som jag inte slipat ner bottenfärgen till gelcoaten på och lagt på en epoxygrundfärg som underlag för den nya bottenfärgen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det kom två Vegor i vår hamn gick alla "riktiga" seglare runt och ondgjorde sig. Men Vegorna blev fler och fler men de "riktiga" segelbåtarna försvann. en av sakerna folk retade sig mest på var att det fanns toalett ombord!

 

Något man ska tänka på vid långsegling är att det ska vara anständigt bekvämt, det är viktigare än man tror. Sen finns det ett fåtal som klarar sig utan all bekvämlighet men de är få.

 

Jag skulle aldrig kunna tänka mig att leva med en Porta Potti Safari Club Mk2 Sport Edition, där går definitivt gränsen för anständigt liv.

Får mig att tänka på Sven Yrvind och hans minimalistiska skapelser. Där är det inte tal om några toaletter eller någon lyx överhuvud taget.

Fan vet hur karln ens överlever ombord?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker bilderna signalerar att ägaren inte brytt sig om båten. Låter man botten bli så här har man förmodligen släppt en massa andra saker också.

Släpp den om inte allt annat är perfekt.

Skulle allt annat vara som du vill ha det så räkna med ett par veckors slipande och målande för att få botten ok. Om ryggen din pallar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...

Men varför inte lägga in bilderna direkt i inlägget på MarinGuiden.

 

men det är klart - varför göra nåt enkelt om man kan krångla till det.

 ...

Det är inte så lätt, du fick ju lägga in alla dina bilder under vår semester längs norrlandskusten.

Nu har jag lärt mig.

 

Till att börja med måste man välja avancerad editor.

Tillägg:

Sedan ska man lista ut att man INTE ska använda ikonen för att infoga bilder.

Man bifogar en bild som en fil och sedan kan man lägga in bilden i texten där man vill ha den.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

...

Men varför inte lägga in bilderna direkt i inlägget på MarinGuiden.

 

men det är klart - varför göra nåt enkelt om man kan krångla till det.

...

Det är inte så lätt, du fick ju lägga in alla dina bilder under vår semester längs norrlandskusten.

Nu har jag lärt mig.

 

Till att börja med måste man välja avancerad editor.

Tillägg:

Sedan ska man lista ut att man INTE ska använda ikonen för att infoga bilder.

Man bifogar en bild som en fil och sedan kan man lägga in bilden i texten där man vill ha den.

 

Mackey

Mobilversionen är enklare...

post-53200-106236_thumb.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...