Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Sailing_The_Blue_Note

Segelbåt för ensamsegling i Norden som envis nybörjare

Rekommendera Poster

Japp, försökte lägga in bilder men lyckades inte riktigt, så ska prova igen på ditt vis Mackey, tack för tipset.  :)

Men jag får fortfarande inte till det, säger "denna uppladdning misslyckades". Har provat i olika filformat, olika storlek på filen, olika webbläsare... 

 

Så postar upp dom via länk till Thallathas stora förtret. Satt 40 min och försökte innan jag gick över till att posta länkarna. Så jag ansträngde mig iaf :)

 

Tack för svar guys! Jag tyckte insidan såg rätt sjyst ut, men att botten var lite märklig. Säljaren berättade att färgen brukade flagna sådär varje säsong när dom målat på och att den förmodligen behövde blästras om det skulle bli bra. 

Fram till på båten under panelen satt det ett mörkt lager bakom panelen: 

http://sv.tinypic.com/r/65tzig/9

http://sv.tinypic.com/r/sdmlvn/9

sedan var det ett hål borrat i fören, är detta normalt? såg inte ut att vara en genomföring eller tätat? http://sv.tinypic.com/r/w80ox3/9

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hålet där fram är dränaget till ankarboxen.

 

Det mörka är kag osäker på men det jag tror det kan vara glaset i glas-fiber - det kan se lite mörkt ut inifrån när det är mörkt ute. Att mattan lossnar är normalt.

 

Skrovet och kölen ser ganska normalt ut - gå en sväng på en hamnplan nånstans nu på vintern innan folk målar och kika. De flesta gamla båtar i den prisklassen ser ut så. Deras ägare är glada ändå. När det är nymålat ser det fint ut oftast. Själv är jag glad att min båt är fin under, men det kanske mest är psykologiskt, jag ser ju min botten ofta.

 

Om du hittar en med fräschare botten så gör det nog inte mycket på priset eftersom många i den prisklassen inte bryr sig om det. Men som sagt så är sånt utseende vanligt, jag har sett många sämre. Om du ska ensamsegla och lägga till i en massa naturhamnar så kanske det är synd att förstöra en fin båtbotten också :) det är väl en kostnadsfråga, om du är känslig för andrahandsvärdet.

 

Edit: jag ångrade mig: eftersom den inte har tie-rods (kostar 2-3000 kr men det ska ju göras också) och ser trost ut under skulle jag, om inte priset var kritiskt, vänta på nåt bättre exemplar.

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yes, men det tar mer än 4 dagar att fixa botten, och antagligen mer än 4 dagar att hitta ett bättre ex :) Men jag hade försökt hitta en med hård bottenfärg och bättre skick. Kanske mest för att jag gillar att ha mina grejer i bra ordning.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Botten är inte bara för njutning när den är nymålad.

En skrovlig botten gör minst ½ knop jämfört med en slät. Ska man segla långt och länge så spelar en halv knop en viss roll faktiskt.

 

På 1500 distansminuter får man ca. 4 extra dagar i land om man har en slät botten jämfört med en skrovlig. Dessutom är det ju roligare att segla lika fort som andra liknande båtar, eller kanske tom. fortare.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@AndW: Intressanta tankar. Jag tycker det är väldigt fin båt, så en del av mig vill bara köpa den på stört! En annan del av mig är mer avvaktande eftersom många säger att man ska ha is i magen eftersom det finns så många båtar i den här klassen!

 

@Mackey: Jo, skulle jag aldrig tänkt på.. är en hel värld av grejer som dessa som det kommer ta många år att lära sig. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

...

Men varför inte lägga in bilderna direkt i inlägget på MarinGuiden.

 

men det är klart - varför göra nåt enkelt om man kan krångla till det.

 ...

Det är inte så lätt, du fick ju lägga in alla dina bilder under vår semester längs norrlandskusten.

Nu har jag lärt mig.

 

Till att börja med måste man välja avancerad editor.

Tillägg:

Sedan ska man lista ut att man INTE ska använda ikonen för att infoga bilder.

Man bifogar en bild som en fil och sedan kan man lägga in bilden i texten där man vill ha den.

 

Mackey

 

 

Å katten.

 

Jag är helt ointreserad av teknik, speciellt datorer och liknade. Ändå har det aldrig berett mig några svårigheter att lägga in bilder.

 

Jag brukar göra mina bilder mindre. 600x800 nånting som ger ungefär bilder som är 100 nånting stora bilder och naturligtvis den avancerade editorn - sen är det bara att köra.

 

Av TS bilder har jag lyckats få se 3. nu när jag försökte öppnade sig bara 2. Däremot kom det upp en massa reklam och lite andra små bilder som de tyckte jag skulle va intresserad av. ett halvt manligt könsorgan bl.a.

 

Dåliga bottnar har väl var och varannan båt som den gamle ägaren av olika anledningar tröttat på eller inte orkat hålla i stånd. 

 

Att fixa till en sån botten är väl ganska enkelt. Om TS är så på hugget att han skall köpa en båt och segla den nämnda sträckan, utan att ha någon som helst förkunskaper om båtar och segling, så torde det inte va något problem att fixa till botten.

 

Det har jag gjort på ett flertal båtar. När jag började på den nuvarande båten förra hösten, hade jag så besvär med ryggen att jag själv funderade på om jag skulle klara av det. När jag på 15 arbetspass om 2 timma fördelade på två veckor  var klar med slipningen av botten, så hade jag inte känt mig så bra i ryggen på länge.

 

Men jag är en envis stofil som gillar idiotjobb. Quickfix är inget för mig.

 

post-106994-0-69475300-1487802940_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yes, men det tar mer än 4 dagar att fixa botten, och antagligen mer än 4 dagar att hitta ett bättre ex :) Men jag hade försökt hitta en med hård bottenfärg och bättre skick. Kanske mest för att jag gillar att ha mina grejer i bra ordning.

 

Om du gillar att ha grejerna i ordning - så talar du mot dig själv.

 

Det enda sättet att försäkra sig om att båtbotten är ok, är att slipa bort den gamla bottenfärgen, laga upp alla gamla skador ordentligt, lägga på en epoxygrundfärg och måla med lämplig bottenfärg.

 

Jo - vissa som har gott om pengar anlitar en firma som blästrar.

 

Vad som döljer sig bakom en nymålad bottenfärg har du ingen aning om. Jag har under mitt båtliv sett en hel del.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jisses, tror att jag dömt min båt för hårt, jämfört med den där botten så är min slät som en bäbisrumpa! :)

 

Jag tror att du kan hitta många fler fina båtar, jag är också sådan som blir kär i det första jag ser av en ny sak men kolla runt på lite fler båtar och olika märken, du kanske köper denna tillslut men man lär sig massor av att kolla runt och prata med olika ägare. Hjälpte till och med en säljare med att förklara varför vajern till loggen alltid lossnade varje år, han hade inte tänkt på att han körde högtrycken mot hjulet när han tvättade båten vid upptag, något en annan säljare pratat om en vecka tidigare :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du gillar att ha grejerna i ordning - så talar du mot dig själv.

Tja, jag sade ju direkt efteråt att jag hade kollat efter en annan :)

 

Ett råd på vägen är definitivt att kolla på flera exemplar. Den första båt jag tittade på tyckte jag var helt ok, iaf prisvärd. Sen tittade jag på två till och insåg att den första var genomrutten och bortom räddning. Definitivt inte värd de 15-20 tusen mer jag betalade för en i bättre skick. Att fixa nåt själv lönar sig inte jämfört med att köpa nåt som nån annan redan fixat.

 

Ett råd för en förstagångsköpare är att vara strategisk med prutning - folk som haft en båt länge känner ofta att de säljer en mycket kär vän, och kan se klagomål som förolämpningar (kanske lättare om det är ett par som haft båten i bara något år). Hylla båten och beklaga marknadsläget och visa hur andra båtar ser ut. Och om du behöver hjälp av ägaren att sjösätta senare så är det kanske inte värt att pruta några tusen. Båtar i denna klass är så billiga ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Om du gillar att ha grejerna i ordning - så talar du mot dig själv.

Tja, jag sade ju direkt efteråt att jag hade kollat efter en annan :)

 

Ett råd på vägen är definitivt att kolla på flera exemplar. Den första båt jag tittade på tyckte jag var helt ok, iaf prisvärd. Sen tittade jag på två till och insåg att den första var genomrutten och bortom räddning. Definitivt inte värd de 15-20 tusen mer jag betalade för en i bättre skick. Att fixa nåt själv lönar sig inte jämfört med att köpa nåt som nån annan redan fixat.

 

Ett råd för en förstagångsköpare är att vara strategisk med prutning - folk som haft en båt länge känner ofta att de säljer en mycket kär vän, och kan se klagomål som förolämpningar (kanske lättare om det är ett par som haft båten i bara något år). Hylla båten och beklaga marknadsläget och visa hur andra båtar ser ut. Och om du behöver hjälp av ägaren att sjösätta senare så är det kanske inte värt att pruta några tusen. Båtar i denna klass är så billiga ändå.

 

 

Du har rätt i det du skriver, men om du med att ha koll på båtens botten och menar att en välmålad botten är en garanti förr att allt är ok under den fina bottenfärgen så är du "ute och cycklar"

 

Jag har vid ett par tillfälle upplevt motsatsen - i efterhand. Det är mycket man kan dölja med "Platic Padding Elastic" och ett tjockt lager välmålad bottenfärg!  :o

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

om du med att ha koll på båtens botten och menar att en välmålad botten är en garanti förr att allt är ok under den fina bottenfärgen så är du "ute och cyklar"

 

Det gör jag inte. Redigerad av AndW
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det första kravet bör vara en bra inombordsmotor det begränsar utbudet mycket, men det är viktigt tycker i alla fall jag. Sedan bör båten vara i grunden välskött annars kommer man inte iväg alls.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om botten ser ut som på bilderna skulle jag bli lite orolig, har ägaren bara skött det som syns? Titta på säljarens bil, det säger en del om hur denne sköter saker.

 

Jag har sparat annonser från när jag kollat på båt och det verkar som utbudet blir betydligt större när man kommer in i april/maj. De båtar som ligger ute nu har samma pris som de hade förra gången de låg ute utan att bli sålda förra sommaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det första kravet bör vara en bra inombordsmotor det begränsar utbudet mycket, men det är viktigt tycker i alla fall jag. Sedan bör båten vara i grunden välskött annars kommer man inte iväg alls.

 

Det är ingen som har nämnt (och det ville inte jag heller) men en begagnad båt av lite ålder är liksom aldrig "nyckelfärdig". Det är alltid något viktigt som behöver åtgärdas och vad det är hittar man oftast först när man använder båten. Risken är att det blir en sommar av hamnliggande och reparationer istället för härlig och lärande segling. Det bästa hade varit att köpa en bra båt, använda första året åt att lära sig båten och hitta felen, åtgärda dom under vintern och ta långseglingen år 2 men jag misstänker att trådskaparen är för rastlös för det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det är ingen som har nämnt (och det ville inte jag heller) men en begagnad båt av lite ålder är liksom aldrig "nyckelfärdig". Det är alltid något viktigt som behöver åtgärdas och vad det är hittar man oftast först när man använder båten. Risken är att det blir en sommar av hamnliggande och reparationer istället för härlig och lärande segling. Det bästa hade varit att köpa en bra båt, använda första året åt att lära sig båten och hitta felen, åtgärda dom under vintern och ta långseglingen år 2 men jag misstänker att trådskaparen är för rastlös för det?

 

 

Nej, nyckelfärdigt blir det kanske inte men nog kan man hitta en nästan klar båt. Annars köper man nog fel båt, att utrusta brukar ta tid. De båtar jag köpt har nog varit redo för en sådan här resa med någon veckas jobb. Mindre reparationer kan man ju ofta enkelt klara ombord, en rejäl verktygslåda rekommenderas.

Köper man en båt med inombordare så är det bra om den blivit bytt, många har fått nya motorer under 90-talt vilket i princip är en ny motor. För säkerhetsskull sätter man på ett fäste för snurra, en beg snurra kan man nog hitta varsomhelst under resan. Är man riktigt pessimistisk så har man med en snurra som reserv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Denna då? Verkar vara väl uppdaterad och så nära nyckelfärdig man kan komma. Lite liten, eller? Ser man till boendekomforten är den väl i paritet med IF och Misil som nämns i ursprungsinlägget. Rodret är åtgärdat vilket är en av de få svagheterna med denna båttyp, rent konstruktionsmässigt. Inte lika stampig i motsjö som 77:an. Större båtar är en gnutta snabbare men den är inte besvärande långsam (tycker jag).

 

Maxi 68 får nog sägas vara väl beprövad. Dels kan man läsa om Åke Mattson och hans bravader i svenska och norska farvatten, och dels Terje Dahl som under fyra år seglade en standardbåt till söderhavet innan den krossades mot en kaj av ett fartyg på drift.

 

Ser ut lite som ett lättmjölkspaket, men jag gillar den. Funktion är vackert!

 

mvh

Sötvattenspirat Nils Nobbing

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här känns prisvärd (för dåligt med bilder för att avgöra...), prutar du räcker pengarna till lite småfix också och ett nytt försegel. Vire inombordare = tvåtakt bensin, otroligt lättmekad med billiga delar; räcker för att hålla fart i båten på plattvatten men lär få kämpa med sina 7 hk i hård motsjö.
https://www.blocket.se/kalmar/Bianca_28_71780229.htm?ca=11&w=3

Tillägg - undrar om det inte är en Bianca 26 - vilket faktiskt känns intressantare..?
Ledtrådar är endast en ruta och motorval, http://www.sailguide.com/batfakta/bianca-28

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Nilsnobbing: Maxin ser inte så dum ut! Helt klart ett härligt alternativ. Ska ge mig ut nästa lördag på en liten tur och kika på lite fler båtar :)

 

@Peter_K: Kikade på den annonsen tidigare, verkar lockande! Synd att den ligger så långt bort, men man kan ju maila med ägaren och se vart smärtgränsen går!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Nilsnobbing: Maxin ser inte så dum ut! Helt klart ett härligt alternativ. Ska ge mig ut nästa lördag på en liten tur och kika på lite fler båtar :)

 

@Peter_K: Kikade på den annonsen tidigare, verkar lockande! Synd att den ligger så långt bort, men man kan ju maila med ägaren och se vart smärtgränsen går!

Tänk på hur du själv skulle reagera på om någon vill pruta innan hen sett båten.

När jag sålde min vega förra sommaren och en svampi för 5 år sedan.. gick alla som mejlade och ville föreslå eller fråga om "lägsta" "sista" pris bort direkt. Dom kunde i bästa fall få veta var dom kunde åka och titta.

Vet inte om jag är ensam om att känna så men.. tänk på hur du ställer prisfrågor på objekt du inte sett.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

@Nilsnobbing: Maxin ser inte så dum ut! Helt klart ett härligt alternativ. Ska ge mig ut nästa lördag på en liten tur och kika på lite fler båtar :)

 

@Peter_K: Kikade på den annonsen tidigare, verkar lockande! Synd att den ligger så långt bort, men man kan ju maila med ägaren och se vart smärtgränsen går!

Tänk på hur du själv skulle reagera på om någon vill pruta innan hen sett båten.

När jag sålde min vega förra sommaren och en svampi för 5 år sedan.. gick alla som mejlade och ville föreslå eller fråga om "lägsta" "sista" pris bort direkt. Dom kunde i bästa fall få veta var dom kunde åka och titta.

Vet inte om jag är ensam om att känna så men.. tänk på hur du ställer prisfrågor på objekt du inte sett.

Nej, jag håller med, det är är fel att pruta innan man sett båten. Man kan begå sin värsta blunder om säljaren blir förbannad och du missar en bra båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är alltid enklare att pruta när man står med tusenlapparna under näsan på säljaren. Båtarna som ligger ute nu har oftast fantasipriser. När båten har legat ute i två månader och ingen har ringt så är det kanske enklare att pruta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sant guys, jag förstår vad ni menar. Men jag brukar skicka ett mail till säljaren ibland och skriva ngt i stil med att "om du inte får varan såld och är beredd att sänka dig så kan du höra av dig"

Sånt uppskattar jag sj som säljare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sant guys, jag förstår vad ni menar. Men jag brukar skicka ett mail till säljaren ibland och skriva ngt i stil med att "om du inte får varan såld och är beredd att sänka dig så kan du höra av dig"

Sånt uppskattar jag sj som säljare

 

Börja med att säga att du är intresserad, men att du - eftersom du bor långt bort - vill se fler bilder på båten än de i annonsen så du inte reder i onödan. Ser något illa ut på bild ser det garanterat ännu värre ut i verkligheten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Sant guys, jag förstår vad ni menar. Men jag brukar skicka ett mail till säljaren ibland och skriva ngt i stil med att "om du inte får varan såld och är beredd att sänka dig så kan du höra av dig"

Sånt uppskattar jag sj som säljare

Börja med att säga att du är intresserad, men att du - eftersom du bor långt bort - vill se fler bilder på båten än de i annonsen så du inte reder i onödan. Ser något illa ut på bild ser det garanterat ännu värre ut i verkligheten.

Det värsta som kan hända är inte att du inte kan pruta eĺler att båten ser värre ut eller är värre än du förstått.

Då är det ju bara att avstå och ha lärt sig något.

Det värsta är ett objekt som säljs innan du kommer så långt att du tittar, kanske pga. att du "håller på" med mejlprutande..

Sen ser du båten i allafall och konstaterar att du kunde netalat det dubbla..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns inget värre än "vad är ditt sista pris?". Sista? Menar man att jag skall köpslå med mig själv och se vad det hamnade på eller skall vi hoppa över hela förhandlingen och gå direkt på vad prutandet skulle kunnat sluta på? Sådana besvarar jag inte ens.
 

Hur man prutar/köpslår; Titta på objektet och kom sedan med argument varför den inte är värd det jag begärt. Bristande underhåll, slitage, utrustningsnivå, motsvarande objekt på marknaden etc.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan ju fråga "Min budget sträcker sig till max x tusen kronor men din båt verkar intressant. Är det något du kan tänka dig?"

 

Jag fick själv samma fråga när jag sålde sist och tog inte alls illa vid mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...