Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Sailing_The_Blue_Note

Segelbåt för ensamsegling i Norden som envis nybörjare

Rekommendera Poster

Man kan ju fråga "Min budget sträcker sig till max x tusen kronor men din båt verkar intressant. Är det något du kan tänka dig?"

 

Jag fick själv samma fråga när jag sålde sist och tog inte alls illa vid mig.

 

Det är ju såklart en annan typ av fråga som öppnar för fler alternativ.

Frågan... vad är sista pris... jäcckkiii! Är det ett pris, hur många kr prutmån, som är viktigt?

Men frågan -Min budget är... frågan kan ju besvaras t.ex.

-visst kan det gå om du vårrustar själv och till det priset kan jag inte släppa med jollen.. xxxx utrustning.. det blir lite besvärligare för mej att sälja detta separat men jag slipper en dags jobb.. så om det är okej...

-nej.. jag har lagt mej på min smärtgräns nedåt. Blir det inte affär behåller vi båten

-visst om vi gör klart betalningen idag...

 

Frågan... lägsta pris...? Får du kanske inte ens svar på. Jag la dessutom dessa avsändare som skräppost, så dom kunde inte ens ångra sig via mejl.

Visst är det köparens "marknad" men det finns ju objekt som är top of plus lite till.. som stått länge av naturliga orsaker.

En kompis köpte en riktigt fantastisk båt, Avance 24 sjukt stor och snabb välbyggd båt i den storleken. Vi va ute i 20m/s i hjälmaren och kryssade i den krabba motstöt som blir där...den har självslående fock nästan nya segel plus en massa.. spinnaker, fler försegel, en "blooper" som e i stort sett obeg. Ny, bara provstartad utombordare. Nästan ny gasolvärmare som funkar fantastiskt fint.

Det var ett par kompisar som köpte båten ny... dom rustade den för kappsegling.. men inte extremkappsegling utan.. allt som kan tänkas men ändå bibehållen familjebåtutrustning.

Det tog pga. olika omständigheter flera år att få båten klar.. den ana parten fick jobb som inte gick att tacka nej till långt bort. Det blev en ägare kvar.. familjen var inte så seglignsintresserade så den seglades lite singlehanded..

Båten fanns under tak på tomten ganska långt bort i "ingenstans"..

Vid kontakt var ägaren lite "överentusiastisk" och pratsam så av alla som ringt var det bara min kompis som hade kommit och tittat.

Han hade åxå fått en massa bud, både fantasilösa, skam och "sista-priset-bud" som han inte svarade på.

Kompisen fick båten nästan gratis... ägaren ville bara att båten skulle komma till användning och hamna i goda händer.

En sån båt, i det skicket, med den utrustningen.. går inte att köpa om man inte beställer helt nytt.

Innertaket i båten kan vara bra att byta.. då det blivit "gammalt" gör man det och vaxar utsidan, tror man båten är ny.

Han hade ju bara gamla bilder, från när båten var helt ny och massa "för bra för att vara sant" - info i annonsen.. så alla tolkade väl som.. nääää

Sen va väl hans pris typ 3000kr mer än den näst dyraste liknande båten.

Säljaren prutade med sig själv då det visade sig att kompisen inte behövde vagnen som båten stod på.. det var inte så tydligt i annonsen men vagnen stod i stort sett för 1/3 av priset..

Ok.. det här är väl nästan som en saga men... det inträffar.

Själv, missade jag en kanonscampi, minandra vår somsegelbåtgubbe.

Dagen efter att annonsen kom ut, skulle jag stanna och kolla på den på väg hem.. den stod i Södertälje. Hittade båten, gick som överenskommet in och tittade. Den gången, första båten köpte jag rent spontant och den första jag tittade i, hade jag bestämt modell och kollat säkert 10 scampin.. konstaterade att det fan va den finaste av alla hittills. Plus en massa utrustning, nytt kapell, sprayhood, 2år gamla segel. mm. jag bara kände att.. möta upp med säljaren, som skulle flytta till spanien, göra upp handpenning... helt galet fin båt jämfört med dom jag sett.. och riktigt bra pris eftersom han bara ville bli av med den snabbt.

Klev ur båten. Ringer.. möter två killar och en tjej, varav en av killarna svarar i telefon... på mitt samtal.

Han hade inte hört mitt senaste samtal då han hade mobilen på tyst... eftersom han satt och skrev kvitto på båten. Den andra killen och tjejen som var med.. var dom nya ägarna... grattis till dom.

Fick med ett riktigt flyt tag på en kanonscampi dagen därpå.. men det är en annan story. Den scampin "bor kvar" bryggan bredvid mej.

 

Shit.... vad jag ordbajsar... sorry.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kul att höra era åsikter! Jag håller med om att man ibland får vara lite finkänslig när man kontaktar en säljare. Kan bli väldigt fel och man stöter på en hel del osympatiska och fräcka personer när man säljer. :)

 

EDIT: Redigerade inlägget då jag märkte att jag gled bort från ämnet!

Redigerad av Sailing_The_Blue_Note

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Peter_K wrote:

Den här känns prisvärd (för dåligt med bilder för att avgöra...), prutar du räcker pengarna till lite småfix också och ett nytt försegel. Vire inombordare = tvåtakt bensin, otroligt lättmekad med billiga delar; räcker för att hålla fart i båten på plattvatten men lär få kämpa med sina 7 hk i hård motsjö.

https://www.blocket....9.htm?ca=11&w=3

Tillägg - undrar om det inte är en Bianca 26 - vilket faktiskt känns intressantare..?

 

@Peter_K: Kikade på den annonsen tidigare, verkar lockande! Synd att den ligger så långt bort, men man kan ju maila med ägaren och se vart smärtgränsen går!

 

Om det inte är hysteriskt långt bort så skulle jag rekommendera dig att ta en titt på den båten. Det är en stadigare båt än Maxi 68 (även om det har gjorts långturer i den). Inombordsmotor är tryggare än utombordare om det går lite sjö. Det fanns tveksamhet om 7 hk räcker för att driva båten i hård motsjö - men då vill du nog heller inte köra med en utombordare som vispar i luften över vågtopparna....

 

Min första segelbåt hade utombordare med lång rigg. Ett av mina krav för båt nr 2 var inombordare med startmotor (jag ensamseglade en hel del). Jag råkade bli ägare till en båt med en Vire 7. Det köpet ångrade jag aldrig. Jag seglade med den båten i 15 år! Vire kan tyckas vara en gammal motor men det finns reservdelar att köpa både på ostkusten o västkusten. Motorn är lättmekad. Eftersom det är 2-takt så är det få rörliga delar i motorn. Finns det bränsle o gnista så går den. Skulle strömmen ta slut (vilket hände vid någon nattsegling) så går det att rycka igång den med snöre.

 

http://gofree.indigo.ie/~vire7/links.htm

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trevlig akter; om den är välgjord borde den förbättra båtens seglingsegenskaper.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glöm inte räkna på det som tillkommer: Autopilot, plotter och VHF. Troligen AIS och värmare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det borde inte påverka rodret tycker jag; du borde iom den längre vattenlinjen få högre toppfart och stadigare gång bara. Jag förutsätter att man lyckats få till harmoni i linjerna då, vilket inte borde vara svårt.

 

AIS känns som överkurs. Värmare är inget måste - men trevligt. Man klarar sig långt med en bra sovsäck. VHF klarar du dig helt utan så länge du följer kusten så mobilen funkar.

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Peter_K: Visst var det läckert? Jag hoppas att det är proffsigt gjort. Tror du att det påverkar rodret negativt?

 

@Bhemac: Sant, allt det där får jag köpa till. Tyckte du det såg bra ut annars? Jag tyckte det var kul att rulle, segel och motor verkade vara relativt nytt!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

AIS är inget måste, och nu skrev ju inte bhemac inte heller det... Men ett suveränt hjälpmedel om man rör sig i vatten med mycket yrkestrafik... Personligen vill jag nu inte vara utan min AIS, ej heller segla utan VHF och autopilot... en Plotter idag räknas väl snart till standardutrustning?

 

Värmare är gott att ha även om sommaren, fast den kanske inte blir så ofta använd... en Origo Heat Pal kan göra god nytta i en mindre maxi... fast man får ju sörja för ett gott tillflöde av friskluft...

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker den båten ser intressant ut men varför ingen bild interiört??
Några saker att kolla på är skrovgenomföringar (hål genom botten), ser de någorlunda fräscha ut och finns det avstängningsventil på samtliga? Länspump, finns det och fungerar den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Peter_K: Ok, tack, ska kika noggrannare imorgon. :)

@Smoegen: Ja, det där med värmare har jag funderat en del kring, är lite nervös gällande kolmonoxid, man har ju läst en del skräckhistorier!

@BSven: Bra fråga! Det kan man verkligen fråga sig... Hur ser en avstängningsventil ut? Jag har googlat runt lite om genomföringar och läste att dom ska se gula och inte röd spröda ut inuti?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ais?

Varför är det ett måste..

Önskvärt men inte nödvändigt. Vissa ställen är det väldigt mycket trafik och om sikten är lite nedsatt så är det väldigt svårt att se var alla dessa fartyg har för kurs. Helst ska man ha en transponder så att fartygen kan se den lilla segelbåten.

 

 

@Bhemac: Sant, allt det där får jag köpa till. Tyckte du det såg bra ut annars? Jag tyckte det var kul att rulle, segel och motor verkade vara relativt nytt!

Ja så när som på att jag fortfarande är en liten båt ;) Men med "anksjärten" ger ju lite längre vattenlinje samt gör det enklare att komma ombord om man skulle trilla i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glöm inte räkna på det som tillkommer: Autopilot, plotter och VHF. Troligen AIS och värmare.

 

Jag säger inte att det är fel detta förslag. Alla har olika idéer om hur saker och ting ska vara när man ger sig ut på långsemester. Jag vill bara redogöra för min filosofi som alternativ.

 

Jag till exempel är lite lat men tålig, och van friluftsmänniska. Om man paddlar eller fjällvandrar finns sällan plats för värmare, kylskåp, toaletter och annat, av naturliga skäl. Det är ok, det ingår i konceptet. Samma tänk kan man om man vill ta med sig till båtlivet. Då blir båtlivet både billigare och mindre krångligt. Det blir också obekvämare och, ibland, mer krångligt.

 

Följaktligen var vår 31-fotare ganska enkelt utrustad när vi gav oss iväg på två månaders tur längs kusten. Värmare, kylskåp, toalett, plotter saknades. Istället fanns tjocktröjor, torkad mat och konserver, en hink samt sjökort och en handhållen gps. Kyl, värmare och toalett hade kostat tusentals kronor. Vi lade dessa pengar på restaurang istället, så fort någon kom i sikte. Det ska noteras att vår båt hade inombordsdiesel och gott om ström, vilket annars blir ett problem med utombordare.

 

Man kan notera att inte en enda gång under resan hade jag några problem med värmaren, kylskåpet, toaletten eller plottern. Inget gick sönder, inget trixande, knappande, rensande eller krånglande. De fanns ju inte ombord. Mer tid åt njutning!

 

Kort uttryckt med några floskler:

- KISS: Keep it simple stupid!

- Det som inte finns ombord kan inte gå sönder och kostar heller inga pengar.

 

En sak jag dock skulle prioritera är Autopilot eller till och med vindroder. Någon form av självstyrning är nogav vikt. Kanske laborera med Sheet-to-tiller-systemet? Billigt och har bevisligen fungerat på många vida färder, på olika sorters båttyper, trots att många skeptiker finnes.

 

Allt svammel ovan betyder: Utrusta din båt efter din personlighet. Lyssna på råd men sålla friskt efter dina egna ideer och önskemål.

 

Och jag är fortfarande rejält avundsjuk.... :-)

 

Nils Nobbing

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Ser fin ut och verkar väl utrustad, men jag håller med vem det nu var som undrade om inredningen. Låter lite suspekt, men det lär ju synas när du kikar på den. Rodret är ju helt ombyggt och det är en kritisk detalj. Fråga mycket om det och granska noga. Snyggt i alla fall!

 

Solcell verkar inte finnas, det är nog inte fel att ha.

 

EDIT: Fundera över hur det går till när man hanterar utombordaren på detta specialbygge. På t ex en IF måste man krypa upp på akterdäck för att nå motorn medans den är nåbar från sittbrunne på en org Maxi 68 (och 77). En säkerhetsaspekt för en ensamseglare.

 

//Nils Nobbing

 

Redigerad av nilsnobbing

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@BSven: Bra fråga! Det kan man verkligen fråga sig... Hur ser en avstängningsventil ut? Jag har googlat runt lite om genomföringar och läste att dom ska se gula och inte röd spröda ut inuti?

 

Jag håller med nilsnobbing om den ombyggda aktern. Jag tittade extra på bilderna men ser inte hur de har löst rodret. Ett stort frågetecken enligt min mening men ta gärna bilder och visa här hur det är löst. Det kan ju vara genialt gjort också!

 

Hur man ser att en genomföring är dålig vet säkert andra här bättre än jag men ser de ut att ha suttit sedan båten var ny så är det nog så. Det viktiga är att det finns en avstängningsventil och att den känns som att den fungerar bra. Kolla kvaliteten på slangar och slangklämmor. Lätt och billigt att byta men viktigt att de är fräscha. Sedan bör du ha en träplugg av rätt storlek knuten i ett snöre vid genomföringen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Innan jag hade värmare brukade jag ställa tre värmeljus på ett keramikfat i diskhon. Det driver ut fukten förvånansvärt effektivt och är en ganska säker installation vågar jag påstå. Mot kylan kan man som sagt klä sig.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

AIS är inget måste, och nu skrev ju inte bhemac inte heller det... Men ett suveränt hjälpmedel om man rör sig i vatten med mycket yrkestrafik... Personligen vill jag nu inte vara utan min AIS, ej heller segla utan VHF och autopilot... en Plotter idag räknas väl snart till standardutrustning?

 

Värmare är gott att ha även om sommaren, fast den kanske inte blir så ofta använd... en Origo Heat Pal kan göra god nytta i en mindre maxi... fast man får ju sörja för ett gott tillflöde av friskluft...

 

HeatPal är faktiskt en värmare ;) Kanske inte den mest lämpliga men den funkar och kan användas som reservkök.

Det man inte ska glömma är att det handlar om ensamsegling till stor del. Är man flera så kan en laga varm mat till den som är ute i kylan. Det är som exempel, inte så att man seglar igenom Öresund på autopilot medan man värmer soppa på spisen.

Plotter är ganska viktig, är vädret lite dåligt så är papperskort svårt att hantera om man är själv. Dessutom är det sällsynt med papperskort som visar var man är.

Visst kan man vara utan VHF men då har man nog passerat gränsen till dumdristighet. Mobil kan aldrig ersätta en VHF med DSC. 

Länspump är en självklarhet men den ska sitta så man kan pumpa och styra samtidigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kompisen. Han som köpte avancen.. har en gasolvärmare.

När den står standby stannar den helt och startar när termostaten säger till.

Bara flökten drar sröm och bara när den går.

Djukt effektiv och tyst.

Har inte kollat den närmare men kan tänka mej att funktionen är som vilken annan luftvärmare som helst.

Funderade nästan på att installera två såna.. istället för att dra rör fram till förpiken.

Den ena skulle värma två akterkabiner den andra salong och förpik.

Nu har jag utblås i salongen... å det blir hyggligt i alla kabiner och salong.. akterkabinerna får värme från värmeslangen. Förpiksdörren måste stå öppen för att få värme från salong..

Diselpumpen tickar och fläkten låter en del..

Den där gasolprylen är extremt tyst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Värmare är som sagt inte nödvändigt men om budgeten inte rymmer en HeatPal kan man nog fundera över projektet.

Vi seglade runt Danmark, det var regnigt och kallt men v hade rejäla, varma kläder under. När man sov hade man samma kläder men utan segelställ. Det funkar men luktade skunk ombord. En värmare hade varit guld värd för att torka ut både båt och kläder.
Efter den resan blev det en HeatPal. Man tände den en stund innan hamn och det blev varmt och trevligt ombord. Innan man skulle sova stängde man av den. Den fick med tiden en skorsten och kunde användas mera. Men sen blev det en Wallas och ett liv utan en riktig värmare är idag otänkbart.
--
Gasolvärmaren som jag inte kommer ihåg namnet på, är fantastiskt bra, strömsnål och tyst. Jag letade efter en sådan för att ha som reserv eller när man bara vill värma lite. Går inte att hitta begagnad och en ny Trumatic kostar alldeles för mycket. Ett vattenburet system är billigare. Men jag har "hamnkompis" som har en som han ev ska plocka ut så han bearbetas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Idag skulle jag inte vilja vara utan inombordare av flera skäl, laddning t.ex. Men de första sju åren med segelbåt var det en utombordare i en brunn under akterdäck, och det gick ju bra det också.

AIS har jag inte funderat över, hade appen Marine Traffic mest på skoj och den funkade ju bra när man hade uppkoppling. Gick en gång över Bornholmsgattet i dimma och framför (nedanför) stäven på dåtidens största kryssningsfartyg. I dimma i trafikerad led ger jag mig inte ut igen utan egen radar.

Värmare är ju trevligt, men det där med värmeljus i diskhon lät ju enkelt. Man kan ju tälta med kanot utan värmare och somrarna blir väl varmare med tiden.

Brukar ta med en kupévärmare för nätter i gästhamn med el, känns lyxigt.

Autopilot är ändå det väsentligaste så man inte är låst vid rorkulten hela tiden.

Papperskort finns alltid med, men det är flera år sedan jag tittade i dem, efter att ha hittat appen Locus (gratis, endast Android) med eniro och många andra kartor (gratis, laddas ner i förväg).

VHF? Har jag aldrig längtat efter.

Plotter? Nej, men skulle gärna ha en surfplatta med GPS i stället för telefonen men hittills har det fungerat bra med telefon. Med motorbåt hade det nog fått bli plotter i stället.

Redigerad av trewq

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Gasolvärmaren som jag inte kommer ihåg namnet på, är fantastiskt bra, strömsnål och tyst. Jag letade efter en sådan för att ha som reserv eller när man bara vill värma lite. Går inte att hitta begagnad och en ny Trumatic kostar alldeles för mycket. Ett vattenburet system är billigare. Men jag har "hamnkompis" som har en som han ev ska plocka ut så han bearbetas.

 

 

Pulsomatic? Jag har för mig att värmaren som satt monterad i min gamla Amigo 23 hette så. Skulle enligt uppgift fungera med självcirkulation men jag fick aldrig riktigt snurr på den. Den hade nog mått bra av en cirkulationspump.

 

Har lånat en "'Heta Palle" en tid och använt precis som beskrivs här ovan. Tänd under kvällningen och släkt nattetid. Klart funktionellt.

 

N.N

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Thermotron eller Remotron hette gasolvärmaren. Blåste varmluft.

Pulsomatic sägs ha fungerat bra, liknar Podvärmaren men den går på fotogen. Sägs fungra bra men lite meckiga att få igång och det tar tid att få upp värmen. Min båtgranne har en Agapanna också gasol/vattenburen. Han körde igång den efter att den hade stått stilla i 15 år - utan problem.

 

Enklast/billigast om man vill ha en bra värmare är Wallas 1800B. Lätt att meka och reservdelar finns. Jag hade en i en 27 båt, den gav dock för mycket värme.

Thermo 1000 eller Wallas 1600 är mindre värmare som är enkla och snabba att montera. Men hopplösa att hitta, jag vill ha en till min skåpbil!.

Alla uppräknade värmare drar lite eller ingen ström, kan vara viktigt i en båt med snurra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en Pulsomatic som värmer vatten i min båt, till vattenburen värme alltså. Den är riktigt bra när den fungerar men emellanåt löser värmeskyddet ut och den sitter så dumt monterad att man behöver vara ganska duktig gynekolog eller flaskskeppsbyggare för att kunna återställa den. Jag har cirkulationspump installerad och då är det bra snurr på värmen men även om man inte startar den så går vattnet runt.

 

Jag skall byta ut den mot en Eberspächer i sommar så då åker den ut och blir säkert till salu för en billig peng, men då tillkommer ju installation av det vattenburna systemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sån här

01732.jpg

ger både ljus o värme utan att behöva ström. Finns i lite olika storlekar. Vi använder fotogenlyktan oftare än värmaren för att få lite värme om det var svalt på kvällen

Om du skaffar en fotogenlykta så se till att det är "ringbrännare" i den för att få ordentlig effekt. Fotogen som bränsle så det är enkelt att fylla på.

 

Vi har en U-bygel med en skothake fastskruvad i rufftaket. I lampan sitter en bit mässingskedja. Vid segling hängs lampan i lampbygeln med kökshanduken hängande i lampan. Det dämpar svängningarna så att den inte far i taket när det gungar. Vid användning hänger lampan i kedjan så att det inte blir för varmt i taket.

 

Sen håller jag med tidigare skribenter: Autopilot är ovärderligt för ensamseglare. Det behöver inte vara någon avancerad autopilot, det räcker långt att den kan styra på kompassriktning med den inbyggda fluxgatekompassen. du letar ju efter en rätt liten båt så styrkan i de minsta autopiloterna kommer säkert att räcka. Klarar autopiloten inte av att styra båten så är det nog fel på segeltrimningen.

 

Solcell är nästa pryl för att bli lite mer självförsörjande på el.

 

VHF - finns rätt billiga handhållna. Du kommer ju att segla längs kusten (i alla fall på den nu planerade resan) så den räckvidd du får med en handhållen apparat räcker nog. Om det finns möjlighet att ansluta en extern antenn (nu eller i framtiden) så är det ett plus. Men du måste skaffa VHF-cert för att prata i den (studieförbund, båtklubbsutbildning mm) och en VHF-licens (Post o Telestyrelsen) för att få en anropssignal och ev MMSI-nummer till AIS. VHF-abonnemang hos Stockholm Radio är överkurs och inte nödvändigt för att använda apparaten till att prata med andra båtar, sjöräddning, mm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja ni kära vänner, nu har jag varit och kollat på båten jag länkade till. Tyvärr stämde inte objektbeskrivningen riktigt överens med hur det egentligen var.

Den hade också haft problem med läckage och varit ett försäkringsärende, om jag uppfattade det rätt, vid två tillfällen. Så jag jagar vidare!

 

TACK! För alla era inputs om värmare.

Jag går ofta tillbaka och läser igenom tråden för att ta in all nyttig information och synpunkter ni har. Samlad kunskap är ovärderlig för någon i min sits!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den VHF man köper ska absolut ha DSC och en handapparat duger bra men en fast med antenn i aktern blir ofta billigare.

En fördel med AIS är att om man håller på att bli överseglad av en jättebåt så kan man se MMSI numret på AISen och sen anropa med det, då hör de.

 

Solpaneler är självklart, men det finns mulna dagar så man ska ha batteri för att klara dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag  ser att Du har en Garmin 521S som har blivit över och som Du kan tänka Dig att sälja. Jag är på jakt efter just den modellen och vill komma i kontakt med Dig.

Du når mig på   anes@gnipse.se

Hälsningar

    Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja ni kära vänner, nu har jag varit och kollat på båten jag länkade till. Tyvärr stämde inte objektbeskrivningen riktigt överens med hur det egentligen var.

Den hade också haft problem med läckage och varit ett försäkringsärende, om jag uppfattade det rätt, vid två tillfällen. Så jag jagar vidare!

 

TACK! För alla era inputs om värmare.

Jag går ofta tillbaka och läser igenom tråden för att ta in all nyttig information och synpunkter ni har. Samlad kunskap är ovärderlig för någon i min sits!

 

Tyvärr är det så ibland.

Vad har du för startdatum planerat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...