Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
seglarfreaken

Användande av flytväst?!

Rekommendera Poster

"Man hänger väl inte ut enskilda om de endast blir en siffra i statistiken?"

 

Alla olyckor redovisas typ så här:

 

"Klarälven, Karlstad, S-län

En man, 52 år, drunknade i samband med att båten han och två män färdades i kapsejsat. Två av männen klarade sig i land medan 52-åringen hittades dagen efter av två kanotister."

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

"Man hänger väl inte ut enskilda om de endast blir en siffra i statistiken?"

 

Alla olyckor redovisas typ så här:

 

"Klarälven, Karlstad, S-län

En man, 52 år, drunknade i samband med att båten han och två män färdades i kapsejsat. Två av männen klarade sig i land medan 52-åringen hittades dagen efter av två kanotister."

 

Alla olyckor där man tar alkoholprov är väl inget problem att sätta en "pinne" i statistiken. Hittas någon död inom rimlig tid kan väl även spår av alkohol påvisas. Hur man sedan redovisar det offentligt är en annan sak.

Redigerad av Riro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx
Att man inte redovisar exakt hur många som hade alkohol i sig när de drunknade beror på att inte vill hänga ut enskilda. Men man kontrollerar alkoholhalt hos alla som omkommer.

 

Man kan inte göra jämförelser mellan en flytvästlag och 0,2 lagen. Alkohol påverkar besvisligen omdömet vilket inte avsaknad av flytväst inte gör.[/quote

 

Alkohol påverkar omdömet beroende på mängd.

Om man inte använder flytväst så saknar man redan ett visst mått av omdömme.

 

Vilken lagstiftning skulle rädda flest liv?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I en del andra länder med mindre statlig beskyddarattityd har jag märkt ett större eget ansvarstagande, naturligtvis. Som svensk har jag då tänkt att, ajaj här får man nog tänka sig för. Det känns ovant att inte ha skyddsräcken, halkskydd, ledstänger och 6-8 brödskivor om dagen överallt. Samtidigt har jag reagerat över en inställning bland folk att ta vara på varandra, vara uppmärksam och hjälpa okända mer än hemma.

Nu är det nog bra med flytväst, men jag tror att vi för mycket litar på att samhället ska fixa allt och att det gör att vi slappnar av inför risker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

"Man hänger väl inte ut enskilda om de endast blir en siffra i statistiken?"

 

Alla olyckor redovisas typ så här:

 

"Klarälven, Karlstad, S-län

En man, 52 år, drunknade i samband med att båten han och två män färdades i kapsejsat. Två av männen klarade sig i land medan 52-åringen hittades dagen efter av två kanotister."

 

Alla olyckor där man tar alkoholprov är väl inget problem att sätta en "pinne" i statistiken. Hittas någon död inom rimlig tid kan väl även spår av alkohol påvisas. Hur man sedan redovisar det offentligt är en annan sak.

 

 

Ja men eftersom det är så få personer det handlar om så har man valt att inte redovisa detta enligt Mats Rosander, tidigare chef på Sjösäkerhetsrådet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seglarfreaken:

Inte heller Stalin eller Hitler förstod hur stark människans frihetslängtan kan vara så du är i gott sällskap.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

"Man hänger väl inte ut enskilda om de endast blir en siffra i statistiken?"

 

Alla olyckor redovisas typ så här:

 

"Klarälven, Karlstad, S-län

En man, 52 år, drunknade i samband med att båten han och två män färdades i kapsejsat. Två av männen klarade sig i land medan 52-åringen hittades dagen efter av två kanotister."

 

Alla olyckor där man tar alkoholprov är väl inget problem att sätta en "pinne" i statistiken. Hittas någon död inom rimlig tid kan väl även spår av alkohol påvisas. Hur man sedan redovisar det offentligt är en annan sak.

 

 

Ja men eftersom det är så få personer det handlar om så har man valt att inte redovisa detta enligt Mats Rosander, tidigare chef på Sjösäkerhetsrådet.

 

Underligt resonemang när man ska utvärdera en lag som så fall haft stort genomslag????  :huh:

Lagstiftarna borde väl vara mycket intresserade av den statistiken, speciellt om den är positiv för att försvara en mycket kritiserad lag. Jag kan inte tolka det på annat sätt än att man vill "mörka" eller att de ger fullständigt f-n i hur lagen fungerar, vilket är anmärkningsvärt. Det har ju förut skyllts på att det inte finns nog med underlag för att utvärdera när lagen var ny, men nu när det finns underlag så struntar man i det.  :angry:

Redigerad av Riro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Att man inte redovisar exakt hur många som hade alkohol i sig när de drunknade beror på att inte vill hänga ut enskilda. Men man kontrollerar alkoholhalt hos alla som omkommer.

 

Man kan inte göra jämförelser mellan en flytvästlag och 0,2 lagen. Alkohol påverkar besvisligen omdömet vilket inte avsaknad av flytväst inte gör.[/quote

 

Alkohol påverkar omdömet beroende på mängd.

Om man inte använder flytväst så saknar man redan ett visst mått av omdömme.

 

Vilken lagstiftning skulle rädda flest liv?

Det kvittar väl om orsaken till att man drunknar beror på alkohol eller avsaknad av flytväst, drunknar gör man i alla fall??

- Dricker man så mycket alkohol så man inte kan framföra båt säkert, saknas omdöme.

- Har man inte flytväst i storm, saknas omdöme

- Dricker man inte mer alkohol än man kan framföra båt säkert (tänker inte diskutera vart gränsen går här), finns omdöme

- Solar man på däck i bleke utan flytväst, finns omdöme

 

Inte heller jag vet vilken lag som skulle rädda flest liv?

Själv tror jag på upplysning och påverkan för att få människor att tänka och bedöma själva. Det är omöjligt att skapa lagar för alla situationer som kan vara farliga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ja men eftersom det är så få personer det handlar om så har man valt att inte redovisa detta enligt Mats Rosander, tidigare chef på Sjösäkerhetsrådet.

Underligt resonemang när man ska utvärdera en lag som så fall haft stort genomslag????  :huh:

Lagstiftarna borde väl vara mycket intresserade av den statistiken, speciellt om den är positiv för att försvara en mycket kritiserad lag. Jag kan inte tolka det på annat sätt än att man vill "mörka" eller att de ger fullständigt f-n i hur lagen fungerar, vilket är anmärkningsvärt. Det har ju förut skyllts på att det inte finns nog med underlag för att utvärdera när lagen var ny, men nu när det finns underlag så struntar man i det.  :angry:

 

Det har inget med någon 0,2 lag att göra. Beslutet att inte redovisa offentligt  togs innan 0,2 lagen infördes. Naturligtvis finns statistiken om än inte offentligt.

Om det fortfarande är 60% av de som drunknar som var alkoholpåverkade och majoriteten sker med små båtar så kan vi nog räkna med att lagen skärps framöver till att omfatta alla båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Ja men eftersom det är så få personer det handlar om så har man valt att inte redovisa detta enligt Mats Rosander, tidigare chef på Sjösäkerhetsrådet.

Underligt resonemang när man ska utvärdera en lag som så fall haft stort genomslag????  :huh:

Lagstiftarna borde väl vara mycket intresserade av den statistiken, speciellt om den är positiv för att försvara en mycket kritiserad lag. Jag kan inte tolka det på annat sätt än att man vill "mörka" eller att de ger fullständigt f-n i hur lagen fungerar, vilket är anmärkningsvärt. Det har ju förut skyllts på att det inte finns nog med underlag för att utvärdera när lagen var ny, men nu när det finns underlag så struntar man i det.  :angry:

 

Det har inget med någon 0,2 lag att göra. Beslutet att inte redovisa offentligt  togs innan 0,2 lagen infördes. Naturligtvis finns statistiken om än inte offentligt.

Om det fortfarande är 60% av de som drunknar som var alkoholpåverkade och majoriteten sker med små båtar så kan vi nog räkna med att lagen skärps framöver till att omfatta alla båtar.

 

Kan fortfarande inte se någon anledning till varför statistiken inte är offentlig? Var man rädd att den skulle visa på att lagen var verkningslös? Även om beslutet inte har någon koppling till lagen så borde väl sådan statistik vara offentlig. Trodde inte att Sverige var en öststat.

Redigerad av Riro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan fortfarande inte se någon anledning till varför statistiken inte är offentlig? Var man rädd att den skulle visa på att lagen var verkningslös? Även om beslutet inte har någon koppling till lagen så borde väl sådan statistik vara offentlig. Trodde inte att Sverige var en öststat.

 

Ta den frågan med Sjösäkerhetsrådet.

All statistik är inte offentlig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Kan fortfarande inte se någon anledning till varför statistiken inte är offentlig? Var man rädd att den skulle visa på att lagen var verkningslös? Även om beslutet inte har någon koppling till lagen så borde väl sådan statistik vara offentlig. Trodde inte att Sverige var en öststat.

 

Ta den frågan med Sjösäkerhetsrådet.

All statistik är inte offentlig.

 

Jag vet att all statistik inte är offentlig, men då brukar det finnas en anledning till det. Kan i detta fall inte se någon anledning då det knappast skulle drabba någon person eller grupp.

 

Hoppas du inte tar det som om jag ifrågasätter dig på något sätt, det är i alla fall inte min intention.  :unsure:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För min del så kan man hänga ut de som drunknat på fyllan utan flytväst på Facebook.

Kanske skulle ha en avskräckande effekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För min del så kan man hänga ut de som drunknat på fyllan utan flytväst på Facebook.

Kanske skulle ha en avskräckande effekt.

 

Fast de som kommer att drunkna på fyllan utan flytväst är väl såna som inte har blivit drabbad av Facebook, så den avskräckande effekten skulle nog bli liten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Fast de som kommer att drunkna på fyllan utan flytväst är väl såna som inte har blivit drabbad av Facebook, så den avskräckande effekten skulle nog bli liten.

 

 

Så slutsatsen måste vara att Facebook är säkrare än flytväst på sjön..? B)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Fast de som kommer att drunkna på fyllan utan flytväst är väl såna som inte har blivit drabbad av Facebook, så den avskräckande effekten skulle nog bli liten.

 

 

Så slutsatsen måste vara att Facebook är säkrare än flytväst på sjön..? B)

 

 

Nej Facebook är nog nåt av det farligaste som finns och definitivt ingen flythjälp. Snarare kan nog Facebook sänka många människor genom all skit som skrivs där.

 

Det finns ju en massa personer som inte är speciellt klipska och som lägger ut vad som helst.

 

Min fru har en väninna som fick en mycket allvarlig sjukdom och svävade mellan liv och död.

 

En bekant ringde gråtandes och frågade om frugan visste nått och frugan berättade att väninnan fått en mycket aggressiv typ av blodcancer, men att läkarna lyckats stabilisera läget och att väninnan var en aning bättre.

 

Då sa damen som ringde hyenaaktigt och  glädjestrålande; "Då skall jag gå in och skriva det på Facebook".

 

Facebook är tusen gånger värre och farligare än Maringuiden.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

 

Fast de som kommer att drunkna på fyllan utan flytväst är väl såna som inte har blivit drabbad av Facebook, så den avskräckande effekten skulle nog bli liten.

 

 

Så slutsatsen måste vara att Facebook är säkrare än flytväst på sjön..? B)

 

 

Facebook är tusen gånger värre och farligare än Maringuiden.

 

Nästan *loil*

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nästan *loil*

 

 

 

Vad katten betyder *loil*!?

 

Ointelligent  bohuslänning vars bästföredatum passerats för länge sen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Nästan *loil*

 

 

 

Vad katten betyder *loil*!?

 

Ointelligent  bohuslänning vars bästföredatum passerats för länge sen.

 

*lol*= Skrattar som f*n ....som kattan............

 

"snek" det sig in" en "i" där som blev för mycket för en bohuslänning?

Redigerad av Oldtimer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

 

 

Ja men eftersom det är så få personer det handlar om så har man valt att inte redovisa detta enligt Mats Rosander, tidigare chef på Sjösäkerhetsrådet.

 

Underligt resonemang när man ska utvärdera en lag som så fall haft stort genomslag????  :huh:

Lagstiftarna borde väl vara mycket intresserade av den statistiken, speciellt om den är positiv för att försvara en mycket kritiserad lag. Jag kan inte tolka det på annat sätt än att man vill "mörka" eller att de ger fullständigt f-n i hur lagen fungerar, vilket är anmärkningsvärt. Det har ju förut skyllts på att det inte finns nog med underlag för att utvärdera när lagen var ny, men nu när det finns underlag så struntar man i det.  :angry:

 

Det har inget med någon 0,2 lag att göra. Beslutet att inte redovisa offentligt  togs innan 0,2 lagen infördes. Naturligtvis finns statistiken om än inte offentligt.

Om det fortfarande är 60% av de som drunknar som var alkoholpåverkade och majoriteten sker med små båtar så kan vi nog räkna med att lagen skärps framöver till att omfatta alla båtar.

Hur många av de alkoholpåverkade drunknade från båt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Hur många av de alkoholpåverkade drunknade från båt?"

6 av 10 var det när man redovisade. Sen finns det en gråzon, folk som trillat i från en brygga på väg till båten räknas inte som båtrelaterat. Vad jag har hört så vill man ha det redovisat, det har ju med båt att göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"snek" det sig in" en "i" där som blev för mycket för en bohuslänning?

Annars är det ju just "i" som bohusläningar är kända för. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Nästan *loil*

 

 

 

Vad katten betyder *loil*!?

 

Ointelligent  bohuslänning vars bästföredatum passerats för länge sen.

 

*lol*= Skrattar som f*n ....som kattan............

 

"snek" det sig in" en "i" där som blev för mycket för en bohuslänning?

 

 

Fast jag är så antik att jag inte förstått de där förkortningarna som ni ungdomar använder ändå. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Alla olyckor där man tar alkoholprov är väl inget problem att sätta en "pinne" i statistiken. Hittas någon död inom rimlig tid kan väl även spår av alkohol påvisas. Hur man sedan redovisar det offentligt är en annan sak."

 

Som en liten kuriositet kan nämnas att alkoholen i blodet stiger post mortem. För att adekvat kunna påvisa hur mycket alkohol funnits i blodet vid dödstillfället bör otaliga detaljer kännas till (tiden för dödsögomblicket, temperaturen den döda utsatts för, relativa fuktigheten, klädernas isolationskoefficient osv osv...

Kalkylerna är besvärliga och oftast saknas någon viktig parameter. Noggrannheten räcker nog inte för att påvisa att 0.2-lagen har kränkts men dock kan man ofta påvisa brått om offret varit redlöst berusad...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Jag upplever inte en seglarväst som obekväm, däremot är den varm och go när det är sk-tväder. Barn ska alltid ha väst då blir det en vana, bra. Om nu vi vuxna ska föregå med gott exempel finns det inga ursäkter att inte ha flytväst.

 

Tack för det argument Jask! Det köper jag verkligen plus tycker att vi vuxna borde ALLTID föregå med gott exempel när det gäller både flytväst och cykelhjälm-användande oavsett om vi har barn eller inte.

 

 

Men om jag nu är ute och seglar själv en fin höstdag utan en enda båt i sikte i min båt med djup och skyddande sittbrunn - för vilka skall jag då föregå med gott exempel för.

 

Annars håller jag med Jask att seglarvästen är gott att ha på sig när det drar om ryggen. Det är ju ofta kallt på sjön även när det inte är skitväder. Dessutom är flytvästen som en mjuk dyna mot den hårda sittbrunnssargen. Av dom anledningarna åker seglarvästen - med inbyggd livsele - ofta på.

 

 

Det är just de argumenten som många intalar sig Thallatha! Man intalar sig själv situationer när man är ute och seglar då det inte finns någon risk att drunkna. Då man är fri, odödlig och fullständigt saknar förpliktelser, men så är det inte! Man vet aldrig, då man på riktigt kommer få behov av sin flytväst! Du sviker din plikt som vuxen att vara en förebild så fort ett barn ser dig framföra din båten utan flytväst!

När är du säker på att inget barn kommer att se dig?

 

 

 

Regler lagar mm.... åldersgränser är ju poppis som tusan.

Kan man inte motionera om åldersgräns, åldersgräns för hur gammal man ska vara för att få titta på andra båtar... då slipper ju unga se vuxna som inte har flytväst... så skulle man ju kunna anställa massor av personal som håller koll på vilket håll ungarna tittar. Skapar jobb... nej "sysselsättning". ökar på bruttonationalprodukten, väfärden och sätter snurr på ekonomin och tillväxten så vi snart växer ur oss själva.

Eller information kanske?

 

Såg ett riktigt bra eller i allafall tänkvärt informationsbudskap på reklam-TV för ett antal år sedan.

 

Svartvit TV

år 1965

Filmen... en aska föll extremt långsamt, filmat i ultrarapid, nedåt. I bakgrunden dov basmusik. Askan landade mot ett underlag, som visade sig vara ett golv, och pulvriserades. en röst sa:

-tänk på att askan som faller ner till golvet skulle kunna vara askan av dej själv...

-rök inte i sängen.

 

På den tiden var rökning i sig inte farligt men sängrökning kunde vara..

=)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mest effektivt vore en övre åldergräns....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

 

 

 

Men om jag nu är ute och seglar själv en fin höstdag utan en enda båt i sikte i min båt med djup och skyddande sittbrunn - för vilka skall jag då föregå med gott exempel för.

 

Annars håller jag med Jask att seglarvästen är gott att ha på sig när det drar om ryggen. Det är ju ofta kallt på sjön även när det inte är skitväder. Dessutom är flytvästen som en mjuk dyna mot den hårda sittbrunnssargen. Av dom anledningarna åker seglarvästen - med inbyggd livsele - ofta på.

 

 

Det är just de argumenten som många intalar sig Thallatha! Man intalar sig själv situationer när man är ute och seglar då det inte finns någon risk att drunkna. Då man är fri, odödlig och fullständigt saknar förpliktelser, men så är det inte! Man vet aldrig, då man på riktigt kommer få behov av sin flytväst! Du sviker din plikt som vuxen att vara en förebild så fort ett barn ser dig framföra din båten utan flytväst!

När är du säker på att inget barn kommer att se dig?

 

 

 

Jag vet inte om du läste det jag skrev och om du läste det förstod du det jag skrev, eller högg du som vanligt på ditt bombastiska sätt på det som du tror att du läser in i enlighet med dina käpphästar.

 

pga det enkelriktade sätt du ser på vissa frågor är det lite roligt att provocera dig.

 

Det är inte säkert att du vet, men här på västkusten, speciellt där jag bor, har man ofta två möjligheter.

 

Antingen går man inomskärs i ganska trånga leder. Sommartid "fullsketna" med båtar och några omöjliga att segla. Vissa åt ett håll och vissa åt bägge, som nedan (om man inte har signaturen pseudonym och bränner genom med gennaker :P )

 

post-106994-0-38825300-1445702304_thumb.jpg

 

Efter att man girat mycket kraftigt 90 grader åt styrbord efter den röda boden, ser det ut så här - den leden seglar man inte gärna.

 

post-106994-0-59323600-1445702476_thumb.jpg

 

I den enda inomskärsleden som finns på en sträcka är det förbjudet att segla

 

post-106994-0-32596000-1445700661_thumb.jpg

 

Så i regel går jag utomskärs när jag är själv. Tänk dig att jag seglar utomskärs en fin sommardag, det är gott och varmt, det blåser 3-4 m/sek  och solen skiner från en molnfri himmel. Jag sitter min min mycket djupa sittbrunn och styr - vem katten skulle kunna se mig då. Jag vet inte om du känner till det, men det öppna havet är stort.

 

Sen kan jag väl provocera dig ytterligare genom att skriv som jag brukar. För oss Seglare är egentligen inte flytväst nödvändig. 

 

Regel nr 1. Håll dig alltid kvar ombord - dvs det är säkerhetssele och livlina som gäller.

 

Jag har löst detaljen med säkerhetsselen så att alla flytvästar som finns ombord på min båt är seglarvästar med inbyggd sele, vilket även min uppblåsbara väst har - inbyggd sele. Den är tänkt för att ha till min flytoverall.

 

Sen har jag några mindre västar för barnbarnen - om dom inte skulle ha med sig sina egna (fast dom är utan sele)

 

Funderar på att köpa några uppblåsbara västar, då det händer att de seglarvästar med sele jag har ombord är en aning stora för vissa.

 

Sen finns det säkert en rad andra situationer där jag är en dålig förebild för andra människor. Jag är en fattig syndig människa.  :(

 

Gott att det finns människor som du, som alltid, i alla lägen föregår med gott exempel under alla omständigheter.  :huh:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hahaha, den leden seglar man visst, om man har båten för det och modet, glöm inte modet! Vad gäller flytväst har jag inte alltid på mig det. Situationen och vädret styr när jag ska ta på mig den och ingen annan. Bara så ni vet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hahaha, den leden seglar man visst, om man har båten för det och modet, glöm inte modet! Vad gäller flytväst har jag inte alltid på mig det. Situationen och vädret styr när jag ska ta på mig den och ingen annan. Bara så ni vet.

 

Att ha en kompis som går före med en båt som körs med motor - det är väl INTE MOD!?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...