Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
seglarfreaken

Användande av flytväst?!

Rekommendera Poster

- - - -

Det jag saknar på vanliga seglarvästar är grenband. Det kan ju inte fördyra västen väsentligt att sy fast ett sådant samt en ficka att stoppa in det i för de som inte vill använda det.

 

Baltic Offshore:

Seglarväst i extra grovt tyg för tuffa förhållanden. Integrerad säkerhetssele EN1095/EN ISO 12401, beslag i omagnetiskt, syrafast, rostfritt stål, universalplatta för extrautrustning som t ex livvästljus. Dessutom kraftig dragkedja, resår i midjan, brett och bekvämt grenband, två fleecefodrade fickor, reflexer samt visselpipa.

 

http://www.baltic.se/produkter/konsumentprodukter/funktionsflytvastar/offshore-2/

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart håller jag med om att båtlivet inte är en extremsport i regel, men det lär säkert  dö flera på sjön än vad det är bergsklättrare som störtar ned. Min familj inklusive jag var väldigt bekymrade och oroade i många år över att pappa inte ville ha flytväst på sig när han var ute själv i roddbåten och stod i båten o fiskade. Vi tjatade, argumenterade och tjatade! Då han var runt 60år, så började han äntligen använda flytväst till allas vår glädje och lättnad! Visst var vi nog alla medvetna om att skulle han ramla ur roddbåten, så skulle han förmodligen inte lyckas att ta sig ombord igen. Frågan är om han skulle överleva att simma iland med flytväst eftersom det var en bit. Men om han drunknade så skulle han dö, när han gjorde det som han tyckte allra bäst om och förhoppningsvis skulle vi ha kunnat få ta farväl av honom på bårhuset eller gå till hans grav och sörja. Några år efter att pappa började att använda flytväst, så hittade jag en fantastisk smart sak som ssrs sålde på båtmässan.i älvsjö! Det var ett fotsteg i plast som man trädde på en åra och med hjälp av den så skulle man kunna ta sig ombord igen.  Otroligt smart grej! Den sitter kvar på årorna i roddbåten än idag  :)

Varje år brukar jag simma en del med seglarvästen. Det går alldeles utmärkt och åker inte upp så mycket om jag knutit och spänt den ordentligt. Jag orkar mycket mera o jag simmar ryggsim och det går alldeles utmärkt att slappna av på rygg med utsträckta armar och bara ligga och flyta.Vi seglar i regel i Mälaren och i Stockholms skärgård plus gillar inte för mycket vågor. Jag känner mycket väl till seglarvästarnas brister, men så här mycket är jag/vi beredda att gå för att vara rädda om våra liv när vi är ute till sjöss.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Baltic Offshore:

Seglarväst i extra grovt tyg för tuffa förhållanden. Integrerad säkerhetssele EN1095/EN ISO 12401, beslag i omagnetiskt, syrafast, rostfritt stål, universalplatta för extrautrustning som t ex livvästljus. Dessutom kraftig dragkedja, resår i midjan, brett och bekvämt grenband, två fleecefodrade fickor, reflexer samt visselpipa.

 

http://www.baltic.se/produkter/konsumentprodukter/funktionsflytvastar/offshore-2/

 

 

Den typen valde jag istället för en uppblåsbar fjolleväst. Det enda som skans är en radioficka men det gick att montera en lös. Grenbandet använder jag normalt inte men det är lätt att koppla, även i vattnet.

Fickrea är mycket praktiska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

- - - -

Det jag saknar på vanliga seglarvästar är grenband. Det kan ju inte fördyra västen väsentligt att sy fast ett sådant samt en ficka att stoppa in det i för de som inte vill använda det.

 

Baltic Offshore:

Seglarväst i extra grovt tyg för tuffa förhållanden. Integrerad säkerhetssele EN1095/EN ISO 12401, beslag i omagnetiskt, syrafast, rostfritt stål, universalplatta för extrautrustning som t ex livvästljus. Dessutom kraftig dragkedja, resår i midjan, brett och bekvämt grenband, två fleecefodrade fickor, reflexer samt visselpipa.

 

http://www.baltic.se/produkter/konsumentprodukter/funktionsflytvastar/offshore-2/

 

Jo jag har sett den, men det jag egentligen menade var varför även billigare västar inte kan ha ett grenband, utan bara dyrare offshoreväster? Man behöver väl inte segla offshore för att ha nytta av ett grenband.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad gäller cykling så är det inte så enkelt att hjälm=säkrare. Betingat olycka så är det bättre. Men analysen är nyansrikare än så.

 

Cyklister med hjälm cyklar farligare och utsätter sig för större risker.

Hjälmtvång likt det i Australien och Nya Zeeland minskar cyklismen med negativa hälsoeffekter.

En minskad cyklism är farligare för cyklister eftersom bilister då inte är lika vana med och beredda på cyklister i trafiken. Safety by numbers.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad gäller cykling så är det inte så enkelt att hjälm=säkrare. Betingat olycka så är det bättre. Men analysen är nyansrikare än så.

 

Cyklister med hjälm cyklar farligare och utsätter sig för större risker.

Hjälmtvång likt det i Australien och Nya Zeeland minskar cyklismen med negativa hälsoeffekter.

En minskad cyklism är farligare för cyklister eftersom bilister då inte är lika vana med och beredda på cyklister i trafiken. Safety by numbers.

Vilken svada! :-(

 

Flytväst får m.a.o. folk att riskera mera?

Flytvästanvänding minskar folkets använding av båt?

Minskad båtanvändane är det en lösning på problemet?

 

Läste just i tidningen att de flesta drunkningsolyckor betr. barn, händer i äventyrsbad.

 

Nu är vi inte ute o cyklar, är vi?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här låter som de religiösa ledare som brukar propagera för totalavhållsamhet. :D


 

 

Vad gäller cykling så är det inte så enkelt att hjälm=säkrare. Betingat olycka så är det bättre. Men analysen är nyansrikare än så.

Cyklister med hjälm cyklar farligare och utsätter sig för större risker.
Hjälmtvång likt det i Australien och Nya Zeeland minskar cyklismen med negativa hälsoeffekter.
En minskad cyklism är farligare för cyklister eftersom bilister då inte är lika vana med och beredda på cyklister i trafiken. Safety by numbers.

Vilken svada! :-(

 

Flytväst får m.a.o. folk att riskera mera?

Flytvästanvänding minskar folkets använding av båt?

Minskad båtanvändane är det en lösning på problemet?

 

Läste just i tidningen att de flesta drunkningsolyckor betr. barn, händer i äventyrsbad.

 

Nu är vi inte ute o cyklar, är vi?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag har sett den, men det jag egentligen menade var varför även billigare västar inte kan ha ett grenband, utan bara dyrare offshoreväster? Man behöver väl inte segla offshore för att ha nytta av ett grenband.

Man måste inte segla offshore för att ha en offshoreväst. Benämningen är egentligen felaktig, det är bara en lite kraftigare seglarväst med sele (och grenband).

Jag la till några hundralappar när jag skulle ha ny väst och tycker jag ganska mycket för de pengarna.

Men det är konstigt att det inte finns grenband som "köp till" till vanliga västar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

- - - -

Det jag saknar på vanliga seglarvästar är grenband. Det kan ju inte fördyra västen väsentligt att sy fast ett sådant samt en ficka att stoppa in det i för de som inte vill använda det.

 

Baltic Offshore:

Seglarväst i extra grovt tyg för tuffa förhållanden. Integrerad säkerhetssele EN1095/EN ISO 12401, beslag i omagnetiskt, syrafast, rostfritt stål, universalplatta för extrautrustning som t ex livvästljus. Dessutom kraftig dragkedja, resår i midjan, brett och bekvämt grenband, två fleecefodrade fickor, reflexer samt visselpipa.

 

http://www.baltic.se/produkter/konsumentprodukter/funktionsflytvastar/offshore-2/

 

Jo jag har sett den, men det jag egentligen menade var varför även billigare västar inte kan ha ett grenband, utan bara dyrare offshoreväster? Man behöver väl inte segla offshore för att ha nytta av ett grenband.

 

 

35 kronor och lite sömmerskearbete så är det fixat!

http://www.friluftsvaror.se/rea/fyndhorna/spannrem

 

Hur svårt kan det vara?

Eller söker du bara orsaker till att inte behöva skaffa någon flytväst/seglarväst överhuvudtaget?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad gäller cykling så är det inte så enkelt att hjälm=säkrare. Betingat olycka så är det bättre. Men analysen är nyansrikare än så.

 

Cyklister med hjälm cyklar farligare och utsätter sig för större risker.

Fast det där är propaganda. Jag är visserligen klart mot en hjälmlag för vuxna, men jag är samtidigt rätt trött på de här argumenten som vevas om och om igen.

 

Inte är det så att de med hjälm cyklar farligare och utsätter sig för större risker - för att de har hjälm! Det är naturligtvis i stället så att de som sysslar med mer riskfylld cykling, också förstår nyttan med att skydda sig och gör det i större utsträckning. När det gäller cyklister i vardagstrafiken - "pendlare" - så gäller tveklöst det omvända. De tanklösa och minst uppmärksamma är också oftast hjälmlösa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Vad gäller cykling så är det inte så enkelt att hjälm=säkrare. Betingat olycka så är det bättre. Men analysen är nyansrikare än så.

 

Cyklister med hjälm cyklar farligare och utsätter sig för större risker.

Hjälmtvång likt det i Australien och Nya Zeeland minskar cyklismen med negativa hälsoeffekter.

En minskad cyklism är farligare för cyklister eftersom bilister då inte är lika vana med och beredda på cyklister i trafiken. Safety by numbers.

Vilken svada! :-(

 

Flytväst får m.a.o. folk att riskera mera?

Flytvästanvänding minskar folkets använding av båt?

Minskad båtanvändane är det en lösning på problemet?

 

Läste just i tidningen att de flesta drunkningsolyckor betr. barn, händer i äventyrsbad.

 

Nu är vi inte ute o cyklar, är vi?

Du får nog läsa svaret en gång till i lugn och ro.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag kan läsa är det fortfarande ingen som ifrågasatt Livräddningssällskapets siffror kring hur många som skulle kunna räddas med flytvästlag, och/eller kommit med egna siffror som visat annat.

 

Jag är själv inte för en flytvästlag, men jag är otroligt ställd över vilka känslor uppmaning om att använda flytväst startar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att ha följt denna tråd kan man ju konstatera att det inte finns ett enda argument mot att använda flytväst som håller, varken säkerhetsmässigt underbyggda eller känslomässiga.

Påståendet att man ändå vill drunkna snabbt snarare än frysa ihjäl över en längre tid är ju ett fullständigt befängt sätt att se på saken – ju längre man håller sig vid liv desto större är chansen att hittas/räddas och det är ett faktum som gäller alltid och överallt, såväl i insjö som runt polerna.

Att sedan på obstinata tonåringars vis vägra använda väst av principskäl är huvudlöst korkat, ungefär på samma nivå som att köra onykter bara för att markera sitt motstånd mot att lagen är tvingande (trots att man egentligen håller med om att det är fel att köra onykter).

 

Av egen erfarenhet vet jag också att den enda flytvästen man kan lita på är den man har på sig. Att tro att man ska hinna/prioritera påtagande av flytväst när det skiter sig är naivt. När båten, eller i mitt fall flygplanet, sjunker under fötterna på en ligger fokus på att hindra det (kanske) oundvikliga, inte på att avbryta räddningsförsöken och ta på sig flytväst. 

 

Jag har fyra barn som jag låter slå sig både gula och blåa, jag varken daltar eller curlar. Två saker har jag däremot en djävulsk respekt för – mörka vatten och höga fallhöjder. Av den anledningen är jag benhård på flytväst ombord eftersom det ger mig ett större fönster att få upp ungarna eller frun i tid. Eller ge dem tid att få upp mig för den delen.

 

Jag är generellt sett inte för tvingande regler. Användande av flytväst handlar om attityder och en attityd ändras bara med kunskap. Här är flygbranschen fullständigt unik – varje olycka utreds och ligger till grund för ett regelverk som är ständigt under utveckling. Samtidigt utbildas personalen (tänker främst på piloter eftersom det är min erfarenhetsbas men det gäller ju samtlig personal) vilket ger dem förståelse och respekt för reglerna som därmed inte upplevs som tvingande, även om de nu skulle vara det. Följden är att ytterst få olyckor eller incidenter kan härledas till medvetna regelbrott eller avsiktliga avsteg från praxis – helt enkelt för att ingen vill det eftersom de förstår bättre.

 

Jag ställer mig frågande kring påståendena kring huvudskador i bil kontra på cykel. Att påstå att numerärt fler skadar skallen i bil är ett påstående som saknar relevans om man inte sätter det i relation till antal olyckor och trafikanter i respektive fordonskategori.

Med tanke på att Trafikverket utreder (och föreslår?) införandet av stötupptagande asfalt på cykelbanor kan man anta att de gör en annan bedömning.

Cykelhjälm är för övrigt något jag tycker att de skulle vara lag på. Att utan utbildning och utan skydd få vistas i en komplex och synnerligen riskfylld trafikmiljö (tänker på stadstrafik) känns inte 2015. Dagens blaha-regel om att barn upp till 15 ska ha hjälm i vuxen sällskap är ju löjlig.

 

Tillbaka till flytväst. Att använda flytväst är inte en vana, att inte använda flytväst är en ovana. Jag håller med om att många västar är otympliga och varma vilket gör steget att bryta ovanan stort och svårt att ta.

Min senaste vardagsväst är lätt och tack vare att den inte hänger runt nacken stör den aldrig. Det gör den lätt att använda hela tiden vilket har hjälpt mig att gå från oftast till alltid när det gäller flytvästanvändande. http://www.benns.se/flytvastar/uppblasbara-vastar-utan-sele/deckvest-lite-rearmingkit-1

 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag kan läsa är det fortfarande ingen som ifrågasatt Livräddningssällskapets siffror kring hur många som skulle kunna räddas med flytvästlag, och/eller kommit med egna siffror som visat annat.

Risken finns att deras påstående är i samma stil som när upphovsrättsinnehavare räknar varje illegalt nerladdad fil som en förlust av ett köp. Så är det naturligtvis inte, och jag misstänker att man för den goda sakens skull överdriver antalet som skulle kunna ha räddats med flytväst.

 

Jag tror att det är ohyggligt svårt att göra en sån bedömning i de flesta fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack firefish! Du kom med synnerligen tunga argument som jag verklig tycker håller! Vi människor kan nog hitta de mest märkliga argument för att försvara våra dåliga vanor så att man slipper att ändra sitt beteende. Ibland är det nog bra att försöka ställa sig lite utanför sig själv och fråga:

Hur tänker jag nu?

Håller verkligen mitt resonemang här?

Redigerad av seglarfreaken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

- - - -

Det jag saknar på vanliga seglarvästar är grenband. Det kan ju inte fördyra västen väsentligt att sy fast ett sådant samt en ficka att stoppa in det i för de som inte vill använda det.

 

Baltic Offshore:

Seglarväst i extra grovt tyg för tuffa förhållanden. Integrerad säkerhetssele EN1095/EN ISO 12401, beslag i omagnetiskt, syrafast, rostfritt stål, universalplatta för extrautrustning som t ex livvästljus. Dessutom kraftig dragkedja, resår i midjan, brett och bekvämt grenband, två fleecefodrade fickor, reflexer samt visselpipa.

 

http://www.baltic.se/produkter/konsumentprodukter/funktionsflytvastar/offshore-2/

 

Jo jag har sett den, men det jag egentligen menade var varför även billigare västar inte kan ha ett grenband, utan bara dyrare offshoreväster? Man behöver väl inte segla offshore för att ha nytta av ett grenband.

 

 

35 kronor och lite sömmerskearbete så är det fixat!

http://www.friluftsvaror.se/rea/fyndhorna/spannrem

 

Hur svårt kan det vara?

Eller söker du bara orsaker till att inte behöva skaffa någon flytväst/seglarväst överhuvudtaget?

 

 

Jag har både seglarvästar och räddningsvästar så det räcker till alla på min båt, så jag söker inga orsaker.

Det jag ifrågasatta var varför man måste köpa en offshoreväst för det tredubbla priset för att få en grenrem som du själv beskriver inte skulle behöva fördyra flytvästen med mer än max 50:-

Det går säkert att sy hela flytvästen själv, dock inget jag skulle rekommendera då man helst vill ha säkerhetsutrustning som är testad. ;)

Redigerad av Riro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det handlar nog inte om kostnaden för tillverkningen utan att man som tillverkare har ett ansvar för de produkter man säljer och för deras funktion. Jag vill minnas att det numera är krav på grenrem på en räddningsväst, därmed blir förekomsten av en sådan en indikation på att västen är just en räddningsväst. Det sista tillverkaren vill är att folk ska köpa en väst för vattenlek i tron att det är en räddningsväst, det skulle bli öppet mål i en stämningsprocess efter en eventuell olycka.

Redigerad av firefish

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det handlar nog inte om kostnaden för tillverkningen utan att man som tillverkare har ett ansvar för de produkter man säljer och för deras funktion. Jag vill minnas att det numera är krav på grenrem på en räddningsväst, därmed blir förekomsten av en sådan en indikation på att västen är just en räddningsväst. Det sista tillverkaren vill är att folk ska köpa en väst för vattenlek i tron att det är en räddningsväst, det skulle bli öppet mål i en stämningsprocess efter en eventuell olycka.

Tror inte att segling räknas till vattenlek. Om tillverkarna är rädda för stämmning så borde de ju i så fall inte marknadsföra västar för vattenlek som seglarvästar. Marknadsförs inte västen som räddningsväst så kan knappast företaget bli fällda för att sälja en seglarväst som har större säkerhet än vad som krävs. Skulle dessutom de flesta tillverkarna ha grenband, så skulle det nog räknas som standard även på seglarvästar.

Redigerad av Riro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vattensport är nog den mer korrekta benämningen. Det avser ivf 50N-västar som alltså inte är räddningsvästar utan flythjälpmedel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Vuxna människor måste ha så mycket förnuft att de kan ansvara för sina egna liv. Barn måste däremot vägledas av vuxna. Det angår väl ingen om jag vill riskera mitt liv eller inte. Den för samhället ekonomiska aspekten har ju redan diskuterats i denna tråd och är inte ett hållbart argument.

Det finns otroligt många saker som människor gör för nöjes skull som är flerfaldigt farligare än att vistas i större båt i lugn väder utan flytväst. Ska vi då även kalla de för korkade och naiva och vara dåliga föredömen för barnen? De mest extrema som sysslar med t.ex. bergsbestigning, världsomsegling i mindre  båtar, fallskärmshoppning etc. brukar ju hyllas som hjältar fastän de utsätter sig för extrema faror.

Medans den som lämnar bryggan utan flytväst ska idiotförklaras. Det kanske finns olika sorters logik, för det är inte min.

Det som jag tycker är korkat är att tro att man är mer eller mindre odödlig så fort man sätter på sig en flytväst.

Det jag saknar på vanliga seglarvästar är grenband. Det kan ju inte fördyra västen väsentligt att sy fast ett sådant samt en ficka att stoppa in det i för de som inte vill använda det.

 

Barn gör inte det föräldrarna säger utan tittar på vad de gör... och tar efter!

 

Vår båt har totalt 15 flytvästar i olika storlekar för att passa alla. Det inkluderat 4 uppblåsbara crewvästar och det är sant; jag/vi fuskar duktigt med att använda dem. De hänger fullt synliga men förblir så... hängande fullt synliga.

 

Hur jag försvarar detta beteende? Det går inte utan får skrivas på idiotkontot!

 

Punkt!

post-102122-0-37051900-1445423292_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Vuxna människor måste ha så mycket förnuft att de kan ansvara för sina egna liv. Barn måste däremot vägledas av vuxna. Det angår väl ingen om jag vill riskera mitt liv eller inte. Den för samhället ekonomiska aspekten har ju redan diskuterats i denna tråd och är inte ett hållbart argument.

Det finns otroligt många saker som människor gör för nöjes skull som är flerfaldigt farligare än att vistas i större båt i lugn väder utan flytväst. Ska vi då även kalla de för korkade och naiva och vara dåliga föredömen för barnen? De mest extrema som sysslar med t.ex. bergsbestigning, världsomsegling i mindre  båtar, fallskärmshoppning etc. brukar ju hyllas som hjältar fastän de utsätter sig för extrema faror.

Medans den som lämnar bryggan utan flytväst ska idiotförklaras. Det kanske finns olika sorters logik, för det är inte min.

Det som jag tycker är korkat är att tro att man är mer eller mindre odödlig så fort man sätter på sig en flytväst.

Det jag saknar på vanliga seglarvästar är grenband. Det kan ju inte fördyra västen väsentligt att sy fast ett sådant samt en ficka att stoppa in det i för de som inte vill använda det.

 

Barn gör inte det föräldrarna säger utan tittar på vad de gör... och tar efter!

 

Vår båt har totalt 15 flytvästar i olika storlekar för att passa alla. Det inkluderat 4 uppblåsbara crewvästar och det är sant; jag/vi fuskar duktigt med att använda dem. De hänger fullt synliga men förblir så... hängande fullt synliga.

 

Hur jag försvarar detta beteende? Det går inte utan får skrivas på idiotkontot!

 

Punkt!

 

Att barn tar efter det vuxna gör är sant, men man måste ändå göra många saker som inte barn kan göra även när barnen tittar på. När det gäller vissa saker så måste man ansvara för t.ex. att barnen har flytväst, oavsett om dom vill eller inte.

Jag tycker nog att du är lite hård mot dig själv ang. flytvästanvändandet.

Att gå upp på däck i kuling och 2m vågor utan flytväst eller vara väl förankrad i båten kan tillskrivas idiotkontot.

Att en varm sommardag ligga still i bleke och sola utan flytväst tycker jag inte kan tillskrivas idiotkontot.

Sen finns ju gråzonen däremellan när man måste använda sitt förnuft.

Redigerad av Riro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst kan vi ha en lag om obligatorisk flytväst. Mig gör det inget. Men kommer det att göra någon skillnad i statistiken? De flesta som drunknar gör det i mindre sjöar, de är ofta äldre och fiskar ofta. Skulle dessa påverkas av en lag? Det blir svårt och dyrt att övervaka att lagen efterföljs.

Numera redovisas inte hur många av de drunknade som varit alkoholpåverkade, idag säger man bara att det är "för många". Tidigare statistik säger 6 av 10 hade alkohol i blodet.

Av de som drunknat är barn 10% och då nästan alltid i samband med bad.

 

Propagandan för att använda flytväst har varit effektiv, lägg pengarna där istället för att kontrollera att en lag efterlevs.

 

Om samhället verkligen vill att medborgarna inte ska dö i förtid så förbjud rökning!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Att barn tar efter det vuxna gör är sant, men man måste ändå göra många saker som inte barn kan göra även när barnen tittar på. När det gäller vissa saker så måste man ansvara för t.ex. att barnen har flytväst, oavsett om dom vill eller inte."

Eller hur? Inte många barn tar bilen trots att farsan gör det.

Dessutom är det inte barn som drunknar utan gubbar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst kan vi ha en lag om obligatorisk flytväst. Mig gör det inget. Men kommer det att göra någon skillnad i statistiken? De flesta som drunknar gör det i mindre sjöar, de är ofta äldre och fiskar ofta. Skulle dessa påverkas av en lag? Det blir svårt och dyrt att övervaka att lagen efterföljs.

Numera redovisas inte hur många av de drunknade som varit alkoholpåverkade, idag säger man bara att det är "för många". Tidigare statistik säger 6 av 10 hade alkohol i blodet.

Av de som drunknat är barn 10% och då nästan alltid i samband med bad.

 

Propagandan för att använda flytväst har varit effektiv, lägg pengarna där istället för att kontrollera att en lag efterlevs.

 

Om samhället verkligen vill att medborgarna inte ska dö i förtid så förbjud rökning!

Vi har ju facit av en annan lag som missade just den katergori som nämns ovan. Vill inte kapa denna tråden och skapa en ny 0,2 tråd, men det är ju svårt att inte dra paralleller. Intressant är ju också varför man slutat föra statistik som hade varit bra för att utvärdera lagen?

Men snälla, börja inte diskutera 0,2 lagen här, det finns mer än nog av trådar om den redan.

Tycker däremot att man på många sätt kan jämföra den med en ev. flytvästlag även om flytvästlag i större utsträckning endast skulle var till för att skydda första person.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att man inte redovisar exakt hur många som hade alkohol i sig när de drunknade beror på att inte vill hänga ut enskilda. Men man kontrollerar alkoholhalt hos alla som omkommer.

 

Man kan inte göra jämförelser mellan en flytvästlag och 0,2 lagen. Alkohol påverkar besvisligen omdömet vilket inte avsaknad av flytväst inte gör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

 

- - - -

Det jag saknar på vanliga seglarvästar är grenband. Det kan ju inte fördyra västen väsentligt att sy fast ett sådant samt en ficka att stoppa in det i för de som inte vill använda det.

 

Baltic Offshore:

Seglarväst i extra grovt tyg för tuffa förhållanden. Integrerad säkerhetssele EN1095/EN ISO 12401, beslag i omagnetiskt, syrafast, rostfritt stål, universalplatta för extrautrustning som t ex livvästljus. Dessutom kraftig dragkedja, resår i midjan, brett och bekvämt grenband, två fleecefodrade fickor, reflexer samt visselpipa.

 

http://www.baltic.se/produkter/konsumentprodukter/funktionsflytvastar/offshore-2/

 

Jo jag har sett den, men det jag egentligen menade var varför även billigare västar inte kan ha ett grenband, utan bara dyrare offshoreväster? Man behöver väl inte segla offshore för att ha nytta av ett grenband.

 

 

35 kronor och lite sömmerskearbete så är det fixat!

http://www.friluftsvaror.se/rea/fyndhorna/spannrem

 

Hur svårt kan det vara?

Eller söker du bara orsaker till att inte behöva skaffa någon flytväst/seglarväst överhuvudtaget?

 

 

Jag har både seglarvästar och räddningsvästar så det räcker till alla på min båt, så jag söker inga orsaker.

Det jag ifrågasatta var varför man måste köpa en offshoreväst för det tredubbla priset för att få en grenrem som du själv beskriver inte skulle behöva fördyra flytvästen med mer än max 50:-

Det går säkert att sy hela flytvästen själv, dock inget jag skulle rekommendera då man helst vill ha säkerhetsutrustning som är testad. ;)

 

 

Sorry!

Jag blandade ihop dig med en annan skribent här som verkar leta argument för att inte skaffa väst... :ph34r:

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ganska underhållande att läsa argumenten mot flytväst i tråden. Jag sammanfattar och spetsar till en del argument, men i huvudsak har argumenten framförts i tråden.

  1. Jag tror inte på statistik.
  2. Jag använder inte flytväst för jag vill opponera mig.
  3. Seglarvästen är otymplig.
  4. Västen hindrar mig och fastnar över allt.
  5. Det är för dyrt med flytväst.
  6. Man fryser ihjäl även om man har flytväst.
  7. Det blir dyrt att rädda och vårda de som har flytväst, det är billigare att de drunknar.
  8. Inomskärs behöver man inte flytväst.
  9. Man fryser ändå ihjäl på 5 minuter.
  10. Det är frihet att inte använda flytväst.
  11. Det finns så mycket som är farligare, så varför ska man just använda flytväst.
  12. Jag kan inte hittat någon väst som passar mig.
  13. Vi använder bara flytväst på nätterna.
  14. Det är inte olagligt att drunkna.
  15. Barn förstår inte vad som är farligt, men det gör vuxna så de behöver inte flytväst.
  16. Man kan sätta på sig flytvästen när man gått på grund eller blivit påseglad.
  17. Med flytvästen på tar man större risker så i själva verket är flytväst farligt.
  18. Flytvästförespråkarna överdriver nyttan för den goda sakens skull.

Mackey

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att man inte redovisar exakt hur många som hade alkohol i sig när de drunknade beror på att inte vill hänga ut enskilda. Men man kontrollerar alkoholhalt hos alla som omkommer.

 

Man kan inte göra jämförelser mellan en flytvästlag och 0,2 lagen. Alkohol påverkar besvisligen omdömet vilket inte avsaknad av flytväst inte gör.

Man hänger väl inte ut enskilda om de endast blir en siffra i statistiken?

 

Det finns en hel del gemensamt:

 

1. Den största delen drunkningsolyckor är medelålders män i liten öppen båt i insjö, ofta alkoholpåverkade. Det är inte den gruppen som diskuteras här och den omfattas heller inte av 0,2 lagen.

 

2. Kontrollen skulle bli kostsam och missa största gruppen, se punkt 1.

 

3. Gränsdragningen för vad lagen ska omfatta för att ha verkan blir svår. 0,2 lagen omfattar stora och snabba båtar, flytvästlagen bör väl omfatta små båtar då det är större risk att ramla ur en mindre båt eller att den går i kvav. 

 

4. Lagar eller inte så tror jag att de som sitter med spöet i sin roddbåt i en liten sjö kommer att fortsätta både med att ta sig en "stänkare" och vara utan flytväst då risken för kontroll är minimal.

 

- Alkohol påverkar omdömet, vid en viss punkt så mycket att man är olämplig att framföra båt.

- Risken att drunkna om man faller överbord utan flytväst är större än med flytväst.

Skillnaden är ju att det endast drabbar mig själv. 

 

Försöker man skapa lagar för allt så är risken att människor slutar använda sitt eget omdöme och då blir allt som inte är förbjudet i lag tillåtet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har varit lite si sådär med flytvästen genom åren, mest frekvent vid utomskärsseglingar och nästan aldrig vid varmt väder. Sen vi fick barn har jag dock fått lite andra rutiner. Denna sommaren när barnen inte ens var ett år gamla blev det dock lite halvsvårt att få på även den minsta västen på vår son som är väldigt liten i växten så vi slarvade lite.

 

Jag fick senare höra en riktig skräckhistoria av en kollega där sonen till en bekant till honom drunknade vilket gör att jag får otrolig ångest när jag tänker på sommarens slarv. Kommer alltid att ha flytväst på framöver och tvinga mina barn vare sig de vill eller inte!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu kanske jag pratar mot mitt eget "flytvästmissionerande", men Jonas Gardell berättade en sak som fick mig verkligen att ana hur stor drivkraften för frihet kan vara. Han berättade att han aldrig har varit med om så många som så öppet och ogenerat har stött på honom när han var som i Egypten.

Det lustiga/märkliga är att där är homosexualitet förbjudet. Som sagt: Frihetsdriften är mycket stark! Men att den även kulle vara så stark när det gäller flytväst och cykelhjälm-användandet har jag trots allt rätt svårt att förstå

Redigerad av seglarfreaken
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...