Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
seglarfreaken

Användande av flytväst?!

Rekommendera Poster

Ja..Hur står står det till på den fronten?

Kan det vara så att ensamseglare/havsseglare väljer att inte ha flytväst eftersom det skulle bara förlänga plågan om de väl ramlade överbord?

Varför ska barn ha flytväst ombord men inte vuxna? Tror föräldrarna att de är odödliga?

Varför vågar inga kappseglare/besättningsmän/kvinnor använda flytväst om dresskoden ombord är flytvästlös?

Kan du motivera varför du använder flytväst eller inte?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har både träskor och träskalle, så jag flyter bra ändå ;)

Va'  synd :-(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har både träskor och träskalle, så jag flyter bra ändå ;)

Dessutom är du ganska uppblåst oxå. ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har alltid uppblåsbar 150N med säkerhetsögla, när jag är ensam ombord.

Går jag på däck kopplar jag alltid till jackstays.

 

Ang. kappsegling: I de flesta regattar idag är det krav på anv. av flytväst för alla ombord.

 

Dresskoden gäller bara på prisutdelningen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även en tunn seglarväst är ohyggligt otymplig och obekväm. Hindrar rörelser, fastnar i saker, trycks upp mot hakan när man sitter. Nä, inget vidare praktiskt plagg. Hade jag varit en förmögen man hade jag nog övervägt en sån där som blåser upp sig. Men som det är nu avstår jag.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Hade jag varit en förmögen man hade jag nog övervägt en sån där som blåser upp sig. Men som det är nu avstår jag.

Så, du tycker inte ditt liv är värd 700 kronor?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder alltid flytväst när båten körs om jag är själv ombord. Är det mörkt, kallt, storm så gäller flytväst för alla ombord. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 Hade jag varit en förmögen man hade jag nog övervägt en sån där som blåser upp sig. Men som det är nu avstår jag.

Så, du tycker inte ditt liv är värd 700 kronor?

 

 

Det är pengar jag inte har.

 

Men sen är det ju inte så att en flytväst automatiskt plockar upp mig ur vattnet, torkar och värmer mig och flyger in mig till land. Om jag i september eller oktober trillar i vattnet har jag ingen egentlig nytta av flytvästen. Inom ett par minuter har jag stelnat till och kan inte längre simma och efter 10-20 minuter är jag död av nedkylning. I juli överlever man förstås lite längre, och då finns det också lite båtar i närheten, så då är flytplagg till nytta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 Hade jag varit en förmögen man hade jag nog övervägt en sån där som blåser upp sig. Men som det är nu avstår jag.

Så, du tycker inte ditt liv är värd 700 kronor?

 

 

Det är pengar jag inte har.

 

Men sen är det ju inte så att en flytväst automatiskt plockar upp mig ur vattnet, torkar och värmer mig och flyger in mig till land. Om jag i september eller oktober trillar i vattnet har jag ingen egentlig nytta av flytvästen. Inom ett par minuter har jag stelnat till och kan inte längre simma och efter 10-20 minuter är jag död av nedkylning. I juli överlever man förstås lite längre, och då finns det också lite båtar i närheten, så då är flytplagg till nytta.

 

Jag tycker nu så mycket synd om dig, att du skal få GRATIS en uppblåsbar flytväst av mig, vid avhämtning i Bohuslän.

Dock bör du köpa en ny patron (130 kronor).

 

Men lova mig då att du INTE går ut på sjön annars en i juli. Säkerhetsögla finns. En bit säkerhetslina hittar du säkert nå'n stans.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder flytväst nästan jämt.
Det är de riktigt varma dagarna jag slarvar, då har jag den nära till hands så den åker på när jag springer på däck. Att jag skulle falla i vattnet när jag sitter i sittbrunnen en sommardag i juli med vindar omkring 3-5 m/s omgiven av ett staket känns som en högoddsare.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har alltid uppblåsbar 150N med säkerhetsögla, när jag är ensam ombord.

Går jag på däck kopplar jag alltid till jackstays.

 

Ang. kappsegling: I de flesta regattar idag är det krav på anv. av flytväst för alla ombord.

 

Dresskoden gäller bara på prisutdelningen.

 

ICKE! Kolla på bilder och filmer från kappseglingar, matschrace, mm så ser man tydligt att de inte använder ens seglarväst. Det verkar som att kappseglingsledning och arrangör lutar sig tillbaka och bara nöjer sig med att det står i reglementet att de som deltar skall använda flytväst. Snacka om dubbelmoral, slöhet och feghet!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varma dagar har jag ibland inte flytväst när jag sitter i sittbrunnen. Det är en riktig offshoreväst, ingen uppblåsbar sak med tveksam funktion. Det viktigaste med västen är nog den bärbar VHF-en som sitter i en ficka.

Blir det kyligt så byter jag till flytjacka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dresskod är/kan vara ett betydligt vidare begrepp än kostym, klänning och arbetskläder:

Om nu arbetskläderna under kappsegling är t-skirt med sponsorreklam, så borde väl rimligtvis varken besättning eller seglingsledning vara så korkade/fega att de inte förstår att man kan ha flytvästen under även fast det blir lite byllsigare. På många bilder kan man tydligt se att de inte har det!

Har man en tunn  tröja eller jacka över flytvästen så minskar risken att man fastnar i något på båten.

Den kända kappseglaren Don Nordkvist drunknade i Medelhavet när han coachade elitseglare för x antal år sedan.

Tror ni att han hade flytväst på sig?

Tror elitseglare att de är odödliga?

Vågar en gast ha flytväst på sig om dresskoden ombord är flytvästlös?

Redigerad av seglarfreaken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bytte upp oss från vanlig seglarväst till uppblåsbar på båtmässan, 500:- prutat och klart bästa båtinvesteringen så här långt. Har den alltid på när båten rör sig, finns ingen anledning till att inte ha den, den stör ju inte överhuvudtaget. Fördelen med den uppblåsta gentemot seglarvästen är ju att den blir en räddningsväst som vänder mig ifall jag får bommen i huvudet och tuppar av när jag trillar i. Till och med hundens flytväst vänder honom rätt :) På min båt gäller obligatorisk flytväst för alla resande.

 

Att det är onödigt med flytväst i september/oktober?!?!

1. Så kallt är det inte i vattnet, man klarar sig länge i 8-12 grader om man rör sig.

2. Hur många här seglar ofta på öppet hav? Tror de flesta spenderar majoriteten av sin tid inom lagom "ryggsim med flytväst" avstånd från land.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid ensamsegling räcker det inte med flytväst. Ett minst lika viktigt tillbehör är bärbar VHF eller mobil i vattentätt fordral. Hur ska du annars kunna få tag på någon som kan plocka upp dig?

 

Svensk sjöräddning har normer för hur lång tid det ska ta innan de är på plats för en räddningsinsats. Men detta bygger ju självklart på att de får ett larm så att de kan starta räddningsinsatsen.

 

Jag använder oftast seglarväst (fuskar vid riktigt fint väder).

 

Barnens flytvästar är populära att testa "så att de ska bli mindre rädda när (inte om) de trillar i sjön" och självklart även för att föräldrar ska lita på att de fungerar.

 

Har ni själva testat era flytvästar i sjön? Vi har gjort det. En viktig erfarenhet av den testen är hur viktigt det är med ett grenband även på vuxenvästar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att det är onödigt med flytväst i september/oktober?!?!

1. Så kallt är det inte i vattnet, man klarar sig länge i 8-12 grader om man rör sig.

Icke. Jag blir stel som en pinne i 18-gradigt vatten mycket snabbt. Fryser som en hund och skakar av köld även i bassängvatten, ca 27°C. I vatten som är 6-8 grader kan jag garanterat inte simma mer än några minuter.

 

2. Hur många här seglar ofta på öppet hav? Tror de flesta spenderar majoriteten av sin tid inom lagom "ryggsim med flytväst" avstånd från land.

I bassäng, utan kläder, simmar jag 1 km på ca 30 minuter. Om man räknar med fem minuter simtid innan kölden omöjliggör simning, så ger det ca 150 m simsträcka. Jag för det mesta mycket längre från land än så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

intressant frågeställningar tycker jag är:

 

1.Är man mindre benägen till att segla med flytväst om man i regel /oftast gör det vid havet än om man seglar på t ex Mälaren eller i Stockholms skärgård?

 

2.Lever man verkligen efter/håller verkligen tankegångarna: Det är lika bra att jag inte har flytväst på mig och gör plågan kort eftersom jag ändå inte har en chans att överleva om jag ramlar överbord?

Vem vet? Det kanske är ett krasst men korrekt tänkande om man seglar själv på öppet hav.

 

3. I vilka vatten seglar du och resonerar du enligt ovanstående hypoteser?

Redigerad av seglarfreaken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"1. Så kallt är det inte i vattnet, man klarar sig länge i 8-12 grader om man rör sig.​"

 

Det är väl tvärtom så att ju mindre man rör sig i kallt vatten ju längre tid klarar man sig.

Att kura ihop i fosterställning ger minst värmeförlust.

Redigerad av Skoter
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag burkar ju va lite obstinat i flytvästfrågan och brukar hävda att för oss seglare är flytväst helt onödig.

 

Det är livsele och livlina som gäller. §1 i mitt säkerhetstänk är "Håll dig alltid kvar ombord".

 

Sen tror ju jag att de flesta av oss seglar längre från land än att man tar sig iland med 5 minuters ryggsim. Det är väl tvärt om så att det är sällan man är så nära land att man tar sig iland med 5 minuters ryggsim.

 

Världsrekordet på ryggsimm är strax under 1 minut på 100 meter för både kvinnor och män. Hur många av seglarna på Maringuiden håller världsklass på ryggsimm!?

 

Som livsele använder jag en seglarväst med inbyggd livsele. Till skillnad mot någon skribent tycker jag att seglarvästen är ganska bekväm att bära och värmer en del, varför jag ofta har den på mig.

 

Ombord på min båt är alla flytvästar av typen seglarvästar med inbyggd livsele plus att jag har uppblåsbar med inbyggd livsele. Den använder jag för livselens skull när jag har på mig flytoverallen.

 

När det gäller uppblåsbara flytvästar är det viktigt att veta vad som man skall kontrollera på västen. Byta patron är väl inte det första man skall göra.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag har alltid uppblåsbar 150N med säkerhetsögla, när jag är ensam ombord.

Går jag på däck kopplar jag alltid till jackstays.

 

Ang. kappsegling: I de flesta regattar idag är det krav på anv. av flytväst för alla ombord.

 

Dresskoden gäller bara på prisutdelningen.

ICKE! Kolla på bilder och filmer från kappseglingar, matschrace, mm så ser man tydligt att de inte använder ens seglarväst. Det verkar som att kappseglingsledning och arrangör lutar sig tillbaka och bara nöjer sig med att det står i reglementet att de som deltar skall använda flytväst. Snacka om dubbelmoral, slöhet och feghet!

På Tjörn Runt kan det allt hända att funktionärsbåtar talar om för tävlande att flytvästen ska på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Talar om!? Men så mycket kurage så att de  vågar diska besättningen/båten lär de nog inte ha haft.

Efter den tragiska olyckan då Don Nordkvist drunknade, så skrev jag till Svenska seglarförbundet och påpekade att de verkligen borde skärpa säkerhetskraven. Ärenden togs faktiskt upp, men därefter har det nog inte hänt så mycket  :( Det här var på den tiden då tidningen Segling fanns och det var där som man skrev om drunkningsolyckan.

Redigerad av seglarfreaken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Att det är onödigt med flytväst i september/oktober?!?!

1. Så kallt är det inte i vattnet, man klarar sig länge i 8-12 grader om man rör sig.

Icke. Jag blir stel som en pinne i 18-gradigt vatten mycket snabbt. Fryser som en hund och skakar av köld även i bassängvatten, ca 27°C. I vatten som är 6-8 grader kan jag garanterat inte simma mer än några minuter.

 

2. Hur många här seglar ofta på öppet hav? Tror de flesta spenderar majoriteten av sin tid inom lagom "ryggsim med flytväst" avstånd från land.

I bassäng, utan kläder, simmar jag 1 km på ca 30 minuter. Om man räknar med fem minuter simtid innan kölden omöjliggör simning, så ger det ca 150 m simsträcka. Jag för det mesta mycket längre från land än så.

 

 

Ja vi är väl alla olika, jag tycker att 18 grader är den perfekta badtemperaturen och då är jag i länge, 27 är otrevligt varmt.

Med dina förutsättningar skulle jag nog ändå köra med flytväst, det finns ju en hel del båtar ute i våra vatten, chansen att någon ser dig är rätt stor, självklart beroende på var man är och vid vilken tidpunkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använder min flytväst alldeles för lite. Ändå har jag sett till att det finns gott om dem, samt att det moderiktiga (dock ej av uppblåsbar modell)

 

Kör båten sällan själv. Är alltid "inomskärs". Får mest säga det är det goda vädret, samt smidigheten, som gör att jag skippar västen. 

 

Kommer nog tänka om för nästa sommar. Sonen, som var 2 denna sommar, kommer kanske mer och mer förstå/se att vi vuxna inte har väst. På honom har vi alltid väst, det går även att sova i den. 

 

Går inte motivera för honom, att jag och hans mor, inte ska ha västen på. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har alltid flytväst ombord under färd. Mycket sällsynta undantag när det är +30 i luften och +20 i vattnet. Jag har flytväst även om dresskoden ombord är flytvästfri. Det är en princip.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"1. Så kallt är det inte i vattnet, man klarar sig länge i 8-12 grader om man rör sig.​"

 

Det är väl tvärtom så att ju mindre man rör sig i kallt vatten ju längre tid klarar man sig.

Att kura ihop i fosterställning ger minst värmeförlust.

 

Det kan nog se olika ut i olika tidsspann. Att försöka ligga i fosterställning i vattnet är tämligen svårt och även om rörelsen gör att jag tappar värme initialt så ger den mig oxå värme i det långa loppet. Men är det så att man inte har en aning om var närmsta land ligger så lönar det sig i vissa fall inte att simma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltid flytväst då vi åker i vår båt. Vi vuxna har uppblåsbara västar (crewsaver) och barnen seglarvästar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För 4 år sedan när jag hade seglat TJ så träffade jag på en deltagare i Stenungsund som hade skörat bägge sina försegel. Han gick runt och frågade om någon kunde låna honom ett så han kunde ta sig hem till Varberg. Jag hade en sprillans ny genua i båten han fick låna. Under måndagen återfanns hans drivande Maxi 77:a vid inre Tistlarna halvt sönderslagen och utan någon ombord. Vad jag vet har han inte återfunnits ännu. Nere i ruffen låg hans flytväst.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

"1. Så kallt är det inte i vattnet, man klarar sig länge i 8-12 grader om man rör sig.​"

 

Det är väl tvärtom så att ju mindre man rör sig i kallt vatten ju längre tid klarar man sig.

Att kura ihop i fosterställning ger minst värmeförlust.

 

Det kan nog se olika ut i olika tidsspann. Att försöka ligga i fosterställning i vattnet är tämligen svårt och även om rörelsen gör att jag tappar värme initialt så ger den mig oxå värme i det långa loppet. Men är det så att man inte har en aning om var närmsta land ligger så lönar det sig i vissa fall inte att simma.

 

 

Att ligga i fosterställning i vatten (H.E.L.P.-position) med flytväst är både relativt bekvämt och energisparande. Det är också den ställning där du förlorar minst värme. Testa gärna själv med flytväst, gärna då det går lite sjö. Testa också att simma i samma förhållanden. Men glöm inte följebåten!

 

http://www.beyondcoldwaterbootcamp.com/cold-water-survival

http://www.seagrant.umn.edu/coastal_communities/hypothermia

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart vi använder flytväst på båten... Av den uppblåsbara typen med patron... Kan röra sig runt oerhört lätt med den, och den är inte obekväm att ha på sig - Inte ens när det är runt 30 grader...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...