Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
seglarfreaken

Användande av flytväst?!

Rekommendera Poster

Testade min uppblåsbara förra sommaren då det ju var varmt i vattnet.

Visserligen iförd badbyxor men västen var betydligt lättare att simma i och även att ta sig upp på badbryggan med än de seglarvästar jag provat. Jag trodde det skulle bli problem då den inte har grenrem men västen slöt sig fint runt nacken och höll huvudet uppe ur vattnet. En seglarväst åker ju oftast upp som en skärm runt ansiktet.

Sen vet man ju aldrig om den nya bobbinen löser ut som den ska men det litar jag på.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

-Men det kostar ju en ny bobbin och gaspatron. 150 spänn ju!

Exakt, en halv gästhamnsplats på Marstrand!
Eller så kan man ju plocka bort utlösare och patronen och blåsa upp västen manuellt.

Det är ju inte så mycket glädje med att prova engångsgrejor annat än för att se att de skulle ha fungerat om man hade trillat i vattnet tidigare. ;)

 

Mackey

men det kan väl kännas bra... att veta att man kanske skulle ha klarat sig om...

som att göra en lottorad och inte lämna in men kolla ändå..

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tanken var väl inte att prova om bobbinen fungerar. Det är ju som att provskjuta sina nödraketer. Däremot finns det ett värde i att ha gjort något i lugnt tillstånd så att det känns bekant den gång man gör det under stress. Man bör även ha provat att skjuta en nödraket så man kan handgreppen och är beredd på gnistsprut mm. Det finns kanske vita raketer av samma typ som nödblossen så man kan provskjuta utan att orsaka falsklarm.  

På den tiden jag hoppade fallskärm så sade vi att piloten var den modigaste personen i planet. Vi andra tränade med vår nödutrustning hela tiden medan han bara satt på sin år efter år och hoppades att den skulle fungera den gång han behövde den...

Redigerad av BSven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är många vuxna som överskattar sin förmåga att simma i öppet vatten, men många drunkningsfall sker säkert i närheten av land/brygga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är tyvärr lite dålig med västen när det är crusing, högsommar och varmt i vattnet.

Men vid kallare väder eller fortåka åker västen på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var jättnära att drunkna i... kan den heta viskan.. ån i Lidköping

2 m från strand, under metern djupt, med flytväst... kanske lite med hjälp av västen t.o.m

sommaren 2014

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter helt klart olämpligt att använda flytväst i trånga grunda farvatten. ;)

Ska tänka på det framöver.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...