Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
seglarfreaken

Användande av flytväst?!

Rekommendera Poster

Självklart kan man aldrig gardera sig mot olyckor och vi måste ju våga leva. Men att inte använda någon typ av "flythjälp" när man är på sjön (oavsett väder), inte använd cykelhjälm, belysning, reflexer eller bilbälte tycker jag är rätt naivt och korkat. En av de mest livsbejakande och sportigaste klasskompisarna som jag hade i grundskolan, körde för xx antal år sedan ned i ett för dagen nyuppgrävd gång och cykelbana. De hade inte spärrat av arbetsområdet, så där cyklade han omkull på kvällen inte ont anandes! Ingen hjälm eller cykelbelysning hade han och kände till cykelvägen utan och innan eftersom det var mellan bostaden och centrum. Hur kunde han ens i sin vildaste fantasi tänka sig att cykel och gångvägen skulle vara uppgrävd och outmärkt? Han fick en bestående hjärnskada för livet, med tinnitus och problem med närminnet: Visst fick han ut skadeståndsersättning från kommunen, men händelsen går ju inte att revideras. Undrar hur han tänker när han ser cyklister som far fram utan hjälm och lyse?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rätt ska vara rätt. George var pappa McFly, sonen - och tidsresenären - hette Martin. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rätt ska vara rätt. George var pappa McFly, sonen - och tidsresenären - hette Martin. :)

 

Och - vad är sambandet!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De som inte tror på nyttan av att använda flythjälp kan läsa några händelser ur verkliga livet här.  Om det sen är seglarväst, räddningsväst eller uppblåsbar väst är nog en personlig fråga. Valet av västtyp ska nog även göras med hänsyn till aktuella väderförhållanden.

 

Om två som överlevde efter att Sjöräddningen hittat dem. De hade båda flytvästar. Det var reflexerna på västarna som hjälpte till för att hitta de skeppsbrutna.

http://www.sjoraddning.se/stromstad/alarm/tva-liv-raddade-tack-vare-uppmarksam-allmanhet/

 

En man som fick hämtas upp från botten. Han hade inte flytväst. Det gjordes återupplivningsförsök. Framgår inte om de var lyckosamma. Även om de var det så brukar det bli kvarstående men efter att ha varit under vatten en längre tid. (Ungefär som att få hjärtstillestånd, hjärnan får inget syre.)

http://www.sjoraddning.se/dalaro/alarm/man-over-bord-fran-segelbat/

 

Kapsejsad segelbåt. båda seglarna bar flytväst och våtdräkt. Lyckosam utgång.

http://www.sjoraddning.se/munso/alarm/kapsejsad-katamaran-4/

 

Två personer överbord från fraktfartyg. De återfanns inte trots stor räddningsinsats med bl.a. helikoptrar.

http://www.sjoraddning.se/skillinge/alarm/2-man-overbord-syd-ystad/

Att få besättningen på fraktfartyg att ständigt bära flytväst är nog en utopi likaväl som att få alla passagerare på Finlandsfärjorna att ha flytväst. Flytväst är bra men det är ändå en sista nödlösning om man ramlar i så jag håller helt med om att lägga mest krut på att förhindra det.

Tycker att man ska anpassa användandet och vilken typ av väst som behövs efter båttyp, väderlek, om man seglar ensam eller inte etc. Har själv en rätt så stor och tung båt som inte gungar nämnvärt annat än i hårt väder. Har dessutom alltid med mig besättning. I hårt väder får samtliga som vistas på däck ha flytväst, i lättare väder brukar jag inte ha väst. Visst kan det hända att man ramlar överbord och slår i skallen på vägen, men den risken är ungefär lika stor när jag åker Vaxholmsbåt eller när jag står på bryggan på badplatsen. Flytvästar ska dock alltid, även i bleke, finnas lätt tillgängliga för hela besättningen ifall något händer så man blir tvungen att överge båten. Att  båten skulle gå i kvav så fort att man inte hinner sätta på sig flytväst, ser jag som omöjligt i de vatten jag vistas i. Har inte planerat någon färd till Bermudatriangeln.  ;)

Redigerad av Riro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt problem med seglarvästarna beror nog på att jag har en kort överkropp och en kutande sittställning. Framsidan av västen blir helt enkelt för lång för avståndet mellan översida lår och hals/haka. Räddningsvästar är ju ännu värre.

 

Nåt band att dra mellan benen har jag hittills inte hittat på nån av dem. Det minns jag fanns på flytvästar förr, men på senare år verkar de saknas. Åtminstone på de billigare, som jag exponerats för. Det verkar även saknas på de flesta livselar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske en väst för mer aktiv vattensport skulle passa bättre för dig. Sådana västar som bräd och skidåkare använder eller en kanotväst.

 

 

 

8995542630430_1083220_Alert_Red_110952_j

20880559-origpic-85e8b3.jpg

 

Mackey

Redigerad av Mackey
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra! Det viktigaste tycker jag är att man inte hittar på någon ursäkt för att inte använda någon form av flythjälp! Jag tycker som sagt att det är bra ego mot sina nära och kära att inte ha ett hållbart säkerhetstänkande och bra rutiner. Självklart kan man inte gardera sig mot allt, men nog tycker jag att vi bör göra vad vi kan så att anhöriga får möjlighet att gå till en grav och sörja om vi skulle drunkna till sjöss.

Redigerad av seglarfreaken
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dykfirmor jag fridök med i Söderhavet krävde våtdräkt fast det var 29 C i vattnet.

VARFÖR? Jo, man skulle flyta upp och inte bli kvar i djupet. Bra tänk tycker jag.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hela livet måste man ju väga risken av det man gör mot vad man har för utbyte av det. Säkraste sättet att undvika drunkning är att aldrig vara i närheten av vatten. Förra sommaren var vi ute med båten under juli vilken var en extrem varm period med ca. 24 grader i vattnet i hela skärgården. Att efter en simtur i bleke på en fjärd då kliva upp och sätta på sig flytvästen ser jag inte som nödvändigt. Ska man även ha flytväst när man äter middag på akterdäck? Livet är livsfarligt men sitter man hemma inlindad i bomull så är det inte värt att leva.

Ser ni på alla som t.ex. bestiger Mount Everest, eller seglar jorden runt i mindre båtar som idioter då risken att dö då är säkert en tiopotens högre?

Jag propagerar definitivt inte mot användande av flytväst, men använd sunt förnuft när och vilken typ av väst som ska användas. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt problem med seglarvästarna beror nog på att jag har en kort överkropp och en kutande sittställning. Framsidan av västen blir helt enkelt för lång för avståndet mellan översida lår och hals/haka. Räddningsvästar är ju ännu värre.

 

Nåt band att dra mellan benen har jag hittills inte hittat på nån av dem. Det minns jag fanns på flytvästar förr, men på senare år verkar de saknas. Åtminstone på de billigare, som jag exponerats för. Det verkar även saknas på de flesta livselar.

 

Du får väl åka vägen om Stenungsund och hämta den uppblåsbara väst som Oldtimer erbjöd dig.

 

Man byter inte patronen om den håller vikten, men man ser till att det inte är rost i området och att den är ordentligt iskruvad. Däremot skall man byta utlösningsmekanism om den passerat utgångsdatumen.

 

Det är möjligt att billigare flytvästar inte har grenband, men alla flytvästar med inbyggd sele, även uppblåsbara, som jag kollat (hjertmans katalog) har grenband.

 

Jag förstår inte resonemanget att man köper en billig skitväst bara för att man "inte har råd" att skaffa sig en riktig flytväst, som är avsedd för den verksamhet man håller på med. En flytväst har man ju i en massa år och skillnaden i kostnader är inte så himmelsskriande stor.

 

Om du inte tar emot den uppblåsbara väst som du blivit lovad, skulle jag vänta tills båtmässan och prova ut en väst som passar och utnyttja de mässerbjudande som finns.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flytväst? Oftast inte. Vi använder flytväst under nattvakter. Ska man lämna sittbrunnen och ge sig upp på däck så väcker vi ibland någon mer. Till vardags när man mest går mellan sittbrunnen och ruffen så har vi givetvis ingen flytväst på oss. Vi använder inte heller flytväst om vi tar jollen in till land, däremot vid slussning. Är jag själv så har jag ibland väst när jag lastar båten, alltså ska klättra mycket på peket, det är ju då det finns en risk att den behövs. Risken att dö på öppet vatten i en segelbåt ligger långt ned på skalan, det finns annat som är viktigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hela livet måste man ju väga risken av det man gör mot vad man har för utbyte av det. Säkraste sättet att undvika drunkning är att aldrig vara i närheten av vatten. Förra sommaren var vi ute med båten under juli vilken var en extrem varm period med ca. 24 grader i vattnet i hela skärgården. Att efter en simtur i bleke på en fjärd då kliva upp och sätta på sig flytvästen ser jag inte som nödvändigt. Ska man även ha flytväst när man äter middag på akterdäck? Livet är livsfarligt men sitter man hemma inlindad i bomull så är det inte värt att leva.

Ser ni på alla som t.ex. bestiger Mount Everest, eller seglar jorden runt i mindre båtar som idioter då risken att dö då är säkert en tiopotens högre?

Jag propagerar definitivt inte mot användande av flytväst, men använd sunt förnuft när och vilken typ av väst som ska användas. 

 

Sannorlikheten är nog inte så stor att man drunknar när man sitter och äter i sittbrunnen. Men den är desto större då man står på däcket och pinkar eller då man skall kliva ombord eller iland. Sörskilt farligt är det i naturhamnar då man kliver av /på båten. Statistik visar att majoriteten av de som drunknar är medelålders män utan flytväst, med gylfen nere och ofta alkohol i kroppen. Just företeelsen att pinka från däcket skrev man om i Trossen. Det var under en ""grabbsegling"  i mörkret på Kanholmsfjärden som det skedde en mycket dramatisk olycka, med lyckligt slut. Själv så halkade jag och fastnade med ena foten under tvärröret på pulpit i fören förra året och blev hängande baklänges. Jag hade stövlar på mig och det blev ruskigt halt på det rostfria lilla  beslaget i fören.

Är det verkligen någon som vet när man verkligen kommer ha behov av sin flytväst?

Olyckor händer bara andra. Det händer inte mig! Eller........?

Varför detta motstånd mot att använda flytväst eller andra typer av flythjälp?

Det finns så otroligt smarta och smidiga lösningar, men ändå verkar motviljan vara så stor hos många att vända dessa.

Är man lyckligare och friare om man inte tänker på vad som kan hända?

Är detta en typiskt klassiskt manligt tankesätt?

Jag har alltid flytväst på mig när jag är ute på sjön där jag oftast seglar, vindsurfar, ståpaddlar eller kör gummibåt. Jag tror nog ändå att jag får se mig som en rätt modig 58-årig man som njuter och känner mig fri, både när jag är ute på mjukt vatten eller skridskoseglar på isen. Även då utgör jag nog en minoritet i mitt säkerhetstänk. Jag utgör nog verkligen en minoritet av stockholms skridskoseglarna när jag har flytoverall på mig och skulle aldrig i livet kitewingsegla flera gånger med slalomskidor!!! Jag använder långfärdskridskor när jag kitewingseglar och bangar då det är för mycket snö på isen. Förmodligen anser nog en majoritet att det blir för fuktigt, varmt och otympligt att segla i flytoverall, men säkerheten väger tyngre och jag vill absolut inte låta bli att kitewingsegla på grund av riskerna eller för att det blir otympligt med flytoverallen! Jag vill inte komma hem till min kära fru och vara "drunken"!  (citat: Bullerbyn) Det räcker med att att en stor och erfaren Kitewingseglarprofil i Stockholm som jag kände seglade igenom isen med slalomskidor och inte lyckades ta sig upp eller blev räddad i tid för några år sedan!

Redigerad av seglarfreaken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är västen på behöver man inte tänka på den när man plötsligt ska upp på däck för att göra något viktigt. Som jag ser det räcker det inte att ha väst till alla ombord, den ska vara på för att göra nytta.

 

Vi slarvar som sagt också under varma sommardagar med lätta vindar, men det är mera undantag än regel.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om diskussionen ska handla om att till vilket pris som helst undvika olyckor så vinner ju givetvis den mest extrema. Då finns det ingen anledning att ta av sig gånghjälmen när man går och lägger sig - man kanske glömmer att ta på den innan man stiger upp. Jag tycker att onödigt säkerhetstänk skymmer sikten och gör folk rädda. Vi koncentrerar oss på uppenbara risker, exempelvis kokande vatten vid matlagning, snabbt kunna släcka brand, klämskador och skallskador. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hela livet måste man ju väga risken av det man gör mot vad man har för utbyte av det. Säkraste sättet att undvika drunkning är att aldrig vara i närheten av vatten. Förra sommaren var vi ute med båten under juli vilken var en extrem varm period med ca. 24 grader i vattnet i hela skärgården. Att efter en simtur i bleke på en fjärd då kliva upp och sätta på sig flytvästen ser jag inte som nödvändigt. Ska man även ha flytväst när man äter middag på akterdäck? Livet är livsfarligt men sitter man hemma inlindad i bomull så är det inte värt att leva.

Ser ni på alla som t.ex. bestiger Mount Everest, eller seglar jorden runt i mindre båtar som idioter då risken att dö då är säkert en tiopotens högre?

Jag propagerar definitivt inte mot användande av flytväst, men använd sunt förnuft när och vilken typ av väst som ska användas. 

 

Sannorlikheten är nog inte så stor att man drunknar när man sitter och äter i sittbrunnen. Men den är desto större då man står på däcket och pinkar eller då man skall kliva ombord eller iland. Sörskilt farligt är det i naturhamnar då man kliver av /på båten. Statistik visar att majoriteten av de som drunknar är medelålders män utan flytväst, med gylfen nere och ofta alkohol i kroppen. Just företeelsen att pinka från däcket skrev man om i Trossen. Det var under en ""grabbsegling"  i mörkret på Kanholmsfjärden som det skedde en mycket dramatisk olycka, med lyckligt slut. Själv så halkade jag och fastnade med ena foten under tvärröret på pulpit i fören förra året och blev hängande baklänges. Jag hade stövlar på mig och det blev ruskigt halt på det rostfria lilla  beslaget i fören.

Är det verkligen någon som vet när man verkligen kommer ha behov av sin flytväst?

Olyckor händer bara andra. Det händer inte mig! Eller........?

Varför detta motstånd mot att använda flytväst eller andra typer av flythjälp?

Det finns så otroligt smarta och smidiga lösningar, men ändå verkar motviljan vara så stor hos många att vända dessa.

Är man lyckligare och friare om man inte tänker på vad som kan hända?

Är detta en typiskt klassiskt manligt tankesätt?

Jag har alltid flytväst på mig när jag är ute på sjön där jag oftast seglar, vindsurfar, ståpaddlar eller kör gummibåt. Jag tror nog ändå att jag får se mig som en rätt modig 58-årig man som njuter och känner mig fri, både när jag är ute på mjukt vatten eller skridskoseglar på isen. Även då utgör jag nog en minoritet i mitt säkerhetstänk. Jag utgör nog verkligen en minoritet av stockholms skridskoseglarna när jag har flytoverall på mig och skulle aldrig i livet kitewingsegla flera gånger med slalomskidor!!! Jag använder långfärdskridskor när jag kitewingseglar och bangar då det är för mycket snö på isen. Förmodligen anser nog en majoritet att det blir för fuktigt, varmt och otympligt att segla i flytoverall, men säkerheten väger tyngre och jag vill absolut inte låta bli att kitewingsegla på grund av riskerna eller för att det blir otympligt med flytoverallen! Jag vill inte komma hem till min kära fru och vara "drunken"!  (citat: Bullerbyn) Det räcker med att att en stor och erfaren Kitewingseglarprofil i Stockholm som jag kände seglade igenom isen med slalomskidor och inte lyckades ta sig upp eller blev räddad i tid för några år sedan!

 

Nu förstår jag inte hur du menar. Skulle det vara särskilt farligt och kräva flytväst när man kliver iland i en naturhamn? Det värsta som kan hända är väl att man halkar och ramlar. Man ju i och för sig hamna i vattnet då, men är ju i så fall max en meter från land. Då är det nog bättre att ha hjälm för risken att slå skallen i berget är nog många gånger större än risken att drunkna. 

Det är rätt att statistiken visar att det oftast är alkoholpåverkade medelålders män som drunknar, men den visar även att det är i små öppna båtar i sjöar. Vet inte om jag sett någon statistik för statusen på gylfen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Risken är liten att man faller i sjön på platt vatten. Men å andra sidan går det fort när det händer saker. Du får motorstopp, ett tu tre är de där små grynnorna farligt nära och du ska ha i några draggar för att inte gå på o sen måste du bära av med en båtshake...

Du ska ut o kliva för att få över en tamp till båten som gått på grund och ta in vatten...

En jävla tokdåre seglar på dig...

Saker som kräver din uppmärksamhet och agerande, då hinner du inte springa ned i ruffen o sätta på flytvästen.

Hos oss gäller flytplagg på för alla ombord, tills man är i land.

Måna ovana har ju en förmåga att vilja ta av den när man kommer in i hemma viken...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om diskussionen ska handla om att till vilket pris som helst undvika olyckor så vinner ju givetvis den mest extrema.

...

 

Men nu är det ju inte det diskussion handlar om.

 

Jag tror att barn har flytväst för att föräldrar är rädda om sina barn (men inte om sin fru/man, sina vänner eller sig själv?). Jag har ingen förnuftig förklaring till varför det är så. På "Måsentiden" fanns förklaringen att flytvästen var obekväm och klumpig, men idag när det finns både bekväma, smidiga och tom. snygga flytplagg håller inte den förklaringen.

 

Mackey

 

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Flytväst? Oftast inte. Vi använder flytväst under nattvakter.

...

 

Varför?

Det förstår jag inte.

Ingen ironi eller något annat, bara uppriktigt intresserad.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte olagligt att drunkna så de som ihärdigt propsar på att andra ska använda flytväst bör täppa till truten, så! För dem som drivs av ett svårbehandlat sug att uppfostra rekommenderar jag en hundvalp.

 

Till sakfrågan...

Beslutet att använda flytväst måste rimligen ha föregåtts av att man bedömt risken att ramla i sjön som tillräckligt stor. Om så är fallet är livlina ett bättre val.

 

mvh

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Om diskussionen ska handla om att till vilket pris som helst undvika olyckor så vinner ju givetvis den mest extrema.

...

Men nu är det ju inte det diskussion handlar om.

 

Jag tror att barn har flytväst för att föräldrar är rädda om sina barn (men inte om sin fru/man, sina vänner eller sig själv?). Jag har ingen förnuftig förklaring till varför det är så. På "Måsentiden" fanns förklaringen att flytvästen var obekväm och klumpig, men idag när det finns både bekväma, smidiga och tom. snygga flytplagg håller inte den förklaringen.

 

Mackey

 

 

Mackey

 

Barn kan inte på samma sätt som en vuxen förstå vad som är farligt eller inte och kan därför lättare ramla i sjön, samt att de kanske inte ens kan simma. Det är ju samma sak på land att man måste skydda sina barn på ett annat sätt än sin fru eller vänner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tittar man på olyckorna så är det framförallt vägen land - båt som är farlig. Drunkningsolyckor vid bryggor redovisas inte som båtrelaterade och syns oftast inte i båtstatistiken. 

Flytvästar minskar risken för drunkning men det gör sunt förnuft också.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart kan man aldrig gardera sig mot olyckor och vi måste ju våga leva. Men att inte använda någon typ av "flythjälp" när man är på sjön (oavsett väder), inte använd cykelhjälm, belysning, reflexer eller bilbälte tycker jag är rätt naivt och korkat.

 

Av nyfikenhet, vad fan bryr du dig för? Har frågat många genom åren men aldrig fått något rationellt svar, försök please!

 

mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Om diskussionen ska handla om att till vilket pris som helst undvika olyckor så vinner ju givetvis den mest extrema.

...

Men nu är det ju inte det diskussion handlar om.

 

Jag tror att barn har flytväst för att föräldrar är rädda om sina barn (men inte om sin fru/man, sina vänner eller sig själv?). Jag har ingen förnuftig förklaring till varför det är så. På "Måsentiden" fanns förklaringen att flytvästen var obekväm och klumpig, men idag när det finns både bekväma, smidiga och tom. snygga flytplagg håller inte den förklaringen.

 

Mackey

Barn kan inte på samma sätt som en vuxen förstå vad som är farligt eller inte och kan därför lättare ramla i sjön, samt att de kanske inte ens kan simma. Det är ju samma sak på land att man måste skydda sina barn på ett annat sätt än sin fru eller vänner.

Ibland undrar man vem som är klokast av vuxna och barn.

Nästan alla barn - oavsett om vuxna är närvarande eller inte - har flytväst och använder cykelhjälm.

 

Sedan när man blir äldre förstår man mera och slutar då med både cykelhjälm och flytväst. :unsure:

 

Att inte använda flytväst kan jag förstå, man har ju i alla fall en känsla av att man ska kunna/hinna sätta på den när den plötsligt behövs. Men cykelhjälm, hur många hinner sätta på den när den plötsligt behövs???

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Har skrivit min åsikt/uppfattning tidigare, och utan att för den skull tjafsa el styra "debatten" i nån riktning upprepar jag det här.

 

Personligen har jag flera ggr varit ruskigt nära att falla överbord pga flytvästen!!!!

Fastnade i saker.

Så flytvästen åkte av. Sedan dess använder jag uppblåsbar ell flytjacka. El västen under jackan. det skall alltid finnas sele inbyggt å ögla till linan.

Men framförallt så har jag lina som är så kort så jag kan inte ramla överbord å släpas i vattnet å drunkna pga det.

 

Sedan får man skilja på var man seglar å när. Skärgården varm sommar.....tja, Biscaya å kallt....en annan sak. (ser ut som att det blir Biscaya ggr 3 kommande vår....)

 

För min del så gäller inte statistiken om överlevnad. Jag fryser ihjäl vid min brygga på 5 minuter. Nästan. Senast jag var i för nån vecka sedan så var det knappt 1-2 minuter medan jag tog bort gäddnate å näckrosor från propellern, å det räckte för att tappa känseln i skinkorna å benen. Efter 5 minuter tar jag mig inte ombord själv.

 

För ett antal år sedan var jag i lite längre, kanske just 5 minuter å var förberedd med en person som assisterade, det blev nedkylning, å varma filtar å elfilt i sängen å hela kvällen innan jag hann få upp kroppstempen igen. Så för mig betyder flytvästen endast att jag förlänger pinan samt att eftersörjande slipper dragga så de har nått att lägga i kistan senare. Krassa sanningen.

 

Å jo, å jag har även råkat ut för hypotermi pga genomblöt "falsk" seglarjacka å regn å överbrytande sjöar vind å dumhet, oförstånd. Numera förståndigare efter den resan.

 

Alltså, lina med sele, samt ev uppblåsbar väst samt/eller flytjacka men framförallt alltid...ALLTID... hålla i sig så att man inte kan drutta i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har skrivit min åsikt/uppfattning tidigare, och utan att för den skull tjafsa el styra "debatten" i nån riktning upprepar jag det här.

 

Personligen har jag flera ggr varit ruskigt nära att falla överbord pga flytvästen!!!!

Fastnade i saker.

Så flytvästen åkte av. Sedan dess använder jag uppblåsbar ell flytjacka. El västen under jackan. det skall alltid finnas sele inbyggt å ögla till linan.

....

Bra med ett praktiskt argument mot att bära traditionell flytväst, men du hör ju ändå till de som fegar ur och bär andra typer av flytplag och dessutom även sele. ;)

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag begriper inte en att del seglare/båtmänniskor verkar tro bete` sig som om de  kunde   styra  över   hur   de   eventuellt  kommer   att  dö eller överleva tillbud till sjöss. Om allt hopp är ute är man då av egoistiska själ beredd att välja bort flytväst/flythjälp så att plågan blir lite kortare? Ha man frågat sina anhöriga om de vill ha en grav att gå till eller inte om man drunknar, eller ta ett sista farväl på bårhuset?

Är det verkligen juste mot sina anhöriga att vara ego och aningslös ända in i döden eller när man är ute till sjöss utan flytväst/hjälp och DEN HÄR GÅNGEN överlevde man?

Redigerad av seglarfreaken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Att inte använda flytväst kan jag förstå, man har ju i alla fall en känsla av att man ska kunna/hinna sätta på den när den plötsligt behövs. Men cykelhjälm, hur många hinner sätta på den när den plötsligt behövs???

 

 

Man tror gärna att man kommer hinna sätta på sig flytvästen, men tyvärr visar erfarenheten från USA att det långt ifrån alltid är så. Där är det lag på att ha med sig flytvästar i båten, men inte att ha dem på. Ett exempel är denna tragiska olycka, med en omkommen och två överlevande:

"But, Leroux, 56, of San Bruno said things suddenly went awry when the boat started taking on water. He hurriedly put on a life jacket but Bolich and Booker weren’t fast enough."

 

http://www.nbcbayarea.com/news/local/3-Saved-From-Capsized-Boat-in-Daring-Rescue-Off-San-Francisco-Coast-332265632.html

 

Och det är fler som får allvarliga huvudskador i bil än på cykel, så frågan är om det verkligen är cykelhjälmar man borde fokusera på i det fallet. Men det ligger lite utanför ämnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Självklart kan man aldrig gardera sig mot olyckor och vi måste ju våga leva. Men att inte använda någon typ av "flythjälp" när man är på sjön (oavsett väder), inte använd cykelhjälm, belysning, reflexer eller bilbälte tycker jag är rätt naivt och korkat.

 

Av nyfikenhet, vad fan bryr du dig för? Har frågat många genom åren men aldrig fått något rationellt svar, försök please!

 

mvh

 

 

 

Kapten_cook

Om du garanterat dog när du inte använder flytväst, cykelhjälm, bilbälte mm vid en olycka så ok för mig. Problemet är när du räddas i sista stund och då behöver en massa dyr sjukvård som du inte behövt om du använt rätt säkerhetsutrustning. Sjukvården bekostas av mina skattepengar. Att avända dessa för att rädda någon som betett sig dumt är slöseri.

Därför vill jag att du använder, flytväst, cykelhjälm, bilbälte mm.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Att inte använda flytväst kan jag förstå, man har ju i alla fall en känsla av att man ska kunna/hinna sätta på den när den plötsligt behövs. Men cykelhjälm, hur många hinner sätta på den när den plötsligt behövs???

 

 

Man tror gärna att man kommer hinna sätta på sig flytvästen, men tyvärr visar erfarenheten från USA att det långt ifrån alltid är så. Där är det lag på att ha med sig flytvästar i båten, men inte att ha dem på. Ett exempel är denna tragiska olycka, med en omkommen och två överlevande:

"But, Leroux, 56, of San Bruno said things suddenly went awry when the boat started taking on water. He hurriedly put on a life jacket but Bolich and Booker weren’t fast enough."

 

http://www.nbcbayarea.com/news/local/3-Saved-From-Capsized-Boat-in-Daring-Rescue-Off-San-Francisco-Coast-332265632.html

 

 

Och det är fler som får allvarliga huvudskador i bil än på cykel, så frågan är om det verkligen är cykelhjälmar man borde fokusera på i det fallet. Men det ligger lite utanför ämnet.

 

 

Vad finns logiken i att tycka det är självklart att ha flytväst på sjön, men inte hjälm på sig när man cyklar?

Vanans makt och den berömda komfortzonen möjligtvis. Skulle ett olycksfall då någon hjälmlös vän till dig skadas sig rejält för resten av livet för livet få dig till omvärdera din inställning till detta?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...