Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Janpeter

Segelbåt och vänstertrafik

Rekommendera Poster

Ligger nått I det:)

Det lustiga är att dom är väldig snabba på att tala om vad som är rätt och fel och man ska använda massa fina ord:).Typ råkar man säga höger så ser dom ut som frågetecken och förstår inget.

Visst vi motorbåtsåkare har ju också brister, men jag har ytterst få gånger råkat ut för att möta en motorbåt som kör vänstertrafik(får man saga så på sjön? :)

De få jag mött så har oftast varit små plastekor, och dessa verkar vara värst när det gäller sunt förnuft, sjöregler och framför allt fartbegränsningar.

 

Dun vet, små kineser pratar kinesiska redan från unga år.

 

Vi som växt upp med båtar tänker styrbord och babord helt spontant och när vi seglar så gäller inte styrbord och babord, mer än beträffande väjningsreglerna. Den som seglar för styrbords halsar.

 

Annars talar vi ju om lo och lä och vi svänger inte vänster eller höger - vi sticker upp eller faller av och i vissa fall skrotar vinden osv osv.

 

Alla "yrkesområde" har sina facktermer som gör utövandet enklare och lättare att förstå. Att sen nybörjare och oerfarna inte begriper det är ju tråkigt, men de får ju lära sig om de är intresserade.

 

Att ha enkla och adekvata benämningar för ibland komplicerade skeende är ju viktigt för att de som är inblandade i tex en segling skall förstå och göra rätt saker i rätt ögonblick. Man kan inte ha långa förklaringar i en ordergivning som måste verkställas omedelbart.

 

Skall man utarma fackspråket så att alla som inte begriper skall förstå, så blir det väldigt krångligt för tex de som seglar.

 

När jag nu strax skall lätta och gå får jag förlig vind.

 

Vad var det jag skulle göra och ifrån vilket håll blåser det!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fortfaranda inget vettigt svar på varför segelbåtar(som går för motor= motorbåt)håller till vänster I farled.

 

 

Det kan ju vara så att TS hamnat i ett vanligt mänskligt tillkortakommande (vilket vi alla gör). Man söker bekräftelse på en tes. TS har observerat detta beteende, och snart är det så att varje ny anekdot bekräftar regeln.

 

Snarare borde man, om man har en tes, försöka motbevisa den. Desto svårare det visar sig vara, desto trovärdigare är tesen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl inte omöjligt att de med segelbåt har en lite friare syn på hur man färdas på sjön än många av de som enbart kör med motor. Ibland undrar jag om en del båtägare tror att det finns en regel att man måste köra i farlederna och att det är förbjudet att köra på fel sida om en pinne eller boj.

 

För min del får alla ligga precis var de vill i farleden bara de är konsekventa och har vett att tydligt visa vilken sida de vill mötas på. Min erfarenhet är att det mest är de som har segelbåt (och kanske gamla träbåtar) som tydligt och i god tid visar sina avsikter genom att peka lite extra med fören åt det håll de tänker hålla.

 

Själv gillar jag att vara på sjön pga friheten så ibland väljer jag att hålla babord bara för att jag vill! Sån är jag!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Fortfaranda inget vettigt svar på varför segelbåtar(som går för motor= motorbåt)håller till vänster I farled.

 

Det kan ju vara så att TS hamnat i ett vanligt mänskligt tillkortakommande (vilket vi alla gör). Man söker bekräftelse på en tes. TS har observerat detta beteende, och snart är det så att varje ny anekdot bekräftar regeln.

 

Snarare borde man, om man har en tes, försöka motbevisa den. Desto svårare det visar sig vara, desto trovärdigare är tesen.

 

Nja det är snarare en kul reflection. Lite som ett par golfkompisar, som har tusen ursäkter då dom spelar dåligt en dag. I stället för att bara saga "att jag hade en taskig dag"

 

Att erkänna sina svagheter är ju snarare en styrka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet med mig att om det inte är en verkligt smal farled, utan kanske en 100 meter brett, så struntar jag i ifall jag ligger till babord eller styrbord i farleden om jag möter en fritidsbåt. Dels finns ju inga regler som säger att jag skall göra si eller så, dels så är båten så långsam för motor (och tråkig att köra med diesel-stånkan) att varje meter jag slipper göra det är en bra meter; då tar jag kortaste vägen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den springande punkten är ju hur brett det var.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den springande punkten är ju hur brett det var.

 

Det är ju lite svårt att mäta, men styvt hundra meter där det är som trängst.

 

post-106994-0-92736200-1440087295_thumb.jpg

 

Grund på utsidan och grund på insida. Ca 70 distansminuter öppet hav i väster. Nästa land är vid Arendal i Norge.

 

Blir hur otrevligt som helst om det är dåligt väder. Sista gången i fjol höst när jag gick över, blåste det runt 16 M/sek rakt i stammen. Satt inne och styrde och "bälhöll" mig för att inte ramla av stolen. Hade nog inte varit lika "trevligt" vid samma vind men från väster.

 

Nu har vi ju bara TS-bild av händelsen och med tanke på den kunskap han visar och den attityden han har inger han för mig inte det största förtroendet.

 

Visst kan det va en himla röra ibland när det är många båtar som skall passera på samma ställe, men det brukar lösa sig.

 

Tänk om man skulle reta upp sig på alla idioter till motorbåtskörare. Undra hur många som ser sig tillbaka och kollar vilket elände deras svallvågor kan ställa till med, speciellt när de kör som tomsingar inne i hamnar.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man blir nästa full I skratt!

Fortfaranda inget vettigt svar på varför segelbåtar(som går för motor= motorbåt)håller till vänster I farled.

...

Jag tycker nog att det finns flera försök till förklaring, framför allt att det inte finns någon regel som säger att man måste hålla sig på den ena eller andra sidan i en farled.

 

Eftersom jag själv gärna använder både segelbåt och motorbåt och har gjort så sedan barnsben så kanske jag kan ge lite uppslag till vissa skillnader. Om det är ett vettigt svar vet jag inte, det är upp till betraktaren.

 

När jag kör motorbåt kan jag utan vidare hålla mig långt ifrån alla andra båtar - helst mer än 50 meter - utan att förlora någon tid alls egentligen. Detta ökar säkerheten och bekvämligheten både för mig, min besättning och för de som är ombord på de andra båtarna. Det spelar mig ingen roll om jag får köra några kabellängder eller distansminut extra eftersom det bara tar några minuter längre tid än den kortaste vägen. Dessutom är jag knappast alls beroende av vilken riktning vinden har.

 

När jag seglar däremot blir sträckan och vindriktningen viktigare och det gäller även när man puttrar fram med motor i fem knop (inte vindriktningen annat än om man planerar att sätta segel). Då tar det längre tid att gå omvägar och man genar därför gärna när situationen tillåter det, och det gör den nästan alltid. Det är väldigt ovanligt att en fritidsbåt - gäller både segelbåt och motorbåt - inte kan gå utanför farleden om det behövs.

Även om det oftast inte blir så mycket längre att låta bli att gena så är känslan den att varje kabellängd i onödan tar en väldig massa tid. Egentligen tar ju en kabellängd bara en dryg minut extra.

 

Generellt är min uppfattning att de som framför motorbåt tänker mera som bilförare än de som framför segelbåt och det är ju inte så konstigt. Likheten mellan motorbåt och bil är ju större än likheten mellan segelbåt och bil.

 

Sedan håller jag inte alls med om att det är flera segelbåtar än motorbåtar som håller sig längs fel sida i trånga farleder och jag tycker generellt att det är väldigt ovanligt.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick under värnplikten i flottan samt under alla år av jollesegling i KBS lära mig att "man alltid skulle sträva efter att hålla styrbords sida fri" samt är uppvuxen i andan att man på sjön ska visa sin avsikt så tidigt och så tydligt som möjligt.

 

Med andra ord ligger jag generellt, när det är ont om plats, strax till höger om mitten i farleden/passagen. Då kan jag sägas köra högertrafik och upphinnande trafik, som har väjningsplikt, får passera med sin styrbordssida fri dvs till höger om mig. Jag tycker att det är logiskt att jag ska ligga till höger om mitten efter som jag har förkörsrätt och därmed att störst "rätt" till djupet – omkörande passerar på korrekt sida och på eget ansvar när det gäller plats både i sidled och djupled. Detta är min generella och teoretiska inställning, i praktiken är jag inte lika fyrkantig utan försöker anpassa mig. Sunt förnuft kan vara ruskigt effektivt.

 

Det där med styrbords sida fri implicerar dessutom indirekt högertrafik eftersom man man vid ett möte ska ha mötande fartyg på vänster sida i den egna färdriktningen. Alltså högertrafik. 

 

Och apropå semantiken är jag också lätt bedrövad av uppluckringen i terminologin men har vant mig då jag har en fru som konsekvent vägrar befatta sig med ens de vanligaste sjötermer utan slänger sig med styggelser som att "knyta fast", "golv" och "vi står utanför hamnen". Tur att vi har en motorbåt då enbart ett ord som levang kan få henne ur fas, vad skulle hända om man drog till med ett dreja bi eller kanske falla av?

 

Det där med avsikt är intressant. Jag försöker lära mina barn tydlighet, dvs att tydligt markera med mitt eget nosläge åt vilket hål jag avser gå (oftast passera vid ett möte). Många framför allt motorbåtsägare verkar se det som en sport att hålla inne med den informationen så länge som möjligt... Segelbåtar är bättre, när de seglar, då de i allmänhet är rätt förutsägbara (iaf i mitt fall då jag seglat en hel del). Däremot håller de drygt på sin i deras tycke självklara förkörsrätt – jag har sällan varit så nära kollision på sjön som när jag fick motorhaveri bland en massa segelbåtar och alla var tvungna att nästan segla på mig för att markera samt blänga/hytta/hojta/peka finger. Man kan för övrigt tycka att begreppet mindful, som frun slänger sig med, borde kunna appliceras på seglare som flyter fram enbart burna av vågor och vind men det verkar i gemen som att ju med avstressad en tillvaro skulle kunna vara desto hetsigare blir humöret.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 "man alltid skulle sträva efter att hålla styrbords sida fri".

Absolut, helt riktigt. Men hur långt är "fri"? 30 m, 50m, 200 m?

 

Om man försöker sig på att sätta siffror på "trång" farled under normala omständigheter dvs rak och tydlig väg, ingen krök eller hinder så kommer fram till att för fritidsbåtar kan det ska det nog vara mindre än 10 båtbredder mellan båtarna för att man ska kunna fundera på trång farled. Fundera på det och titta i verkligheten, nog förefaller det ganska rimligt?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En tanke slog mig när jag läste bhemac inlägg.

 

Hemma i Kungshamn har vi en gata Parkgatan, som är mycket bred. Vad sammhällsplanerana tänkte på när de ritade in denna fyrfiliga boulevard är väl svårt att förstå.  

 

En sån bred väg uppmanar till höga farter inne i ett bostadsområde. Man har gjort mycket för att minska bredden och i den besvärligaste korningen har man helt enkelt minskat bredden.

 

Det är trotts detta väldigt god plats att mätas två personbilar, men inte mötas tex en buss och en personbil.

 

Möter jag en personbil i de förträngningarna brukar jag köra. Hälften av de personbilar jag möter tvärnitar. De har helt enkelt inte koll på var de har sidorna på sin bil. Hade de kört på en lika bred grusväg hade de aldrig reagerat på det sättet.

 

Tror det är så för många på sjön. Man har inte koll på sin båt och hur liten plats den egentligen tar och då blir många situationer väldigt besvärliga.

 

Där har vi seglare som seglat mindre båtar till att börja med och verkligen lärt oss att utnyttja den begränsade plats som finns, när vi kryssat oss igenom trånga sund.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En tanke slog mig när jag läste bhemac inlägg.

 

Hemma i Kungshamn har vi en gata Parkgatan, som är mycket bred. Vad sammhällsplanerana tänkte på när de ritade in denna fyrfiliga boulevard är väl svårt att förstå.

 

En sån bred väg uppmanar till höga farter inne i ett bostadsområde. Man har gjort mycket för att minska bredden och i den besvärligaste korningen har man helt enkelt minskat bredden.

 

Det är trotts detta väldigt god plats att mätas två personbilar, men inte mötas tex en buss och en personbil.

 

Möter jag en personbil i de förträngningarna brukar jag köra. Hälften av de personbilar jag möter tvärnitar. De har helt enkelt inte koll på var de har sidorna på sin bil. Hade de kört på en lika bred grusväg hade de aldrig reagerat på det sättet.

 

Tror det är så för många på sjön. Man har inte koll på sin båt och hur liten plats den egentligen tar och då blir många situationer väldigt besvärliga.

 

Där har vi seglare som seglat mindre båtar till att börja med och verkligen lärt oss att utnyttja den begränsade plats som finns, när vi kryssat oss igenom trånga sund.

Då ska du se det från min position där jag sitter uppe i lastbilshytten 3 meter upp när man möter personbilar på trånga utrymmen. Ganska komiskt ibland när man ser på föraren i andra bilen och jag själv ser hur mycket plats det egentligen finns vid möte men motparten ser livrädd ut ändå. Eller när vi med trailerbara segelbåtar kan hissa upp kölen där det bara är meterdjupt och man får båtar bakom som tror det är djupare och går samma väg, de tvärvänder eller brakar på så det ekar mellan kobbar och skär.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har tidigare i många år varit busschaufför, bl.a. 6 år i Stockholms innerstad för SL. Jag tycker det är betydligt lättare att bedöma plats och marginaler med den fantastiska överblick man har från ett tungt fordon jämfört med i en personbil. De backspeglar man har ger även en helt annan koll längs fordonssidan. Jag känner mig säkrare på marginalerna i trånga situationer i en busshytt än i min bil.

 

Att personbilsförare som kört samma getingmidja femtioelva gånger har koll är väl inte konstigare än att den som kör där för första gången inte har koll och tar det försiktigt. Precis på samma sätt som man kan kosta på att bete sig i kända farvatten med båt genom att gena, ta smitvägar, känna sig trygg med små marginaler osv

 

Visst finns det säkert båtfolk som inte har koll, men majoriteten klarar väl det hela hyfsat. Annars skulle det väl vara kaos för jämnan i varje hamn och i trånga hårt trafikerade farleder som knapens hål, stegesund m.m., och så upplever i alla fall inte jag det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tittar man på tillbud i form av kollisioner med fritidsbåtar så får man nog säga att båtägarna sköter sig extremt bra! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tittar man på tillbud i form av kollisioner med fritidsbåtar så får man nog säga att båtägarna sköter sig extremt bra! 

 

Lite nyfiken på var du hittar den statistiken?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man söker igenom "Sjötrafikföreskrifter mm" så finns inte orden "höger" eller "vänster" någonstans. Det är alltså ord som inte har med fartyg eller sjötrafik att göra.

 

Kan inte låta bli att svara. Jag tycker visst att höger och vänster har sin plats. Inte med fartyg men väl i sjötrafik. Det gäller bara att veta vad som är vad.

 

Jag och en kompis skall gå in i en trång hamn. Kompisen vill backa in för att det blir lättare att lägga till. Jag kör in med fören först. Då är det enklast och säkrast att säga vi tar höger efter första bryggan när vi kommer in i hamnen.

 

Lite krystat, ja. Och ja, jag vet vad SB och BB är och hur de används. Men även höger och vänster har sin plats anser jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tittar man på tillbud i form av kollisioner med fritidsbåtar så får man nog säga att båtägarna sköter sig extremt bra! 

 

Lite nyfiken på var du hittar den statistiken?

 

 

Det var en kille från något försäkringsbolag (kan ha varit Atlantica) som berättade det på ett föredrag. Den vanliga, officiella statistiken handlar mest om omkomna/skadade. Enligt denna kille var kollisioner den minsta posten både till antal och kostnader. Grundstötningar var det som kostade mest.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför kommuniserar ni inte???

Visa TYDLIGT vilket gir ni gör. Styr på er kurs (stadigt).

 

I vissa fall; visa o t.o.m. peka vad ni gör gör eller vill att den/de andra båten(arna) skall göra.

 

Sluta en gång för alla att skilja båtfolket i motor- o segelbåts-folk :-(

I mitt Bohuslän tycker jag att motorbåtsfolket MED MAST är dom som är svårast att förhålla sig till.

 

Visst är jag gammal; t.o.m. norrman. Möjligen är det irriterande för några här på siten. Men jag seglar min båt i Bohuslän; i trånga farleder; utan problem.

 

Jag messar inte i min smartelefon när jag seglar............jag kommuniserar, eye till eye; med de båtar jag har i kring mig.

 

Vad önskar ni? En gul prick mitt i farleden?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Tittar man på tillbud i form av kollisioner med fritidsbåtar så får man nog säga att båtägarna sköter sig extremt bra! 

 

Lite nyfiken på var du hittar den statistiken?

 

 

Det var en kille från något försäkringsbolag (kan ha varit Atlantica) som berättade det på ett föredrag. Den vanliga, officiella statistiken handlar mest om omkomna/skadade. Enligt denna kille var kollisioner den minsta posten både till antal och kostnader. Grundstötningar var det som kostade mest.

 

"en kille från något försäkringsbolag (kan ha varit Atlantica) ".............

 

Googla inte i hjäl dig nu; bhemac ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"en kille från något försäkringsbolag (kan ha varit Atlantica) ".............

 

 Googla inte i hjäl dig nu; bhemac ;-)

 

 

Det behöver jag inte, jag har lång erfarenhet som navigationslärare, då får man feedback från elever men också vara med på utbildningar, seminarier mm. Samt inte minst, träffa kollegor och diskutera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

"en kille från något försäkringsbolag (kan ha varit Atlantica) ".............

 

 Googla inte i hjäl dig nu; bhemac ;-)

 

 

Det behöver jag inte, jag har lång erfarenhet som navigationslärare, då får man feedback från elever men också vara med på utbildningar, seminarier mm. Samt inte minst, träffa kollegor och diskutera.

 

OK; men du kommenterade inte mitt påstående................och mitt undrande.

 

Varför?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att ha läst igenom tråden börjar jag förstå varför yrkesfolk tycker det är frustrerande med alla fritidsbåtar. I farled håller någon till BB, någon strax SB om mitten och några eller förhoppningsvis de flesta på SB. På detta sätt täcker vi effektivt farledens bredd om den är smal eller ökar väsentligt risken för kollision med ett större fartyg som plötsligt dyker upp.

 

Jag har svårt att förstå varför man som fritidsbåtförare ska utmana ödet genom att flacka kring utan större disciplin. Det sätter yrkesfolkets tålamod på prov när småbåtar ligger och tar plats i farleder.

 

Hur har man kommit att få ett så fånigt beteende att ligga i mitten av farleden? Skulle det vara säkrare på något vis? Eller är det en feltolkning av uttrycket "hålla SB sida fri" som väl har mer med SB-regeln (högerregeln) att göra. Det blir billigare att väja undan för från SB kommande båtar.

 

Nu kan jag själv slarva och göra fel men här finns en del missuppfattningar och "egna regler".

 

Jag är inte särskilt bra på detta själv men desto större anledning att lära mig och vill gärna få korrigerat mina missuppfattningar men även andras.

 

Ta detta med att ligga nästan mitt i farleden. Verkar snurrigt för min del.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var av olika skäl borta från båtlivet under drygt 15 år, en period som sammanföll med elektronikexplosionen i form av plotters. Väl tillbaka har jag förvånat upplevt det som att folk oavsett båttyp verkar följa farledsstrecken i plottern och därför ofta ligger i farledsmitt. Innan plotters planerade man kanske sin kurs/rutt på annat sätt?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var av olika skäl borta från båtlivet under drygt 15 år, en period som sammanföll med elektronikexplosionen i form av plotters. Väl tillbaka har jag förvånat upplevt det som att folk oavsett båttyp verkar följa farledsstrecken i plottern och därför ofta ligger i farledsmitt. Innan plotters planerade man kanske sin kurs/rutt på annat sätt?

"innan plottern".......................................

 

Svensk ursäkt; eller hur?

 

Va då med de som inte har plotter; men väljer kommunisera som "i gamla da'r"?

 

Close call med en annan båt löser du INTE på en plotter; Basta!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag var av olika skäl borta från båtlivet under drygt 15 år, en period som sammanföll med elektronikexplosionen i form av plotters. Väl tillbaka har jag förvånat upplevt det som att folk oavsett båttyp verkar följa farledsstrecken i plottern och därför ofta ligger i farledsmitt. Innan plotters planerade man kanske sin kurs/rutt på annat sätt?

"innan plottern".......................................

 

Svensk ursäkt; eller hur?

 

Va då med de som inte har plotter; men väljer kommunisera som "i gamla da'r"?

 

Close call med en annan båt löser du INTE på en plotter; Basta!!

Jag reflekterar över hur folk väljer att lägga sig i farleden. Jag upplever (rätt eller fel) en skillnad före respektive efter elektronikens intåg. Jag reflekterade överhuvudtaget inte över kommunikation mellan båtar, enbart kursval.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett nytt EU-direktiv som kommer är att det ska införas rondeller och trafikljus i hårt belastade skärgårdar med ett första försök i Stockholms och Göteborgs skärgårdar 2020. Byggstart väntas under 2016. Malmö har ju ingen skärgård så där kommer helt andra förhållningsregler att gälla, först och främst med snabbgående spritsmugglare från Danmark som kör nedsläckt och utan AIS:en påslagen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett nytt EU-direktiv som kommer är att det ska införas rondeller och trafikljus i hårt belastade skärgårdar med ett första försök i Stockholms och Göteborgs skärgårdar 2020. Byggstart väntas under 2016. Malmö har ju ingen skärgård så där kommer helt andra förhållningsregler att gälla, först och främst med snabbgående spritsmugglare från Danmark som kör nedsläckt och utan AIS:en påslagen.

Det bara måste vara KBV's fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ett nytt EU-direktiv som kommer är att det ska införas rondeller och trafikljus i hårt belastade skärgårdar med ett första försök i Stockholms och Göteborgs skärgårdar 2020. Byggstart väntas under 2016. Malmö har ju ingen skärgård så där kommer helt andra förhållningsregler att gälla, först och främst med snabbgående spritsmugglare från Danmark som kör nedsläckt och utan AIS:en påslagen.

Det bara måste vara KBV's fel.

Knappast troligt. En mycket god kvinnlig vän är kustbevakare och det är inget fel på henne. Felet sitter i huvudet på dom som kritiserar denna yrkeskår. De gör ju bara det jobb som de har mandat för att utföra, om de inte gjorde det skulle det vara tjänstefel och en möjlig grund för uppsägning. Lite som snabbköpskassörskan som vill vara snäll mot barnfamiljen och då halverar priset på kvittot, lika fel det och garanterat skäl för uppsägning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Eller är det en feltolkning av uttrycket "hålla SB sida fri" som väl har mer med SB-regeln (högerregeln) att göra."

Exakt så är det, hålla SB-sidan fri menas att väja för båtar från det hållet inte att SB-sidan ska vara folktom.

 

Jag upplever också detta att med att alla ska ligga mitt i farlen, för mig innebar plottern att jag oftast kan ligga utanför farleden där det numer är tomt. Ibland måste man in i farleden men jag upplever inga problem där heller, jag bryr mig inte hur vi möts bara att vi inte ska kollidera.

 

Det man hört nu är typ "du ska väja för mig, jag går i farleden". Så EU direktivet innehåller förhoppningsvis både stopp och lämna företrädesskyltar ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...