Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Janpeter

Segelbåt och vänstertrafik

Rekommendera Poster

Eftersom jag flyger sjöflyg kan jag ju dra en parallell till den verksamheten som jag tycker kan appliceras även här (på att segla in i en hamn eller bredden på en farled eller vad som helst).

 

När man ska landa med ett sjöflygplan gör man först en rek på både hög, säg 300 meter, och lägre, 150 meter, höjd. Det man bedömer är bland annat våghöjd, vindriktning, hinder (kraftledningar, grund med mera) samt annan trafik för att nämna några saker.

 

När själva landningen ska företas har man som sjöflygare en god bild av vad som väntar en på vattnet samt en fantastisk överblick. Eftersom inflygningen företas med låg effekt är flygplanet snudd på ljudlöst från det att man svänger final (den sista biten innan sättningen). 

 

Eftersom man som sagt har god överblick, hög fart (beroende på maskin men säg runt 70 knop under inflygningen) och god manöverförmåga är det faktiskt plättlätt att krångla sig ned bland en massa båtar utan att det förkommer den minsta risk. 

 

Frågan man som pilot i detta fall bör ställa sig är hur sagda landning upplevs av båtarna på vattnet. Sitter man där och myser fram på vågorna och ett flygplan far förbi tio meter framför bogen på två meters höjd är det nog inte svårt att föreställa sig att man kan uppleva det som jävligt obehagligt eftersom man inte vet att det faktiskt är helt säkert.

 

Och det är precis samma sak inbördes mellan båtar. Under en regatta må det vara okej att passera varandra på minsta möjliga avstånd – alla är ju där på samma villkor och med samma mindset – men under andra omständigheter är samma marginaler klart olämpliga. På samma sätt kan det vara onödigt att segla in i en hamn om det finns risk att omgivningen kan uppleva det som osäkert – hur säkert det än må vara.

 

Min personliga inställning är att jag misslyckats med framförandet av min båt om jag genom mitt manövrerande eller övriga uppträdande gett upphov till en osäkerhet hos omgivande båter (eller flygplan, badande, kanotister med mera). Om man hela tiden försöker sätta sig in i de andras situation och hur de kan tänkas uppleva ens eget beteende är man en god bit på väg mot att bete sig förnuftigt, dessutom är man bättre förberedd på eventuella konstigheter de kan tänkas hitta på (man är ju redan "i" deras huvuden). 

Redigerad av firefish
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nog väldigt likartad inställning. Vilket har en del positiva bieffekter - jag hamnar mycket sällan i kritiska eller svårtolkade (för mig eller andra) situationer, och ännu bättre: jag upplever det nästan aldrig som att folk är idioter runtomkring mig, vilket faktiskt är oerhört skönt. Dessutom, om man tänker några steg framåt blir det lättare att visa hänsyn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att segla in i tex hamn om man har en fungerande motor är ett bra exempel på "dåligt sjömanskap". Man brukar få fan om man säger detta men det sant.

 

Nu har jag aldeles färska bildbevis på att seglare inte är kloka på en enda fläck, saknar totalt sunt förnuft och inte på det minsta sätt förstår vad "gott sjömanskap" innebär.

 

Segla ut ur en hamn - har någon någonsin hört nåt så fruktansvärt.

 

post-106994-0-36547800-1441472897_thumb.jpg

 

Nej tacke vet jag den motorbåstskörade som passerade min båt på väg in i hamnen nån timme tidigare och där vid rev upp  relativt stor sjö, så jag tappade den lilla skruv som jag höll på att monterar. Bara det att man ligger i en båt och försöker montera tillbaka nåt man tagit loss, visar ju vilka idioter seglare är. 

 

Tycker nästan att det var rätt åt mig som är en sån idiot att jag tom vid något tillfälle både segla in och ut i hamnar, att jag fick åka hem och leta reda på en sån skruv jag tappade och inte hittade igen. Möjligtvis åkte den ner i självlänsen.

 

En eloge till motorbåtskörare som dra in i hamnen så att vattnet sprutar runt dem. De visar verkligen sunt förnuft och gott sjömanskap. Det är gott att vete att det finns massvis av den kalibern.

 

Tommy

 

Sarkastisk.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Att segla in i tex hamn om man har en fungerande motor är ett bra exempel på "dåligt sjömanskap". Man brukar få fan om man säger detta men det sant.

Nu har jag aldeles färska bildbevis på att seglare inte är kloka på en enda fläck, saknar totalt sunt förnuft och inte på det minsta sätt förstår vad "gott sjömanskap" innebär.

 

Segla ut ur en hamn - har någon någonsin hört nåt så fruktansvärt.

 

attachicon.gifDSC_0404.JPG

 

Nej tacke vet jag den motorbåstskörade som passerade min båt på väg in i hamnen nån timme tidigare och där vid rev upp relativt stor sjö, så jag tappade den lilla skruv som jag höll på att monterar. Bara det att man ligger i en båt och försöker montera tillbaka nåt man tagit loss, visar ju vilka idioter seglare är.

 

Tycker nästan att det var rätt åt mig som är en sån idiot att jag tom vid något tillfälle både segla in och ut i hamnar, att jag fick åka hem och leta reda på en sån skruv jag tappade och inte hittade igen. Möjligtvis åkte den ner i självlänsen.

 

En eloge till motorbåtskörare som dra in i hamnen så att vattnet sprutar runt dem. De visar verkligen sunt förnuft och gott sjömanskap. Det är gott att vete att det finns massvis av den kalibern.

 

Tommy

 

Sarkastisk.

Fascinerande. Det finns ingen hejd på hur ofta och många idioter du råkar ut för. Unikt. Varför händer inte det oss andra?

 

Ironisk men med ett sting av allvarlig underton.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Att segla in i tex hamn om man har en fungerande motor är ett bra exempel på "dåligt sjömanskap". Man brukar få fan om man säger detta men det sant.

 

Nu har jag aldeles färska bildbevis på att seglare inte är kloka på en enda fläck, saknar totalt sunt förnuft och inte på det minsta sätt förstår vad "gott sjömanskap" innebär.

 

Segla ut ur en hamn - har någon någonsin hört nåt så fruktansvärt.

 

attachicon.gifDSC_0404.JPG

 

Nej tacke vet jag den motorbåstskörade som passerade min båt på väg in i hamnen nån timme tidigare och där vid rev upp  relativt stor sjö, så jag tappade den lilla skruv som jag höll på att monterar. Bara det att man ligger i en båt och försöker montera tillbaka nåt man tagit loss, visar ju vilka idioter seglare är. 

 

Tycker nästan att det var rätt åt mig som är en sån idiot att jag tom vid något tillfälle både segla in och ut i hamnar, att jag fick åka hem och leta reda på en sån skruv jag tappade och inte hittade igen. Möjligtvis åkte den ner i självlänsen.

 

En eloge till motorbåtskörare som dra in i hamnen så att vattnet sprutar runt dem. De visar verkligen sunt förnuft och gott sjömanskap. Det är gott att vete att det finns massvis av den kalibern.

 

Tommy

 

Sarkastisk.

 

Det finns personer med svårighet att visa hänsyn i alla läger, oavsett om de framför en motorbåt eller en segelbåt. Bilden du lade upp är dock knappast relevant på något sätt eftersom det verkar finnas mycket gott om plats (och den båten kanske inte ens har en motor – jag vet inte).

Om du ska tolka alla inlägg som innehåller ett uns av kritik mot en viss typ av beteende i en segelbåt som ett allmänt påhopp i generella termer på alla som seglar kan en annars konstruktiv dialog bli rätt trist. 

 

Det kanske är en yrkesskada från flyget men att inte använda alla till buds stående hjälpmedel är fel och ett bevis på dåligt omdöme. Och det är lika dumt att som motorbåtsägare inte använda bogpropellern (för man är ju en sådan sjujäkel till att köra båt) om sådan finns som att inte använda motorn på segelbåten om sådan finns för att visa (för sig själv eller för andra) att man minsann är en riktig seglare. 

Och med använda menar jag ha tillgängligt dvs i exemplen ovan ska bogpropellern vara påslagen (om brytare finns) och segelbåtens motor ska vara om inte igång så i alla fall startklar om behov av att bromsa eller backa skulle uppstå – det kan ju räcka med att det blir ett kink på ett fall för att man inte ska få hejd på båten i tid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...