Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Crabmeat

12v microvågsugn

Rekommendera Poster

Även jag har nu köpt denna inverter via Ebay. Kom några dagar efter beställningen från Tyskland.

 

I lådan låg även en kort liten sladd som ska skruvas fast i chassit på invertern och kopplas till jord med en krokodilklämma. Har ni andra gjort det (motorblocket antar jag då?)? Eller räcker det att koppla in på batteri minus och plus? Så har jag iaf gjort på min gamla inverter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni som har den här invertern, jag är lite bekymrad. Det är en 1500/3000W ren sinuskurva från ebay, samma som bhemac tipsade om tidigare.

 

Är det meningen att invertern ska tjuta när man kör igång den? För det gör den. Den tjuter och sen går säkringen på 25A.

 

Har även provat köra från en 12V/30A power supply unit och det tjuter även där tills PSUn stänger ner på grund av "current overload".

 

Är det på det viset att invertern drar en gigantisk ström vid startögonblicket för att tanka på kondingarna eller vet någon vad som pågår?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du startar den, gör du då det med en belastning inkopplat eller i tomgång?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tomgång

Ok.

Jag vet att min och andras invertrar kan larma om ingående spänning är för låg, ingen aning var larmnivån ligger, då jag sällan har spänningsfall. Men det framgår väl i bruksanvisningen..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är 25A säkringen inverterns egna (inbyggda) eller är det en yttre säkring vi pratar om?

 

Om det är en yttre säkring så känns 25A klent, även ett nätaggregat på 30A känns klent.

 

Är det inverterns egna säkring så är det nog så att invertern är defekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en likadan som jag tagit ut 1200W ur (vattenkokare) utan problem, batteri övervakningen visade att det gick ut drygt 100A då. Inga missljud alls, jag har säkrat av med 150A på den. Var sitter 25A säkringen?

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1500 W / 12 V = 125 A
3000 W / 12 V = 250 A
(och detta är nog största anledningen till att micro är ovanligt i fritidsbåtar...)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade jag haft en förbrukare inkopplad hade jag förstått att säkringen går. Nu har jag ju inget. Kanske är det så att den drar startström för att "ladda upp"? Dokumentation har jag inte.

 

Det är en yttre säkring som går.

 

Men okej. Jag provar med 70mm-kablar mot batteriet samt en 250A-säkring för att testa om den går igång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Jag har för en tid sedan lyft på locket på en tio år gammal inverter/växelriktare. Den hade två rejäla kondensatorer, kopplade utan förkopplingsmotstånd direkt över inkommande anslutning. Det var därför det uppkom "viss" gnistbildning då man skruvade fast dess kablar direkt på batteriet, alltså kopplat under spänning... vilket man ju då inte skall göra.... Man jag har aldrig haft isär en modernare konverter, än mindre studerat något kopplinsschema.

 

I min egen konverter kan man höra ett markant "klick" när man manövrerar den inbyggda strömbrytaren, så i den finns det troligtvis ett kapslat relä eller mindre kontaktor vid lågspänningsingången, gissningsvis är det en vettig och vanlig lösning på pyrotekniska problem.

 

Sedan kan jag väl få vara tyken, och tycka att allt för många elektriska "hemmaprylar" tillhör ett annat folkslag, backstugesittarna, sommarstugeägarna.

 

Det är väl bra med tekniska hjälpmedel och motoriserade köksredskap, och man skall väl ha det bekvämt ombord, men några eftergifter till ett naturnära liv får man ju ändå offra. Jag har en 12v dammsugare, ingen stor sugkraft direkt, men den funkar till småjobb, vi har gasol ombord, ingen mikro. Jag har ofta med mig en laddningsbar skruvdragare och en 12v-laddare till lap-toppen. Det har hänt att jag kört ett eller annat elektriskt verktyg ombord, en Dremel, och en multicutter, över 900W inverter, men bara enstaka gånger.

 

Men, inte för ty, har jag varit ombordbjuden och fått sådant där maskinbryggt kaffe men varm mjölk i, jag har avnjutit diverse efterrätter med maskinvispad grädde, och även  maskinrörd (inte skakad) grogg eller drink i fritidsbåtar med all tänkbar elektrisk och elektronisk utrusning värdig en åretruntvilla i stan. Jag har dock aldrig torkat eller än mindre fönat håret med hårtork ombord. Däremot har jag en laddningsbar rakapparat, som kan laddas när man har landström, men jag är oftast sexigt orakad till sjöss. Nån måtta skall det vara!

 

Men jag har ju då funderat över att ansluta batteriladdaren till invertern, så den kan göra nytta och ladda batterierna, om nu dessa laddare tål "modifierad sinusvåg" vad tror ni?

Har jag uppfunnit "evighetsmaskinen"? :)  ;)  :P  :D  :lol:  :(  :angry:  :mellow:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite verklighet: Invertern kan starta med med micron inkopplad, invertern har en mjukstartsfunktion som tar upp spänningen på några sekunder. Fungerar perfekt. Inga relän el likn det är typ MOSFETarna som aktiveras direkt.

Min micro drar runt 100A. En sen, mörk, kall och regnig kväll på hemgång så laddas den med en mugg nyponsoppa. På ca 40sek är den behagligt drickbar. Det går åt ca 13Ah, spelar ju ingen roll när man går för motor men knappast om man seglar heller. Med en 400Ah batteribank så blir det knappt märkbart. I synenhet som en 260W solpanel förser banken med 80Ah per dygn. Detta är inget orimligt, tvärtom. Snarare en fråga om prioritering.
 
PS Min 500W@230V våtdammsugare fungerar att städa med, något helt annat annat en än 12V fjollgrej. Oftast åker jag ner, städar rejält och bränner kanske 10Ah. Nästa dag är batterierna fulla igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, men det låter då rimligt att den "buffrar" även utan förbrukare.

Ej hunnit testa än men ska snart.

 

Angående micro eller inte, den här tråden härstammar från det önskemålet, jag är dock inte trådskaparen.

 

Men visst vore det kalas att kunna koka riktigt kaffe, våtdammsuga etc ute i en naturhamn. Jag har 500A Gel bank.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fråga, Varför är du så angelägen att installera in Micro i båten?
Vad är det för matlagning du tänker den är oumbärlig för?
Själv har jag aldrig sakna en,  ombord så det är därför jag undrar!

 

 

Redigerad av Marrexxx

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte någon är så angelägen att installera micro. En inverter däremot.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fråga, Varför är du så angelägen att installera in Micro i båten?

Vad är det för matlagning du tänker den är oumbärlig för?

Själv har jag aldrig sakna en,  ombord så det är därför jag undrar!

 

Inget är oumbärligt. Men mycket underlättar. Man levde och lagade mat hemma också före mikrons intåg i köket.

Men av av egen erfarenhet - värma vällingen, värma gårdagens matrester, värma en mugg tevatten, poppa popcorn o.s.v. är vad vi använde/använder vår mikro till i båten.

 

Invertern i sig gör det möjligt att köra vanlig kaffebryggare, elmaskiner, hemmadammsugaren.

 

Visst, inget av ovanstående är nödvändigt att ha i båten, men om det underlättar livet hemma är det ju inte så märkligt om någon skulle anse det underlättar livet i båten också. Mikron är ju inte "oumbärlig" hemma heller, allt "går " ju även utan den. Liksom att diska och tvätta för hand ;)

 

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Fråga, Varför är du så angelägen att installera in Micro i båten?

Vad är det för matlagning du tänker den är oumbärlig för?

Själv har jag aldrig sakna en, ombord så det är därför jag undrar!

Inget är oumbärligt. Men mycket underlättar. Man levde och lagade mat hemma också före mikrons intåg i köket.

Men av av egen erfarenhet - värma vällingen, värma gårdagens matrester, värma en mugg tevatten, poppa popcorn o.s.v. är vad vi använde/använder vår mikro till i båten.

 

Invertern i sig gör det möjligt att köra vanlig kaffebryggare, elmaskiner, hemmadammsugaren.

 

Visst, inget av ovanstående är nödvändigt att ha i båten, men om det underlättar livet hemma är det ju inte så märkligt om någon skulle anse det underlättar livet i båten också. Mikron är ju inte "oumbärlig" hemma heller, allt "går " ju även utan den. Liksom att diska och tvätta för hand ;)

Mr ohm vs mr maslow...

Helt klart ska man skaffa dom prylar man själv känner ger mer än dom tär.

Vi måste ha.

 

I stora drag: Mat, luft, vatten, värme

Vi vill ha:... "vill ha-spalten" blir ju i stort sett oändlig. men allt utom det som gör att vi överlever..

Inverter.. e nog nåt jag ska skaffa.. som jag tycker jag behöver. Impulsköpte ju precis ett elaggregat.. som jag kommit fram till jag kommer behöva ett par dagar på våren och ett par på hösten.

Börjar tröttna lite på kokkaffe trots att det kan va gött.. men liten micro, kaffebryggare och att kunna dammsuga när man ändå bara fördriver tiden ex. påväg över östersjön.. istället för då man har landström och vill göra annat... åsså slipper man ju söka upp landström-platser.. hmmmm... måhända man t.o.m. kan köra vv-beredaren.

Hmmm.. sett lite olika tips på inverters här på mg.. men hittar ej.

Tips?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte denna på ebay för runt 1700 kr efter tips från bhemac.

 

http://www.ebay.com/itm/3000W-1500-Watt-12V-230V-Reiner-Sinus-Wechselrichter-Spannungswandler-/181336983289?hash=item2a3886c6f9:g:h9cAAOSwcLxYEGV3

 

Finns några varianter. Nu har ju visserligen inte jag fått igång min ens men det kan ju bero på handhavandefel snarare än fel på produkten. Återkommer om det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förra året såldes det 14-16000 nya motorbåtar och 50-60 nya segelbåtar. Det säger ju ganska mycket, folk vill ha det enkelt och bekvämt. 

 

Vi känner en familj som älskar att fjällvandra. De hade köpt nya byxor, typ 2000kr/pers. Nästa år måste de antagligen köpa nya igen. Hur mycket jag än lägger på båt och utrustning så inser jag att mitt intresse, inkl både micro och inverter kostar bara en bråkdel.

Lägg pengarna där det känns rätt och njut!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förra året såldes det 14-16000 nya motorbåtar och 50-60 nya segelbåtar. Det säger ju ganska mycket, folk vill ha det enkelt och bekvämt.

 

Vi känner en familj som älskar att fjällvandra. De hade köpt nya byxor, typ 2000kr/pers. Nästa år måste de antagligen köpa nya igen. Hur mycket jag än lägger på båt och utrustning så inser jag att mitt intresse, inkl både micro och inverter kostar bara en bråkdel.

Lägg pengarna där det känns rätt och njut!

Jättetumme upp.

 

Att spara pengar till nästa liv känns sådär....

Att spara för att ungarna ska få ett arv känns som jättekompromiss..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och när bouppteckningen läses upp så säger de alla "Blev det inte mer?"

 

--

mrlavin: När invertern får ström tjuter den till under en dryg sekund när kondingarna laddas, då går det lite ström.

Har inte kollat men jag tror switchen startar några sekunder för just laddningen av kondingarna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att få allt monterat som jag vill krävs åtta meter kabel fram och tillbaka. Två meter kan jag kapa för det är till en extra strömbrytare men helst vill jag ha en sådan i slingan.

 

Invertern är på 1500 watt. 12V. Cirka 120A stadig ström.

 

70mm kabel, fem meter pluskabel och tre meter minus. Fasen. Det blir väldigt dyrt. Och känns inte helt rätt med så grov kabel för detta.

 

Mycket knepigt att hitta installationsplats närmre batteribanken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funkar säkert men känns ju lite fel med så mycket kabel.

När jag bytte batteribank så gjorde jag om rejält. Varje batteri-plus anslöts, var för sig med ca 35 cm kabel till huvudbrytaren. På andra sidan brytaren sitter två huvudsäkringar där en enbart går till invertern via max 30cm kabel.

Så, nu har du lite att fundera på i vinter ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag satte min inverter (mindre än den ni pratar om här) i anslutning till bogproppen. Där fanns redan rejäla kablar framdragna. Dock så tjuter invertern när bogisen gått och det har blivit låg spänning fram under någon sekund. Så jag springer ner och slår av och på invertern efter varje bogande. Tur man är lite lomhörd!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kopplade idag i min inverter. Japp, samma som bhemac tipsade om. Hoppas du fått provision :)

 

Kopplade in den med 70 mm2 kablar. Ca 1.5m plus, 1m minus avsäkrat med en 200A ANL säkring.

 

Startade direkt. Surrar lite när jag startar den. Prövade med 220V borrmaskin och dammsugare, gick fin fint!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1500 W / 12 V = 125 A

3000 W / 12 V = 250 A

(och detta är nog största anledningen till att micro är ovanligt i fritidsbåtar...)

Det sitter Micro i flertalet av alla US-båtar som är nyare än -90.

Är min känsla iaf.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

1500 W / 12 V = 125 A

3000 W / 12 V = 250 A

(och detta är nog största anledningen till att micro är ovanligt i fritidsbåtar...)

Det sitter Micro i flertalet av alla US-båtar som är nyare än -90.

Är min känsla iaf.

Det kan jag tänka mig. De båtarna är byggda för hur båtlivet ser ut där; man åker mellan marinor och kan köra micron på landströmmen. I vår del av världen så gillar vi att ligga i naturhamnar, där är det långt mellan eluttagen och micro blir inte lika praktisk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte effektuttaget som är intressant utan hur mycket energi man förbrukar. 13Ah för att få en kopp varma soppa med några hundra amperetimmar i batterierna? Den batterimängden verkar de flesta ha här på forumet.

Det sitter micro i nästan varenda modern båt av lite storlek, inkl segelbåtar. Ta en koll på båtmässorna!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är sådär omodärn så jag tror faktiskt hela min dygnsförbrukning ligger på 13 Ah ungefär (nåja... under 20 Ah i alla fall...)... men alla är ju olika. Jag har solpaneler 2x18w, 2 st batterier på 65 Ah, ingen landströmsanslutning - och har aldrig haft strömbrist. Vad jag vet. Jag har ingen mätare heller...

 

Jag dömer ingen, vill man ha micro i båten ska man ha det. Såklart. Men det drar ganska mycket ström och det är värt att påpeka tycker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag installerat eländet, äntligen. Det blev totalt 4,5 meter 70mm2 kabel.

 

Enligt min batterimätare så drar invertern konstant 9W när den är påslagen och går på "tomgång" dvs utan förbrukare. Lite oklart varför.

 

Bilden är från provkörningen strax innan slutliga installationen med kabelskydd, plintskydd etc.

 

post-105084-0-88128400-1482788143_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En tomgångsström på runt 0,7A är helt normalt för de flesta inverters. Just därför är det så bra med fjärrkontrollen, invertern behöver ju inte vara på för jämnan och man kanske inte vill ha 230V i uttagen hela tiden heller.

Man kan parallellkoppla flera fjärrkontroller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...