Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Crabmeat

12v microvågsugn

Rekommendera Poster

Hade hoppats att få med den modernare fjärrkontrollen istället för 60-talsvarianten. Den som ser ut att ha en digital display. Den här 60-talsvarianten jag fick med gör mig gråhårig.

Verkar dock inte finnas att beställa enskilt i alla fall inte vad jag hittar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror de kommer från skrotad ryska ubåtar ;)

Innehåller troligen en slutande och en brytande knapp, lätt att fixa lite modernare!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sån här skulle kännas lite bättre...

 

"Pilot Chrome Anodized Safety Cover Aircraft Toggle Switch Red Indicator Light"

 

post-105084-0-84521800-1482793859_thumb.jpg

 

Men nä, nu fokuserar jag på helt fel saker. Har ju andra oavslutade projekt att ta tag i. Osmart spenderad tid att googla efter 12v-brytare i en timme nu.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

post-105084-0-84521800-1482793859_thumb.

En sådan skyddad "bombfällarknapp" hade jag i förra båten. Kopplad innan "upp-ned" strömbrytaren till ankarspelet. Min var utan panel och kontrollampa, inköpt på ett visst "tema-företag" ute på Hisingen.

 

Jag håller också på med min gamla inverter, den kommer att kopplas väldigt nära batteribanken och stora minussanslutningen, den som står i förbund med BM-1 shunten. Hemmagjord fjärrkontroll med belyst dubbetrycks "tryckknapp" från Kjell, samt en kontrollampa, glimmerlampa, på 240-utgången. Sedan sedvanliga dubbla jordade eluttag med lock. Dubbla uppsättningar eluttag, den ena från landströmmen, det andra från invertern. Det var enklast så. Hade väl först tänkt mig att endast ha en uppsättning eluttag och en omkopplare mellan landström och inverter, men det blir krångligare och kanske inte lika elsäkert.

 

post-89760-0-48994200-1482822393_thumb.jpg

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Planerade först att sammankoppla invertern med båtens fasta elnät men har insett att det inte är värt besväret. Det känns säkrare och enklare att dra invertern helt separat med egna uttag.

 

Jag har köpt uttag med LED-indikering från Schneider-Electric modell Exxact. Tänkte det är bra att se när uttaget är strömförsörjt. Finns även IP44-skydd att sätta in om man vill det.

 

post-105084-0-88816800-1483895085.png

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har redan exakt en sån US-12N faktiskt men jag avser inte att installera den.

 

Någon som vill köpa? Oanvänd. Säg typ 300 kr + frakt låter rätt väl bra, som förslag (Stockholm).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har redan exakt en sån US-12N faktiskt men jag avser inte att installera den.

 

Någon som vill köpa? Oanvänd. Säg typ 300 kr + frakt låter rätt väl bra, som förslag (Stockholm).

Jag är intresserad om den finns kvar

hör av dej till

kbk.roffe@Hotmail.com

Hälsaningar Fogden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Lite verklighet: Invertern kan starta med med micron inkopplad, invertern har en mjukstartsfunktion som tar upp spänningen på några sekunder. Fungerar perfekt. Inga relän el likn det är typ MOSFETarna som aktiveras direkt.

Min micro drar runt 100A. En sen, mörk, kall och regnig kväll på hemgång så laddas den med en mugg nyponsoppa. På ca 40sek är den behagligt drickbar. Det går åt ca 13Ah, spelar ju ingen roll när man går för motor men knappast om man seglar heller. Med en 400Ah batteribank så blir det knappt märkbart. I synenhet som en 260W solpanel förser banken med 80Ah per dygn. Detta är inget orimligt, tvärtom. Snarare en fråga om prioritering.
 
PS Min 500W@230V våtdammsugare fungerar att städa med, något helt annat annat en än 12V fjollgrej. Oftast åker jag ner, städar rejält och bränner kanske 10Ah. Nästa dag är batterierna fulla igen.

 

Hur kom du fram till att köra micron som drar 100A i 40sek drar 13Ah? Funderar på om jag eller du räknar fel? :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är jag som räknar fel, 100A i en minut är 1,6Ah, lägg på lite Peukert så blir det kanske 1,3Ah på 40 sek. Säga vad man vill om min räkning men den är verkligen inte överoptimistisk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är jag som räknar fel, 100A i en minut är 1,6Ah, lägg på lite Peukert så blir det kanske 1,3Ah på 40 sek. Säga vad man vill om min räkning men den är verkligen inte överoptimistisk.

Det var det som jag också kom fram till, m.a.o. den förlusten kan man bortse från.  :)

Jag har en 24V inverter som kan ge1500W kontinuerligt, 3000 intermitent, modifierad sinus.  Funderar på att använda den för micro då jag har 24V på startbanken (2 seriekopplade 100Ah). Undrar om micron får spader av modifierad sinus? 

Skulle hellre ha en 12V inverter så jag kan koppla till förbrukningsbanken, någon som är intresserad av ett byte?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra att du såg det, nu måste väl även bakåtsträvarna inse att micro ombord inte är fel.

 

Jag körde micro på modifierad sinus, det funkade men det lät i micron och det tog mer ström.

Satsa på en ren sinus dagspriset på en 1500/3000 är 1692 kr. http://www.ebay.com/itm/181714561502?_trksid=p2055119.m1438.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra att du såg det, nu måste väl även bakåtsträvarna inse att micro ombord inte är fel.

 

Jag körde micro på modifierad sinus, det funkade men det lät i micron och det tog mer ström.

Satsa på en ren sinus dagspriset på en 1500/3000 är 1692 kr. http://www.ebay.com/itm/181714561502?_trksid=p2055119.m1438.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Bakåtsträvarna, är det vi som är icke-prylbögar..? ;-)

Ingen micro kommer någonsin att komma in i min båt så länge den inte skall användas som permanent bostad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kört min mikro på "modifierad sinus" i snart 15 år. Låter lite annorlunda men har fungerat jättebra. Varvtalsregleringen på vissa maskiner (och dammsugaren) blir dock lite annorlunda.

 

Men nu blev jag så influerad av denna tråden så jag just beställt en dylik 1500W ren sinus från ebay jag också. Den gamla invertern kommer nu att bytas i vinter.

 

Märkligt som sagt att en del inte kan acceptera mikro medan man ofta inte har några problem med en gasolugn i båten. Båtlivet innebär i alla fall för oss ofta lite matrester från grillning o.s.v. som är helt perfekt att använda en mikro för att värma lite senare. Dvs snarare för att man INTE har båten som permanentbostad är en mikro ett alldeles utmärkt tillbehör.

 

Men vi är som tur är olika och har olika principer..... :P . Det leder om inte annat till mångfald.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta OT, men jag gör pytt-i-panna på mina grillrester, skulle aldrig komma på tanken att micra dem ens hemma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köper ni ebay-invertern så använd inte de medföljande batterikablarna. Det är mitt tips i all välmening. Kasta dem omedelbart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Bra att du såg det, nu måste väl även bakåtsträvarna inse att micro ombord inte är fel.

 

Jag körde micro på modifierad sinus, det funkade men det lät i micron och det tog mer ström.

Satsa på en ren sinus dagspriset på en 1500/3000 är 1692 kr. http://www.ebay.com/itm/181714561502?_trksid=p2055119.m1438.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Bakåtsträvarna, är det vi som är icke-prylbögar..? ;-)

Ingen micro kommer någonsin att komma in i min båt så länge den inte skall användas som permanent bostad.

Tack igen "peter" ... kan inte låta bli att köpa inverter..

Du "hjälpte" mej att köpa elaggregat nyligen..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tack igen "peter" ... kan inte låta bli att köpa inverter..

Du "hjälpte" mej att köpa elaggregat nyligen..

 

 

Det var så lite. Och såklart skall det finnas micro och elaggregat i en Bavaria - det är ju en flytande sommarstuga. Varför inte en diskmaskin också..?

;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Tack igen "peter" ... kan inte låta bli att köpa inverter..

Du "hjälpte" mej att köpa elaggregat nyligen..

 

 

Det var så lite. Och såklart skall det finnas micro och elaggregat i en Bavaria - det är ju en flytande sommarstuga. Varför inte en diskmaskin också..?

;)

 

 

Diskmaskin har jag såklart redan.... men tvättmaskinen håller på att ge sig. Tänkte skaffa en med kombinerad torktumlare så slipper jag ha två stora pjäser..

=)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det något bra 12V bastuaggregat?? :P

 

Skämt åsido så tycker jag micro passar alldeles utmärkt i en båt där man ibland snabbt vill värma något under gång. Eller bara vill ha en mugg varm dryck och slippa värma på gasolspisen och få onödig disk.

Redigerad av Riro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg en Nauticat 521 med bastu. Me visst skulle dt vara något, i synnerhet så här års!

Ska man inte ha det för varmt så klarar en fet Webasto uppvärningen.

 

post-80529-0-23677800-1484234530.jpg

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det något bra 12V bastuaggregat?? :P

 

Skämt åsido så tycker jag micro passar alldeles utmärkt i en båt där man ibland snabbt vill värma något under gång. Eller bara vill ha en mugg varm dryck och slippa värma på gasolspisen och få onödig disk.

12v bastuaggregat.. en bastu... "ska" väl i alla fall vara vedeldad för att få kallas bastu på riktigt!!

Nä.. finns faktiskt riktigt bra aggregat som e eldrivna idag.. ett som tillverkas i sverige, tror jag, som heter pajala.. nästan dom "riktig" bastu.

.... får nog skaffa något större omvandlare eller ett rejält elverk.. det ska ju stå å värma ett tag men helt klart en intressant tanke.

:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ett 5000w 3-fas dieselelverk i båten så det kanske skulle fungera med ett litet bastuaggreget. Har även en större dieselkamin med varmvattenslinga som jag inte installerat ännu. Kanske skulle bygga bastu och ställa kaminen i och dra varmvattenslingan til radiatorer för att värma resten av båten. Mycket konstruktiva idéer man får på vintern.   B)

Redigerad av Riro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köper ni ebay-invertern så använd inte de medföljande batterikablarna. Det är mitt tips i all välmening. Kasta dem omedelbart.

 

Tjäna!

Beställde ju en sån 3000/1500W på eBay (aldrig handlat där förut, tror jag) Har fått bekräftat att den e på väg hem.

Vad är det katastrofala med dom medföljande kablarna?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan att äga en sådan apparat så kan jag gissa att kablarna är ganska klena. En 3000W inverter kräver ju lite strömstyrka när den belastas. Skaffa lite kabel o kabelskor i grövre dimension så blir det mindre förluster.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Levereras de med kablar?

Jag kör med egen huvudsäkring till invertern och ca 30cm 50mm2 kablar. Inte för att invertern bryr sig om inspänningen men det kännas fel att värma upp kablar i onödan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kablarna jag fick var inte förtennade, och så vad de uselt pressade. En kabelsko lossnade av ytterst lite belastning. Köp grövre förtennade kablar istället och pressa dem i butik eller köp färdigpressade, då brukar maxdimensionen vara 50mm2 dock men det kanske räcker.

 

För mig blev det som jag tidigare skrev 5 meter 70mm2.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...