Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Crabmeat

12v microvågsugn

Rekommendera Poster

Någon som vet en billig 12v Mikrovågsugn som skulle passa till båt? Ju mindre desto bättre.

 

Mvf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror faktiskt det blir billigare om du köper en 230V vanlig micro plus en inverter. För specialarna på 12V är inte billiga plus att de är rätt ineffektiva...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns inte, inte billig i alla fall.

Jag köpte en liten micro på Ö&B, ett par hundra kr. Det var den minsta jag kunde hitta, det har funnits en Kenwood som var mindre men den hade naturligtvis utgått. En ren sinus-inverter 1500/3000W på eBay (levererades från Italien) 1500 spänn. Fungera kalas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bhemac.

Kör du den på 12v?

Hur säkrar du upp den?

Drar den inte 125-250A om du belastar fullt eller hur mkt drar micron?

Vad är det för inverter?

Ren sinus. Vad innebär det?

Inne åxå på att kunna köra vissa 230-prylar ibland.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns två typer av invertera, med modifierad sinusvåg eller med ren sinusvåg. Den första är billigare men fungerar inte med alla prylar. Ren sinus ger samma ström som i vägguttaget hemma, ofta har den också lite bättre verkningsgrad. Förr var det stor prisskillnad mellan dessa men den har blivit mycket mindre. Det är definitivt värt att betala lite extra. Kan inget världsproblem med eltandborsten gick inte att ladda med den billigare.

Invertern går 12V, med micron drar den 80-100A.

I båten har jag batteri-huvudbrytare-huvudsäkringar och invertern har då en egen huvudsäkring (ANL) och kort fet kabel.

Batterierna är AGM 3x95Ah äkta Biltema. Här AGM en stor fördel eftersom de kan lämna mycket ström, med vanliga våta batterier brukar man behöva mycket mer.

En länk till invertern kommer, den här är välbyggd och fungerar bra men jag har ännu bara kört på land.

Sen tidigare har jag en liten, 230V kaffebryggare också från Ö&B (99/79kr). Att brygga två koppar kaffe "kostar" drygt 4Ah. Men när man seglar själv är den värd guld, ingen passning och liten risk att hälla kokande vatten på sig när det gungar.

Båten har också en egen våtdammsugare, även den från Ö&B. Hm, vad jag handlar mycket där? Men det är grejer som inte används så mycket och då duger kvaliteten.

Det är fantastiskt att kunna dammsuga med en riktig dammsugare ombord eller kunna köra en 230V borrmaskin vid tyngre jobb.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det så här att det går inte att köra en Micro på 12 volt. Fungerar inte rent elektriskt.

 

Så dom Micros som säljs för 12 volt har en inbyggd inverter och drar således en massa amps från batteriet.

 

Så det är alltså ingen större skillnad att köpa en billig Micro och en lite kraftigare inverter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det så här att det går inte att köra en Micro på 12 volt. Fungerar inte rent elektriskt.

 

Så dom Micros som säljs för 12 volt har en inbyggd inverter och drar således en massa amps från batteriet.

 

Så det är alltså ingen större skillnad att köpa en billig Micro och en lite kraftigare inverter.

Den största skillnaden är nog priset, typ 10 papp för en 12V

http://www.tm-onlineshop.de/shop/details.php?artikelNr=22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns två typer av invertera, med modifierad sinusvåg eller med ren sinusvåg. Den första är billigare men fungerar inte med alla prylar. Ren sinus ger samma ström som i vägguttaget hemma, ofta har den också lite bättre verkningsgrad. Förr var det stor prisskillnad mellan dessa men den har blivit mycket mindre. Det är definitivt värt att betala lite extra. Kan inget världsproblem med eltandborsten gick inte att ladda med den billigare.

Invertern går 12V, med micron drar den 80-100A.

I båten har jag batteri-huvudbrytare-huvudsäkringar och invertern har då en egen huvudsäkring (ANL) och kort fet kabel.

Batterierna är AGM 3x95Ah äkta Biltema. Här AGM en stor fördel eftersom de kan lämna mycket ström, med vanliga våta batterier brukar man behöva mycket mer.

En länk till invertern kommer, den här är välbyggd och fungerar bra men jag har ännu bara kört på land.

Sen tidigare har jag en liten, 230V kaffebryggare också från Ö&B (99/79kr). Att brygga två koppar kaffe "kostar" drygt 4Ah. Men när man seglar själv är den värd guld, ingen passning och liten risk att hälla kokande vatten på sig när det gungar.

Båten har också en egen våtdammsugare, även den från Ö&B. Hm, vad jag handlar mycket där? Men det är grejer som inte används så mycket och då duger kvaliteten.

Det är fantastiskt att kunna dammsuga med en riktig dammsugare ombord eller kunna köra en 230V borrmaskin vid tyngre jobb.

Den invertern låter intressant. Våran lilla 600wattare gick sönder när jag körde polermaskinen. Den är på 1200W men funkade helt ok då jag bara körde lågfart. Inget avbrott men när jag senare skulle värma vatten blev det ingen funktion. Nån tyristor eller så som lagt av. Jag var ändå inne på att skaffa större och gärna sinus. Italien har ont om ström i husen. Avsäkrat en fas 15A så där finns nog de som har batterier för utjämning. Ungefär som man samlar vatten dygnet runt i en tank på taket skaffar man sig mer effekt med tank för strömmen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Nu är det så här att det går inte att köra en Micro på 12 volt. Fungerar inte rent elektriskt.

 

Så dom Micros som säljs för 12 volt har en inbyggd inverter och drar således en massa amps från batteriet.

 

Så det är alltså ingen större skillnad att köpa en billig Micro och en lite kraftigare inverter.

Den största skillnaden är nog priset, typ 10 papp för en 12V

http://www.tm-onlineshop.de/shop/details.php?artikelNr=22

Just Samsung Roadmate har vi haft i lastbilarna i många år. Har fungerat skapligt, kanske just för att de går på 24v? Blir väl mindre belastning på större batterier och med en omvandlare som är tillräcklig kapacitet på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är den jag köpte http://www.ebay.com/itm/1500W-3000W-12V-DC-to-AC-230V-Onda-Sinusoidale-Pura-Potenza-Pure-Sinus-Inverter-/171254501588?pt=LH_DefaultDomain_101&hash=item27df9050d4&vxp=mtr

Är givetvis från Kina men levereras från Italien el Tyskland. Det fina är att man inte riskerar att få betala moms. Priset för motsvarande i Sverige ligger på 4500kr.

 

Jag har mätt och rivit isär min. Snyggt byggd, bra komponenter och seriösa anslutningar. Osciloskåpet visar en god växelspänning även med belastning. Min saknade fjärrkontroll, det fick jag ordna själv. Fjärrkontrollen är mycket praktisk eftersom man då kan placera invertern när batterierna. 

 

Många apparater kan ta flera gånger så mycket ström i starten så därför är det bra att ta en lite större inverter. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack. En sån får det bli. Smidigt att få den från eu-lager. Snabb transport jämfört från Kina. Den bör få en bra plats i grytskåpet 2dm från startbatteriet och husbatterierna. Ihopkopplade är de bra att hålla spänningen. Tre 80Ah fritidsbatterier klarade inte 600wattaren som just gått sönder. Med förstärkning från startbatteriet har den aldrig larmat för låg spänning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar, även jag gör som forgus.

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som andra sagt - köp en billg hemmamikro och en inverter.

Men snåla inte på invertern. En mikro som är stämplad "800W" har detta som UTEFFEKT och drar 1200-1400W ineffekt. En inverter på 1500W är därför att rekommendera.

 

Min "750W"-mikro drar 105A på 12V när den går pålastad. I och med billig kantvågsinverter låter tallriksmmotor och fläkten lite annorlunda, men det är inga problem. Har fungerat i över 10 år nu.

 

En annan bonus med en rejäl inverter är att du kan köra med vanlig kaffebryggare. Vi har en liten 99:- från Rusta på 600W som brygger upp till 6 koppar på väldigt kort tid. Räknar man på antalet Ah varje kopp kostar är den snålare än en 12V-bryggare, eftersom 12V-bryggaren tog så lång tid på sig att mycket av effekten gick åt att hålla redan bryggt kaffe varmt.

 

Frugan orkar ibland inte lägga landströmssladd när båten skall städas, utan dammsugaren körs på batterierna. För att inte tala om hur smidigt det är med alla elmaskiner som kan behöva 230V med mycket kräm om så bara en kort stund.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tanke på den ström som verkar gå till wavebox mm.. så kanske det inte blir särskilt dyrare med en inverter med tanke på priset på grova kablar? Boxen kanske inte står nära batterierna tänkte jag...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Waveboxen drar 240W när den går på 12V, mikrovågseffekten är 110W att jämföra med 700W för en 230Vs. Dessutom är Waveboxen på 7 liter. Kostar runt 4tkr vilket är dubbelt mot en 230Vs micro + inverter som kan köra dammsugare, Hilti mm

 

Denna micro har jag http://www.öob.se/hushallet/husgerad/koksmaskiner/mikrovagsugn-voltage-700w-3501685men jag tor jag betalade 299 på rea!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

bhemac, du borde få provision för även jag köpte en likadan. Kom hem till dörren på ett par dar, kanon.

 

Jag har inte testat den än men jag tror att jag ska installera den fast i båten. I närheten av huvudströmcentralen. Med egen brytare och säkring.

 

Är alltid lite skeptisk mot såna här Kinagrejer mtp på rost etc men utrymmet är ganska skyddat så borde vara ok.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

bhemac, du borde få provision för även jag köpte en likadan. Kom hem till dörren på ett par dar, kanon.

 

Jag har inte testat den än men jag tror att jag ska installera den fast i båten. I närheten av huvudströmcentralen. Med egen brytare och säkring.

 

Är alltid lite skeptisk mot såna här Kinagrejer mtp på rost etc men utrymmet är ganska skyddat så borde vara ok.

 

Eller hur? Jag får nog ta en diskussion med leverantören ;)

 

Den mesta elektroniken idag är Kinatillverkad. I vissa fall låter man göra tex kretskorten i Kina och skruvar se in dem i något annat land. Det är vanligt i USA och man kan helt legalt skriva "Made in USA". Men när sådana grejer kommer till oss så kan man otalt se på tullhandligarna att ursprungslandet är Kina eftersom mer än hälften av värdet är på delar från Kina.

 

Många gånger kan man köpa direkt från Kina. Samma grejer kommer också till Sverige via någon importör som låter sätta ett eget namn på grejerna och två till tredubblar priset. Den största skillnaden är att dessa importörer åker Lexus. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo lite anvisningsprovis kunde vara på sin plats. Var ute idag och vi tog en kopp kaffe. 10A inkl. en värmarstart. Frugan mätte upp den lilla vattenvärmaren full så det blev diskvatten för kaffekopparna. Annars brukar ett par koppar dra 6-7Ah.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag packat upp och klämt lite på invertern, verkar hålla ihop än så länge iaf.

 

Fick med en av/på fjärr som att ut att vara tillverkad på 50-talet.

 

Funderar nu på hur jag ska koppla in den i båten. Antingen kopplar jag in förbrukarna direkt i inverterns AC-uttag, eller så gör jag en mer permanent installation och kopplar in mig i båtens 230V landströmscentral istället, det sistnämnda har jag dock mindre koll på hur det funkar än så länge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte 60-tal? Beige bakelitburk med stor röd/grön knapp? Sitter i amerikanska verkstäder som start/stop för en fläkt el likn. Antagligen något billigt från ett restparti men gör nog sitt jobb. Går ju att byta ut också. När jag köpte ingick inte fjärrkontrollen så jag fick löda in ett relä själv.

 

Min inverter håller jag på att koppa in på landströmssystemet, det blir en burk med ett relä som drar när jag har landström, annars kommer strömmen får invertern. Ström till elvärmen tas ut före relät, man vill ju inte köra elvärme via inverter...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske visserligen inte är svårt att löda ihop en själv men jag känner inte att jag har kunskapen inom växelström för att ge mig på att börja studera hur det ska göras. Inte denna sommar iaf!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har den kommit, så här ser den ut inuti... Om du vill se den bhemac :)

 

Det står dock i instruktionerna att den är känslig för fukt, värme, gasångor mm så jag vette sjutton om jag törs montera den i motorrummet. Den är ju knappast marinanpassad/gnistskyddad, inte heller Kina-invertern ovan.

 

Kanske blir det så att jag tvingas dra landströmmen och batterikablar upp till det slutna panelutrymmet och montera allt detta där istället, men måste nog fundera en smula på det...

 

 

 

0JvoDQal.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul! Ser ju vettig ut, 24V relän med spänningsomvandlare 230-24V på kortet. Kanske inte ska sitta i motorrummet, den miljön är ju ganska tuff. Jag skulle byta till riktiga kabelförskruvningar så man får draavlasning på kabeln också. Typ http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Elektrikerverktyg/Kabelforskruvningar-2-st-2000021629/

eller

http://www.ebay.com/itm/10PCS-PG13-5-White-Plastic-Waterproof-Connector-Gland-Cable-/221756473484?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item33a1b7408c

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det är en vettig idé!

 

Jag brukar inte pyssla med växelströmsinstallationer så vet inte om jag törs ge mig på detta ens. Jag vill ju i slutänden ha inverterns 230V ut inkopplad i båtens fasta 230V-nät.

Detta får mig att misstänka att jag även behöver en jordfelsbrytare mellan inverter230V och båt230V. Såvida inte detta är inbyggt i invertern. Har ej kollat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det normala är att inte ha jordfelsbrytare på invertern. Ska man ha det så måste man också koppla in jord så att en ev läckström har någonstans att ta vägen. Har man ett bondingsystem dvs där alla väsentliga metalldelar ombord inkl genomföringar mm är hopkopplade så kan man koppla inverteras jord dit. Annars har man ingen nytta av jordfelsbrytaren och kan lika gärna utelämna  den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På den där invertern är utgången helt frisvävande eller är utgångens jord kopplad till minus på 12V sidan eller något däremellan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vette sjutton, måste nog skruva isär eländet och titta efter. 

Har iofs nåt minne av att bhemac tvångsmässigt redan gjort detta så han vet nog. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart! Invertern är helt isolerad, ingen kontakt mellan 230V jord och batteriminus. Så har alla moderna invertera varit som jag kollat på.

Man kan mycket väl sätta en lös jordfelsbrytare i invertern typ http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Jordfelsbrytare/Jordfelsbrytare-2000030602/

Den gör ju ingen skada och man slipper diskussioner ....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...