Jump to content
Monday 19 April 2021
Sign in to follow this  
nilsnobbing

Ska man byta kamrem?

Recommended Posts

Hej!

 

Jag är spekulant på en båt med en 4-takts Honda 75 från -99. Säljaren, som verkar vara en reko person, berättade att han fått rådet av ett Honda serviceställe, att man inte behöver byta kamrem på dessa motorer. Kan det verkligen stämma? Låter knepigt i mina öron, men å andra sidan vet jag inget om motorer. Vad säger ni?

 

//N.N

Edited by nilsnobbing

Share this post


Link to post
Share on other sites

Varför inte ringa till ett av Hondas serviceställen..? ;)

 

Så klart Peter, det är rätt svar. Ibland ser man inte skogen för träden.

 

//Anders

Edited by nilsnobbing

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tror inte någon verkstad kommit med ett sådant råd, då kamremsbyte blivit en av deras bättre sätt att mjölka folk på pengar.

 

 

Kalle

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm... rekommenderar byte av remmen genast!
Alla remmar slits naturligtvis och tidigare ägaren har kanske p.g.a. sin felaktiga övertygelse dröjt långt utöver normalt bytesintervall?
(Haha, att som tandad kamrem dra runt hela ventilmekanismen med sina kraftiga ventilfjädrar år efter år - tusentals gånger varje normal drifttimme - är ju inget jobb för latmaskar om man säger så.)

Misstänker att den tidigare ägaren misstolkat detta med INTERFERING VALVES, och slarvigt antagit nån sorts evigt kamrems-liv? Man brukar skilja på "non interfering" för att ventiltallrikarna då aldrig kan nå eller krocka med kolvens rörelser även om remmen gått av. (Blir väl klart billigare att renovera utan kolvkrock men men.)

Gissar - utan att ha kollat - att din tilltänkta Honda dessbättre är av motortypen non-interfering, men brusten kamrem med motorstopp/bogsering är ju likväl allvarligt. Så jag skulle som sagt bytt remmen oavsett, har nog inte skötts enligt serviceintervall!?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Står ingenting om kamremsbyte i handboken.

Har inte bytt rem på min 10 Hkr från 1988.

Remmen ser fräsch ut.

 

post-52966-0-17321800-1413985543_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tackar för svar!  Båten är som sagt inte köpt än, vi funderar fortfarande.

 

Säljaren verkar vara ärlig i sin okunskap (han var t ex inte tveksam när det gällde att avslöja andra brister) och som jag förstår det har han aldrig bytt rem p g a den rekommendation han fått. Oljor bytta varje år, tändstift vartannat. Impeller glömde jag fråga om.

 

Vi får se...

 

/N.N

Share this post


Link to post
Share on other sites

På bilmotorer skall remmen ofta bytas vid t.ex. 6000, 8000 eller 10000 mil, eller vart femte år. Jag skulle absolut byta den, men det bästa tipset var nog att kontakta märkesverkstaden, så får du ett uttömmande svar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

På bilmotorer skall remmen ofta bytas vid t.ex. 6000, 8000 eller 10000 mil, eller vart femte år. Jag skulle absolut byta den, men det bästa tipset var nog att kontakta märkesverkstaden, så får du ett uttömmande svar.

Jag har 12000 på min turboladdade Renault diesel, och om jag inte missminner mig var någon biltillverkare uppe i 20000 mil eller mer på senaste årsmodell av dieselstånka.......     Klart man byter, även om de går över milen ....... man vågar ju inte riskera ett haveri, men nån gång går ju gränsen....  när ett byte på bilen kan gå lös på 10 papp ......

Share this post


Link to post
Share on other sites

6000 mil är ungefär 1000 timmars körning. Det tar några år att köra 1 000 timmar med en snurra, men så länge remmen är hel är det ju bara att byta. Kolla vad ett byte kostar så vet du hur mycket du ska pruta för den obytta kamremmen.

 

Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, detta är ett dilemma. Som det nämns ovan här så skulle ju ingen verkstad våga säga nåt annat än exakt det som står i servicemanualen.  Det hela kompliceras ju ytterligare av att på både bilar och båtmotorer har just detta moment blivit en riktig "mjölk kossa" på intäktsidan.

 

Det första man måste göra e att ta reda på om ens motor är av typen "Interfearing valves" eller inte. Är den inte det så är det ju fråga om att man kan bli liggande i värsta fall.

 

Är det å andra sidan en sån motor så riskerar man ju i värsta fall att ens motor kan bli SKROT på en sekund om det sker ett brott/överkuggning under hög belastning.

 

På min Yamaha är det 1000 timmar eller 5 år, och det tror jag är väldigt typiskt.  Dock så är det ju så att fabrikanterna bygger in en "väl tilltagen" säkerhetsmarginal i dessa tal för att inte åka på dyra återkallerser etc.  

Jag har gjort så att jag visuellt har kontrollerat remmen varje år de sista åren som jag dragit över de fem åren, för att försöka se någon tendens till sprickbildnig etc. Det har det inte varit.  Man skall även känna på lagret i spännrullen så att det inte är nån tendens till slitage etc i det. Jag drar alltså med berått mod över den rekommenderade intervallen och håller remmen under uppsikt. Den är ju så lätt att komma åt på just den motortypen för både inspektion och byte. Bara att ta av motorkåpan i princip. Sen behöver man en bra ficklampa och gärna ett förstoringsglas.

 

Då har jag et betydligt värre dilemma på bilen.  Den är värd kanske 15-20 tusen och nu skall kamremmen bytas på en bensin V6a till det facila priset av 10 tusen spänn.....Och den kommer man inte åt att kontrollera på ett enkelt sätt......Uppgivet bytesintervall är 9000 mil men jag har dragit t det till 12000 mil....så får vi se....

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det verkar ju ingen vidare affär att satsa 10 000:- kr på en bil som är värd 15 000:- kr, men det är ju lika dumt att inte satsa...

 

Du har säkert kollat redan, men jag uppmanar er andra att kolla med lite olika verkstäder hur mycket de tar för ett kamremsbyte.

 

Vi bilägare kollade priser för ett tag sedan.

På många bilmodeller är det i stort sett halva priset att skippa märkesverkstaden.

 

Det kan också löna sig att åka 25 mil från en större stad för att låta utföra bytet i en mindre stad. Det gäller för övrigt andra reparationer också.

 

Tillägg: För att inte bli OT borde jag skrivit att det troligen går att hitta någon som kan byta en kamrem till vettigt pris även på en utombordare.

 

Mackey

Edited by Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites

Till skillnad från bilen som jag inte vill ha stillastående i veckor skulle jag nog ge mig på att byta kamremmen själv nu när man har ett halvår på sig. Så svårt kan det nog inte vara om man förbereder sig genom att hämta information på Internet och tar det lugnt och noggrant. Man bör nog ha lite vana att skruva också så det inte är det första man ger sig på. Andra kan ju (verkstadspersonal). Mim erfarenhet av att riva båtmotorn inkl kamaxeln var att kolla om det krävs specialverktyg och vad som i så fall kan ersätta dessa.

Barnbarnen säger ibland om olika saker "kan man göra sånt själv???" Jag brukar svara att allting har någon gjort själv! Ibland krävs dock flera "själv" t.ex. för att bygga kärnkraftverk.

Det verkar som om vi alltmer tappar tilltron till vår egen förmåga och överlämnar mer till "specialister" av ibland tvivelaktig kvalitet. Min tro på "självet" grundades nog på farfars bondgård där man gjorde nästan allt själv

. Behövde man en bult var det enklare att tända upp i smedjan och göra en, än att cykla till tätorten och köpa. Nu har jag visst hamnat utanför ämnet, ursäkta!

Edited by trewq
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det verkar ju ingen vidare affär att satsa 10 000:- kr på en bil som är värd 15 000:- kr, men det är ju lika dumt att inte satsa...

 

Du har säkert kollat redan, men jag uppmanar er andra att kolla med lite olika verkstäder hur mycket de tar för ett kamremsbyte.

 

Vi bilägare kollade priser för ett tag sedan.

På många bilmodeller är det i stort sett halva priset att skippa märkesverkstaden.

 

Det kan också löna sig att åka 25 mil från en större stad för att låta utföra bytet i en mindre stad. Det gäller för övrigt andra reparationer också.

 

Tillägg: För att inte bli OT borde jag skrivit att det troligen går att hitta någon som kan byta en kamrem till vettigt pris även på en utombordare.

 

Mackey

Blir ganska off topic, men visst är det så att man får räkna med om det är värt att lägga 10 000 på ett rembyte till när andra delar är tveksamt om de klarar 12 000 mil till, dessutom varar förmodligen remmen betydligt mer än de 12 000 mil som bytesintervallen är.

 

När man jämför med icke märkesverkstad så gäller det kanske också att ställa de besvärliga frågorna oxå.... på bensinmotorer kanske inte det är aktuellt, men på min turbodiesel skall bränslepumpen justeras efter kamremsbyte, och det kräver tillgång till rätt programvara i datorerna, och det har inte andra verkstäder haft tillgång till. Man kan få remmen bytt och köra på gamla inställningen, men det kan innebära högre bränsleförbrukning eller mindre kraft.... så man får fundera på vad man prioriterar. Hade ingen aning om det på min första turbodiesel och körde en hel kamremsintervall med fel inställningar, inget som går sönder , det enda är att förbrukningen  blev märkbart lägre efter nästa byte på märkesverkstad....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Angående detta med fyrtaktares "interference" eller "non interference" så är det märkligt svårt att googla fram vilket som gäller för en viss specifik motortyp. Det finns ju för tusan bara dessa två kategorier för varje fyrtaktare, och den informationen är ju viktig för att bedöma konsekvenser vid rembrott. Men nädå, nada. Närmast skandal kan jag tycka för detta är rimligen en viktig säkerhetsfråga!

Förmodligen är ventilkrasch allvarligare hos moderna framhjulsdrivna bilar - där styrningen nog påverkas kraftig vid en förmodat häftig överraskande inbromsning? - än hos båtar som i alla fall inte har framhjul i en månne snöhal vägbana. (I båtfallet styr i varje fall inte båten plötsligt över i mötande körfält eller diket för de har ju liksom inte två framhjul med diffspärr/differential emellan??)

Så varför åläggs då inte varje motortillverkare med "interference valves" att öppet redovisa detta kan jag naivt tänka. Det finns ju som sagt bara två kategorier, antingen eller?
[Vore väl annars lätt att redovisa denna viktiga säkerhetsfaktor i nån tydlig o lättgooglad uppställning för alla motorfabrikat eller hur? (Misslyckades - som väntat trots många söktermsvarianter - att kolla TS tilltänkta Honda med avseende på detta, minst dåliga söktermer HÄR och HÄR och kanske finns svaret trots allt nånstans i nåt av sökresultaten som jag inte orkat tröska igenom?)]
Ps Trewq: jäkligt klokt sagt till barnbarnen detta med att allting faktiskt gjorts "själv" av nån ursprungligen, de får ju inte resignera inför den allmänna tillkrånglingen/specialiseringen av teknik numera. :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, bara för att fortsätta OT diskussionerna lite så vill jag slå ett slag för att just göra saker själv. Visst, det gäller att veta ens gränser, så man inte ställer till nåt trassel, men man kommer långt med lite Biltemaverktyg och sunt förnuft.  

 

Dessutom så finns det helt fantastiska instruktionsfilmer på Internet/U-Tube som visar arbetsmomenten så det verkligen blir självklart. Ett sånt exempel är hur man tar isär en LapTop PC för att göra ren kylflänsar etc från damm. Vet man inte vilka skruvar man skall ta och var man skall bryta så kan man sabba en hel del. Tittar man på en instruktionsfilm på nätet har man den isär på 5 minuter.

 

Samma när jag skulle in i fruns nya bil`s instrumentbräda. Hur fan kommer man in där utan att bryta sönder allt.  En stund med Google och vips, en instruktionsfilm från USA som visade exakt var man bröt och allt var isär på 10 min, UTAN SKADOR....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Angående detta med fyrtaktares "interference" eller "non interference" så är det märkligt svårt att googla fram vilket som gäller för en viss specifik motortyp. Det finns ju för tusan bara dessa två kategorier för varje fyrtaktare, och den informationen är ju viktig för att bedöma konsekvenser vid rembrott. Men nädå, nada. Närmast skandal kan jag tycka för detta är rimligen en viktig säkerhetsfråga!

 

Förmodligen är ventilkrasch allvarligare hos moderna framhjulsdrivna bilar - där styrningen nog påverkas kraftig vid en förmodat häftig överraskande inbromsning? - än hos båtar som i alla fall inte har framhjul i en månne snöhal vägbana. (I båtfallet styr i varje fall inte båten plötsligt över i mötande körfält eller diket för de har ju liksom inte två framhjul med diffspärr/differential emellan??)

 

Så varför åläggs då inte varje motortillverkare med "interference valves" att öppet redovisa detta kan jag naivt tänka. Det finns ju som sagt bara två kategorier, antingen eller?

[Vore väl annars lätt att redovisa denna viktiga säkerhetsfaktor i nån tydlig o lättgooglad uppställning för alla motorfabrikat eller hur? (Misslyckades - som väntat trots många söktermsvarianter - att kolla TS tilltänkta Honda med avseende på detta, minst dåliga söktermer HÄR och HÄR och kanske finns svaret trots allt nånstans i nåt av sökresultaten som jag inte orkat tröska igenom?)]

Ps Trewq: jäkligt klokt sagt till barnbarnen detta med att allting faktiskt gjorts "själv" av nån ursprungligen, de får ju inte resignera inför den allmänna tillkrånglingen/specialiseringen av teknik numera. :-)

Nja nu är det inte tvärstopp på bilen om kolv och ventiler skulle råka träffas, allt som kommer ivägen för varandra böjs undan eller slita loss.

 

Beträffande TS VP/Honda så har jag en i min verkstad som fått en ny rem monterad av en "expert"

de ventiler som inte är av är kraftigt böjda, och ett antal vipparmar är i två delar.

 

 

Kalle 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Betr. "experter": När jag på 60-talet lämnade in min bil till en verkstad för att byta topplockspackning ville den knappt gå när jag fick tillbaka den. Konstaterade att tändningen stod helt åt skogen och vred den rätt. Påpekade det för verkstaden som menade att det inte var deras fel, "vi satte tillbaka rotoraxeln på samma ställe". Det fanns ju bara ett ställe att välja på så det krävde ju ingen större kompetens, att däremot se till att den stod rätt blev tydligen för mycket. Som tidigare ofta konstaterats på MG, ska det bli rätt får man göra det själv, och blir det ändå fel så blir det bättre nästa gång när man har lärt sig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

På Volvo 940 gick den bara av med följden att motorn stannade. Satte dig en ny och den fungerar normalt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

För att återgå till TS fråga så har jag själv en honda BF130 -99 och i den service boken står det att kamremmen skall bytas var 5år 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du har egentligen ett bra läge! Eftersom du inte köpt motorn än...

 

Vad jag menar är tex alla bilägare som funderar på frågan "Ska jag byta rem i år eller vänta?"

Det verkar inte hindra att bilar köps... Men driver definitivt på försäljningar!

 

Mitt förslag - om du ogillar båten och prisnivån - är att du tar en offert/pris från en verkstad på kamremsbytet och så föreslår du säljaren att ni delar på den kostnaden? Då kan du få service gjord också. Byte impeller tex gör inte heller alla båtägare regelbundet...

 

OT fråga från mig; finns det båtmotorer med kamkedja istället för rem?

Share this post


Link to post
Share on other sites

"OT fråga från mig; finns det båtmotorer med kamkedja istället för rem? "

Ja, tex. Suzuki.

 

/B

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, detta är ett dilemma. Som det nämns ovan här så skulle ju ingen verkstad våga säga nåt annat än exakt det som står i servicemanualen. Det hela kompliceras ju ytterligare av att på både bilar och båtmotorer har just detta moment blivit en riktig "mjölk kossa" på intäktsidan.

 

Det första man måste göra e att ta reda på om ens motor är av typen "Interfearing valves" eller inte. Är den inte det så är det ju fråga om att man kan bli liggande i värsta fall.

 

Är det å andra sidan en sån motor så riskerar man ju i värsta fall att ens motor kan bli SKROT på en sekund om det sker ett brott/överkuggning under hög belastning.

 

På min Yamaha är det 1000 timmar eller 5 år, och det tror jag är väldigt typiskt. Dock så är det ju så att fabrikanterna bygger in en "väl tilltagen" säkerhetsmarginal i dessa tal för att inte åka på dyra återkallerser etc.

Jag har gjort så att jag visuellt har kontrollerat remmen varje år de sista åren som jag dragit över de fem åren, för att försöka se någon tendens till sprickbildnig etc. Det har det inte varit. Man skall även känna på lagret i spännrullen så att det inte är nån tendens till slitage etc i det. Jag drar alltså med berått mod över den rekommenderade intervallen och håller remmen under uppsikt. Den är ju så lätt att komma åt på just den motortypen för både inspektion och byte. Bara att ta av motorkåpan i princip. Sen behöver man en bra ficklampa och gärna ett förstoringsglas.

 

Då har jag et betydligt värre dilemma på bilen. Den är värd kanske 15-20 tusen och nu skall kamremmen bytas på en bensin V6a till det facila priset av 10 tusen spänn.....Och den kommer man inte åt att kontrollera på ett enkelt sätt......Uppgivet bytesintervall är 9000 mil men jag har dragit t det till 12000 mil....så får vi se....

Går det att komma åt bytet utan att lyfta motor?

Då ede ju värt pengarna att köpa nya verktyg, om du inte har, åbyta själv. Remmen kostar ju ingen förmögenhet å bytet e ingen kärnfysik. Förutsatt att du har plats å tid förståss.

Share this post


Link to post
Share on other sites

"OT fråga från mig; finns det båtmotorer med kamkedja istället för rem? "

Ja, tex. Suzuki.

 

/B

 

Suzuki 40 hk och uppåt

Honda 75 hk och uppåt

Mercury 75 hk och uppåt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sen ska man inte glömma faktumet att bara för att det inte blir ventilsallad, så betyder inte det att saker inte går sönder.

 

Statorn mm sitter rätt bra till för att stryka med vid rembrott.

 

Jag kollar min rem varje år och tänkte byta den så snart jag ramlar över en avdragare till svänghjulet.

 

Spännaren bytte jag förra året, då man kan göra det utan att ta loss något. Lite buntband senare, så var det klart:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy