Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Gäst BonusVita

Renovering av en trisskryssare

Rekommendera Poster

Gäst BonusVita

Idag kom boken, och det står mycket matnyttig information i den boken.

Framför allt ett klargörande!

Båten jag håller på och renoverar är egentligen ett halvfabrikat. Jag har alltså köpt mig ett tomt skrov och skall bygga upp det till en fullt fungerande båt.

Det var en viktig insikt, som tidigare har gått mig helt förbi.

Att det sedan var en Trisskryssare, har mindre betydelse, för när jag är klar, så kommer den inte likna en Trisskryssare... :);)

Och med den kunskapen rikare så kommer det nu bli riktigt intressant hur jag går vidare. Först så inväntar jag en krysslaser jag köpt på postorder. Men sedan skall jag börja rita upp allting invändigt, bland annat skall jag plasta upp en vattentank. För den jag kollade på passar inte riktigt, min skrovform är inte likadan som vattentankens skrovform. Så det blir bättre att plasta en egen som sitter mer med skrovet och därmed så utnyttjar jag ju formerna bättre...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plasta en egen vattentank är vanskligt då risker för giftutfällningar från materialet i tanken är stor. Inte att rekommendera alltså. Sedan kanske man kan svetsa en själv i termoplast som är mer lämplig, men plasta - nä...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många passade tank i epoxi, mycket enkelt och ganska billigt. Idag känns det tveksamt, nya rön tyder på att man inte bör förvara dricksvatten i epoxitank. Jag har en plastad tank men den är så gammal att det nog inte finns så mycket gift kvar. Sen säger man att lackar man med rätt sorts färg så är det ofarligt. Men det sa de om asbest också.

Rostfri är nog att föredra men även aluminium används mycket utomlands.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allra enklast och billigast (det är ju också en faktor...) måste vara en vattensäck. Har inga egna erfarenheter av säck, men undrar hur man håller den ren och därför - om pengar finns - skulle jag satsa på en rotationsgjuten, eller i RF enligt ovan. Finns färdiga rotationsgjutna i så många former att någon borde funka tycker jag..? http://www.cipax.se/rotationsgjutning/marina_produkter/vattentankar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

Det var en vattensäck som låg i båten när jag köpte den, men den var så möglig och äcklig att man knappt ville ta i den.

Men säckar vill jag nog undvika. Så det får väl bli en sådan där fyrkantig låda då på en 40-50 liter, den verkar ju lätt att hålla ren o snygg invändigt.

Det sparar ju en massa arbete om inte annat, tyckte bara att det såg så snyggt ut i boken med platsgjuten konstruktion.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

Så då har jag äntligen fått ritat upp en helt rak linje i absolut våg. Det är här som båtens förpik kommer vara. Ovan på denna linje kommer madrassen. (linjen är något lägre än vad som visas på bilden). Min krysslaser som jag beställde i början på veckan kom till slut.

Jag insåg även att de linjer jag har ritat upp på 60 cc, som skall bli det blivande regelverket i båten, inte är riktigt raka enligt laser, men jag tror jag skiter i det. för de kommer ändå att gömmas under inredningen. Det enda som kommer skvallra om att reglarna inte är riktigt lodräta, är skruvarna. Naturligtvis så måste jag ju se till att reglarna som skall hålla de blivanade väggarna och skotten för pentry, wc och förpik kommer i absolut lodrät nivå.

 

50915893-P8wCH.jpg

 

Sedan så är jag inte riktigt klar med planlösningen.

Jag funderar på om jag skall ta och vända på köket, så att det kommer mot stammen mot sittbrunnen, man måste alltså kliva ner på diskbänken för att kunna komma ner i salongen. Jag vet att just så ser det ut i många andra båtar av denna storleksklass.

Toaletten är jag inte riktigt klar på ännu. Funderar på att helt enkelt ta bort den, eller kanske gömma den i ett skåp. Handtvätt och tandborstning får man göra i diskhon...

Förslag och tankar på det scenariot?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

Alltså skulle den nya planlösningen bli någonting sådant här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

Jag har lite granna kommit till vägs ände! Jag inväntar skatteåterbäringen, så att jag kan börja köpa alla plast och glasfibergrejer jag behöver för att kunna plasta upp den nya inredningen och den nya planlösningen... Just nu så pågår mätning, mätning och åter mätning. Och jag flackar mellan besluten, ingenting blir bra och ingenting blir bestämt... Så jag fortsätter brainstorma i detta forum efter bra och definitiva beslut...

 

Vid den senaste mätningen, så kom jag fram till en viktig sak. Något som faktiskt har förbigått mig tidigare. Jag MÅSTE ha kvar maststöttan. Det spelar ingen roll hur jag tänker eller vad jag vill. Och det beror främst på det faktum om att jag kommer ju att höja taket, alltså kommer jag försvaga konstruktionen. Och att då ta bort stöttan och flytta fram den bärande konstruktionen, det blir inget bra.

Sedan så har jag insett  att på denna båt, som inte är stor, behöver jag inte ha 4-5 sängplatser ombord, varför skall jag ha det? Finns ingen som helst anledning till det. Och akterruffen är låst, jag kan inte göra så värst mycket med det utrymmet, om ens något. Och där har jag 2 sängplatser!

 

Så jag flyttar fram soffgruppen, så långt fram det bara är möjligt. Och jag bygger in ett bord runt maststöttan. Detta bord är höj och sänkbart, men bara mellan 2 nivåer. Första nivån är normal matbordshöjd från soffan, och den andra höjden är i nivå med höjden på sittdynan. På detta vis kan jag skapa en extra sängplats ombord, så att de som ligger där, ligger tvärs båten.

 

Genom denna planlösning, får jag en mycket större salong och en mer renodlad salong.

Vid nergången finns det till babord en toalett med stol och handfat. Och till styrbord blir det ett pentry.

Den lösningen med pentryt som jag ritade in på planritningen i den förra posten, blir inte bra, då jag är tvungen att kliva upp ett trappsteg från sittbrunnen för att kunna kliva ner i salongen. Det innebär att med nuvarande lösning, så får jag en riktig nergång och med gott om plats överallt för de ändamål som krävs för var sak ombord.

 

Så hur låter det här på en skala... ?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att behålla maststöttan var jag övertygad om från början, dessutom är jag övertygad om att Pelle P ritade båten optimalt redan från början oxå. Tyvärr tycker jag dina ombyggnader blir till det sämre utrymmesmässigt. För trångt och plottrigt på för liten yta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du tänker ha endast två höjdlägen för bordet ("ätnivå" och "sovnivå"). Varför ordnar du inte så att du kan skjuta upp bordet upp under rufftaket? Det kommer att ge dig en mycket rymligare salong de gånger du inte behöver bordet. I början av 70-talet var detta ett vanligt sätt för att öka rymligheten i en del ganska små båtar.

 

Här är ett antal bilder på stolstativ som fungerar bra för ändamålet. Stolstativen är kraftigare än bordsstativ så att du kan "ligga på bordet".

https://www.google.se/search?q=stolstativ+belle&biw=1600&bih=750&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=xGNFVcfLDIHNsAHDnYHwDA&ved=0CCoQsAQ

Skaffa stativet först, skaffa därefter ett aluminiumrör med diameter som passar till bordet och är tillräckligt långt för att fungera som maststötta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag säger; skaffa kartong och tejp och sätt igång att börja malla upp inredningen. Det är ett större jobb än man kan tro, måste göras noggrannt. Man ser också då ifall man missat att tänka på något och man kan ändra enklare än när man sågat till en skiva.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att malla upp inredningen är suveränt bra. Jag använder kartong, 10 mm spånskiva, frigolit, termolim och gaffatejp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

Att behålla maststöttan var jag övertygad om från början, dessutom är jag övertygad om att Pelle P ritade båten optimalt redan från början oxå. Tyvärr tycker jag dina ombyggnader blir till det sämre utrymmesmässigt. För trångt och plottrigt på för liten yta.

Jo, ja sant... Risk finns att jag kommer åter till den ursprungliga planlösningen...

Men det är som alltid: Jag måste komma på det själv! ;)

 

Du tänker ha endast två höjdlägen för bordet ("ätnivå" och "sovnivå"). Varför ordnar du inte så att du kan skjuta upp bordet upp under rufftaket? Det kommer att ge dig en mycket rymligare salong de gånger du inte behöver bordet. I början av 70-talet var detta ett vanligt sätt för att öka rymligheten i en del ganska små båtar.

 

Här är ett antal bilder på stolstativ som fungerar bra för ändamålet. Stolstativen är kraftigare än bordsstativ så att du kan "ligga på bordet".

https://www.google.se/search?q=stolstativ+belle&biw=1600&bih=750&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=xGNFVcfLDIHNsAHDnYHwDA&ved=0CCoQsAQ

Skaffa stativet först, skaffa därefter ett aluminiumrör med diameter som passar till bordet och är tillräckligt långt för att fungera som maststötta.

Nej, det är ingen bra lösning, tyvärr. Båten hade ett sådant takbord när jag köpte den, och det var bara i vägen och det var en ful lösning...

Då tar jag hellre bort bordet och stuvar undan det. Än att sätta upp det mot taket.

 

Jag säger; skaffa kartong och tejp och sätt igång att börja malla upp inredningen. Det är ett större jobb än man kan tro, måste göras noggrannt. Man ser också då ifall man missat att tänka på något och man kan ändra enklare än när man sågat till en skiva.

Ingen dum ide alls faktiskt!

Tack för den... :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita
Postad (redigerade)

Efter en månad av tristess, där jag inte har kunnat göra någonting för att jag inga pengar har kvar, så börjar jag närma mig tiden då jag får en liten återbäring och kan sätta igång igen.

Jag skall alltså plasta igen alla hål ombord, där det har gått genomföringar av ena eller andra sorten. Jag skall plasta upp reglar med hjälp av trästav på 8x21. Jag skall plasta tillbaka överbyggnaden på ny höjd och förlänga överbyggnaden cirka 50 cm. Jag skall plasta nya luckor i sittbrunnen, dels en gasolbrunn, förvaring och lucka över akterruffen. Jag skall plasta en ankarbox. Och jag skall plasta upp nya mellanväggar på ett par ställen.

 

De mesta trästavarna är inköpta, kan kanske behövas några mer.

Jag tänker köpa mig en glasfiberrulle i storpack på ca 35 kg på SeaSea - http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=30402 - Och jag tänker köpa mig en 10 kilos burk polyester hos Biltema plus härdare - http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Polyester-och-Epoxi/Polyester-2000017196/?artId=360780 - Men jag vet ännu inte riktigt vilka verktyg jag behöver. Det är väl roller, pensel, blandningskar och annat bra? Jag har köpt några engångsoveraller på Biltema redan. Och jag skall köpa mig en bra heltäckande mask liknande denna - http://byggochverktyg.se/-Professionell-helmask-med-filter-brandstegen-huva-r%C3%B6k-huva-gasmask-dammask-andningsskydd/B00AA9PYD4 - eller liknande. Problemet med de flesta heltäckande masker är att jag inte får plats med mina glasögon när jag har på mig masken, och utan dem så kan jag lika gärna lägga ner för jag ser ändå inte ett jota... 

 

Jag har läst så mycket info jag bara kan hitta om hur man plastar. Och såpass mycket har jag förstått att det är bara att börja, man lär sig under tiden. Dock så måste man göra små satser, så att det inte torkar ifrån en... Det är nog en procedur att bara lära sig det, om jag känner mig rätt... ;)

 

Sedan så hade jag tänkt att jag skulle skruva fast nån form av bastupanel/karosseripanel i reglarna. Jag har köpt ett par provbitar på Abi-trä i Frölunda. Men det är dyrt då det kostar 16:-/metern. Och om jag har räknat rätt så behöver jag upp emot en 250 meter om inte mer av sådan panel. Så jag känner att det håller på att bli onödigt dyrt, snyggt ja, men ack vad dyrt.

Så jag funderar på att köpa sån där vitmålad oljeboard som finns i bakstycken på garderober. Sett sådana om 120x240 på Hornbach, för en inte alltför dyr peng (?). Men då behöver jag nog plasta fast mittreglar eller tvärreglar så att de inte knäcks om man belastar dem. 

Isoleringen mellan reglarna skall nog bli liggunderlag, får se på det...

 

När allt ovan arbete är klart så börjar jag bygga upp inredningen, men mer om det någon annan gång...

Kan det nu dock bli lite mer värme, så att man får en anledning att börja svettas...! ;):)

Redigerad av BonusVita

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

Nej, men panelen panelen som jag först funderade på är 5 cm bred, och i omkrets runt om i hela båtens innandöme är det cirka 6 meter och det rör sig om cirka 5 meter långt.

Hur många meter blir det? Multiplicera det med 16 kronor metern!

Jag har nog tagit till i underkant, men å andra sidan rör det sig inte om fulla längder om 5 meter över det hela, då båten formar sig annorlunda på ett par ställen.

Men om jag använder mig av en bredare panel som då naturligtvis har ett annat pris men som gör att jag inte behöver lika mycket, så får jag inte samma böjlighet i materialet. Det är i vissa situationer till och med så att denna 5 centimeters planka är för styv på sina ställen...

 

Så vit oljeboard är nog att föredra då en sådan skiva kostar cirka 250:- styck...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på vikten när du tänker panel och sånt! Allt du sätter upp på skrovsidorna är vikt längst ut från båtens centrum. Bättre att ha en lätt och smidig panel där det behövs och måla skrovsidan eller klä med en lätt klädsel där du kan stå ut med det.
Även om du har dragit ner på ambitionen så är det fortfarande väldigt mycket grejor du vill ha in i din lilla båt. Ska du få den att segla hyfsat så bör du nog väga in vikt som en aspekt i dina beslut.
En av de mest kända viktfördelningsmissarna kan du beskåda i ett museum på Djurgården. Där var det kanoner och guldpynt som vägde men det spelar ingen roll om det är träpanel eller kanoner. Det påverkar båtens stabilitet oavsett vilket.
Jovisst är det snyggt att se en Forgus med skrovsidorna i förpiken klädda i gedigna träribbor. Men då snackar vi båt på 6-7 ton där träribborna är en försvinnande liten del av totalvikten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om vikten. Jag förordar därför liggunderlag och en vit matta ovanpå det. Snyggt, billigt, välisolerande, lätt. Och båten ser inte ut som en bastu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Risken med projektet är väl att det blir ett namnbyte? "Haverering av en Trisskryssare".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, nu är du lite hård tycker jag pseudonym... men jag undrar såklart också; vad har du för budget på projektet? Om pengarna är slut innan du ens påbörjat inredningen undrar man ju lite hur planen ser ut kring ekonomin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det var mer som ett svar på Janken:s påpekande om Wasas förlisning och viktfördelningen där.

Redigerad av pseudonym
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita
Postad (redigerade)

Vikten...?? Tack för den tanken.

Den har ju gått mig totalt förbi!  :blink:

Så ja, naturligtvis måste jag ju tänka på det, och anpassa mig därefter och hålla det så lågt som möjligt. Då är det ju bra att jag har bestämt mig för oljeboard vitlackerade från fabrik, lätta och enkla och lätta att sätta dit så att de formar sig bra utefter skrovet...

 

Sedan gillade jag pseudonyms kommentar om haverering, den var rolig. :D  :lol:

Nu skall det dock inte gå så långt om jag har någonting att säga till om, men...  ;)

Redigerad av BonusVita

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Att klä en insida av ett skrov med skivor går knappt om det ska bli bra. Insidan är ju konvex och inte slät, men du kanske har en lösning på det oxå?

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita
Postad (redigerade)

Nä, nu är du lite hård tycker jag pseudonym... men jag undrar såklart också; vad har du för budget på projektet? Om pengarna är slut innan du ens påbörjat inredningen undrar man ju lite hur planen ser ut kring ekonomin.

 

Gällande min ekonomi, så är det så att jag är arbetslös och nästa steg är plastning.

Och jag vill inte bara köpa en del och sedan vara tvungen att vänta ex antal veckor innan jag har råd att köpa nästa del. Jag vill köpa allting på en gång och ha allting jag behöver hemma och då sätta igång. och en av de största utgifterna är en ny ansiktsmask. Och jag får en rätt så stor summa pengar med skatteåterbäringen i år, så jag har planerat med detta hela tiden.

Naturligtvis hade allting varit så mycket mer smidigare och den ekonomiska planeringen en annan om jag hade haft mig ett arbete. Nu är det inte så, så jag måste anpassa mig efter tillvaron...

 

Sedan så är det ju såhär med denna båten.

Jag köpte den för 7 tusen, den har ett maximerat marknadsvärde i absolut toppskick och relativ orginal kring 30 tusen. Båtflytten räknar jag inte in i arbetskostnaden, ej heller maskiner. Så sammantaget har jag inte betalat mer än cirka 10 tusen idag och då är ännu inte renoveringen påbörjad.

Det som är problemet i min ekvation är att jag har ingenting ombord, jag har inget pentry alltså diskho, kran, spis etc, jag har inga elgrejer som manövertavla, lanternor, innerbelysning, kontakter etc. jag har en toalett med septitank, men då måste jag köpa en däckstömning på det, tror nästan att det är bättre med en potta porti.

 

Så det finns 4 vägar att gå:

  1. Jag gör en renovering som inkluderar renslipning, plastning, isolering och byggnation av inredning. Men jag fullföljer inte, utan säljer båten där och låter nästa ägare inreda båten efter hans/hennes behov och önskemål, allting är ju dock förberett för att sätta in det som behövs. Trolig prislapp på blocket kan ligga kring 15 tusen
  2. Jag gör som ovan men jag fullföljer och bygger in allting som behövs ombord för att kunna segla och hantera och bo ombord i några veckor. Sjösätter båten och lär mig hantera den och sedan säljer den. Trolig prislapp på blocket kring 30 tusen, (då har båten ändå kostat mig minst det dubbla)
  3. Jag gör som ovan men jag maximerar allting precis så som jag i början av denna tråd fantiserade om, jag utrustar båten för långfärdssegling, den blir exakt så som jag vill ha den på alla sätt och vis. Jag sjösätter den, lär mig segla den och när jag är redo att kasta loss så seglar jag iväg på mitt livs äventyr. Och då är inte båten längre till salu. Men nu har den kostat mig cirka 150 tusen. Men om jag mot förmodan skulle vilja sälja den så torde ett marknadspris för en långfärdsutrustad trisskryssare som faktiskt har betyg och intyg på att den har seglat långt, det borde ligga mellan 150 - 250 tusen eller mer...
  4. Och det sista scenariot är att jag helt enkelt ger upp här och nu och låter den gå in i min historia om oavslutade projekt. Den får ett gott sällskap där. Men jag vill inte se detta slutscenario, jag vill färdigställa den. 

 

P.S.

BTW, Gratulerar till silvermedaljörens plats. Du gick från hedersmedlem till silvermedlem, snyggt jobbat,,,, eller!?  :D  :ph34r:

Redigerad av BonusVita

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

Att klä en insida av ett skrov med skivor går knappt om det ska bli bra. Insidan är ju konvex och inte slät, men du kanske har en lösning på det oxå?

Ja, jag får inte använda mig av så värst stora bitar, det blir lättare också då det blir mer som ett pussel. Skarvarna får jag spackla över eller kamouflera på lämpligt vis.

Att använda en hel skiva på 120x240 låter sig inte göras, för det första får jag inte ens in den i båten... ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Att klä en insida av ett skrov med skivor går knappt om det ska bli bra. Insidan är ju konvex och inte slät, men du kanske har en lösning på det oxå?

Ja, jag får inte använda mig av så värst stora bitar, det blir lättare också då det blir mer som ett pussel. Skarvarna får jag spackla över eller kamouflera på lämpligt vis.

Att använda en hel skiva på 120x240 låter sig inte göras, för det första får jag inte ens in den i båten... ;)

 

Vad är det för fel på matta egentligen? Det finns massor av klädselmattor i olika prisklasser. Lätta att limma, forma och skära. Dessutom har de en lite isolerande förmåga.

Lackad OH- board är ganska känslig för mekanisk åverkan. Den är visserligen hyfsat fuktbeständig men tål inte något större läckage.Jag har lackad OH i innertaket och.... hejsan så repkänsligt det är!

Vad gäller din ekonomiska plan så är jag på din sida!

Har du ingen deadline på projektet så är det inget fel alls med att investera eftersom man jobbar på! Skit detsamma om det tar två eller tre år! So what?

Jag har en kompis som har hållit på i, säkert, tio år med ett båtprojekt. Det kanske aldrig blir klart men han finner tillfredsställelsen i att pyssla, dona på och lösa problem. Han sysselsätter både hjärnan och själen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

Tack Janken! :)

 

Ja, jag har kommit underfund med att det är mycket roligare att bygga och klura än att segla.

Men å andra sidan så har jag ju inte seglat så värst mycket, så jag har ju inte så mycket att jämföra med... ;)

 

När det gäller matta, så har jag funderat på denna beklädnad - http://www.westgear.se/store/p/toftbekl%C3%A4dnad-213500/toftbekl%C3%A4dnad-till-din-b%C3%A5t-matta-439416 - men jag måste ju ha ett underlag att klistra den på, då jag skall bygga upp ett regelsystem invändigt och därmed isolera båten. Men naturligtvis så är det ju bättre att klistra denna matta på obehandlad board som är mycket billigare än vitmålad.

Sedan när det gäller färg, så är det ju det som är fördelen, blir det repigt och tråkigt, ja då målar man helt enkelt om och får en ny båt invändigt i en ny rolig eller häftig kulör...

 

Jag kommer inte vara klar med båten säsongen 2016. Det som är dock målet är att den skall vara klar att sjösättas. Alltså skall alla hål i båten vara igenplastade och nya upptagna där de passar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag menade var - har du räknat på vad du vill/behöver göra, och var slutnotan hamnar? Alltså, inte bara uppskattat en siffra, utan faktiskt brutit ner renoveringen i delposter för att sedan summera allt? 

 

Jag hade lagt allt i två kolumner - en "måste fixa", en "vill fixa". Dvs; det är trevligt med toa, tank, däckstömning - men det är OK med Portta Potti..? Vad blir då minimisumman (måste fixa), och har du råd/lust att lägga de pengarna..? Jag är också rädd att du kommer bli besviken ifall du räknar med att få de pengarna du beskriver ovan för båten... tyvärr... det är gott om Trisskryssare som är mer eller mindre gratis och är kompletta (som du själv upptäckte), och man får inte MER för tomma skal - utan mindre.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Janken! :)

 

Ja, jag har kommit underfund med att det är mycket roligare att bygga och klura än att segla.

Men å andra sidan så har jag ju inte seglat så värst mycket, så jag har ju inte så mycket att jämföra med... ;)

 

När det gäller matta, så har jag funderat på denna beklädnad - http://www.westgear.se/store/p/toftbekl%C3%A4dnad-213500/toftbekl%C3%A4dnad-till-din-b%C3%A5t-matta-439416 - men jag måste ju ha ett underlag att klistra den på, då jag skall bygga upp ett regelsystem invändigt och därmed isolera båten. Men naturligtvis så är det ju bättre att klistra denna matta på obehandlad board som är mycket billigare än vitmålad.

Sedan när det gäller färg, så är det ju det som är fördelen, blir det repigt och tråkigt, ja då målar man helt enkelt om och får en ny båt invändigt i en ny rolig eller häftig kulör...

 

Jag kommer inte vara klar med båten säsongen 2016. Det som är dock målet är att den skall vara klar att sjösättas. Alltså skall alla hål i båten vara igenplastade och nya upptagna där de passar.

Du - det var en jäkligt dyr matta!

Tips; kolla på min hemsida där jag isolerade förpiken (länk nedan, kika sedan under förbättringar). Toaen har flera gånger beskrivit samma arbete (fast jag tror hans är ännu elegantare). Satsa på liggunderlag + skrovmatta typ http://www.hjertmans.se/produkter/inredning-dacksutrustning/skrovkladsel/inredningsmaterial/inredningsmatta-vit (kan finnas billigare om du letar lite...) och skippa ribborna. Börja istället plasta skott, , längsgående förstärkningar, bottenstockar, stringers eller vad du skall göra, höja del av däcket var det också väl..? Inredningsmattan är bland det sista du gör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

Skall jag klistra mattan direkt på liggunderlaget? Går det? Men ja, inredningsmattan är i slutet!

 

Och nej, det är väl sant det du säger att en TK betingar inget högt värde och än mindre som tomt skal. Men att sätta en budget på mitt bygge vill jag inte, för jag höftar hellre och då får det bli vad det blir, och vissa gånger så har jag kanske råd med mer och vissa gånger har jag råd med mindre. Och då köper jag det som är bäst just då.

Men jag skall iaf göra en sammanställning utan ekonomi över hur båten bör se ut när jag är klar, utan långfärdsutrustning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...