Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Gäst BonusVita

Renovering av en trisskryssare

Rekommendera Poster

En dinette är sittgruppen som är vriden tvärs båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Tänk på att skrovet är rundat. Det finns risk att du inte har benutrymme i dinetten.

Precis vad jag tänkte. Nu är ju Trisskryssaren väldigt rak i skrovsidorna men lite beroende på skrovets rundning så kan det ju hända att sofforna i dinetten blir jättesmå. Bäst att måtta på plats. Jag tror att det finns ett skäl till varför de flesta småbåtar har längsgående soffor. Detta kan vara ett av skälen.

 

Exakt så är det. När jag tittar på planen känns det som om den är ritad för en båt med helt lodräta skrovsidor och platt botten, men så är det ju inte. Risken finns att varken huvud etter ben får plats när man skall äta, och att kojerna blir väldigt små/smala/korta pga fallande stäven.

 

Man ska också ha klart för sig att Pelle Pettersson som ritat båten är en av vår tids största industridesigners, och det förmodligen fanns en anledning att han gjorde layouten som han gjorde.

 

BonusVita, du skrev att du tejpade upp var allt skall vara. Det är bra. Eventuella tankevurpor kan upptäckas i tidigt skede. Men däcket är inte helt rakt, man brukar ha lite språng på båten, och fören/aktern är högre än mittskeppet så att enbart mäta funkar inte. Ett vattenpass är ett måste för att få till båten rätt.

 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

En dinette är sittgruppen som är vriden tvärs båten.

 

Aha, okej... Jaja, alltid lär man sig något nytt! ;):)

 

 

 

 

Tänk på att skrovet är rundat. Det finns risk att du inte har benutrymme i dinetten.

Precis vad jag tänkte. Nu är ju Trisskryssaren väldigt rak i skrovsidorna men lite beroende på skrovets rundning så kan det ju hända att sofforna i dinetten blir jättesmå. Bäst att måtta på plats. Jag tror att det finns ett skäl till varför de flesta småbåtar har längsgående soffor. Detta kan vara ett av skälen.

 

Exakt så är det. När jag tittar på planen känns det som om den är ritad för en båt med helt lodräta skrovsidor och platt botten, men så är det ju inte. Risken finns att varken huvud etter ben får plats när man skall äta, och att kojerna blir väldigt små/smala/korta pga fallande stäven.

 

Man ska också ha klart för sig att Pelle Pettersson som ritat båten är en av vår tids största industridesigners, och det förmodligen fanns en anledning att han gjorde layouten som han gjorde.

 

BonusVita, du skrev att du tejpade upp var allt skall vara. Det är bra. Eventuella tankevurpor kan upptäckas i tidigt skede. Men däcket är inte helt rakt, man brukar ha lite språng på båten, och fören/aktern är högre än mittskeppet så att enbart mäta funkar inte. Ett vattenpass är ett måste för att få till båten rätt.

 

 

 

Det är dock sant att bilden är ritad utifrån ett fyrkantigt utrymme, jag är väl på det klara om att benen på folk kommer inte få plats när man sätter sig till bords eller tar sig in på toaletten. Men i nuläget har jag inget annat förslag.

Gällande det där med måtten så upptäckte jag det, det måste ju vara så att däcket inte är rakt, det som var förundrande var att linjen petade neråt, den borde väl rimligtvis gå i en uppåtsträvande linje? För annars är det ju så att ju längre föröver man kommer på båten desto närmare vattnet kommer du!

Sedan så förklarade Gladius hur jag skulle göra med vattenpasset, men jag fattade ändå inte, fick inte ihop det när jag väl var på plats. Men jag får hjälp imorgon av min far en stund, han brukar vara bra på sådana matematiska gåtor!

 

Men om någon har lust får han/hon gärna ge mig ett förslag via bifogad bild som visar på en allternativ planlösning ombord.

Tänk bara på att maststöttan skall bort, den måste kompenseras med en annan lösning.

Jag vill vidare ha en toalett ombord, och jag vill ha ett pentry, jag vill ha en bekväm soffgrupp/dinette eller whatever liknande och till styrbord precis nedanför trappan i salongen skall jag ha en stickkoj.

Från väggen mellan sittbrunn och ruff, mätt utmed skrovet till absoluta spetsen ungefär där en eventuell förpikskoj kommer vara, är det 420 cm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror du får skaffa en större båt om du skall få plats med allt det tyvärr. Har svårt att se poängen att trycka in så många funktioner att grejerna inte går att använda för de blir för trånga. Skippa dinetten, pentry om BB, WC om SB samt en förpik funkar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita
Postad (redigerade)

Jo, det är nog tyvärr sant!  :(

Men det är synonymt med mig, jag gapar ofta efter för mycket...

Men jag funderade lite...

Om jag tar bort maststöttan bygger en hel förpiksvägg strax framför den och bygger en tvärgående soffa från sida till sida med förpiksväggen som ryggstöd. Och i mitten en garderob, Tyvärr får ju inte de som då ligger i förpiken möjlighet att prata med varandra eller hångla med varandra ;) om det är dags för sådana lekar om huvudet ligger i den ändan. Men vardera säng har en egen ingång.

Toalettstolen (airhead) blir i den soffan närmast pentryt, man lyfter bara på locket, kan väl sätta nån form av duschdraperi om man vill sitta ostört.

Navigations platsen blir direkt till styrbord med en sådan där svängpall som finns på nyare båtar så att man sitter ute i gången. 

Akterruffen bevarar jag precis som orginal, alltså 2 sängplatser.

 

 

Redigerad av BonusVita

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Alltså... eftersom skrovet är rundat funkar inte det där. Och toan är så smal att du måste smörja in Höfterna med vaselin för att få in arschlet. Om jag var du skulle jag rita upp skrovet skalenligt på rutigt papper. Vid däckshöjd, sedan en linje i lämplig tofthöjd (40-50 cm från durken, högre ger större koj men mindre möjlighet att sitta) för att se hor det funkar. Du kan rita tusen skisser, men har du inte rätt skalor funkar inget i verkligheten.

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

Alltså... eftersom skrovet är rundat funkar inte det där. Och toan är så smal att du måste smörja in Höfterna med vaselin för att få in arschlet. Om jag var du skulle jag rita upp skrovet skalenligt på rutigt papper. Vid däckshöjd, sedan en linje i lämplig tofthöjd (40-50 cm från durken, högre ger större koj men mindre möjlighet att sitta) för att se hor det funkar. Du kan rita tusen skisser, men har du inte rätt skalor funkar inget i verkligheten.

Usch vad tråkigt det låter,,,  :wacko: Jag som är totalt värdelös på ritningar, jag höftar mera, det är min grej, funkar det så funkar det, o funkar det inte ja då får jag väl göra en annan lösning... ;)

Jag skall vara glad att jag har lyckats med dessa små men tyvärr alldeles för fyrkantiga skisserna...

 

Men det har du ju faktiskt rätt i att det blir ju jävligt trångt på dass ja, enligt min sista ritning då pentryt tar upp 1 meter av möjliga 2 meter. Jag får la sätta toan i den luckan ute i sittbrunnen då...  :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

Det blir bättre o bättre tycker jag allt!  :rolleyes:

Även om jag måste begränsa mig själv. :unsure:

Ett svårt o tungt steg att ta, men storleken har ju tydligen betydelse...  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten är 2,46 bred där den är som bredast. Att mecka in en garderob där du ritat den kommer göra att du får extremt smala och små barnkojer i förpiken. Det blir bara plottrigt och inget kommer att funka. Som sagt, i en liten båt, satsa på få funktioner somr bra istället. Hellre få bra kojer, än många dåliga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dinette är precis den lösning av soffgrupp du har valt att göra med två soffor mot varandra rakt ut från skrovsidan, med ett bord emellan. Den lösningen är trevlig och ger en fin dubbelkoj om man sätter ner bordet men eftersom båten smalnar av ju djupare du kommer ner i den så finns det risk att di inte får någon plats för fötterna under bordet. Du har ju ritat in din dinette inkl sofforna i den övre skrovlinjen. Där är båten bred men du ska ju inte ha bord och soffor aldeles under däcket? Eller hur. Under bordet, vid fötterna är båten mycket smalare! Tänk på det. Det är därför inte ser dinettelösning på så många små båtar. Med längsgående soffor får du ju durken mitt i båten där den är som djupast, Den minsta båtarna jag kan komma på på rak arm som har dinette är shipman 28 och den är 29 fot och ganska mycket bredare än din båt. Fenix erbjöds med dinette men den har å andra sidan ganska höga och väldigt raka fribord och ganska flat botten. Tänk på det bara så att du inte fastnar vid en ide som visar sig vara omöjlig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Såg att petr_K hann före! Jag hade inte scrollat ända ner helt enkelt!

Redigerad av Janken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej! Nu har jag scrollat hela tråden och ser att du fått jättebra svar av Peter_K.

Vad jag vill tillägga är att jag håller med honom när han säger att du borde tänka ner ambitionen. En smula. Om alla dessa grejor hade gått att klämma in i en 24-fotare så hade någon konstruktör redan gjort det! Tro mig!

Den i särklass rymligaste småbåt jag sett är havsfidran. Den är rund som en skånsk bonde, djup i botten och har höga fribord. Ändå har den inte ens hälften av de grejor du vill få in i din båt. Det finns ett skäl till varför små båtar saknar navigationsbord. Det finns ett skäl till varför små båtar har längsgående soffor. Det finns ett skäl till att småbåtar har toaletten mellan förpiken och salongen eller under förpikskojerna. Skälet är sannolikt utrymmesskäl. Tord Sunden prisades när han ritade folkbåten. Den var revolutionerande på sin tid. En sjumeters båt med fyra kojer och matlagningsmöjlighet. Han behöll filosofin när han uppdaterade samma båt till IF som också den är ganska spartansk.

Peter_K har redan nämnt att Pelle P var en av sveriges ledande designers. Han blev legendarisk genom att klämma in så mycket boendekomfort i små båtar som det bara gick. Maxi 77 talar sitt eget språk och 95:an är nästan som en sommarstuga. Men t o m sveriges ledande konstruktör av familjebåtar tvingades upp i 9,5 meter för att närma sig den standard du eftersträvar i din Trisskryssare. Jag tror att Pelle har utnyttjat Trisskryssarens innerutrymme maximalt redan från början. Så mitt råd är återigen.... Färre grejor, färre kojer eller större båt! Det finns inget annat råd att ge. Tyvärr.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Halloj!

 

Jag förstår dig BonusVita! Jag är i många stunder i samma sits som du! Jag har klurat, funderat. ritat, räknat och kalkylerat hur min Albin Viggen ska kunna få en ännu bättre inredning än den redan har. Ofta upptäcker jag efter många timmar bakom ritbordet att båten i verkligheten är mycket mindre än vad den är på ritbordet. 1 meter på ritningen är betydligt längre än 1 meter i verkligheten. Många tankar och idéer har jag skrotat och så här i efterhand är jag glad över det. Det mest prioriterade och mest lyckade är för mig att jag lyckas klämma in en spoltoa med en 40 liters septitank till priset av att en av förpikskojerna minskas med ca 40 cm. Nu har båten visserligen bara 3,6 kojer men å andra sidan en riktigt bekväm toalettlösning.

Oavsett hur det går med projketen, idéerna och tankarna så har jag roligt hela tiden :-)

 

PS Janken och Peter_K har väldigt kloka och vettiga synpunkter. Jag läser dem och lär mig DS

 

Med vänlig hälsning Thomas S

Redigerad av gladius

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

Båten är 2,46 bred där den är som bredast. Att mecka in en garderob där du ritat den kommer göra att du får extremt smala och små barnkojer i förpiken. Det blir bara plottrigt och inget kommer att funka. Som sagt, i en liten båt, satsa på få funktioner somr bra istället. Hellre få bra kojer, än många dåliga.

 

Ok, jag hör dig, garderoben är borta. Kanske om jag sätter in en stång på tvären i akterruffen som samtidigt kan fungera som hävert, så har jag en liten möjlighet att hänga kläder, kan vara bra om de är blöta... Resterande kläder får hamna i lådor under sittdynor och andra lämpliga ställen.

Det gör att förpiken blir mycket trevligare också.

 

Jag såg på båtmässan för många år sedan en mycket liten båt, kan ha vart i min storlek, denna lösningen med en tvärgående soffa som lite granna avslutar salongen och man kom in i förpiken genom att kliva över det låga ryggstödet. Och det hängde ett snyggt draperi som man kunde dra för och därmed stänga in förpiken.

Men toalettens ventilation får jag dock lite strul med, därav anledningen till garderoben! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

Missförstå mig rätt, här alla... :unsure:

Jag uppskattar verkligen denna brainstormning, även om jag måste bryta min stolthet ibland!

För hade jag inte haft er, så hade jag gjort dumma grejer, och känner jag mig rätt, vilket jag gör, tyvärr!  ;) Så efter ex antal fel grejer så hade jag tröttnat och kastat ut skiten.

På detta vis med bibehållen agenda, dock något förändrad så upprätthåller jag mitt tålamod och fortsätter med mitt arbete.

 

Så era tankar, förslag och idéer är alla mycket uppskattade!  :)

Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Guy-Christer Lönngren var och är en båtbyggare som utnyttjar utrymmen som ingen annan har tänkt på. Gör en sökning på Guy 22 och på 27:an så har du lite att lära av.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här tänker jag...
I aktern - en garderob + en stickkoj som funkar som segelstuv och för ev gäster.
Vid nergång, pentry om babord (full ståhöjd genom rufflucka), WC om styrbord. Möjlighet för tre per att sitta runt ett litet bord (det är ju bara tre kojer...) och en förpik. Maststöttan ersätts med en balk och skott.

 

post-53200-0-42657500-1428657675_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

Ingen dum tanke alls, faktiskt...

Tack.  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har försökt skala någorlunda, men du bör nog tejpa och kolla höjder, rundningar av skrov etc. En koj skall vara min 1,9x0,7, men gärna större. Muggen ska du nog ha minst 30 cm på var sida om dig. Sittytorna bör vara en halvmeter djupa och minst 60 cm breda. Har du fasta ryggstöd får du fina djupa stuvfack bakom mot skrovet.

 

Som sagt, finns ingen anledning att gödsla med kojer och kartbord. Det gör ingen lycklig. Sannolikt seglar man inte fler än 1-3 pers i båten eftersom sittbrunnen inte medger fler; finns då ingen anledning att ha kojer och sittplatser i ruffen för fler.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där har du din mentor!
Peter_K är inne på exakt samma spår som jag men formulerar det bättre.
Lägg noga märke till ,Peters skiss. Att inredningen är en bit "nere" i båten och inte uppe i däckslinjen. Att förpiken sträcker sig fram till en punkt där det fortfarande är sitthöjd i kojen mm.
Jättelätt att tänka fel där.
Guy-Christers båtar visar verkligen på att båtinredning är kompromisser. Om man tittar på t ex Guy 22 så saknar den förpik men har i gengäld en akterruff som kan avskiljas fast med genomgång. Där får man hångla i akterruffen i s f  i förpiken.
Jag gluttade lite på Maxi 95 i morse och la märke till att det verkar saknas en fast navigationsplats. Jag vet inte om det finns någon fällbar plats i originalinredningen men på 70-80-talet var det ju mer eller mindre obligatoriskt med navplats på allt över 26 fot.
Själv har jag aldrig haft några problem med att bre ut papperskort på en koj. Jag förvarar dem dessutom under dynorna på babordssidan. Dessutom använder man ju papperskorten mer som referens nuförtiden när man navigerar mer och mer elektroniskt. Om elektroniken lägger av så löser man det med ena soffan som navigationsbord. I alla fall i min IF-båt.
Nu till lite uppmuntran till dig BonusVita:
Med din entusiasm och egenskapen att inte ge vika för krångliga lösningar så skulle jag tycka det vore jättespännande att se vad du skulle kunna åstadkomma av en Trisskryssare anpassad för två personer + en gäst.
Jag gissar att du skulle hitta på en hel drös med kluriga lösningar. Fastna inte i att ha många kojer utan tänk färre i besättningen i stället. Då jäklar tror jag att du kommer att få till en jätterolig Trisskryssare där två pers lever kungligt och även kan bjuda med en gäst emellanåt.
En liten båt är en liten båt. Vi brukar vara två i vår IF-båt och då har vi, enligt oss, oerhört komfortabelt i några veckor. Är vi tre så blir det rörigt och ett evigt flyttande av saker när det ska bäddas, dukas, bytas om mm. Men när vi är två har vi förpiken ständigt bäddad, segelstuv i ena stickkojen, Ombyten i väskor i andra sticket och pentryt utfällt hela tiden (Vi har originalpentry enligt Tord Sundéns design kvar) Det gör att vi har var sin soffa ledig att husera i TV har vi inte men om det spöregnar en hel kväll kan vi se på en film på iPaden som vi ställer på bordet mellan oss. Paddan är också vårt huvudsakliga navigations och planeringsverktyg tillsammans med en hand-GPS. Paddan tjänstgör också som musikanläggning tillsammans med en bluetoothhögtalare av god kvalité. Diskar gör vi i en vanlig plastbalja.
Jag hade tidigare en J17 som mäter blygsamma 5,95 m som jag hade anpassat för att husera en person. Min dåvarande livskamrat var inte så entusiastisk över segling. Under det arbetet kom jag fram till att talesättet "En bra lösning är ofta en enkel lösning" inte är så dumt.

Kör hårt BonusVita. Jag är ganska säker på att du om något år har en mycket fin och finurlig Trisskryssare i sjön!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja just det... fixa kartong och tejp så kan du passa in en inredning i kartong och testa skala 1:1 när du börjar känna dig nöjd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dert går ju att få in en dinette även på mindre båtar.

Titta gärna på Leisure 22/23 där har konstruktören

lyckats få in det mesta !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita
Postad (redigerade)

Dert går ju att få in en dinette även på mindre båtar.

Titta gärna på Leisure 22/23 där har konstruktören

lyckats få in det mesta !

Den var ju inte helt ointressant faktiskt...

http://www.leisureowners.org.uk/main/content/images/leisure-22/22_brochure/page_4.jpg

Men jag har må ha en lika lång båt som denna, men jag har ju en akterruff, vilket inte leisure´n har, så min salong blir ju mindre, men tanken är god...  :)

 

Det skulle dock kanske vara möjligt om man flyttade ingången lite granna i sidled,,, 

Men, öööööhh,,, hmmm , nae jag tror jag redan har tagit på mig för mycket jobb! :huh:

Redigerad av BonusVita

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I vår Scampi finns både navbord och garderob, men i garderoben har vi bara regnställ och det skulle man kunna ha någon annanstans. Ett par väskor med kläder i förpiken fungerar. Det gör det ju på några veckors bilresa. Packar då sällan upp när man stannar 1-3 dagar på varje ställe.

Navbordet har jag aldrig använt för navigation, kunde undvaras fast det kan vara praktiskt för andra ändamål.

Salongsbordet har vi ibland lämnat hemma, då blir det som en dansbana i salongen.

Vad jag menar är att man kan prioritera ner en del funktioner för att göra andra bättre, toa t.ex. och få mer armbågsrum.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

Så nu är jag ungefär på det klara hur jag tänker mig min framtida planlösning.

Det som är det roliga här, är att det var ungefär såhär jag tänkte mig första gången.

Och då med en tvärgående soffa som man måste krypa över för att kunna komma in i förpiken.

Pentryt har hamnat på motsvarande sida, för där kan jag ha kylskåpet under sittbrunnen, pentryt blir då större fastän någon mer yta på golvet inte utnyttjas.

Toaletten blir på motsvarande sida, då främst för att där har jag redan ett hål i taket för ventilationen, och jag får här en riktig toalett med handfat och dörr så att man kan stänga in sig.

Det blir ingen navigationsplats, man får sitta vid matbordet istället för att sköta de plikterna, all sådan elektronik och apparatur sitter där, troligtvis på toalettväggen.

Och jag får även plats med en liten garderob.

 

Jag har även lyssnat på er och gjort några små ritningar som genomskärningar för hur det kommer bli inne i båten. De är inte riktigt skalenliga, men de ger mig ändå en bra sinnebild.

Just nu så känner jag mig riktigt nöjd, så nu gör jag helg och kollar in nån rolig film!

Ha en trevlig helg alla.

 

God kväll!  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett tips till dig R, på Masthuggets Antikvariat som ligger på Bangatan 26-30 i Göteborg skall det finnas en bok som heter "Bygga båt" (inredning av färdigt plastskrov"

ISBN 91-7136-152-9.

Pris 80:- begagnad, i denna boken som är skriven av en engelsman men översatt får man goda tips i båtbyggardjungeln. Jag har själv ett ex av denna boken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

Jag har ett tips till dig R, på Masthuggets Antikvariat som ligger på Bangatan 26-30 i Göteborg skall det finnas en bok som heter "Bygga båt" (inredning av färdigt plastskrov"

ISBN 91-7136-152-9.

Pris 80:- begagnad, i denna boken som är skriven av en engelsman men översatt får man goda tips i båtbyggardjungeln. Jag har själv ett ex av denna boken.

Tackar...

Har beställt boken på bokbörsen, dyker upp nån gång i veckan, påstås det!  :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

Jävla katt!

Morsans katt har funnit mitt båthus som en perfekt toalett. Dock så tror jag bara att han bajar därinne, kattpiss har en rätt så karakteristisk doft. Men det är ändå förjäkligt...  :angry:  :(

Så hela förmiddagen har gått åt till att täta varenda hål jag har kunnat hitta i båthuset, där en katt troligtvis kan slinka in...

Men det blir till att stänga dörren härmed, det kommer bli olidligt hett därinne i sommar mao... :unsure:

 

Tack för tipset pseudonym. Det känns ju faktiskt som om det är en bok som skulle kunna passa mig riktigt bra...  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...