Jump to content
Sunday 18 April 2021
Guest BonusVita

Renovering av en trisskryssare

Recommended Posts

Guest BonusVita

Jag hoppas du har vägt allt du har tagit ur båten, för allt som du sedan bygger in igen och väger mer försämrar båtens egenskaper radikalt. Båten seglar som en pråm i originalutförandet redan, sedan är viktfördelningen vä/hö lika viktigt, annars seglar den sämre på ena bogen om den redan lutar. Alltså bygg lätt med låg tyngdpunkt.

Ja, motorn är ju borta och kommer ej tillbaka, sedan så var det mer prylar, grejer och installationer till babord än till styrbord.

Men tanken din är god, och jag tror (?) inte att det kommer bli så värst mycket tyngre...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest BonusVita

Jag hade nog satt snestag istället och låtit formen på konstruktionen staga upp istället för att göra något kraftigare, antingen plastat eller i metall.

Det satt snestag på bryggan, men den kändes ändå väldigt slack.

Kanske bättre att sätta lite bredare plåtar än de brickor som satt på insidan bara, eller plasta fast nån form av plyfa på insidan..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag är för form, som sagt. Plasta fast plyfa är bara tungt. Satsa på stringers istället. Dvs, plasta fast elrör likt rekommenderat på rufftaket om du tycker akterspegeln rör på sig. Enklast är att fästa stagen nära borden istället, där lär det inte röra på sig.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest BonusVita

Uj det går undan...

Nu har jag bara ena stickkojen och lite av taket kvar att slipa i akterruffen.

Sedan har jag kvar motorrummet att slipa ner, innan jag är klar med slipningen invändigt. Sedan har jag kvar nerslipningen av däcket över list. Därefter skall tanken bort och det skall slips ner under den. Alla genomföringar skall bort som propelleraxeln etc..

Därefter är det dags för storrengöring invändigt som utvändigt, hela båten och båtgaraget skall städas, så att det är rent och snyggt när det är dags att börja måtta och räkna för plastningen!

Därefter är det dags att börja skaffa matrial och förbereda för de varma dagar då man kommer bli skitigare än någonsin... ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest BonusVita

Jäkla gravitation!

Det blir dimmigt som Lützen och allt jag slipar bort landar några decimeter nedanför, just där mitt ansikte är... Antingen så är det, det. Eller så är det imman, mina glasögon immar igen fort som bara 17, så då ser jag ingenting för den sakens skull heller...  :mellow:

Det är inte lätt det här, men det är jobbigt när enkla saker blir ett hinder på vägen...

Men jag är väl ändå snart klar, får jag hoppas. Det är dock en bit kvar, jag har inte kommit igenom hela akterruffen ännu, och jag kommer inte åt överallt. Men sedan så har jag bestämt mig för att inte slipa bort allting, jag slipar bara bort luddet från den gamla heltäckningsmattan, och ser till så att det är jämnt och snyggt, och sedan så slipar jag ner till skrovet där reglarna skall plastas fast.

 

Men för att kompensera mot den jobbiga arbetspositionen så jobbar jag med annat också. Och jag insåg att jag måste tänka om...

Att ta en färsk bit körsbär, direkt från trädet och börja slipa på det, var ingen bra grej, för det mesta av den staven har nu börjat spricka...

Jag måste hitta mig någon annan ädelträbit som jag istället kan slipa ner till en ny rorkult.

 

49829689-EG2RA.jpg

 

Sedan så har jag stött på ett nytt frågetecken, du finner vad jag menar på denna adress.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Man kan få till en väldigt fin och stark rorkult genom att lamellimma t ex ek och furu, fem stycken 8-mm-bitar med pu-lim eller fler tunnare. Sedan slipa och olja och/eller lacka.

Blir snyggt som tusan! Starkare och billigare än dito massiv kloss.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest BonusVita

Man kan få till en väldigt fin och stark rorkult genom att lamellimma t ex ek och furu, fem stycken 8-mm-bitar med pu-lim eller fler tunnare. Sedan slipa och olja och/eller lacka.

Blir snyggt som tusan! Starkare och billigare än dito massiv kloss.

Det är iofs sant att om det är lamellimmat så är det starkare, än en kult ur ett enda stycke.

Men jag tvivlar högeligen på att en limmad kult är snyggare än en hel kult.

Men det är kanske lite väl mycket påfrestning på en rorkult, speciellt vid infästningen, så en limmad är kanske att föredra...

Jag vet inte, har inte kommit dit ännu, och det får nog mogna ytterligare en tid!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest BonusVita

Jag skönjer slutet,,, Det är ytterst lite kvar invändigt i båten att slipa ner, det är en halv vägg och lite svåråtkomliga ställen...

Men jag har en bränsletank kvar som sitter i vägen. Den måste bort. Men den sitter hårt fastplastad på 2 sidor. Hur bär jag mig åt att få loss den? Där jag inte kan komma åt med något verktyg eller maskin, jag får knappt upp fingrarna dit...

 

49854732-vi3Jn.jpg?name=Br%C3%A4nsletank

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ett råd är att satsa på att laminera en rorkult för styvhet och hållfasthet. Ska du absolut ha ett stycke så välj ett starkt och styvt träslag. Teak eller ek är nog att föredra. Själv tänker jag laminera en ny rorkult. Då har jag en i massiv teak till övers!

Edited by Janken

Share this post


Link to post
Share on other sites

Teak är ganska svårlimmat pga sin fethet, så jag hade nog satsat på annat material.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Teak är ganska svårlimmat pga sin fethet, så jag hade nog satsat på annat material.

Jag menar att jag rekommenderar teak om han vill ha ett solitt material i rorkulten.

Själv ska jag laminera björk på en ekkärna. Har hittat superplankor till ändamålet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest BonusVita

Så då var tanken borta...

Det blev en mödosam sågning med hjälp av fogsvansen som jag lyckades såga mig igenon ena sidan, sedan bröt jag loss resten.

Sedan har jag vinkelkapat bort varenda genomföring på båten.

Nu skall jag slipa färdigt stickkojen, motorbrunnen och sedan finslipa upp kanterna på varenda hål ombord, sedan är det dags för plastning! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest BonusVita

Jag har 2 frågor...

Nummer 1: Det är ju så att jag är närsynt, jag måste alltså ha glasögon i all vaken tid, annars ser jag knappt ett jota. Men när jag håller på med slipningen så antingen immar glasögonen igen eller så får jag damm i ögonen, eller så sker båda sakerna samtidigt...

Jag har ett par slipade sportglasögon (ser ut som simglasögon), och med dem tar det 2 sekunder så har de immat igen. Jag har ett par skyddsglasögon i plast som jag trär utanpå mina vanliga brillor, och då får jag oftast smuts innanför och därmed i ögonen, får dem inte täta alltså.

Den lösningen som fungerar bäst, men långt i från bra är mina vanliga glasögon och ansiktsvisiret. Då kan jag lätt torka av visiret och glasögonen som fort blir både immiga och jävligt dammiga. Problemet är att nu har dammet fri väg till mina ögon!

 

Så min fråga är: Hur löser jag detta skydd bäst? Utan imma och damm i ögonen...

 

Nummer 2: Det börjar snart bli läge att börja mäta upp och måtta för den nya inredningen.

Jag tänkte använda mig av en svart spritpenna för måttsättningen och uppmärkningen. Men det är kanske inte bra... För det kanske färgar igenom plasten, skrovet och annat...

 

Så min fråga är: Kan jag använda spritpenna för märkning? Om inte, vad skall jag använda istället?

 

I övrigt så är det fortfarande lite slipning kvar, men jag har slut på flapdiskar, så jag blev tvungen att sluta tidigare idag!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest BonusVita

Hur får jag loss propellern?

Det sitter ett litet hål på vardera sida om propellern men det verkar inte finnas något i dem.

 

50234305-CIHV7.jpg%3Fname%3DPropellern.j50235678-17kP2.jpg

 

Sedan så undrar jag hur jag täcker axelhålet när väl axeln o propellern är borta?

Denna propeller är väl säljbar, antar jag? Hur mycket kan man få för en sådan, tro...?

 

På andra sidan axeln inne i motorbrunnen sitter hudraulpumpen. Och jag har fått bort alla skruvar utom 1, som sitter inne inunder och jävligt svårt att komma åt med något verktyg alls, till råga på allt så är den delvis inplastad. Men jag vet inte hur jag skall få loss paketet.

Vid täckningen sedan så skall jag väl även täcka här inne också, antar jag...? Med vad?

 

50234307-lKL00.jpg

 

Sedan så har fabriken gjort totalfel här i mina ögon, det kanske är såhär överlag på alla båtar, men jag anser i sådana fall att det är fel. Allting skall gå att reparera, hantera, underhålla och byta ut relativt enkelt, att man måste skruva ner sådant som sitter utanpå är helt okej, men när man måste ta fram sågen och såga sönder konstruktionen som håller grejerna på plats för att kunna reparera och byta ut, då är det fel.

Det var samma sak med bränsletanken, totalt omöjlig att kunna göra ren om man nu så ville det...

Edited by BonusVita

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag gissar att hålen är några gamla sönderärgade insexskruvar, och det kan bli svårt att få loss. För att få loss propellern från axeln, värm propellern så brukar den släppa. Plasta sedan igen hålet om du inte skall använda det igen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest BonusVita

Värma den???

Med vadå? En svets eller?

Jag har inga såna grejer och jag känner ingen som har såna grejer heller, och jag har inte den kunskapen heller. Vet inte om jag vågar föra fram en svets till en plastbåt...!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, svets är nog bäst. Annars - testa med värmepistol, men det lär ta ett tag. Den här kan funka också, http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Svetsning-och-lodning/Gasbrannare/Minibrannare-17612/

 

Eller. Så sågar du av propelleraxeln och skrotar den. Ifall det är en järnpropeller är värdet lågt på andrahandsmarknaden, om du ens får det sålt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Den propellern har noll värde, utom till en likadan båt, då kan det röra sig om en symbolisk summa.

 

Muttern som håller axeln sitter den med all sannolik i hydralmotorn (den som TS kallar pump) lossa de fyra skruvarna som håller ihop motorn så ser hur axeln är fäst, lossa sedan är det bara att dra axeln bakåt.

 

 

Kalle

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest BonusVita

Nej, det funkade inte att lossa skruvarna, så kapen kom fram istället.

Och jag skulle fortsatt men maskinen blev så jäkla varm att jag klarade inte av att hålla den, så jag fortsätter imorgon istället.

Och då kapar jag axeln inne i båten o drar ut den utifrån.

Den nedersta skruven som höll hydraulhuset eller motorn eller vad fan det nu är för klump, var gömd bakom ett lager plast och när det var borta så kunde jag bara skruva ut skruven 5 mm, sedan var klumpen tvungen att flyttas fram, inte så enkelt när allting satt fast. Fan vet hur de har tänkt när de satte dit skiten... :(

 

Jag tror propellern är i mässing, det ser så ut iaf när jag slipade bort färgen.

Men det är väl som ni säger, noll värde, jag tar ner allt till Stena metall så kanske jag kan få bensinpengarna dit...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest BonusVita

Nu är allting borta och jag kan börja slipa ner allting även där.

Jag kommer senare plasta igen dessa hålen på in och utsidan. Skall jag använda mig först av någon plugg som jag först slår fast och sedan plastar över?

Vad bör den pluggen vara av för matrial i sådana fall?

 

50266459-LYFub.jpg%3Fname%3D10_kapskivor50267033-EvBLy.jpg

Edited by BonusVita

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tryck i något som inte svåller och som tål plasten. Divinylcell till exempel..?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest BonusVita

Då har jag finslipat ner alla hål och genomföringar som skall plastas igen.

Jag upptäckte på akterspegeln en jättestor kaka av något som såg ut som epoxy, eller kanske spackel, det var om ett område om cirka 20x20 cm. Hmmm,,, undrar vad som har hänt där? Men nu är epoxyn borta och hålen mycket större än förut. Jag fann även en skada i fören precis vid vattenlinjen, som var ifyllt med epoxy/spackel (?)

Sedan så fann jag 1 hål på vardera sida om kölen under vattenytan, tog ett bra tag innan jag klurade ut vad det var till. Det är dräneringshål från sittbrunnen. Är det vidare käckt, att ha 2 hål öppna på det viset? Det står ju alltså vatten konstant i dem hålen

Men nu har jag dammsugit nästan hela båten, sedan så började jag mäta lite. Men jag upptäckte att båten står snett, den lutar lite. Och jag har inga skruvfötter som stöttor, jag har gamla hembyggda fasta konstruktioner.

Det gör att jag måste snarare gå på centimetrar på var jag skall sätta strecken än utifrån vattenpass. Jag hoppas bara att nedersta botten och maststöttan står på mitten av båten...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Då har jag finslipat ner alla hål och genomföringar som skall plastas igen.

Jag upptäckte på akterspegeln en jättestor kaka av något som såg ut som epoxy, eller kanske spackel, det var om ett område om cirka 20x20 cm. Hmmm,,, undrar vad som har hänt där? Men nu är epoxyn borta och hålen mycket större än förut. Jag fann även en skada i fören precis vid vattenlinjen, som var ifyllt med epoxy/spackel (?)

Sedan så fann jag 1 hål på vardera sida om kölen under vattenytan, tog ett bra tag innan jag klurade ut vad det var till. Det är dräneringshål från sittbrunnen. Är det vidare käckt, att ha 2 hål öppna på det viset? Det står ju alltså vatten konstant i dem hålen

Men nu har jag dammsugit nästan hela båten, sedan så började jag mäta lite. Men jag upptäckte att båten står snett, den lutar lite. Och jag har inga skruvfötter som stöttor, jag har gamla hembyggda fasta konstruktioner.

Det gör att jag måste snarare gå på centimetrar på var jag skall sätta strecken än utifrån vattenpass. Jag hoppas bara att nedersta botten och maststöttan står på mitten av båten...

 

Hej BonusVita!

 

Här kommer ett tips med lutande båt och vattenpass:

 

Lägg vattenpasset på en ställe som ska vara horisontellt när båten ligger i balans och i vattnet.

Justera ena ändan av vattenpasset med en kil/träbit/möbetass eller något annat lämpligt så att vattenpasset nu visar bubblan i mitten. Fäst det du har justerat vattenpasset med och vips så kan du använda det för att mäta rakt fast båten lutar.

 

Med vänlig hälsning Thomas S

Share this post


Link to post
Share on other sites

Då har jag finslipat ner alla hål och genomföringar som skall plastas igen.

Jag upptäckte på akterspegeln en jättestor kaka av något som såg ut som epoxy, eller kanske spackel, det var om ett område om cirka 20x20 cm. Hmmm,,, undrar vad som har hänt där? Men nu är epoxyn borta och hålen mycket större än förut. Jag fann även en skada i fören precis vid vattenlinjen, som var ifyllt med epoxy/spackel (?)

Sedan så fann jag 1 hål på vardera sida om kölen under vattenytan, tog ett bra tag innan jag klurade ut vad det var till. Det är dräneringshål från sittbrunnen. Är det vidare käckt, att ha 2 hål öppna på det viset? Det står ju alltså vatten konstant i dem hålen

Men nu har jag dammsugit nästan hela båten, sedan så började jag mäta lite. Men jag upptäckte att båten står snett, den lutar lite. Och jag har inga skruvfötter som stöttor, jag har gamla hembyggda fasta konstruktioner.

Det gör att jag måste snarare gå på centimetrar på var jag skall sätta strecken än utifrån vattenpass. Jag hoppas bara att nedersta botten och maststöttan står på mitten av båten...

Att ha självlänsar som mynnar i botten av båten är ingen ovanlig lösning alls. (Pelle P har satt dem där av någon anledning och då brukar det vara bäst att lita på honom) Risken med att flytta upp dem högre är att du får in vatten igenom dessa istället för att det rinner ur sittbrunnen med ständigt blöta fötter som följd.

Att det står vatten i dem är inget problem. Det gör det ju i alla skrovgenomföringar som är under vattenytan. Naturligtvis gäller samma för dessa som för alla skrovgenomföringar. Att du inte får fuska med materialet. Det ska vara fäscha genomföringar av rätt material och slang, slangklämmor samt packningar ska vara av god kvalitet. Inga galvade slanklämmor! Avstängningskranar så nära genomföringen som möjligt är också bra.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest BonusVita

Då har jag mätt upp lite provisoriskt. Jag skapade en måttståck på väggen med 20 cm mellan varje streck och jag inser att utrymmet är mindre än vad jag ritade... 

Så jag måst förändra. Jag får inte sittplats för navigationsplats, jag får en ståplats med en löstagbar skiva över huvudgärden på stickkojen/sjökojen, då står jag i gången precis vid ingångstrappan.

Mellan stickkojen och soffgruppen går det en fast vägg mellan golv o tak.

På motsvarande sida så kommer där 1 meter pentry och 1 meter toalett.

Förpikens utrymme kommer bli cirka 220 cm.

Men det kändes skumt när jag mätt upp var bäddhöjden kommer. Den skall alltså komma 80 cm ner från taket. Och ju längre föröver jag kom med maskeringstejpen, desto snedare blev linjen. Jag tror att det är ögat som luras, pga båtens svängning, men det såg onekligen helfel ut.

 

50504624-Lvrte.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänk på att skrovet är rundat. Det finns risk att du inte har benutrymme i dinetten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänk på att skrovet är rundat. Det finns risk att du inte har benutrymme i dinetten.

Precis vad jag tänkte. Nu är ju Trisskryssaren väldigt rak i skrovsidorna men lite beroende på skrovets rundning så kan det ju hända att sofforna i dinetten blir jättesmå. Bäst att måtta på plats. Jag tror att det finns ett skäl till varför de flesta småbåtar har längsgående soffor. Detta kan vara ett av skälen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest BonusVita

Tänk på att skrovet är rundat. Det finns risk att du inte har benutrymme i dinetten.

Nu känner jag mig grymt okunnig! ;)

Men vad är en dinette?

Jag vet att morsan min hade en katt när hon var ung som hon kallade för Dinette, men någon katt är väl aldrig detta... ?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy