Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Gäst BonusVita

Renovering av en trisskryssare

Rekommendera Poster

Gäst BonusVita

Nu blir det tyvärr en tid av inget arbete alls gjort på båten för jag lyckades med konststycket att halka igår när jag var ute och skottade. Så jag slog loss en flis i bäckenet på vänster höft. Så nu är jag sjukskriven i 6-8 veckor. http://www.bonvit.se/2014/12/28/halkolycka-24767488

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

Jag sitter här i min sjukskrivning och går igenom min båt o kollar runt på en massa grejer. Fick ett tips i en annan tråd om skummad pvc, det lät ju mycket intressant faktiskt. Då den även är böjbar och kan följa båtens skrov, gör det hela än mer intressant...

Men jag stötte på ett frågetecken på ett annat håll. Jag kollade i boken om segelbåtstester, nu är ju inte den boken direkt korrekt med mängder av felskrivningar, men jag har sett detta på andra ställen med, så någon får gärna förklara...

 

45988562-sPcDc.jpg?name=Information.jpg

 

 

I texten så står det att "masten står på rufftaket för att spara plats under däck"

Men under däck har jag en maststötta som förbinder kölen med masten som står på däck.

Är min båt extrautrustad? För denna maststötta är inplastad i tak och golv!

Så som jag förstår av boken, så skulle alltså masten stå på rufftaket och det skall inte vara någonting mer inne i båten, mellan mast och köl! 

Nu är väl det iofs en bra förstärkning att ha denna maststötta. Men jag skulle faktiskt vilja plocka bort den och ersätta den med en helt annan konstruktion, som ger mitt utrymme ett bättre ändamålsenligt sätt att hantera båtens innandöme, samtidigt som det faktiskt fortfarande stagar upp båten mellan masten och kölen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den maststöttan är garanterat original. Tar du bort den trycker masten sönder rufftaket när du spänner vanten. Vad han menar i texten är att man slipper ett tvärgående skott.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

Jaha, hmmm...

Innebär det att om jag vill bygga något annat där istället, så bör jag bygga in denna stolpe och lämna den oförändrad...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det borde gå att ersätta med en balk och skott som lastar ner på skrovet, men om det är till hjälp för inredningen får du avgöra själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

Rastlösheten börjar tära på mina krafter. Jag måste göra något, men upp i båten kommer jag nog ännu inte riktigt, får nog vänta ytterligare ett par veckor innan jag är fit for fight att krypa in där och påfresta mitt ben och min höft.

Men fram tills dess att så sker så kan jag ju iaf börja så smått jobba med min nya rorkult.

Har dock ännu inte bestämt mig om böjen skall vara uppåt eller neråt eller ens om den skall vara där överhuvudtaget. Jag skall iaf någonstans på mitten göra plats för en kompass, och jag tänkte avsluta med ett bra handtag i trekant...

 

48165551-rJxRF.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Litet tips, i all välmening. Om du någonsin vill få din båt i vattnet igen bör du göra en priolista för vad som VERKLIGEN behöver göras. Att göra om en stock till en fiffig rorkult kanske inte behöver atå högst på listan. Tidssätt och prissätt alla moment, och du kommer snart att inse att du har många hundra timmars arbete och tusentals kronor att spendera för att få till drömskeppet. Det kanske är OK, men fundera sedan hur många timmar du realistiskt kan lägga. Låt säga att du kan lägga fyra timmar i veckan, är det då 200 timmars arbete (vilket det lätt är bara att få till din inredning igen) så har du att göra i 50 veckor, dvs ett år om du får ledigt jul och midsommarveckan. Och det finns gott om påbörjade uppgivna projekt på uppläggningsplatserna och på bakgårdar runt omkring i vårt avlånga land...

 

Så, hur viktig är rorkulten av stock - egentligen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

Litet tips, i all välmening. Om du någonsin vill få din båt i vattnet igen bör du göra en priolista för vad som VERKLIGEN behöver göras. Att göra om en stock till en fiffig rorkult kanske inte behöver atå högst på listan. Tidssätt och prissätt alla moment, och du kommer snart att inse att du har många hundra timmars arbete och tusentals kronor att spendera för att få till drömskeppet. Det kanske är OK, men fundera sedan hur många timmar du realistiskt kan lägga. Låt säga att du kan lägga fyra timmar i veckan, är det då 200 timmars arbete (vilket det lätt är bara att få till din inredning igen) så har du att göra i 50 veckor, dvs ett år om du får ledigt jul och midsommarveckan. Och det finns gott om påbörjade uppgivna projekt på uppläggningsplatserna och på bakgårdar runt omkring i vårt avlånga land...

 

Så, hur viktig är rorkulten av stock - egentligen...

Tja, ja, jo...

Men jag älskar projekt. Och när jag åter igen står på benen och inga kryckor har, så kommer jag igen som jag gjorde i höstas lägga ner en 6-8 timmar per dag 6-7 dagar i veckan. Och om jag jobbar med flera olika saker samtidigt, så tröttnar jag ju inte lika lätt!

I nuläget handlar rorkulten bara om kunna få börja jobba igen. För det är inte så jäkla kul att vara sjukskriven och inte kunna jobba, trots att man kanske kan!

Men å andra sidan, om jag sedan får ett arbete och därmed måste ägna min 8-10 timmars arbetsdag på annat än min båt, då kanske din tidslista stämmer och jag får då prioritera på annat, men jag är ju idag arbetslös, så.........

 

Sedan så har jag kravet på mig från mina paranteser, då båten står på deras tomt. De kommer inte tillåta mig att hamna i uppgivenhet och få båten att hamna i ett moment 22 där ingenting sker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

.....

Men fram tills dess att så sker så kan jag ju iaf börja så smått jobba med min nya rorkult.

....

Jag skall iaf någonstans på mitten göra plats för en kompass, och jag tänkte avsluta med ett bra handtag i trekant...

 

 

 

Det är väl inte så lyckat att sätta kompassen på rorkulten. Kompassen ska sitta fast monterad så att du kan hålla en rak kurs med den.

 

Om den sitter på rorkulten så svänger ju kompassen i takt med dina vridningar av rodret.....

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

 

.....

Men fram tills dess att så sker så kan jag ju iaf börja så smått jobba med min nya rorkult.

....

Jag skall iaf någonstans på mitten göra plats för en kompass, och jag tänkte avsluta med ett bra handtag i trekant...

 

 

 

Det är väl inte så lyckat att sätta kompassen på rorkulten. Kompassen ska sitta fast monterad så att du kan hålla en rak kurs med den.

 

Om den sitter på rorkulten så svänger ju kompassen i takt med dina vridningar av rodret.....

 

 

 

Ja, just jävlar ja...

Fan det hade jag glömt av...  :unsure:  :wacko:

Tänkte inte på det..................... :rolleyes:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

Ä N T L I G E N ! ! !  :)

Lång väntan är äntligen över, nu kan jag börja jobba igen.

Och idag har jag sågat upp för den nya luckan till akterruffen. Och slipat ner den gamla flagande vita färgen och den fula marinblå orginalfärgen under till däck.

Luckan skall även den slipas ner och förberedas för återuppsättning på denna plats med gångjärn och nån form av bra hållare.

Men innan så sker så skall det plastas upp en bärande listbalk under och troligtvis skall jag skruva fast någon rostfri balk som håller hela kalaset upp om man råkar sätta foten på luckan, så man inte rasar rätt igenom.

 

Men nu måste jag iväg o handla mer sliprondeller för allting sådant har tagit slut!

 

48764204-RNUnp.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plasta istället en fläns på utsidan runt hålet som styvar upp och håller vattnet borta från ruffen när båten lutar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

Plasta istället en fläns på utsidan runt hålet som styvar upp och håller vattnet borta från ruffen när båten lutar.

Ingen dum ide. Tack för den.  :)

Då kan jag ju även på den flänsen sätta nån form av isolerband, så att det sluter tätt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och flänsen bygger du upp med VP-rör som du punktlimmar fast och sedan laminerar med glasfiber och plast, då får du en uppstyvning som inte ruttnar vilket är risken med trä.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Plasta istället en fläns på utsidan runt hålet som styvar upp och håller vattnet borta från ruffen när båten lutar.

Ingen dum ide. Tack för den.  :)

Då kan jag ju även på den flänsen sätta nån form av isolerband, så att det sluter tätt...

 

 Tätningen, om du ska ha sådan, ska sitta på luckan så den inte utsätts för solljus, vilket är förödande för de flesta tätningar. Plus att den är mera skyddad för mekanisk åverkan.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

Och flänsen bygger du upp med VP-rör som du punktlimmar fast och sedan laminerar med glasfiber och plast, då får du en uppstyvning som inte ruttnar vilket är risken med trä.

Öööhhh? Hur menar du då?

Jag fattar fördelen med vp-rör före trä, men...

Längdsågar jag upp röret och trär det på luckan, eller hur menar du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, du använder röret som det är. Kapar och limmar utefter kanten, sedan plastar du över så det blir en rundning över ungefär som ett liggande P.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

Aha, ok...

Thx

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en däckslucka som nästan alltid läckte, troligen pga rörelser i däcket. Det fick bli en ram i teak ca 50 mm hög som skruvades underifrån och plastades på insidan. Då upphörde problemen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

Så då har jag sågat lite mer hål i taket på båten...

Idag blev det en ny lucka för den tänkta ankarboxen i fören. Jag upptäckte ju där att det går nån form av förstärkning längsled i båtens mittlinje. Så jag måste göra någon ny förstärkning där, kanske en rostfri bärbalk som jag plastar fast underifrån eller liknande.

 

48939372-w99ww.jpg

 

Sedan så har jag sågat upp salongstaket.

Jag trodde att detta takstycke som är utsågat i ett enda stycke skulle vara svårt, tungt och fruktansvärt otympligt när det väl kom loss, så jag stagade upp det underifrån på alla sätt o vis. Men när det väl var loss, så var det fantastiskt lätt o enkelt att hantera.

Detta tak skall nu slipas ner och finslipas för att senare i vår, sättas tillbaka igen på denna platsen fast då 40 cm högre upp.

 

48939536-T60v3.jpg

 

Men jag upptäckte nu att det är lite svårare att kravla sig upp på taket framför detta hål, för hela båttaket är numer väldigt sladdrigt, så jag får passa mig så att jag inte råkar luta mig lite för tungt mot något ställe.

Sedan så upptäckte jag att det nu blir mycket lättare att slipa ner innetaket, något jag har bävat för tidigare. Jag måste fortfarande stå något krumböjd, men jag har ju numer ståhöjd inne i båten så allting blev helt plötsligt lättare.

 

Det finns fler före och efter bilder i mitt bildalbum, så kika in där.

Imorgon blir det färdigslipning av skrovet invändigt och påbörjande av taket invändigt. Men nu är det dags att gå iväg och träna och basta!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

Slip, slip, slip och åter slip,,, Aldrig är det annat....

Men jag börjar skönja slutet i salongen på det som skall slipas, det är cirka 1 kvadratmeter kvar av taket som skall slipas ner.

Därefter skall jag ta bort väggen till akterruffen där den blivande stickkojen skall vara, jag skall ta bort bränsletanken och sedan börja slipa ner väggarna och taket i akterruffen. Är ännu inte riktigt på det klara om jag skall såga bort inredningen i ruffen ännu, eller om jag skall låta det vara kvar? Det som är, är att det under och bakom inredningen sitter en del skruvar som man bör ha möjlighet att lättare komma åt än det är idag... Och hela akterväggen skall förtjockas och göras om och bättre, så det blir nog att jag sågar bort innerlinen även här...

 

Jag har en annan fråga...

Nedan bild visar takluckan inne i salongen. Den är formad utefter skrovet åt åtminstone 3 olika håll, det är snillrikt utfört, men jag fattar ju att luckan kom till efter det att båtens gjutning var klar.

Men jag skulle vilja byta ut den mot en precis likadan i genomskinligt mörktonat plexiglas. Den rutan skall senare plastas fast mot skrovet och skall ej längre kunna öppnas.

Men jag undrar vem som jag kan vända mig till som kan forma en ny lucka åt mig med dessa mått?

Eller är det enkelt, kan jag göra det själv?

Vad kan en sådan formning komma att kosta tro...?

 

49204005-DfuDp.jpg?name=Luckan.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först vill jag säga att jag är djupt imponerad av din entusiasm! Att lägga ner ett så grundligt arbete på en båt av såpass ringa värde är beundransvärt!

Sen vill jag rekommendera dig att ha någon form av förlucka i salongen. Fatta hur djävulusiskt varmt det kan bli inne i en båt där luften står still. Även om du inte behöver en lucka som man kan krypa in och ut genom så tycker jag att du ska ha någon form av öppning som kan ge rejäl lufgenomströmmning,

Rätt praktiskt att packa igenom också.

Detta kommer nog för övrigt att bli landets finaste Trisskryssare!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Halloj BonusVita!

Även jag följer din renovering med stort intresse och instämmer med Janken. Jag tycker själv jag jobbar både hårt och intensivt med en långsam renovering av min Albin Viggen men i jämförelse med ditt projekt så står mitt stilla. :-)

Ett råd vill jag ge dig, ett råd som jag anser mig ha erfarenhet av att kunna ge genom mitt eget renoverings- och förbättrningsprojekt, och det är att gör en prioritetslista!

Jag är personligen minst lika road av att vara ute i skärgården och segla så jag gör numera en prioritetslista med allt som jag VILL göra. Genom att tänka efter och skapa en lista som ska vara realistisk så har jag hittils klarat av att både göra ganska omfattande förbättringar samtidigt som jag har haft möjligheten att vara ute på havet.

Jag själv inser av erfarenhet att det är alldeles för lätt att starta en åtgärd utan att inse hur stort och tidsödande det i slutändan kan bli.

 

 

Lycka till!

 

Med vänlig hälsning från följaren Thomas S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

Tack Janken och gladius, för era trevliga kommentarer. De värmer, och de sporrar mig till ytterligare arbete...

 

Målet med denna båt har förändrats under arbetets gång. Först så var det bara att göra iordning båten för nästa års säsong, men när jag sedan började gräva mer i båten och upptäckte hur illa behandlad hon var av tidigare ägare, så blev arbetet mer och mer omfattande. Nu blev målet snarare att göra iordning båten fullständigt från grund och bygga båten mot en möjlighet att kunna segla långt och länge med henne.

Det målet står fortfarande fast. Men jag skall erkänna att arbetet har blivit mer roligare. Och jag har tänkt tanken både 1 och 3 gånger under detta arbete att helt enkelt syssla med detta på heltid, att sluta vara arbetslös och bara engagera mig i att köpa gamla båtar och rotrenovera upp dem till absolut nyskick, och sedan när det roliga jobbet är klart sälja dem för att påbörja ett nytt projekt.

 

Jag vet ju det att det kan inte ligga så värst mycket ekonomi i det!

Speciellt inte med en båt som ligger i prisklass upp till 50.000:-. Men det är ju så att om jag renoverar en båt till att bli en långfärdsseglare som är utrustad nästan helt i linje med den utrustningslistan som oftast krävs på en sådan båt, då dubblas marknadsvärdet på båten ganska så fort och även mer därtill, naturligtvis så kostar ju alla teknikaliteter också med det ställningstagandet.

 

Men jag säger igen. Att renovera en sådan här båt är nästan roligare än att segla den...!  ;)  :D  B)  :rolleyes:

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

Sen vill jag rekommendera dig att ha någon form av förlucka i salongen. Fatta hur djävulusiskt varmt det kan bli inne i en båt där luften står still. Även om du inte behöver en lucka som man kan krypa in och ut genom så tycker jag att du ska ha någon form av öppning som kan ge rejäl lufgenomströmmning,

Rätt praktiskt att packa igenom också.

Ok, jag hör dig! Intressant tanke... Får klura lite på den punkten! 

Jag hade först tänkt sätta såna där vändbara trattar på däck som för ner luft under däck, men det är kanske inte tillräckligt!

Men naturligtvis så går det ju att ha denna lucka öppningsbar, den skall dock vara av genomskinligt matrial, för det är det enda fönster som finns i förpiken när väggen kommer upp. Gångjärnen finns ju kvar, så.................. hmmm  :unsure:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fråga - varför ska du skapa en förpik, vad är 'grejen' med det i en såpass liten båt som har avskiljd akterruff redan..? Är du inte orolig att den bara kommer kännas trång?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

Fråga - varför ska du skapa en förpik, vad är 'grejen' med det i en såpass liten båt som har avskiljd akterruff redan..? Är du inte orolig att den bara kommer kännas trång?

För att jag skall ta bort maststöttan som nu är fullständigt i vägen och spärrar allting föröver.

Och på dess ställe eller strax framför skall jag istället bygga upp en vägg som motsvarar samma arbete som maststöttan gör, sedan så tror jag att jag får det mer ombonat, jag kan ha fel, men maststöttan skall bort och den måste kompenseras...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag riktigt längtar efter att få se hur allt blir. Efter ett gäng renoveringar så har jag insett hur totalt skitskoj det är. Jag vill också ha en Trisskryssare att leka med!!!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hur kan en maststötta vara mer i vägen än ett skott?

Jag blir lite nyfiken där hur du tänker.

Du har en från början liten salong i förruffen och tänker dela av den i två delar för att spara utrymme?

Varför inte malla och såga till en snygg och välvd balk som du plastar fast i skrovet i stället?

Jag hade tidigare en J17 som, förutom höjden, hade en ruff ungefär som en Trisskryssares förrruff. Hade jag delat av en förpik och försökt få full längd på kojen där så blir det ju nästan inget över till "salong"

Fast du kanske tänkte göra en liten förpik och ha som stuvutrymme? Men då behöver du väl inte något högklassigt ljusinsläpp?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är mycket nyfiken på hur det blir med det höjda taket. Här finns kanske möjlighet till erfarenhetsåtervinning av stora mått. kanske är det inte så svårt att få till ståhöjd i en Albin Viggen ändå. Jag har faktiskt sett en bild på en Viggen med förhöjt ruff tak men den var publicerad i april numret av Viggenbladet så risken är stor att det var ett aprilskämt. Allvarligt talat så har jag faktiskt funderat över hur mycket arbete det skulle vara att höja rufftak eller varför inte hela däcket en sådär 40 cm. Kanske det inte är så svårt och jobbigt trots allt.

Ser med spänning fram emot fler 'rapporter' om renoveringen av Trisskryssaren.

 

Med vänlig hälsning Thomas S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...