Jump to content
Wednesday 14 April 2021
Guest BonusVita

Renovering av en trisskryssare

Recommended Posts

Jag kan inte öppna några länkar eller bilder i början av tråden. Har du inaktiverat din hemsida eller är det något annat strul?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har mätt och kollat, på min 27 oftare får jag utan vidare plats med 400W solpaneler. Det går att få minst 100W till om man anstränger sig. 400W ger ett dygnsgenomsnitt på 1,6kWh, det räcker ganska långt.

Det vore intressant att se var/hur du skulle placera dessa paneler?

Jag funderar nämligen över just detta på min 27-fotare...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest BonusVita

Jag fann en lösning som kallas djonkrigg/junkrigg.

Och jag fastnade lite granna för den lösningen. Fann en väldans massa information på nätet om den lösningen. Ok, den är väl inte ultimat. Och man kappseglar dåligt med den segelsättningen. Men jag är ingen tävlingsmänniska, så jag bryr mig inte om jag kommer fram flera timmar senare än alla andra som seglar med traditionell bermudarigg.

Och jag har ju ett problem med min planlösning idag med den genomgående masten. Den kommer fel i min båt, hur jag än vrider på problemet. Med en djonkrigg, så flyttar jag fram hela masten till förpiksluckan och får därmed en större salong. Jag kan även därmed skapa ett vattentätt utrymme i förpiken som jag kapslar in och har till bara förvaring. Jag får 2 längsgående soffor som jag kan använda till sjökojer bland mycket annat...

Jag ska ta mig en ordentlig funderare på detta och sova på saken. Jag skall läsa vidare och se huruvida det är möjligt att lösa denna ombyggnation.

Det är ju även så att jag måste ändå skaffa nytt segel. Och djonkriggen behöver bara 1 segel och inte 3 eller 4 som jag har idag. Den är även lätt att fälla och har inte en massa fästpunkter överallt.

Nej, jag tyckte om denna variant...

 

http://sv-ulladh-log.blogspot.se/p/ul-la-junk-rig-conversion.html

Edited by BonusVita

Share this post


Link to post
Share on other sites

Perfekt på ett sätt genom att du flyttar fram hela maststöttningen å på så vis kan få nån meter längre salong i en liten båt.

 

Men vad mycket jobb! :0

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest BonusVita

Sant och troligtvis för mycket jobb i onödan då min båt med sitt underliv är en dålig utgångspunkt!

Synd, för jag tycker verkligen inte om nuvarande maststötta! :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fast du verkar ju inte vara rädd för stora jobb. Har du kollat möjligheten till en underlivsrekonstruktion? ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest BonusVita

Nej, det har jag faktiskt inte gjort. tror inte det skulle bli någon bra lösning.

Jag har ju så kallat delat lateralplan. och min köl är i järn och med bulb och väger 800 kg. Båten är tung och trög i vattnet. Och den sticker 1.25 meter ner.

Rodret hänger löst ungefär en 70 cm in från aktern.

Jag kan tänka mig att bygga om den ovan vattenlinjen men inte under...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Men du har alltså en maststötta å det är inte så att masten står på durken? Att byta ut stöttan mot två dörrstolpar borde vara lätt tycker jag.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Herregud!! Trisskryssaren är ju bara aningen större än lilla Amigon men när man läser om allt du ska få plats med så låter det som att det måste vara minst en 30-fotare..

 

Måste komma å titta på bygget nån gång! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest BonusVita

Herregud!! Trisskryssaren är ju bara aningen större än lilla Amigon men när man läser om allt du ska få plats med så låter det som att det måste vara minst en 30-fotare..

 

Måste komma å titta på bygget nån gång! :)

Du är så välkommen så, hör av dig innan bara så att jag är närvarande! :)

Det som är unikt med denna båt är faktiskt inte min byggnation. Nej båten var unik redan när den konstruerades. Då fanns det ombord en sittbrunn för 6 vuxna, 5 sovplatser för 5 vuxna, ett stort pentry, en toalett i eget rum, inombordare, två rum och kök, invändig ståhöjd om 182 cm. Och allt detta på en båt som mäter 23 fot. Nu slog den inte så bra på marknaden, för det finns en sak som den faktiskt saknar och som gjorde att den tappade mark. Den har ingen charm, det är rent ut sagt en ful båt. Och folk var förr inte sämre designmedvetna än de är idag. Och det som tidningen "Vi båtägare" tyckte och tänkte om båten och det som gav båten sitt pris om årets båt 1970, det gick inte hem hos folket...

 

Men jag gillar ju udda, så för mig är den underbar! :)

Edited by BonusVita

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du glömde en sak, den seglar som en pråm oxå. Med min lilla Albin 57 seglar jag om dig i en blinkning. ;-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej BonusVita!
Jag slank in i tråden för att se hur det går för dig!
Sorry! Men jag måste säga att du inte verkar ta till dig alla råd du får på vägen!
Jag skummade din senaste "planlösning" och kan bara konstatera att du verkar vara tillbaks i att bygga en 40-fotare av din Trisskryssare!
Har du räknat på vad den kommer att väga?

Har du beräknat segelplanet i förhållande till lateralplanet? (Kommer den att kunna segla)
Jag har sagt det förut och säger det igen: Sänk ambitionen! Ett tag verkade det som att du var inne på att göra det men nu är du tillbaks i 40-fotstänket igen.
Du hävdar att det är ditt "skolprojekt" men vad ska det ge om båtrackarn inte kan segla en meter efter allt arbete och slit? För att inte tala om alla pengar du lägger ner på den.
Jaja!
Jag beundrar din entusiasm men tvivlar på projektet.... igen!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest BonusVita

Hej BonusVita!

Jag slank in i tråden för att se hur det går för dig!

Sorry! Men jag måste säga att du inte verkar ta till dig alla råd du får på vägen!

Jag skummade din senaste "planlösning" och kan bara konstatera att du verkar vara tillbaks i att bygga en 40-fotare av din Trisskryssare!

Har du räknat på vad den kommer att väga?

Har du beräknat segelplanet i förhållande till lateralplanet? (Kommer den att kunna segla)

Jag har sagt det förut och säger det igen: Sänk ambitionen! Ett tag verkade det som att du var inne på att göra det men nu är du tillbaks i 40-fotstänket igen.

Du hävdar att det är ditt "skolprojekt" men vad ska det ge om båtrackarn inte kan segla en meter efter allt arbete och slit? För att inte tala om alla pengar du lägger ner på den.

Jaja!

Jag beundrar din entusiasm men tvivlar på projektet.... igen!

 

Hehe, ja, jo..........

Jag vet!, men det är väl så att det som den ena handen gör kommer inte den andra ihåg! ;)

Så som läget ser ut just nu, så har jag hamnat i ett moment 22, jag kommer inte framåt och ej heller bakåt, jag har kört fast. Och det handlar inte riktigt om planlösningen, det handlar om att jag upptäckte på tok för sent att båten står inte i våg. 

Jag fick till slut plastat fast reglar i botten Och de står i våg på tvären, tyvärr inte på längden. Men sedan så upptäckte jag att själva båten inte står i våg på tvären, och det kan jag lösa genom att palla upp och ta undan på bockarna, men då sitter inte längre reglarna i våg. Men jag vet inte riktigt hur jag skall lösa vågen längsled. Jag vågar inte riktigt flytta på bockarna för att lösa det. Och att ta hit en kranbil bara för att lyfta henne rätt har jag inte råd med...

Jag hade satt upp ett litet vattenpass på 60 cm för att mäta tvär-vågen, och där var den rak. Längs-vågen var relativt rak också. Men så fick jag låna ett sådant där långt professionellt vattenpass, och nu står inte båten rak åt något håll alls...

 

Gällande planlösningen så vet jag inte. Jag stör mig som du redan vet nåt helt otroligt på maststöttan. Men jag har min akterruff kvar och där har jag 2 sovplatser. Så den bästa lösningen är nog tyvärr den att bara göra salongen till ett enda stort rum där jag har ett bås på var sida om nergången för kök och toalett.

Men samtidigt så lockas jag av att bygga om riggen till djonk. 

 

Men den absolut smidigaste lösningen är nog att stycka upp skiten och slänga allting på skroten innan det kostar mig på tok åt helvete för mycket pengar. Mer än jag har råd att göra mig av med och mer än jag någonsin kommer få tillbaka på den...

Edited by BonusVita

Share this post


Link to post
Share on other sites

När du säger att den inte står i våg på längden; utgår du ifrån vattenlinjen då (hoppas jag)? För båten har sannolikt ett språng, dvs den är högre i fören och kanske i aktern.

 

Tänk också på att din inredning kan ändra flytläget; min båt som är 1/2-fabrikat (inredningen inmonterad av första ägaren) lutade synligt åt babord när jag köpte den då pentry och stuv låg på samma sida. En rensning av skit, flytt av batteribanken och båten låg i våg - det behövs alltså inte mycket för att ändra ett flytläge.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest BonusVita

Jaha... ööööhhh???

Fan det glömde jag.

Jag kollade bara med passet ovanpå båten i liv med ingången till salongen.

Jaha, jag får försöka se om jag kan få låna det passet igen då med andra ord...

Men ovanpå båten så skilde det nästan en halvmeter mellan för och akter, och cirka 10 cm på tvären. Problemet med tvären är att åt det hållet jag måste palla upp båten mer mot, där står bockarna redan kloss an skrovet, jag måste alltså såga av bockarna.

Så det bästa är nog att bygga nya bockar!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ta det försiktigt. Många båtägare har dött, krossade av sin båt när de experimenterat med stöttningen. Bäst är om du kan hitta en begagnad vagga med justeringsmöjligheter.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest BonusVita

Precis när jag hade köpt båten så satt jag och skissade på en egen båtvagga. Och jag uppfinner ju gärna hjulet på nytt om och om igen, även om hjulet inte alla gånger blir riktigt runt, så inspireras jag av sådant arbete.

Och jag kom fram till denna lösning i trä. Men insåg att ställningen nog hade kunnat fungera om den hade vart gjord i metall eller med metallinlägg...

 

Men du har helt rätt i att man kan dö när man håller på med en redan uppallad båt och vill ändra stöttorna. Det är därför jag har fastnat och inte riktigt vet hur jag skall ta mig vidare...

Problemet är att min båt står på en gräsmatta, så att flytta backarna till nya positioner gör sig inte så jäkla enkelt...

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oj, den vaggan såg inte så stadig ut. Kan du jobba med otroligt kraftigt stål lan den funka kanske, annars flexar nog allt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest BonusVita

Jag såg liknande vagga på ett varv i England för några år sedan. Den var dock gjord i metall. Men konstruktionen var densamma. Den var ytterst spartansk och just då höll den en stålbåt som var 12-13 meter lång och 3-4 meter bred.

Men det är väl det som var själva grejen, den var gjord i metall, det var nog därför den höll.

Och jag är totalt metallokunnig och kan inte svetsa, så ... Den kom aldrig längre än till ritbordet, och tur var nog det... ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hur går det? Hoppas du inte gjort som så många andra dvs gett upp.

Share this post


Link to post
Share on other sites

http://www.blocket.se/goteborg/Avstannat_renoveringsprojekt_65357163.htm?ca=4&w=3

Han verkar ha gett upp och även avregistrerat sig från MG.

Tråkigt!

Han skriver i annonsen att han ger upp för att han inte får båten i vågrätt läge!?!?

Synd!

Jag tänkte messa honom och råda honom ett bygga en fin Trisskryssare.... Alltså sänka ambitionsnivån...då skulle det förmodligen bli en jättefin till slut. Strunta i att få båten i våg! Vem lycks få båten i våg? Jag har aldrig brytt mig! Strunta i alla faciliteter, kassaskåp, elverk, datasystem och tjosan!

Det roliga är ju att pula på och sedan få segla!

Eller?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Visst är det tråkigt när ens drömmar går i stå, men projektet var ju en omöjlighet när allt skulle byggas in på så liten yta. Om man ser på den bilden på insidan är det ju bara att fortsätta såga isär båten och rädda världen från ytterligare en urusel segelbåt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det jag tror och hoppas att man kan lära sig av det här är att det är bra att ha en projektplan. Med en budget kopplad till.

 

Naturligtvis är det jättetråkigt att frågeställaren ger upp, men att ge sig in i ett så omfattande projekt, lägga massor med tid på att riva för att sedan inse att man inte har råd att återbygga det man vill, och tillslut ge upp för att man inte vet hur man ställer båten i våg... tyvärr var nog projektet dömt att misslyckas redan från start. Har förstått att frågeställaren sedan tidigare slaktat en Vega som gick samma öde till mötes också...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jo! Peter_K....

Förhoppningsvis så läser Bonus Vita den här tråden som gäst och därför kommer jag med en dåres envishet att fortsätta peppa honom men på ett ärligt sätt!

Sanningen att säga Peter och andra så har du, jag och flera andra skribenter verkligen försökt att ge råd utan att "sänka" honom!

Jag beundrar hans entusisam, hans påhittighet och han verkar vara en särdeles tjurskalllig människa!

Dessutom har han varit ganska öppen med att han har haft en del trassel av olika slag i sitt liv.

Då tänker jag spontant att det här projektet vore förbannat kul att lyckas med men att han siktat för högt!

Jag menar.... Han har en Trisskryssare, han har ambitionen och ideer! Lite för vilda ideer enligt de flesta av oss!

Om han säkte sin målsättning till realistiska nivåer så skulle resultatet förmodligen bli att han om något år satt där, stolt som fan, i Sveriges finaste Trisskryssare. Nöjd som bara den över att ha rott sitt projekt i land.

Både du Peter, jag och många andra har gett ödmjuka råd i riktningen -sänk din målsättning!

I stort sett alla har förklarat att man inte kan bygga en 32-fotare i en 23-fotare.

Sen kan jag för mitt liv inte förstå varför han har hakat upp sig på att få båten vågrätt?

Ingen har väl påstått att det är viktigt?

Ärligt talat har jag ingen aning om huruvida mina kojer, skott, durkar eller någonting i båten är rakt i förhållande till jordens lodlinje. Det spelar heller ingen roll eftersom båten lik förbannat ska i vattnet varpå lodlinjen blir helt ointressant.

Såå tråkigt att han gett upp!

Han hade kunnat segla i sin sinnrika Trisskryssare som han renoverat själv om något år!

Visserligen utan kassaskåp, microvågsugn, elverk och jolle i dävert. Men han hade rott det iland!

Själv renoverade jag en J17 på ett synnerligen ekonomiskt sätt.

Jag hade risig ekonomi och begränsade resurser men tillfredsställelsen och stoltheten över min Julle var kopiös!

Jag önskarde verkligen att den här killen skulle få uppleva den känslan!

Men sen är det ju så... Att frågar man om råd och vägrar lyssna på dem så kanske man aldrig går i mål heller!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg har en påhængsmotor på vores Trisskrydser. Jo, det er lidt irriterende, at man skal læne sig agterover, for at hæve/sænke/starte.

Men men en forlænget styrestang, så har jeg ekstrem gode manøverevner og tillægning går som smurt.

Så få installeret en 5 hk motor med lang ben, langsom skrue, hæve-sænke beslag og forlængerstang - det er en billig løsning, nem at vedligeholde og nem at komme rundt med i havnen. Optimer så hæve-sænke beslaget, så det virker med en talje fra cockpittet, brug ekstern tank og overvej en motor m. elstart. Så har du den bedst mulige løsning og masser af stuveplads.

Angående utombordare på Trisskryssare:
"Vi bytte till utombordare vilket är ett elände, varför det krävs reglage om man inte är cirkusartist, så var rädd om inombordaren."
http://www.sailguide.com/batfakta/comments_read.php?id=1248&comment=514

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy