Jump to content
Saturday 17 April 2021
Guest BonusVita

Renovering av en trisskryssare

Recommended Posts

Guest BonusVita

Då var båten äntligen hemma, den står nu mindre än 5 meter från mitt vardagsrumsfönster. Den transporterades hem av den kranbilen som heter störst, och killen som körde att det är få kranbilar som klarar av min båtmed dessa förutsättningar, för jag bor högst upp i en brant backe, så lutningen är lite granna sådär lätt jobbig. Och priset var hundra gånger bättre än någon annan ens kunde komma i närheten av. Men nu står den där, och den syns knappt från gatan,så det kan inte bli bättre...

 

Imorgon skall jag slänga ut allting ur båten, som jag var tvungen o ta med mig hem, för hamnen där den stod hade ingen soptunna eller container. Så det får jag köra till renova.

Sedan skall jag tvätta båten ordentligt, och om jag hinner bygga en travers så att jag kan lyfta ur motorn.

 

Jag skall försöka uppdatera denna tråden lika mycket som jag skriver på min hemsida, men kolla gärna båda två, för det kan stå lite mer utförligare på hemsidan, se vidare i min signatur...

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest BonusVita

Och direkt så stötte jag på ett smärre problem.

Jag behöver ha lyft ur motorn ur båten för den måste helrenoveras, och även motorrummet måste renoveras. Men sittbrunnsluckan är nog för liten för motorn att gå den vägen, så om jag inte börjar plocka av saker från motorn så måste jag nog ta ut båten genom nedgångsluckan till salongen.

Problemet är att jag inte riktigt vet hur att lyckas med det, för jag har bara ett hål i väggen, jag har ingen taklucka, vilket innebär att jag måste lyfta snett och därmed dra motorn över sådant som inte är avsett att få en tung motor på sig.

Jag skulle nog helst vilja kunna få ut den genom sittbrunnsluckan, men jag får återkomma i det ärendet...

 

Sedan så har jag varit o kollat med Långedrag marin, kanske inte den billigaste affären i stan, men jag fick ett hum om vad jag har att vänta mig.

Om jag lämnar in motorn, något som jag först tänkte då jag aldrig någonsin har renoverat en motor och har aldrig haft något intresse av att lära mig nåt om motorer, så skulle en sådan reparation gå lös på kring 50.000:-. Och det är lågt räknat, då är det nästan billigare att köpa en ny motor.

Nej LT rekommenderade mig till att renovera den själv. Men lade även till ett litet faktum om att det börjar bli ont om reservdelar på marknaden för denna motorn en VP MD5 a eller b...

 

Så det verkar som om jag måste lära mig hur att renovera en motor, för råd att köpa en ny motor har jag inte. Men det kommer inte bli lätt att renovera en motor som det är svårt att få tag reservdelar till.

 

Så vad göra?

Se till så att jag får ur motorn, säljer den som ett renoveringsobjekt, köper en utombordare för pengarna och fyller platsen där motorn egentligen skall sitta med en batteribank, så att jag inte tappar barlastvikten...?

Bilden visar hur trång det är i sittbrunnen att få ur motorn, nedgångsluckan är inte mycket bredare...

 

Edit: Jag fann denna hemsida på nätet, skall ta o kolla med dem innan jag kastar in handduken...

http://www.davidsmekaniska.se/

43827851-Ju9yi.jpg

Edited by BonusVita

Share this post


Link to post
Share on other sites

Varför måste du renovera motorn?
Vad är felet med den - förutom att den har ytrost, är ordentligt skitig och behöver en ordentlig service?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest BonusVita

Det är väl egentligen en gissning.

De som jag köpte båten av, sade att orsaken till varför de inte har använt den på de 3 åren som den har stått på land, var att sista året i sjön så fick de startproblem, så de lyfte upp båten och i stort sett glömde bort den.

Och vädret lyckades tränga in i båten, så när jag köpte den så stod den halvvägs under vatten och hade gjort så ganska så länge.

Alla kablar och fastsättningspunkter i båten är fullständigt bortrostade.

Så jag vill ha ut den för att kunna renovera den i en bekvämare ställning och för att jag behöver ha  bytt ut allting som t.ex motorfäste och liknande...

 

Men det kanske bara är att byta de grejerna och göra en allmän milaservice och stoppa in den igen och allting fungerar. ???

Share this post


Link to post
Share on other sites

Svårstartat brukar till största orsak vara en spridare som behöver renoveras.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag bytte motor i min Möre 30 för ett par år sedan, den har ingen lucka från motorrummet upp till sittbrunnen, skall man meka med den fick man vara gynekolog eller ha som hobby att bygga flaskskepp.

 

Jag lossade motorn från kuddarna, lyfte lite längst förut på motorn och skruvade bort de förliga motorkuddarna. Sedan tog jag ett par reglar, två meter tvåtumfyra typ, stack in under motorn så att den förliga delan vilade på reglarna. Ett tryck neråt i andra änden på reglarna så lyfte sig den akterliga änden på motorn, sedan var det bara att släpa ut motorn i salongen på reglarna (Jag använde storskotet, fäst genom förpiksluckan ut på knapet i fören).

 

När motorn väl låg i salongen använde jag klubbens mastkran för att lyfta upp den genom ingången. Lite dra-å-skjuta så gick det aldeles utmärkt.

 

Motorn var en Yanmar YSb12, den väger en hel del och jag klarade detta helt ensam.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest BonusVita

Jag fick lossat motorn, den så fast med 1 m6 på vardera sida om motorn fram, sedan var det bara att dra, då motorn ligger på en släde. Och den väger ju knappt 100 kg. Så nu är den ute i salongen. Men hur jag skall få den därifrån vet jag inte i nuläget. Det är väl en sak att successivt palla upp den och få ut den i sittbrunnen, men hur att få den från sittbrunnen ner på backen är en hel annan femma!

 

Men LT sade en sak, som lite granna har slagit rot hos mig.

"Ta bort motorn helt o hållet, skaffa en utombordare."

Då kan jag ju på den platsen där motorn ligger bygga in en batteribank som motsvarar i vikt den barlastvikten som motorn utgör. Jag får det renare, och jag får mer utrymme för annat, som en gasoltub t.ex...

 

Men jag skall ringa den Davids maskin (som jag skrev om tidigare) imorgon, och fråga honom om renovering allternativt mina andra möjligheter...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest BonusVita

Motorn är nu borta, Davids maskin köpte den!

Fick väl egentligen inte så mycket för den, mer en symbolisk summa. Men å andra sidan så kommer jag ju inte bekosta motorn med en massa pengar, då den egentligen var skrot...

För svänghjulet gick ej att röra/snurra, det fanns ingen olja kvar i motorn, hydraulik är omodernt, så den biten är ju värdelös.

Så nu har jag plats för så mycket annat istället.

 

Nu skall jag bara ha loss propelleraxeln...

Fan vet hur det skall gå till...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest BonusVita

Så då har jag skurit bort all inredning i båten. 

Nu kan jag börja om från scratsch. Först en ordentlig städning, sedan slipning invändigt och efter det skall allting målas vitt, och efter det..................

44385424-pSs9S.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest BonusVita

Jag har en del frågetecken.

Om du kikar in på denna sida och kollar på de foton som visas där så ser du mina små huvudbryn. Jag har även kopierat in den texten kring min fråga nedan.

Svara gärna här eller på min hemsida!

 http://www.bonvit.se/b%C3%A5tliv/trisskryssaren/fr%C3%A5getecken-23249620

 

  • Gummilisten runt båten är idag blå och stenhård. Går det att byta ut den mot en ny? Hur gör man det lättast? Skall den likna den gamla eller kan man sätta dit en som kanske är bättre och tjockare?
  • Skotskenan. Kan man flytta den till en position antingen längre bak eller högre upp till typ överdelen på targabågen?
  • Blyklumpen. Den här klumpen sitter fast strax intill maststöttan. Vad är det för något och vad har den för syfte? Skall den bytas ut eller kan man ta bort den?
  • Loggen 1. Jag var tvungen att kapa skruvarna, men fick ändå inte loss innandömet från propellern.
  • Loggen 2. Såhär ser loggen ut på utsidan. Och när jag ryckte till i den så fick jag den i handen och kabeln såg ut att gå av. Hur återställer jag det lättast? Eller kan jag installera en ny? Då båten nu genomgår en fullständig rotrenovering och motorn blir någonting annat...
  • Kranar. Dessa kranar finns i motorrummet. Jag antar att det är någon form av vattenintag/kylning för motorn. Men nu när motorn inte kommer tillbaka in i båten igen, så undrar jag om jag kan ta bort dem helt och hållet? Och hur jag täcker igen hålet i skrovet på bästa tänkbara sätt? Märk väl att hålen sitter under vattenlinjen!
  • Luftkanal. På var sida om sittbrunnen sitter dessa luftkanaler. Det går en slang inne i akterruffen till utrymmet under. Jag antar att det är för att få bort dålig luft. Måste man ha dem? Eller kan jag ta bort dem? Eller kanske sätta dem någon annanstans på ett bättre och smidigare vis...
  • Väggfack. På var sida i sittbrunnen satt dessa facken. Jag tänkte här placera en vattentät högtalare och en lampa och en mugghållare. Är det en god ide eller skall man återställa det till dessa facken? Om så, vad har facken för syfte?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lite tankar och svar...

 

Gummilisten...

Ja, du kan byta den. Det är krångligt, men det går. Den är till för att dölja skarven mellan däck och skrov.

Välj en i samma storlek.

Låt den sitta tills det är dags att sätta en ny.

 

Skotskenan...

Man brukar vilja ha den framför sig, men med tanke på sittbrunnens placering är det ju svårt.

Varför vill du flytta den?

 

Blyklumpen...

Ingen aning vad den är bra för.

Förmodligen en tyngd. Måste vara bättre att använda något med funktion, ett extra förbrukningsbatteri, en vattentank, annat som väger?

 

Loggen...

En gammal Sumlog med wire. Det finns inga delar, den är oexakt och den låter.

Ta bort skiten. Släng den om den är dålig, sälj om den funkar.

Köp en GPS-plotter istället?

 

Kranar...

Behöver du vatten till toa eller pentry tycker jag du skall byta till ny kran och genomföring eller kolla den noga, sedan använda hålet igen.

 

Luftkanal...

Kanaler är tilluft, de brukar gå ner under vattenlinjen där luften passerar genom en sval slang så den torkas. Kallas Kalla Väggens Princip. Funkar bra. Behåll dem. Bra ventilation är A och O för miljön i båten.

 

Väggfack...

De är bra. Till vattenflaska, kaffetermos, winchhandtag mm som man kan vilja ha lätt tillgängligt under segling.

Share this post


Link to post
Share on other sites

sumlogg

släng inget sälj, finns inget nytt att köpa till dom allt är guld.

 

 

Kalle

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest BonusVita

Lite tankar och svar...

 

Gummilisten...

Ja, du kan byta den. Det är krångligt, men det går. Den är till för att dölja skarven mellan däck och skrov.

Välj en i samma storlek.

Låt den sitta tills det är dags att sätta en ny.

OK. Den är redan avsågad längst bak cirka 1 dm, vet ej varför...

 

Skotskenan...

Man brukar vilja ha den framför sig, men med tanke på sittbrunnens placering är det ju svårt.

Varför vill du flytta den?

Att komma ner i akterruffen kräver en mycket vig person eller ett litet barn. Så jag skulle vilja göra en lucka i taket så att accessen blir lättare. Och då sitter skotskenan i vägen.

Men framför säger du... Hmmm

 

Blyklumpen...

Ingen aning vad den är bra för.

Förmodligen en tyngd. Måste vara bättre att använda något med funktion, ett extra förbrukningsbatteri, en vattentank, annat som väger?

OK, Jag tänkte först om det var nån form av zinkanod eller liknande. Kan dock inte riktigt klura ut vad den gör där...

 

Loggen...

En gammal Sumlog med wire. Det finns inga delar, den är oexakt och den låter.

Ta bort skiten. Släng den om den är dålig, sälj om den funkar.

Köp en GPS-plotter istället?

Har ingen aning om den funkar eller inte. Men om någon vill köpa den, så lägg ett bud så kanske vi kan göra affär...

 

Kranar...

Behöver du vatten till toa eller pentry tycker jag du skall byta till ny kran och genomföring eller kolla den noga, sedan använda hålet igen.

Jag har redan 3 andra hål på babords sida, ett är för avloppet från septitanken, ett är för sjövattnet till diskhon och det tredje var för spolningen till toan. Och det nya pentryt kommer att vara precis över dessa och toan likaså. Dock utan tömning av septitanken ut i vattnet. Så jag tänkte använda nåt hål här för typ watermakern eller liknande...

 

Luftkanal...

Kanaler är tilluft, de brukar gå ner under vattenlinjen där luften passerar genom en sval slang så den torkas. Kallas Kalla Väggens Princip. Funkar bra. Behåll dem. Bra ventilation är A och O för miljön i båten.

OK.

 

Väggfack...

De är bra. Till vattenflaska, kaffetermos, winchhandtag mm som man kan vilja ha lätt tillgängligt under segling.

OK.

Se mina svar i rött...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Angående den korta listen... den har nog krympt snarare än blivit avsågad

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest BonusVita

Angående den korta listen... den har nog krympt snarare än blivit avsågad

Jaha...

??

Det måste man alltså ta med i beaktandet den dagen då man eventuellt byter list?!

Undra hur man löser det? Kanske får ta en extra halvmeter att ha i reserv...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Förhoppningsvis är dagens lister lite bättre än de som tillverkades för 40 år sedan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Varför inte bocka till en bit rostfri plåt och dölja biten som fattas på kantlisten, ev sätta något fäste i plåten tex krok för fender eller något.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Att byta listen och få det riktigt snyggt är faktiskt inte helt enkelt. En varm sommardag brukar dom vilja bli lite hängiga och fula beroende på att man vid montaget inte lyckats spänna tillräckligt. Nikitalords förslag hade jag följt, det finns färdiga syrafasta bitar tror jag.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har du lagt ner arbetet? Försöker komma in på bloggen, men den verkar inte finnas längre?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest BonusVita

Det är slip, slip, slip och åter slip...

Så det händer inte så mycket annat. Men det är tröttsamt arbete, för jag kan inte stå upp, jag kan inte sitta ner, jag måste antingen sitta på knä och sträcka mig uppåt och framåt eller stå kutryggad och böjd i sidled, så jag blir fysiskt utmattad snabbare än jag anar.

Funderar på om jag skall bygga mig nån form av ställning så att jag kan ligga på rygg o slipa. Grejen är ju då att då får jag ju slipdammet rakt på mig!!!  :huh:

Och sedan så har jag bytt webbhotell och försökt bygga upp min hemsida på nytt, men ännu inte hittat något verktyg som passar mig sådär äkta 100%.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aha,då förstår jag. Jag är lite nörd när det gäller renovering så jag vill gärna följa ditt jobb. Hoppas du hittar ett sätt att få upp sidan igen, annars kan du väl uppdatera här?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest BonusVita

Så äntligen är strulet med hemsidan över och jag kan lägga det kapitlet bakom mig...

Jag har kommit fram till att det var hemsida24 som jag hade från början var det bästa hotellet. Ingen av de andra på marknaden kan mäta sig med deras tjänster.

Så borta bra, men hemma bäst... ;)

Så ta gärna en kik, nu mer omfattande än någonsin.

http://www.bonvit.se/sysselsättning/båtbyggeri-24007825

Så skall vi se om jag kan åter ägna mig åt båten och komma med lite fler uppdateringar, men just nu så pågår slipning, så mycket annat sker ej...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest BonusVita

Så då börjar jag skymta slutet på golv och väggar. 2 tredjedelar klar. Sedan är det taket kvar, och hur att jobba där är något jag klurar på fortfarande, för jag behöver en bekväm arbetsställning, o inte som nu en ställning som snarare ser till att jag får ont i kroppen.

Sedan så har jag publicerat lite nya frågetecken 

http://www.bonvit.se/syssels%C3%A4ttning/b%C3%A5tbyggeri/fr%C3%A5getecken-24008105 Kolla gärna in och se om du har något bra svar...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest BonusVita

Veckorapport.

Det har varit en hektiskt vecka och mycket har inte blivit gjort på båten.

Men jag har höjt båten på sin vagga. Se annan tråd om skrov som buktar inåt. Det gjorde ju mitt skrov också, då det visade sig att båten mer satt fast i stöttorna än stod på bara kölen.

Så efter många om och men om hur man skall bära sig åt att höja båten, så att den mer bara kan luta mot stöttorna, så fram med domkraften och börja pumpa.

Det var inte så lite nervöst. Och jag märkte det sedan när allt var klart. Vårt arbete hade flyttat båten i sidled 1.5 decimeter. Men nu står den mer på kölen, och den vilar bara lite lätt på stöttorna.

Jag skall ha koll på detta vad det lider, och om det förändrar sig så får jag nog börja med att bygga om stöttorna, för de verkar inte vara helt optimala mot skrovet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest BonusVita

Ytterligare en vecka har gått. Och det är lite väl mycket runt omkring mig just nu, mycket som pockar på min uppmärksamhet. Så det går sakta, men det går framåt.

Nu har jag slipat ner allting under polyesterranden. Nu har jag bara fören och taket kvar inne i båtens salong. Och jag har ännu inte löst hur jag skall kunna jobba på ett bekvämt sätt i taket, får nog bygga mig en ställning så att jag kan ligga ner, men hur den skall se ut, vet jag inte riktigt.

Sedan så funderar jag på om jag inte skall bygga mig ett par nya båtstöttor, som snarare stöttar och lutar sig mot gummilisten, än mot skrovet. Jag håller på och skissar på nåt lämpligt nu, så jag får återkomma om det.

Bilden visar hur fören ser ut idag!

 

46792417-Ha0l4.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest BonusVita

Sakta men säkert kryper det framåt och föröver...

Just nu är det otroligt mycket heltäckningsmatta kvar som sliter hårt på flapdiskarna.

Jag har ännu inte riktigt klurat ut hur jag skall kunna slipa taket, måste göra någon sorts ställning för det ändamålet, tror jag...

 

Men medans jag höll på och stökade omkring inne i båten så råkade jag stöta mot en av genomföringarna som bara ramlade av. Och jag har kollat, det finns ingenting som håller fast, eller höll fast denna sak. Ok, jag har sedan tidigade slipat bort polyesterna som den satt fastklistrad med. Men är polyester verkligen ett såpass trovärdigt klister att det kan hålla en sådan här sak utan att det läcker eller går sönder?

Tydligen har de haft tur, för mig veterligen har det ej läckt från det stället!

Jaja, nu är den borta och jag skall ta bort alla de andra genomföringarna också och sätta dit nya och modernare varianter på helt nya ställen som då passar ihop med det som jag där på den platsen bygger dit!

 

47022627-E6HPb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sakta men säkert kryper det framåt och föröver...

Just nu är det otroligt mycket heltäckningsmatta kvar som sliter hårt på flapdiskarna.

Jag har ännu inte riktigt klurat ut hur jag skall kunna slipa taket, måste göra någon sorts ställning för det ändamålet, tror jag...

 

Men medans jag höll på och stökade omkring inne i båten så råkade jag stöta mot en av genomföringarna som bara ramlade av. Och jag har kollat, det finns ingenting som håller fast, eller höll fast denna sak. Ok, jag har sedan tidigade slipat bort polyesterna som den satt fastklistrad med. Men är polyester verkligen ett såpass trovärdigt klister att det kan hålla en sådan här sak utan att det läcker eller går sönder?

Tydligen har de haft tur, för mig veterligen har det ej läckt från det stället!

Jaja, nu är den borta och jag skall ta bort alla de andra genomföringarna också och sätta dit nya och modernare varianter på helt nya ställen som då passar ihop med det som jag där på den platsen bygger dit!

 

47022627-E6HPb.jpg

Vill minnas att jag i din tråd, eller om det var på din hemsida, påpekade att dina genomföringar ser konstiga ut, ser ut att sakna muttrar, eller att dom är överplastade.

 

 

Kalle

Edited by Pentax

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest BonusVita

Ja, det stämmer. Du gjorde det på hemsidan.

Jag trodde ju dock att de var fastgjorda på ett något säkrare sätt än detta...

Så jag blev något överraskad!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest BonusVita

Så då är hela babords vägg klar i salongen...

Imorgon ger jag mig i kast med styrbords vägg, sedan så får jag ta taket i små etapper, för jag har ännu inte kommit på någon bra lösning på hur jag annars skall lösa det!

47165640-QNWxo.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy