Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Gäst BonusVita

Renovering av en trisskryssare

Rekommendera Poster

Gäst BonusVita

Hehe,,,

Nja, så lätt ger jag inte upp...  :D

Men det ligger något i det, för egentligen är min båt en "dead end"  :unsure:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo; Maxin är en komplett båt - försök då istället att hitta någon gratis-båt som reservdelsbåt istället. Jag förstår tanken med Trisskryssaren - något att lägga sin tid på - men en amatörombyggd Trisskryssare kommer sannolikt att ha ett värde omkring noll, så att köpa en fungerande båt för 29 kkr och slakta den för att stoppa in den i noll känns spontant fel...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

Nej, jag vet...

Sakta men säkert börjar den kunskapen komma till mig...

Vet inte riktigt hur jag skall lösa detta, om det ens är någon mening, utan bara se denna båten som ett övningsprojekt om hur att göra och hur att inte göra, ett sätt att få kunskap på. Det är ju dock inget vidare ekonomiskt bra läge att lägga ner en massa pengar på en båt som har nada värde...

Jag har ju en bra mast och en furlex-rulle, kan väl kanske få några tusen för dem...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var inte min avsikt att sänka dina planer - jag tycker de är kul och intressanta, och jag tycker du skall genomföra dem - men du måste samtidigt vara medveten om båtens värde, och därför kanske ta till lite oortodoxa lösningar för att få till en kul seglare som passar just dig. Och en hobby måste få kosta pengar anser jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita
Postad (redigerade)

Tack!

 

Från början så tyckte jag att denna båten hade potential, det kunde bli någonting med den trots dess utseende och konstruktion. Och jag har förmågan att se utanför boxen, att kunna se på alternativa lösningar. Och trots båtens sorgliga utseende där den hade nonchalerats och negligerats av föregående ägare så tyckte jag att det kunde bli någonting av den.

Jag tycker så fortfarande. Och jag vill inte ge upp, jag har gett upp alldeles för många gånger med andra projekt. Nu har jag ju inget jobb, så detta är ju en bra syssla för att få min tid att gå.

Och denna båt är det jag har, jag är totalt barskrapad, har knappt råd med maten på bordet, och nu då det börjar bli dags att bygga upp båten så inser jag mitt tillkortakommande, och jag vet inte riktigt hur jag skall ta mig över den tröskeln, om det ens går.

Och jag vill färdigställa båten, jag vill att den skall kunna flyta, seglas och bo på, jag vill att det skall finnas en motor ombord, ett par batterier, solfångare, el, komradio, pentry med diskho, kylskåp, spis, gasol och toalett för att inte glömma dynor, gardiner och annat bekvämt och ändamålsenligt.

Men det enda jag har är ett båtskrov som saknar allt, jag har en mast och en furlex och en uppsättning segel från 1970!

 

Hade jag haft mig en anställning, så hade jag nog kunnat lösa det mesta, men a-kassan ger inte så bra betalt!

Sedan så har vi ju det jobbiga faktum att detta är ju inte min drömbåt, detta är den båten jag hade råd med.

Och när en kompis till mig gick och köpte sig en väl utrustad katamaran i helgen, så blir jag ännu mer less på mitt utgångsläge! Till råga på allt så kraschade jag min telefon i helgen, så jag förlorade allt jag hade i den...

 

Så jag vet inte riktigt hur jag skall lösa situationen!

 

 

Redigerad av BonusVita

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Efter ett tag av renoverande/byggande på din båt är du snart en fullfjädrad varvsarbetare och har lätt att hitta jobb :)

Redigerad av Gaidin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår att det är tufft ekonomiskt, och jag förstår att det kostar pengar att bygga båt - jag har nämligen varit med om båda själv. Det är därför jag är så tjatig om att göra en budget. Börja med att speca vad du vill göra i rubriker (t ex INREDNING), bryt sedan ner det (t ex plywood, lister etc), mängda och prissätt. Att göra detta kostar ingenting, du kan göra det med penna och papper - men är absolut nödvändigt för att man skall kunna genomföra ett projekt. Först då kan du se vad som kostar, var du kan skära ner, var du kan fixa sponsring/billigare/begagnat, vad som måste få kosta osv - och kan utföra dina planer.

 

Det finns otroligt många halvfärdiga projekt och grusade drömmar på varvsplaner runtom i landet, vore trist med ett till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

Ok, thx...

Jag hör dig och jag förstår din tanke, grejen är bara den att jag har noll koll vad eller hur man gör en sådan lista, inte ens nu när jag sitter o tänker på den, kommer jag på hur jag skall göra.

Men jag inser ju att det du ber mig om, vore detsamma som jag hade varit tvungen att göra om jag t.ex hade haft ett företag, alltså en budgetplanering... Men uj, usch *scared*... ;)

 

Sedan så är det så att om jag inte har en regelrätt och riktig utbildning som är relativ färsk, så spelar det ingen roll hur mycket kunskap jag har inom området, jag kan aldrig söka ett sådant arbete, för jag är inte tillnärmelsevis så intressant som andra som faktiskt har den utbildningen.

Tro mig, jag vet. Jag är fullt utbildad lastbilschaufför med alla av dagens krav och regler utan det mest viktiga, nämligen YKB-tillståndet, med mitt körkort får jag lov att köra yrkestrafik i ytterligare ett halvår, och under dessa månader måste jag gå utbildningar som kommer kosta min potentiella arbetsgivare ca 50.000 kronor, inte en utgift han/hon är speciellt förtjust att ta i...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

När allting jävlas brukar det vända, det går upp och ner men i genomsnitt blir det inte så illa. För ett par år sen låg jag på sjukhus med blodförgiftning efter cancerprovtagning, bilens avgasrör gick av och det blev översvämning i källaren när varmvattenberedaren gav upp. Kunde bara skratta åt alltihop och senare löste sig allt. Så strunta i problemen ett tag och ta en skogspromenad i stället.

Jag har lärt mig att när jag vaknar på morgonen kan allt se nattsvart ut, men det struntar jag i för jag vet att det kommer att verka ljusare när jag kommer upp.

Vi fungerar olika, om man vet hur man själv fungerar blir det lättare att hantera.

Redigerad av trewq

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

Så då har jag i stort plastat igen alla hål från utsidan.

Och jag har börjat måtta för förhöjningen av salongstaket.

Ursprungligen hade jag tänkt mig att jag skulle höja det med 40 cm, då hade det blivit ungefär 8 cm för bommen att spela på när den sveper över rufftaket. Istället så blir det 18 cm, för att det första försöket såg ut som tornet i Pisa, rent för jävligt faktiskt. Så jag sänkte stöttorna med 10 cm, och genast blev det så mycket bättre.

Golvet skall ju höjas med 15 cm, så med den nya höjden på taket blir innerhöjden 197 cm, helt perfekt för mina ståtliga 194 cm. Sedan ser det mer proportionerligt ut också med den mindre höjden, och jag tycker att det kommer bli fantastiskt bra...

 

https://sybonavita.files.wordpress.com/2015/06/139.jpg

 

 

P.S.

Sedan så har jag ändrat min webadress, jag håller på och bygger upp en ny i wordpress, jag var tvungen att skapa något helt nytt, för jag fick inte min gamla att fungera så som jag ville. och det är en WP jag hela tiden har velat ha... Så nu blir det såhär istället.

Men med wp så får jag 3 gb gratisutrymme och med flickr så får jag 1 tb gratisutrymme.

Så mycket bilder kommer rymmas på flickr. Så kolla in denna länken för att se alla mina bilder på pågående projekt - https://www.flickr.com/photos/syaceofclubs/sets/72157654717338182

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

Aldrig blir det bra, jag vet att en sak av allting jag väntade på innan jag på allvar kunde börja bygga, var bättre och varmare väder. Men när det är över 30 grader ute i skuggan så är det mångfalt fler grader inne i båttältet där luften i princip står helt still...

Jag fick ge upp mitt arbete idag, för jag höll på att svimma flera gånger. Och jag lämnade det så som det stod och låg, det är ett aber, för jag måste när vädret har blivit mildare, i stort sett börja om från början med att slipa ner och återskapa fästpunkten, och mycket har nog gått till spillo här.

 

Jag borde kanske jobba sent på kvällen istället, kan ju vara lösning.

Men jag har ju fått ett arbete, så någon arbetslöshet gäller ju ej längre, så jag måste anpassa mitt arbete bättre med båten mot mitt ordinarie...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

Hur har det gått?

 

Projektet har stannat av för tillfället, då arbetet kom emellan, och när jag väl är ledig, så är det en massa andra saker som pockar på min uppmärksamhet och vidare är jag så förbenat trött att jag kommer inte igång att arbeta med båten.

Jag inser krasst att renovera en båt är ett arbete man kan göra när man är arbetslös, när man redan har ett jobb så hinner man inte med... :(

 

Sedan så vet jag att jag har väntat på bättre värme för att kunna plasta ombord, men i ett presenningstält blir det satans varmt där inne, så att efter en timmes arbete känns det som man har jobbat konstant i 8 timmar, jag är helt slut efter den timmen och rinner ner för trappan...

Vet inte hur jag skall lösa det problemet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skall öppna gavlarna på tältet när det är varmt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och ställ in en byggfläkt enbart på ventilation så luften cirkulerar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

Du skall öppna gavlarna på tältet när det är varmt.

Huh,,, Jaha, hmm, det går inte! Det är nästan lättare att riva tältet än att öppna gavlarna. Men du har ju rätt på den punkten att något måste öppnas, i växthus finns det ju takluckor...

Får klura på detta efter en bra lösning!

 

Och ställ in en byggfläkt enbart på ventilation så luften cirkulerar.

Det är iofs en lösning oavsett hur jag lyckas med öppningen av tältet. Med byggfläkten inställd på värme så kan jag ju även få en relativt dräglig temperatur när det senare blir kallare också.

Inget dumt tips alls faktiskt! Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hoppas verkligen att du fortsätter med arbetet för jag följer dina tankar och drömmar med stor spänning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur ditt tält (eller skjul?) ser ut, men skär ett par hål högst upp i gavlarna och se till att ha öppet nedtill med en halvmeter så brukar det bli bra klimat där inne.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

Hmmm, Nja, nej det tror jag inte, jag har tillräckligt svårt att sätta en skruv i presenningen.

Får lösa det på annat vis istället som öppningsbara fönster dörrarna på gavlarna eller nåt sånt.

Sedan så är tältet förankrat och säkrat och tätat i mesta möjliga mån för att göras så säkert mot stormar och hårda blåsiga dagar.

Så det ena tar ut det andra...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

Jag hoppas verkligen att du fortsätter med arbetet för jag följer dina tankar och drömmar med stor spänning

 

Tackar för vänligheten! :)

Den värmer verkligen och den sporrar mig till att fortsätta!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

Det var ett tag sedan jag har skrivit någonting om detta ämne. Jobb och sommaren har tagit ut sin rätt till att jobba i ett stekhett båthus där ventilationen är lika med i stort sett noll! Jag kan förändra de möjligheterna, jag vet detta, men som allting annat, saker och ting tar tid! ;)

 

Men nåväl, jag har jobbat lite granna med att försöka bygga upp ett regelverk inuti båten. Det har inte fäst så som jag har önskat. Men tipset om repet som senare blev vp-rör fick mig att minnas saker jag hade glömt. Så jag vart iväg och köpte mig 30 meter vp-rör för att plasta fast inne i båten.

Men!!!

Att fästa någonting på en vägg med hjälp av ett flytande klister oavsett om det är polyester eller epoxi, gör att gravitationen får substansen att fly från min pålagda plats... Hur fan får jag fast rören utan att saker och ting flyttar på sig från tänkt plats...

 

Efter mycket klurande fram och tillbaka, så fick jag ett tips att använda sådana där hållare som rörläggare använder sig av när de drar nya rör i ett badrum.

Men inte ens de klarar av att stanna var på en lodrät vägg utan någonting annat som håller det på plats än lite flytande epoxi. Hur löser jag detta?

Det blev att jag skruvade fast en skruv i hållaren genom skrovet. Jag gick alltså igenom båtskrovet med en skruv för att kunna få fast hållaren.

 

Jag vet vad ni tänker om detta, men jag såg inget annat råd hur att få dessa prylar på plats så att de håller för tänkt ändamål.

Nu är det så att jag tänker senare slipa ner båtens sidor, den gamla färgen skall bort i sin helhet och det skall komma en helt ny färg på båten, då kan jag passa på att plasta igen de hål jag har fått göra för att få reglarna att fastna.

 

Vp-rören kommer jag att fästa lodrätt och skapa därmed ett cc-mått om cirka 60 cm mellan varje regel. Nu kommer rören cirka 1 cm över skrovet. Så vågrätt kommer jag epoxa fast träreglar som ligger under rören. Det innebär att väggens tjocklek kommer bli cirka 2 cm. Gott om plats för att dra isolering, rör, vvs, el och allting annat som behöver döljas på ett snyggt och säkert vis. Men mindre plats invändigt till det jag skall bygga upp där...

 

Om detta är en bra variant, att plasta fast rörhållare för 16 mm vp-rör återstår att se. Jag köpte 20 stycken. Och om jag har räknat rätt så behöver jag åtminstone ytterligare 100 stycken, och detta bara till salongen. Totalt rör det sig nog om en 200 hållare ombord. Och varje hållare kostar 13 kronor styck på Hornbach. Så detta lär bli dyrt!

Redigerad av BonusVita

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

5 minuters snabbepoxy hade ju löst det problemet enkelt. Blanda liten mängd och limma fast röret på mitten så spänner ju ändarna så det sitter kvar. Att hålla röret i 5 minuter är ju ingenting mot vad det tar att slipa utsidan på skrovet? Hur tänkte du nu egentligen??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

5 minuters snabbepoxy???

Va?

Vad är det för något och var hittar man det och  ...........?

Utifrån din synvinkel så tänkte jag ju naturligtvis inte... ;)

Men jag visste inte ens om att det fanns någonting sådant och jag har ändå vart runt till flera båtbutiker och frågat om detta, ingen av dem har tipsat om det. De vill väl sälja prylar naturligtvis, men de har inte nämnt flaska om någonting åt det hållet...

 

Men men, nu är det gjort.

Och som jag skrev, jag kommer att slipa ner utsidan av skrovet ändå, så det är inte så mycket förlorat ändå, ur min synvinkel! ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns på alla byggmarknader, Clas Ohlson, Jula, Biltema, Järnia, Konsum, ICA, godisaffären nere på hörnet, kanske inte godisaffären men nästan överrallt annanstans.

 

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemikalier/Epoxi/Snabb-Epoxi-2000035423/

 

Du behöver ju inte limma hela röret, bara så att det fäster för du tänker väl plasta med glasfiberväv över ändå?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har skruvat inredning i vp rör på två båtar, den ena teakribb och den andra klädda skivor. Jag limmade fast rören med pl400.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Smältlim är också bra att fästa saker med innan plastning.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Smältlim är också bra att fästa saker med innan plastning.

Helt klart bättre än att skruva ut genom skrovet. En igelkott seglar långsamt. ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

Nä, jag ger upp!!!

 

Fästelementet jag epoxade fast medelst en skruv genom skrovet, släppte när jag tryckte fast rören i dem, naturligtvis hade jag skruvat bort skruven före, och då försvagade jag väl elementet...

 

Sedan så prövade jag med snabblim, och det höll i ungefär 10 minuter, alltså när jag kom tillbaka med färdigblandad epoxi, så hade limmet släppt, trots att jag satte tyngder på för att trycka det på plats.

 

Så jag sågade till remsor av board och satte epoxi på båda sidor, och detta höll inte heller, trots konstant tryck med plankor pressade mellan skroven...

 

Jag ska pröva en sista gång med mattejp, och se om det håller. Vet dock inte om jag skall använda boardremsorna eller eller vp-rören till den tejpen...

 

Men om inte heller det fungerar, så vet jag inte längre.

Det är på tok för varmt att stå därnere, trots fläktar och öppnat i båda ändar, så någon timma på förmiddagen går bra, sedan smälter man bort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snabblim (cyanoacrylat) är alldeles för sprött och behöver en mer sugande yta för att fästa bra. VP rör är en förhållandevis fet plast med extremt tät yta som ger dålig kontakt. Prova PeterK:s förslag med smältlim, det är elastiskt och borde fästa utmärkt mot VP rör. En smältlimpistol kostar inte många kronor att prova med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...